REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć spółkę zagraniczną?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Jak założyć spółkę zagraniczną? /Fotolia
Jak założyć spółkę zagraniczną? /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy coraz częściej zakładają firmy poza granicami Polski. Zarejestrowanie spółki zagranicznej jest jednak procesem skomplikowanym i wymagającym doświadczenia. Wybór lokalizacji dla prowadzonej działalności jest zróżnicowany i uwarunkowany wieloma czynnikami. Każdy z tych wyborów związany jest z pewnymi korzyściami natury podatkowej lub prawnej.

REKLAMA

REKLAMA

Zalet zakładania spółek poza granicami Polski jest wiele. Do najpowszechniejszych czynników zachęcających przedsiębiorstwa do przenoszenia biznesów do innych państw na świecie należą: minimalizacja kosztów pracy i płacy, optymalizacja podatkowa, ochrona majątku osobistego lub należącego do spółki, rozszerzenie działalności o nowe rynki czy obecność wykwalifikowanych pracowników. Decydując się na założenie spółki zagranicznej, inwestor może wybrać kilka prawnych możliwości rozpoczęcia realizacji swojego planu biznesowego. Pamiętać jednak należy, że w zależności od państwa, proces założenia spółki jest inny, wobec czego warto jest skorzystać z porad doświadczonych ekspertów i nie narażać spółki na ujemne konsekwencje podjętych decyzji.

Założenie spółki zagranicznej to proces

REKLAMA

Wskazać należy, że poprzez założenie spółki zagranicznej możemy rozumieć jej rejestrację w innym państwie lub zakup udziałów albo akcji w istniejącej już na rynku spółce. Są to procesy niezwykle sformalizowane i skomplikowane, przy których łatwo o popełnienie błędu. W zależności od miejsca docelowego założenia działalności gospodarczej obowiązują odmienne wymogi formalne, jak również przepisy w zakresie prawa podatkowego czy handlowego. Zakładając spółkę zagraniczną bez konsultacji prawnej z zespołem doświadczonych doradców, przedsiębiorcy narażają się na różnorodne konsekwencje, których późniejsze wyeliminowanie jest niezwykle trudne i czasochłonne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyzwania i problemy przy rejestracji spółki zagranicznej

– Rozumienie potrzeb inwestorów, jak również wyczucie biznesowe oferowane przez profesjonalnie zarządzaną kancelarię prawną jest niezbędnym elementem gwarantującym skuteczne zarejestrowanie spółki poza granicami Polski – uważa mec. Robert Nogacki. – Kompleksowe wsparcie dla przedsiębiorców to zarówno praktyczne zastosowanie przepisów prawa w zależności od państwa, gdzie ma być prowadzona działalność gospodarcza, jak również doradztwo podatkowe, aby w jak największym zakresie wykorzystać możliwości optymalizacji podatkowej i zalet funkcjonującego systemu podatkowego, czy to w państwie europejskim, czy w tzw. raju podatkowym – dodaje prawnik.

Z tego też względu inwestorzy powinni uzyskać nie tylko podstawowe informacje o potencjalnym kraju, w którym chce on zarejestrować spółkę, ale przede wszystkim na temat systemu podatkowego, przepisów prawnych czy warunków ekonomicznych prowadzonej działalności gospodarczej na terytorium tego kraju. Wiele nierzetelnych doradców przedstawia państwa określane powszechnie „rajami podatkowymi” jako miejsca najwłaściwsze dla inwestycji, opierając swoje twierdzenia na nieaktualnych lub niesprawdzonych informacjach. – Tylko właściwie przeprowadzona analiza finansowa przedsięwzięcia, wywiad gospodarczy branży przedsiębiorcy, jak również rozumienie zagadnienia optymalizacji podatkowej gwarantuje ochronę majątku przedsiębiorstwa i właściwe zabezpieczenie funkcjonowania spółki na nowym rynku – podkreśla mecenas Nogacki.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Konsekwencje rejestracji spółki bez doświadczonego zespołu ekspertów w wielu wypadkach skutkuje późniejszymi problemami finansowymi przedsiębiorstwa lub narażeniem się na kontrole ze strony organów i instytucji podatkowych podejrzewających przedsiębiorstwa o celowe działania na szkodę systemu podatkowego macierzystego kraju.

Zobacz także: Moja firma


Zarejestrowanie spółki i co dalej?

Niezbędnym elementem właściwego zabezpieczenia przedsiębiorcy przed ujemnymi konsekwencjami związanymi z zarejestrowaniem spółki poza granicami Polski jest przygotowanie i sporządzenie umowy spółki w formie wymaganej przez prawo właściwe dla zakładanej spółki. Niezwykle ważnym aspektem w tym zakresie jest odpowiednia znajomość przepisów prawnych, jak również zapewnienie właściwej obsługi kancelarii notarialnej, ponieważ taka umowa musi zostać zawarta przed zagranicznym notariuszem.

Kolejne działania niezbędne do właściwego zarejestrowania spółki wymagają wiedzy i doświadczenia w tym zakresie. Szczególne znaczenie ma wybór członków zarządu spółki, którymi powinni być zazwyczaj dyrektorzy będący rezydentami państwa, w którym spółka ma siedzibę, otworzenie spółce rachunku bankowego w kraju siedziby spółki, zgłoszenie do właściwych rejestrów przedsiębiorców czy też składek ubezpieczeniowych.

Ponadto, właściwe funkcjonowanie spółki za granicą, które nie będzie rodziło negatywnych konsekwencji wielokrotnie wymusza (w zależności od przepisów państwa w tym zakresie) zobowiązanie zarządu spółki do prowadzenia ksiąg rachunkowych, składania deklaracji podatkowych czy podejmowania współpracy z organami podatkowymi. Bardzo ważnym aspektem jest również wystąpienie do właściwych organów o wydanie koncesji czy zezwoleń, jeśli w państwie rejestracji spółki zagranicznej są one wymagane do prowadzonej działalności gospodarczej. Zaniechania w tym zakresie mogą okazać się bardzo dotkliwe dla spółki i powodować konieczność działań naprawczych. W wielu wypadkach jest na nie jednak za późno, co może prowadzić do problemów finansowych lub, w najgorszym wypadku, do ogłoszenia upadłości firmy.

W związku z różnymi zwyczajami, jak również przepisami prawnopodatkowymi, warto skorzystać jest z porad doświadczonych ekspertów w dziedzinie założenia i prowadzenia działalności gospodarczej za granicą, realizując tym samym swoje strategie biznesowe i nie narażając spółki na negatywne konsekwencje.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

REKLAMA

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

Gigantyczny deficyt i nowe podatki. Rząd ogłasza budżet na 2026 rok - co to oznacza dla naszych portfeli?

Rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na 2026 rok, który zakłada rekordowe wydatki na bezpieczeństwo, zdrowie i programy społeczne, ale też gigantyczny deficyt na poziomie 271,7 mld zł. W planie znalazły się podwyżki podatków i akcyzy, a także nowe rozwiązania fiskalne, które mają zasilić budżet. Co to oznacza dla Polaków i jak wpłynie na ich portfele?

VAT 2026: 25 istotnych zmian (dodatkowo oprócz KSeF). Ministerstwo Finansów opublikowało założenia projektu nowelizacji ustawy

W dniu 23 września 2025 r. opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy podatku od towarów i usług oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Nowelizacja ta ma dokonać co najmniej 25 większych i mniejszych zmian w różnych przepisach ustawy o VAT. Będą to kolejne zmiany w zasadach rozliczania VAT w 2026 roku oprócz zmiany zasad fakturowania i wprowadzenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Poniżej lista tych zmian z krótkim omówieniem.

Czy można edytować fakturę w KSeF? Ministerstwo Finansów nie pozostawia wątpliwości

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy popełniony błąd w fakturze da się poprawić bez wystawiania nowego dokumentu. Oficjalna odpowiedź Ministerstwa Finansów nie pozostawia wątpliwości - w KSeF edytowanie faktury nie będzie możliwe.

REKLAMA

KSeF 2026: 6 głównych etapów wdrażania w firmie rewolucji fakturowej, która startuje w lutym

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy (bez wyjątku) podatnicy VAT, w tym zwolnieni z tego podatku, będą musieli być przygotowani do otrzymywania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Od tego dnia więksi podatnicy (a od 1 kwietnia 2026 r. pozostali) muszą też wystawiać faktury w KSeF. Jak przygotować się do tych nowych zasad fakturowania? Prof. dr hab. Witold Modzelewski wskazuje 6 najważniejszych najważniejszych punktów (etapów) wdrażania w firmie tej rewolucji fakturowej.

Limit 10 tys. złotych w KSeF. Ratunek czy pułapka dla najmniejszych przedsiębiorców?

Od 1 kwietnia 2026 roku w życie wejdzie obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF), który obejmie także najmniejsze firmy. Mikroprzedsiębiorcy o obrotach poniżej 10 tys. zł miesięcznie dostali czas do końca roku, jednak – jak alarmują posłowie i sami przedsiębiorcy – tak niski limit może okazać się pułapką zamiast realnej pomocy. Jest spór o wysokość progu!

REKLAMA