REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czechy i Słowacja przyjazne podatkowo

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Czechy i Słowacja przyjazne podatkowo /shutterstock.com
Czechy i Słowacja przyjazne podatkowo /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy niejednokrotnie zastanawiają się nad przeniesieniem działalności gospodarczej do innego kraju, m.in. z powodu wysokich kosztów prowadzenia takiej działalności w Polsce oraz częstych zmian w systemie podatkowym. Nie jest jednak konieczne przenoszenie działalności do odległych geograficznie krajów, aby uzyskać korzyści podatkowe. Lepsze warunki znajdziemy już w bliskim sąsiedztwie, czyli w Czechach i na Słowacji.

REKLAMA

REKLAMA

Swobodny przepływ ludzi i kapitału, który jest fundamentalną zasadą Unii Europejskiej, doprowadził do sytuacji, w której nie tylko pojedynczy pracownicy decydują się na zarobkowanie poza granicami Polski. Mając na uwadze codzienne doświadczenia, a także obserwując zachowania przedsiębiorstw na rynku, dostrzega się, iż coraz więcej jest przypadków podejmowania przez firmy decyzji o przeniesieniu działalności gospodarczej do innych państw.

Zmiana kraju prowadzenia działalności coraz częściej rozważana

Zmiana taka jest związana głównie z występującymi w Polsce barierami prawnymi, biurokracją, a przede wszystkim z funkcjonowaniem mało „przyjaznej” przedsiębiorstwom polityce podatkowej. Wskazać tutaj należy nie tylko obowiązujące przepisy, ale przede wszystkim podejmowane przez ustawodawcę inicjatywy. Niestety, w głównej mierze są to propozycje, które nie odpowiadają na rzeczywiste potrzeby i problemy przedsiębiorców.

Z problematyką prowadzenia biznesu borykają się również nowo powstające firmy, które muszą nie tylko doświadczać nadmiernej biurokratyczności, ale również zmagać się z obszernym zakresem obowiązków wynikających początkowo z założenia, a następnie prowadzenia działalności gospodarczej. Odnosi się to głównie do braku konkretnego wsparcia państwa dla podmiotów, które są jeszcze niedoświadczone biznesowo i nie mają wielu kontaktów biznesowych. Wraz z początkiem działalność i zobowiązane są one do ponoszenia dosyć wysokich, a przede wszystkim cyklicznych i stałych kosztów w związku z prowadzona działalnością.

REKLAMA

Należy jednak podkreślić, że polscy przedsiębiorcy rozważają przeniesienie działalności gospodarczej do innego kraju między innymi z powodu wysokich kosztów prowadzenia takiej działalności w Polsce. Ich pozostaniu na terytorium kraju nie sprzyjają również propozycje i próby nieprzemyślanych zmian w systemie podatkowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatek jednolity miał być dobrą zmianą?

Nowy podatek dla przedsiębiorców, który chciał wprowadzić ustawodawca, w swoim założeniu zakładał połączenie dotychczasowo funkcjonującego podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), składek odprowadzanych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) oraz składek zdrowotnych na Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ). Plany były bardzo zdecydowane, ponieważ podatek jednolity miał obowiązywać przedsiębiorców już w 2018 roku. Przeciwnicy przebudowy systemu podatkowego wskazywali, że w gruncie rzeczy chodzi o podwyżkę podatków, która miała być „ukryta” pod pozorem wprowadzanej reformy. Obciążeni mieli zostać samozatrudnieni, przedsiębiorcy średniej wielkości oraz podmioty, które zarabiają najwięcej.

Obecnie w Polsce funkcjonują dwa wymiary podatku PIT w wysokości 18 i 32 procent. Do nich doliczyć należy opłacane przez przedsiębiorców składki na ZUS i NFZ, których kwota zależy od zarobków. Niejasność planowanych zmian odznaczała się tym, że przedsiębiorcy nie mogli doszukać się choćby wyjaśnienia, jakie będą stawki podatku jednolitego oraz od czego dokładnie były uzależnione.

Polecamy: Podatki 2017 - PIT, CIT, ryczałt 2017 (książka)

Do planowanych zmian jednak nie doszło. Z pomysłu zdecydowano się wycofać, co nie oznacza, że Ministerstwo Finansów nie planuje w przyszłości powrócić do swojego pomysłu jednak w zmienionej postaci. Nie wiadomo jednak czy równie niejasnego i nieczytelnego jak ostatnim razem. Przygotowywane przez ustawodawcę ostatnie zmiany podatkowe mogły też nieoczekiwanie przynieść niekorzystne efekty. Pomysły rewolucji systemu podatkowego, które nie są dobrze przemyślane, a także poparte odpowiednimi kalkulacjami istotnie, bowiem wpływają na samych przedsiębiorców, którzy w potrzebie prowadzenia biznesu w stabilnym podatkowo kraju poważnie rozważają możliwości przeniesienia działalności poza granice Polski.

Zobacz także: Moja firma


Raje podatkowe w zasięgu granic Polski

Raje podatkowe są potrzebną i cenną w dzisiejszych czasach możliwością prowadzenia działalności gospodarczej poza granicami Polski. Codzienna praktyka pokazuje, że właściciele polskich firm decydują się na przeniesienie swojego biznesu do krajów sąsiadujących z Polską. Nie jest więc konieczne przenoszenie działalności do odległych geograficznie krajów, aby określać je mianem rajów podatkowych. Do takich państw należy zaliczyć Republiki Czeską oraz Słowacką.

System podatkowy w Republice Czeskiej jest prosty i bardziej „przyjazny” przedsiębiorcom aniżeli w Polsce.  Zwrócić uwagę należy na stawkę podatku VAT (21%) oraz podatku dochodowego spółek (19%) i dwie stawki dla osób fizycznych (15% i 22%), natomiast składki i emerytury przedsiębiorców są uzależnione od uzyskanego dochodu. Przeniesienie przedsiębiorstwa do Czech to także możliwość odliczenia od osiągniętego przychodu od 40% do 60% jako kosztów działalności bez konieczności ich dokumentowania. Podatnik decyduje dopiero po zakończonym roku podatkowym czy opłacalniejsze dla niego jest przedstawienie wydatków rzeczywistych, czy rozliczenie ryczałtowe. Niewątpliwą zaletą systemu podatkowego w Czechach jest to, że decyzja przedsiębiorcy może być zmieniana w każdym kolejnym roku. Wszystko uwarunkowane jest sytuacją finansową.

Warto zwrócić uwagę, że Republika Czeska daje możliwość zakupu samochodu, od którego system podatkowy zezwala odliczyć pełną kwotę VAT oraz podatku akcyzowego i to bez względu na dochody przedsiębiorstwa.

Raj podatkowy za południową granicą

Zdecydowanie się na przeniesienie działalności gospodarczej do Republiki Słowackiej to również atrakcyjny kierunek dla polskiego biznesu.  System podatkowy na Słowacji przewiduje niższe niż w Polsce zobowiązania podatkowe. Decydując się na prowadzenie działalności gospodarczej na terytorium Słowacji, przedsiębiorca zobowiązany jest stawką podatkową VAT w wysokości 20%. Warto zaznaczyć, że firmy mają możliwość odliczania całości VAT przy zakupie samochodu oraz paliwa wykorzystywanego w bieżącej działalności. Doświadczenie wynikające z pomocy przeniesienia firm z Polski na Słowację wykazuje na dodatkową przewagę tego państwa w zakresie podatków. Mianowicie chodzi o limit obrotu zwalniający z obowiązku rejestracji VAT, który wynosi około 50 000 euro. W Polsce jest to kwota 150 000 zł obowiązujących w Polsce.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Warto również przedstawić stawki podatku dochodowego od osób fizycznych, które wynoszą 19 procent i 25 procent. Są zatem one niższe w porównaniu do tych obowiązujących w Polsce i wynoszących dla porównania 18% i 32%. Kolejną zaletą, szczególnie dla firm transportowych, jest brak podatku od środków transportowych, jak również akcyzy od pojazdów. Kwestią niezwykle atrakcyjną dla osób zarządzających dużymi przedsiębiorstwami jest okoliczność, iż członek zarządu spółki na Słowacji nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania spółki, z wyjątkiem działania umyślnego.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu i w kontrolach podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

Gigantyczny deficyt i nowe podatki. Rząd ogłasza budżet na 2026 rok - co to oznacza dla naszych portfeli?

Rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na 2026 rok, który zakłada rekordowe wydatki na bezpieczeństwo, zdrowie i programy społeczne, ale też gigantyczny deficyt na poziomie 271,7 mld zł. W planie znalazły się podwyżki podatków i akcyzy, a także nowe rozwiązania fiskalne, które mają zasilić budżet. Co to oznacza dla Polaków i jak wpłynie na ich portfele?

VAT 2026: 25 istotnych zmian (dodatkowo oprócz KSeF). Ministerstwo Finansów opublikowało założenia projektu nowelizacji ustawy

W dniu 23 września 2025 r. opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy podatku od towarów i usług oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Nowelizacja ta ma dokonać co najmniej 25 większych i mniejszych zmian w różnych przepisach ustawy o VAT. Będą to kolejne zmiany w zasadach rozliczania VAT w 2026 roku oprócz zmiany zasad fakturowania i wprowadzenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Poniżej lista tych zmian z krótkim omówieniem.

REKLAMA

Czy można edytować fakturę w KSeF? Ministerstwo Finansów nie pozostawia wątpliwości

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy popełniony błąd w fakturze da się poprawić bez wystawiania nowego dokumentu. Oficjalna odpowiedź Ministerstwa Finansów nie pozostawia wątpliwości - w KSeF edytowanie faktury nie będzie możliwe.

KSeF 2026: 6 głównych etapów wdrażania w firmie rewolucji fakturowej, która startuje w lutym

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy (bez wyjątku) podatnicy VAT, w tym zwolnieni z tego podatku, będą musieli być przygotowani do otrzymywania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Od tego dnia więksi podatnicy (a od 1 kwietnia 2026 r. pozostali) muszą też wystawiać faktury w KSeF. Jak przygotować się do tych nowych zasad fakturowania? Prof. dr hab. Witold Modzelewski wskazuje 6 najważniejszych najważniejszych punktów (etapów) wdrażania w firmie tej rewolucji fakturowej.

REKLAMA