REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co trzeba wiedzieć nawiązując współpracę z firmą ze Szwecji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Co trzeba wiedzieć nawiązując współpracę z firmą ze Szwecji
Co trzeba wiedzieć nawiązując współpracę z firmą ze Szwecji

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorstwa ze Szwecji oceniane są jako jedne z najstabilniejszych i najpewniejszych we współpracy gospodarczej. Zgodnie z danymi z raportu opracowanego przez Bank Światowy Doing Business, otoczenie prawne dla prowadzenia działalności gospodarczej w Szwecji jest oceniane jako jedne z najlepszych w Europie (4 miejsce) i na świecie (9 miejsce).

Argumenty te wskazują na atrakcyjność rozpoczęcia współpracy gospodarczej ze szwedzkim kontrahentem. Przemawiają także za ewentualnym rozpoczęciem działalności gospodarczej na terytorium szwedzkim. Jednak zawsze istnieje ryzyko, że trafimy na niesolidnego kontrahenta. Dlatego też, by zabezpieczyć nasze działania w możliwie najpełniejszy sposób we współpracy ze szwedzkimi partnerami biznesowymi, powinniśmy kierować się poniższymi zasadami.

REKLAMA

Autopromocja

Po pierwsze – wiarygodność

REKLAMA

Każdą współpracę powinniśmy zacząć od sprawdzenia informacji o naszym kontrahencie. Niewielki rekonesans może uchronić przed oszustami czy bankrutami, a my możemy uniknąć straty pieniędzy, zszarganych nerwów i wieloletnich procesów sądowych. W tym celu, powinniśmy wejść na stronę internetową szwedzkiego odpowiednika naszego Krajowego Rejestru Sądowego - Szwedzkiego Urzędu Rejestracji (Bolagsverket) - http://www.bolagsverket.se/. Strona internetowa jest przygotowana w języku szwedzkim, ale można też zmienić język na angielski.

W rejestrze można nieodpłatnie sprawdzić podstawowe dane szwedzkiego kontrahenta, a za dodatkową opłatą, wahającą się w przedziale 40 – 100 SEK (koron szwedzkich) można dokonać zakupu rocznych raportów, zaświadczeń o wpisie do rejestru, statutów, raportów okresowych i planów finansowych. Jeżeli informacje pozyskane z Bolagsverket są dla nas niewystarczające, zawsze możemy skierować pytanie do izby handlowej lub wyspecjalizowanej firmy zajmującej się pozyskiwaniem danych dotyczących sytuacji gospodarczej przedsiębiorstw.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Po drugie – uzgodnij treść Umowy

REKLAMA

Jeżeli już uznamy, że chcemy współpracować ze szwedzką firmą, to przed rozpoczęciem współpracy musimy ustalić jej warunki. Zasady współpracy powinny zostać ujęte w umowie. Tam powinny zostać precyzyjnie opisane obowiązki obydwu stron, włącznie z wykonaniem przedmiotu umowy, oraz warunkami wypłaty wynagrodzenia. W przypadku rozpoczęcia współpracy transgranicznej (a taka powstanie gdy umowę zawrze polska oraz szwedzka firma), ważne może się okazać ustalenie prawa właściwego stosowanego w umowie. Zgodnie z tą klauzulą, dane regulacje umowne będą oceniane zgodnie z przepisami prawa wybranego. Strony mogą dowolnie wybrać, jakie prawo będzie dla nich właściwe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mało kto pamięta, że w szczególnych przypadkach, nawet pomimo wyboru jako prawa właściwego np. prawa polskiego dla zawartej umowy, prawo to nie będzie stosowane dla całej umowy. Jeżeli strony zawarły umowę sprzedaży, tak w ograniczonym zakresie dojdzie do zastosowania przepisów Konwencji Wiedeńskiej o międzynarodowej sprzedaży towarów z roku 1980. Jednakże, jeżeli strony sobie tego życzą, mogą za pomocą zgodnych oświadczeń stron wyłączyć stosowanie przepisów Konwencji i ponownie w całej rozciągłości poddać się przepisom wybranemu przez siebie prawu.

Podobnie, stronom przysługuje możliwość określenia sądu, przed którym może toczyć się ewentualny spór, jeżeli dojdzie do jego powstania na tle zawartej umowy. Klauzula taka przybiera nazwę klauzuli jurysdykcyjnej, a jej zastosowanie w relacjach pomiędzy polskim a szwedzkim przedsiębiorstwem umożliwia Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1215/2012, tzw. Bruksela I BIS.

Strony mogą też zawrzeć klauzulę arbitrażową. Zgodnie z nią, polski i szwedzki przedsiębiorca oddają spór pod rozstrzygnięcie sądu arbitrażowego. Wyrok sądu arbitrażowego ma moc wyroku sądu powszechnego, po nadaniu mu odpowiedniej klauzuli wykonalności. Zaletą takiego postępowania jest jego szybkość. Wyłączona zostaje możliwość przeniesienia sporu do sądów powszechnych. Jest to częsty sposób rozwiązywania konfliktów w relacjach gospodarczych. Popularnym sądem arbitrażowym wybieranym przez szwedzkich przedsiębiorców jest Instytut Arbitrażowy przy Sztokholmskiej Izbie Handlowej (szw. Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut, ang. Arbitration Institute at the Stockholm Chamber of Commerce). Pamiętać trzeba, że postępowanie przed sądem arbitrażowym może być kosztowne. Akurat Instytut Arbitrażowy w Sztokholmie jest w tym zakresie pomocny, i na swojej stronie internetowej http://sccinstitute.com/dispute-resolution/calculator/ umożliwia ze skorzystania kalkulatora. Dzięki temu, jeszcze przed wprowadzeniem umowy, każdy z kontrahentów może sprawdzić, podając przykładowe dane co do wielkości żądanej kwoty w sporze, na jakie wydatki może się narazić. Na przykład, jeżeli któraś ze stron domagałby się zapłaty 50.000 EUR, to średnie wydatki związane z arbitrażem oscylowałyby w kwocie około 12.650 EUR plus podatek VAT, z czego 8.000 EUR byłoby to średnie wynagrodzenie jednego arbitra.

Po trzecie – gdy szwedzki kontrahent nie płaci

Załóżmy, że już zawarliśmy umowę ze szwedzką firmą. W jej ramach wykonaliśmy wymagane od nas świadczenie. Niestety, ale szwedzki przedsiębiorca spóźnia się z zapłatą. Co teraz? Jeżeli w umowie ustaliliśmy, że stosujemy prawo polskie i że sądem właściwym jest sąd polski, będziemy składać pozew na zasadach przewidzianych w polskim prawie.

Jeżeli jednak właściwym sądem będzie sąd szwedzki, a zastosowanie znajdą przepisy prawa szwedzkiego, wtedy będzie trzeba złożyć pozew zgodnie z prawem szwedzkim. Pozew taki należy skierować co do zasady do sądu I instancji – Tingsrätt. Postępowanie sądowe w Szwecji przed sądami I instancji zazwyczaj trwa od 6 do 12 miesięcy. Może jednak ulec przedłużeniu, ze względu na skomplikowanie sprawy. By pozew został złożony skutecznie, powód będzie usiał zapłacić opłaty sądowe. Wahają się w przedziale od 900 SEK (około 400 PLN) do 2,800 SEK (około 1260 PLN). Dodatkowo, ze względu na postępowanie na podstawie prawa szwedzkiego, a co za tym idzie, w języku szwedzkim, niezbędna może się okazać pomoc szwedzkiego prawnika. Koszty jego pomocy zaczynają się od około 50.000 SEK (22.000 PLN). Jeżeli wyrok sądu I instancji nas nie satysfakcjonuje, możemy odwołać się do sądu II instancji – Hovrätt.

Na koniec warto wspomnieć, że w celu przyśpieszenia zapłaty wymaganej przez Nas wierzytelności, możemy wszcząć postępowanie w ramach tzw. europejskiego postępowania nakazowego. Na podstawie europejskiego nakazu zapłaty, polski wierzyciel może dochodzić spłaty swoich należności od podmiotów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, w tym w Szwecji (wyjątkiem jest domaganie się roszczeń w Danii). Jest to uproszczona procedura oparta na formularzach. Polski przedsiębiorca powinien jednak pamiętać o dwóch kwestiach. Po pierwsze, zgodnie z Brukselą I BIS, co do zasady pozew należy złożyć do właściwego sądu w państwie, gdzie pozwany ma miejsce zamieszkania lub siedzibę. Po drugie, od wydanego nakazu zapłaty można wnieść sprzeciw. W przypadku jego złożenia, spór będzie się toczył w trybie zwyczajnym w państwie członkowskim, gdzie nakaz został wydany. Jeżeli nakaz zostałby wydany przez sąd szwedzki i zostałby złożony do niego sprzeciw, to postępowanie sądowe będzie przebiegało w Szwecji.

Zawierając umowę ze szwedzkim przedsiębiorcą, zawsze warto sprawdzić jego wiarygodność. Następnie, powinno dojść do ustalenia warunków na jakich zostaje zawarta umowa, uwzględniając wybór prawa oraz wybór sądu. W przypadku powstania sporu (np. przy braku wypłaty należności przez szwedzkiego partnera biznesowego) zastosowanie odpowiednich klauzul może przyczynić się do skuteczniejszego odzyskiwania swoich długów.

Piotr Mrowiec, radca prawny, mediator

Rödl & Partner, Gdańsk

Przemysław Rogiński, aplikant radcowski

Rödl & Partner, Gdańsk

6 kwietnia 2017 roku w Gdyni odbędzie się organizowane przez Rödl & Partner seminarium o nazwie „Crossing the Baltic Sea”. Dedykowane jest szwedzkim przedsiębiorcom zainteresowanym inwestowaniem w Polsce i polskim, których interesuje lokowanie kapitału w Szwecji. Rödl & Partner, wraz z partnerami wydarzenia, doradzi uczestnikom jak najsprawniej taki proces przeprowadzić. Infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia. Wcześniej takie seminarium odbyło się 23 marca 2017 r. w Sztokholmie. 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

Leasing samochodów - niekorzystne zmiany w rozliczeniach podatkowych od 2026 roku. Kup auto w 2025 r. i wprowadź do ewidencji środków trwałych a zostaniesz przy obecnych limitach

Wchodzące w styczniu 2026 roku zmiany w zasadach odliczeń podatkowych za leasing samochodów mogą zwiększyć zainteresowanie przedsiębiorców autami o napędzie elektrycznym - przewidują autorzy raportu Superauto. pl. Na początku 2026 r. zmieni się m.in. limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne odliczenie wydatków na zakup, leasing lub wynajem aut spalinowych. Wysokość odliczeń uzależniona będzie od ilości emitowanego przez samochód dwutlenku węgla.

Idą zmiany w fundacjach rodzinnych. Rząd przeciw agresywnym praktykom podatkowym

Fundacje rodzinne w Polsce cieszą się rosnącą popularnością, jednak Ministerstwo Finansów zapowiada zmiany legislacyjne, które mają uszczelnić system podatkowy i zabezpieczyć to narzędzie przed nadużyciami. Chodzi o ochronę uczciwych firm rodzinnych i eliminację prób agresywnej optymalizacji podatkowej.

REKLAMA

Zerowy PIT dla rodzin, które mają dwoje lub więcej dzieci. Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice

Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice z "Planu 21". W Kolbuszowej podpisał projekt ustawy o zerowym PIT dla rodzin z co najmniej dwojgiem dzieci. „Polskie rodziny mogą liczyć na swojego prezydenta” – podkreślił. To odpowiedź na kryzys demograficzny i pierwszy krok w stronę realnego wsparcia klasy średniej.

Kiedy cudzoziemcy (np. obywatele Ukrainy) muszą płacić w Polsce podatek od spadków i darowizn?

W Polsce obecnie mieszka wielu cudzoziemców, przeważają obywatele Ukrainy, tutaj pracują, kształcą się, a także nabywają rzeczy m.in. w drodze darowizn otrzymywanych od swoich rodzin czy w drodze dziedziczenia. Warto zatem przybliżyć im zasady opodatkowania obowiązujące na terytorium RP, a przede wszystkim wyjaśnić w jakich sytuacjach ciąży na nich w naszym kraju obowiązek podatkowy.

KSeF zrewolucjonizuje pracę biur rachunkowych. Nadchodzi największa zmiana od lat

Już od kwietnia 2026 każdy przedsiębiorca będzie musiał korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. To ogromne wyzwanie – ale też szansa – zwłaszcza dla biur rachunkowych. Dowiedz się, jak KSeF zmieni obieg dokumentów, rolę księgowych i co zrobić, by nie zostać w tyle w erze cyfrowej rewolucji.

Rozliczanie kilometrówek od aut elektrycznych: jest stanowisko Ministra Finansów i zapowiedź zmian w przepisach

Pieniądze, jakie pracodawca przekazuje pracownikowi tytułem zwrotu kosztów używania samochodu elektrycznego do celów służbowych, stanowią przychód pracownika i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wydatki takie nie są też kosztem przedsiębiorcy (pracodawcy). Takie jest stanowisko Ministra Finansów zaprezentowane w odpowiedzi wiceministra finansów Jarosława Nenemana na interpelację poselską. Jednocześnie w interpelacji poinformowano, że Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad zmianami w rozporządzeniu w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Zmiany te mają pozwolić na wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym, a także napędzanych wodorem, czy też zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce zakończyć nadużycia z przedawnieniem podatków. Nowe zasady już w 2026 roku

W nowej wersji projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej Ministerstwo Finansów chce zlikwidować możliwość zawieszania biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego poprzez wszczęcie postępowania karnego skarbowego. O szczegółach zmian mówi wiceminister finansów Jarosław Neneman.

Stawki podatku od środków transportowych w 2026 roku: Nowe limity już opublikowane

Znamy już nowe górne granice stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok. Większość limitów wzrosła o około 4,5% względem 2025 r. Sprawdź szczegółowe porównanie stawek, terminy płatności oraz zasady ustalania stawek przez gminy. To ważne dla przedsiębiorców i samorządów.

REKLAMA