REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć spółkę zagraniczną?

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jak założyć spółkę zagraniczną? /Fotolia
Jak założyć spółkę zagraniczną? /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy coraz częściej zakładają firmy poza granicami Polski. Zarejestrowanie spółki zagranicznej jest jednak procesem skomplikowanym i wymagającym doświadczenia. Wybór lokalizacji dla prowadzonej działalności jest zróżnicowany i uwarunkowany wieloma czynnikami. Każdy z tych wyborów związany jest z pewnymi korzyściami natury podatkowej lub prawnej.

REKLAMA

Autopromocja

Zalet zakładania spółek poza granicami Polski jest wiele. Do najpowszechniejszych czynników zachęcających przedsiębiorstwa do przenoszenia biznesów do innych państw na świecie należą: minimalizacja kosztów pracy i płacy, optymalizacja podatkowa, ochrona majątku osobistego lub należącego do spółki, rozszerzenie działalności o nowe rynki czy obecność wykwalifikowanych pracowników. Decydując się na założenie spółki zagranicznej, inwestor może wybrać kilka prawnych możliwości rozpoczęcia realizacji swojego planu biznesowego. Pamiętać jednak należy, że w zależności od państwa, proces założenia spółki jest inny, wobec czego warto jest skorzystać z porad doświadczonych ekspertów i nie narażać spółki na ujemne konsekwencje podjętych decyzji.

Założenie spółki zagranicznej to proces

Wskazać należy, że poprzez założenie spółki zagranicznej możemy rozumieć jej rejestrację w innym państwie lub zakup udziałów albo akcji w istniejącej już na rynku spółce. Są to procesy niezwykle sformalizowane i skomplikowane, przy których łatwo o popełnienie błędu. W zależności od miejsca docelowego założenia działalności gospodarczej obowiązują odmienne wymogi formalne, jak również przepisy w zakresie prawa podatkowego czy handlowego. Zakładając spółkę zagraniczną bez konsultacji prawnej z zespołem doświadczonych doradców, przedsiębiorcy narażają się na różnorodne konsekwencje, których późniejsze wyeliminowanie jest niezwykle trudne i czasochłonne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyzwania i problemy przy rejestracji spółki zagranicznej

– Rozumienie potrzeb inwestorów, jak również wyczucie biznesowe oferowane przez profesjonalnie zarządzaną kancelarię prawną jest niezbędnym elementem gwarantującym skuteczne zarejestrowanie spółki poza granicami Polski – uważa mec. Robert Nogacki. – Kompleksowe wsparcie dla przedsiębiorców to zarówno praktyczne zastosowanie przepisów prawa w zależności od państwa, gdzie ma być prowadzona działalność gospodarcza, jak również doradztwo podatkowe, aby w jak największym zakresie wykorzystać możliwości optymalizacji podatkowej i zalet funkcjonującego systemu podatkowego, czy to w państwie europejskim, czy w tzw. raju podatkowym – dodaje prawnik.

Z tego też względu inwestorzy powinni uzyskać nie tylko podstawowe informacje o potencjalnym kraju, w którym chce on zarejestrować spółkę, ale przede wszystkim na temat systemu podatkowego, przepisów prawnych czy warunków ekonomicznych prowadzonej działalności gospodarczej na terytorium tego kraju. Wiele nierzetelnych doradców przedstawia państwa określane powszechnie „rajami podatkowymi” jako miejsca najwłaściwsze dla inwestycji, opierając swoje twierdzenia na nieaktualnych lub niesprawdzonych informacjach. – Tylko właściwie przeprowadzona analiza finansowa przedsięwzięcia, wywiad gospodarczy branży przedsiębiorcy, jak również rozumienie zagadnienia optymalizacji podatkowej gwarantuje ochronę majątku przedsiębiorstwa i właściwe zabezpieczenie funkcjonowania spółki na nowym rynku – podkreśla mecenas Nogacki.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Konsekwencje rejestracji spółki bez doświadczonego zespołu ekspertów w wielu wypadkach skutkuje późniejszymi problemami finansowymi przedsiębiorstwa lub narażeniem się na kontrole ze strony organów i instytucji podatkowych podejrzewających przedsiębiorstwa o celowe działania na szkodę systemu podatkowego macierzystego kraju.

Zobacz także: Moja firma


Zarejestrowanie spółki i co dalej?

Niezbędnym elementem właściwego zabezpieczenia przedsiębiorcy przed ujemnymi konsekwencjami związanymi z zarejestrowaniem spółki poza granicami Polski jest przygotowanie i sporządzenie umowy spółki w formie wymaganej przez prawo właściwe dla zakładanej spółki. Niezwykle ważnym aspektem w tym zakresie jest odpowiednia znajomość przepisów prawnych, jak również zapewnienie właściwej obsługi kancelarii notarialnej, ponieważ taka umowa musi zostać zawarta przed zagranicznym notariuszem.

Kolejne działania niezbędne do właściwego zarejestrowania spółki wymagają wiedzy i doświadczenia w tym zakresie. Szczególne znaczenie ma wybór członków zarządu spółki, którymi powinni być zazwyczaj dyrektorzy będący rezydentami państwa, w którym spółka ma siedzibę, otworzenie spółce rachunku bankowego w kraju siedziby spółki, zgłoszenie do właściwych rejestrów przedsiębiorców czy też składek ubezpieczeniowych.

Ponadto, właściwe funkcjonowanie spółki za granicą, które nie będzie rodziło negatywnych konsekwencji wielokrotnie wymusza (w zależności od przepisów państwa w tym zakresie) zobowiązanie zarządu spółki do prowadzenia ksiąg rachunkowych, składania deklaracji podatkowych czy podejmowania współpracy z organami podatkowymi. Bardzo ważnym aspektem jest również wystąpienie do właściwych organów o wydanie koncesji czy zezwoleń, jeśli w państwie rejestracji spółki zagranicznej są one wymagane do prowadzonej działalności gospodarczej. Zaniechania w tym zakresie mogą okazać się bardzo dotkliwe dla spółki i powodować konieczność działań naprawczych. W wielu wypadkach jest na nie jednak za późno, co może prowadzić do problemów finansowych lub, w najgorszym wypadku, do ogłoszenia upadłości firmy.

W związku z różnymi zwyczajami, jak również przepisami prawnopodatkowymi, warto skorzystać jest z porad doświadczonych ekspertów w dziedzinie założenia i prowadzenia działalności gospodarczej za granicą, realizując tym samym swoje strategie biznesowe i nie narażając spółki na negatywne konsekwencje.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA