REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zobacz dlaczego polski biznes przenosi się do Irlandii

Zobacz dlaczego polski biznes przenosi się do Irlandii
Zobacz dlaczego polski biznes przenosi się do Irlandii

REKLAMA

REKLAMA

Raj dla przedsiębiorców, jakim bez wątpienia jest Wielka Brytania, już wkrótce, bo w 2019 roku znajdzie się poza strukturami Unii Europejskiej. Dlatego wielu przedsiębiorców, którzy chcą aby ich firma pozostała w strukturach europejskich skierowało swój wzrok na Irlandię.

Chociaż nic nie wskazuje na to, aby w związku z Brexitem los przedsiębiorców na Wyspach miał ulec pogorszeniu, część osób prowadzących tam działalność gospodarczą obawia się o relacje Wielka Brytania - Unia Europejska. Na szczęście dla trochę zbyt ostrożnych biznesmenów, niedaleko UK leży kraj, który oferuje bardzo podobne, korzystne rozwiązania prawne, sprawiające, że prowadzenie tam firmy jest praktycznie tak samo łatwe i opłacalne jak w UK. Chodzi oczywiście o Irlandię.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Korzyści podatkowe spółki w Irlandii

Ten niewielki sąsiad Wielkiej Brytanii oferuje zagranicznym inwestorom liczne korzyści związane z prowadzeniem tam działalności gospodarczej. Najważniejszy dotyczy kwestii podatkowych, których stawki są bardzo niskie, co bez wątpienia stanowi poważną zachętę dla osób planujących tam założenie firmy.

  • CIT - Stawka najważniejszego z punktu widzenia przedsiębiorcy podatku CIT jest jedną z najniższych w Europie; wynosi zaledwie 12,5% (wyjątek stanowi CIT od dochodów z tytułu operacji finansowych – 25%).
  • VAT - Podstawowa stawka VAT w Irlandii to 23%, ale obowiązują także niższe stawki: 13,5% (od niektórych produktów żywnościowych i usług), 9% (część usług związanych z turystyką), 5,2% (w rolnictwie), 4,8% (handel zwierzętami hodowlanymi), 0% (niektóre towary; np. książki, obuwie i ubrania dziecięce).
  • ZUS - Za przeniesieniem biznesu do Irlandii przemawiają także niskie składki na ubezpieczenia społeczne (USC – Universal Social Charge); wynoszą one 0,5%, 2,5%, 5%, 8% lub 11% w zależności od wysokości dochodów. Istnieje też możliwość zwolnienia z obowiązku opłaty wspomnianych składek.
  • Kwota wolna od podatku - Irlandia kusi wysoką kwotą wolną od podatku wynoszącą 16 500 Euro, co w przeliczeniu na złotówki daje sumę około 69 000 zł.
  • Trzyletnie zwolnienie z podatku dla nowych firm - Przy dochodzie poniżej €320 000 rocznie spółka zwolniona jest z podatku dochodowego przez okres 3 lat od założenia. Czyli może zarobić nieopodatkowany €1 mln!

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Założenie firmy

REKLAMA

Założenie firmy w Irlandii jest proste i szybkie. Tamtejsze prawo, podobnie jak brytyjskie oferuje możliwość założenia firmy przez Internet lub za pośrednictwem miejscowego agenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka dla nierezydenta

Dla inwestorów z Unii Europejskiej Irlandia przewidziała specjalne, uproszczone metody rejestracji firmy. Nowy właściciel spółki irlandzkiej nie musi być rezydentem podatkowym w Irlandii aby korzystać prowadzić tam firmę i korzystać ze wszystkich benefitów płynących z przyjaznego miejscowego prawa.

Najważniejsze rodzaje spółek w Irlandii

  • jednoosobowa działalność gospodarcza (sole trader)
  • spółka jawna (partnership)
  • spółka komandytowa (limited partnership)
  • prywatna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (private limited liability, Ltd.)
  • publiczna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,
  • spółka akcyjna (public limited liability, PLC)

Firmy, które przeniosły się do Irlandii

Do najbardziej znanycj firm, które zdecydowały się przenieść swoje europejskie centrale do irlandii należą między innymi Google, Apple i Starbucks. Nic dziwnego gdyż płacą tam zaledwie 12,5% podatku CIT. W Polsce od tego samego zysku zapłaciłyby 19%, w Holandii 25%, a w  Niemczech, Francji i Hiszpanii ok. 30%.

Czy Irlandia jest atrakcyjna tylko dla wielkich firm? Otóż nie, stawka CIT jest taka sama bez względu na wielkość obrotu natomiast małe przedsiębiorstwa mogą dodatkowo liczyć na szereg podatkowych ulg. 


Dla kogo Irlandia

  • Branża IT
  • Handel internetowy
  • Usługi doradcze i konsultingowe
  • Pośrednictwo w sprzedaży
  • Działalność serwisów internetowych
  • Marketing i reklama
  • Programy partnerskie
  • Usługi specjalistyczne
  • Transport międzynarodowy
  • Spółki holdingowe
  • Kryptowaluty
  • Działalność rozrywkowa, show business
  • Dropshipping

Na zakończenie

Na korzyść prowadzenia biznesu w Irlandii przemawia proste, przejrzyste i stabilne prawo oraz przyjazne nastawienie urzędów wobec przedsiębiorców, co znacząco upodabnia ją do Wielkiej Brytanii, z tym, że Irlandia jest pełnoprawnym członkiem Unii Europejskiej, co dla osób obawiających się prowadzenia działalności poza strukturami europejskimi może mieć duże znaczenie. Założenie firmy nie wymaga podróży do Irlandii, jako że wszystko można załatwić drogą mailową lub telefoniczną.

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA