REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet Mobilności – skutki dla firm transportowych

Pakiet Mobilności – skutki dla firm transportowych
Pakiet Mobilności – skutki dla firm transportowych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ogłoszony przez Komisję Europejską projekt zmian sprawił, że w branży transportowej zawrzało. Pakiet Mobilności, bo o nim mowa, wprowadził wiele niepokoju wśród właścicieli firm oraz samych kierowców. Drżąc przed nieznanym, branża odpycha od siebie wizję modyfikacji zapisów ustawy, traktując je jako zło konieczne. Jednak dokładne analizy propozycji KE i porównanie ich z obecnym stanem prawnym pozwalają wyciągać wnioski zgoła odmienne od ogólnej katastroficznej wizji dla transportu międzynarodowego.

Ponad miesiąc po obradach Komisji Europejskiej, a echa po ogłoszeniu Pakietu Mobilności nadal nie cichną. Omawiane przekształcenia niektórych regulacji prawnych oceniane są nawet jako „cios w polski transport”. A tymczasem przyglądając się jedynie czterem spośród wszystkich proponowanych zmian, dostrzec można znaczne profity dla europejskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Au revior, Przedstawicielu!

Komisja Europejska chce, aby firmy transportowe pożegnały się ze swoimi przedstawicielami. I tak właśnie zakończy się przygoda z wynajmowaniem firm pełniących rolę reprezentanta w danym państwie.

Czy mamy zatem czemu się sprzeciwiać? Nie dość, że KE odciąży nas pod względem obowiązku posiadania dodatkowych dokumentów, to na dodatek do budżetu firmy powrócą środki przeznaczone na posiadanie przedstawiciela. A jak doskonale wiemy, jest to niemała suma. Średnio rocznie na utrzymanie tego typu podmiotu można przeznaczyć nawet do 1700 euro! – przekonuje Marcin Krajewski, ekspert kancelarii transportowej ITD-PIP.

Przykładowo: przedstawiciel musi być zameldowany na terenie Francji, biegle mówić w języku francuskim oraz w razie kontroli być pomocnym nie tylko dla swojego kontrahenta, ale i dla organów kontrolujących. Alternatywą jest skorzystanie z usług firm zewnętrznych, jednak w przypadku tego rozwiązania firmy zmuszone są do podpisania długoterminowej umowy (nawet do 18 miesięcy) oraz opłacenia miesięcznego abonamentu w wysokości od 55 do 85 euro. Jednocześnie należy liczyć się z kosztami w postaci opłacenia dodatkowych roboczogodzin. W tym wypadku jest to kwota od 99 euro za stawki dzienne do nawet 119 euro za pracę w godzinach nocnych.

REKLAMA

Sumując miesięczny abonament oraz dodatkowe 10 roboczogodzin przedstawiciela (5 h w trybie dziennym i 5 h w trybie nocnym) otrzymujemy kwotę rzędu ok. 1700 zł. Należy jednak wziąć pod uwagę, że koszty te znacznie rosną wraz z ilością wykonywanych kursów oraz wielkością taboru i ewentualnymi kontrolami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Mniej makulatury w teczkach, czyli era e-dokumentów

Kierowca, który dzisiaj musi przewozić w kabinie wszelkie niezbędne dokumenty, już niebawem będzie mógł korzystać z ich elektronicznych wersji. Jednak to nie jedyne udogodnienie jakie czeka transport – firmy najwięcej korzyści powinny upatrywać w tym, że obowiązkową dokumentację należy będzie prowadzić jedynie w języku angielskim. Dzisiejsze wymogi zobowiązują do posiadania odpowiednich tłumaczeń i to w kilku językach jednocześnie.

To kolejne korzyści i niemałe oszczędności, jakie przyniesie Pakiet Mobilności. Dzisiaj firma X oferująca swoje usługi na terenie kilku państw europejskich, musi posiadać w pełni przetłumaczone dokumenty. Generuje to nie tylko dodatkowe obowiązki, a czasem nawet powoływanie dedykowanych stanowisk pracy, ale i przede wszystkim koszty w postaci tłumaczeń – komentuje Marcin Krajewski, ekspert kancelarii ITD-PIP.

Elastyczniej w kwestii płacy minimalnej

Właściciel firmy Y musi dostarczyć towar do Francji. Zgodnie z obecnymi rozporządzeniami, kierowca objęty jest płacą minimalną nie tylko na terenie Francji, która jest jego krajem docelowym, ale i chociażby na terenie Niemiec, przez które jedynie przejedzie i dokona załadunku. Wynika to z faktu, że zapisy dotyczące płacy minimalnej nakładają obowiązek prowadzenia odpowiednich rozliczeń względem każdego kierowcy już od momentu przekroczenia granicy. Nie ma tutaj znaczenia czy w danym kraju jest jedynie przejazdem (i dokona np. załadunku) czy też jest to miejsce docelowe jego kursu.

Zmiany, jakie zaproponowała Komisja Europejska będą dotyczyły również tego obszaru. Zaproponowano, aby w odróżnieniu od dzisiejszych rozporządzeń, płacą minimalna byli objęci jedynie ci kierowcy, którzy na terytorium danego kraju spędzają ponad 3 dni w skali miesiąca. A zatem, jeżeli po zmianach pracownik firmy Y będzie przebywał na terenie Niemiec ok. 48 godzin, nie będzie rozliczany zgodnie z niemieckimi stawkami. Daje to korzyści nie tylko w postaci realnych oszczędności finansowych, ale i czasowych. Firma potrzebuje znacznie mniej czasu na oddelegowanie pracownika poza granice swojego kraju – nie ma zatem potrzeby wypełniania zgłoszeń online ani wyposażenia go w dodatkowe dokumenty. Jako kancelaria, Od ponad 2,5 roku mamy do czynienia z płacą minimalną i wielokrotnie zmienianymi już interpretacjami w tym zakresie - trzeba jasno powiedzieć, że branża transportowa potrafi się dopasować do sytuacji - kontynuuje Marcin Krajewski, ekspert kancelarii transportowej ITD-PIP.


Kabotaż bez limitu operacji

Przewozy kabotażowe to jedna z częściej pojawiających się form wyjazdów zagranicznych. Według obecnych przepisów, kierowca ma 7 dni na ich wykonanie, a maksymalna liczba takowych operacji to 3. Natomiast jeżeli proponowane przez KE zmiany wejdą w życie, przewoźnicy na tego typu przewozy będą mieli 5 dni. I tutaj co prawda można sceptycznie podejść do tematu modyfikacji ustawy, jednak to, co napawa dużym optymizmem to fakt, że zniesiony zostanie zapis regulujący ilość operacji.

Pakiet Mobilności jest szeroko komentowany w środowisku transportowym. Otrzymujemy od naszych Klientów jasne sygnały, że tego typu zmiany są dla nich korzystne. W przypadku zmian z kabotażem wygląda to w następujący sposób: spedytor może zupełnie inaczej zaplanować trasę, przyjąć więcej zleceń, co znacznie przekłada się na realne zwiększenie zysków. Dzięki temu jest szansa na wyeliminowanie przewozów „na pusto” oraz oszczędności w paliwie – tłumaczy ekspert.

Szeroko omawiane modyfikacje i niechęć branży wydają się być podyktowane głównie brakiem dokładnej analizy przekształceń oraz strachem, który w naturalny sposób pojawia się w obliczu zmian. Jednak po dokładnym rozważeniu wszelkich „za” i „przeciw”, okazuje się, że Pakiet Mobilności, który przedstawiany jest jako największy senny koszmar, może być sprzymierzeńcem firm i kierowców. Po początkowej negacji, przedsiębiorstwa zaczynają zauważać również i dobre strony. I nie ma się czemu dziwić - jedynie cztery spośród wszystkich elementów, czyli inne zasady przewozów kabotażowych, rozliczeń płacy minimalnej, zlikwidowanie przedstawiciela czy przechowywanie dokumentów w formie elektronicznej, przyniosą realne oszczędności. A oszczędności te ujawnią się przede wszystkim w formie zmniejszenia kosztów, a co za tym idzie, przełożą się na realny zysk.

Tym, którzy nadal boją się zmian, warto zaznaczyć, że Pakiet Mobilności na obecnym etapie jest jedynie propozycją. Oznacza to, że zmiany, które są dzisiaj tak szeroko omawiane, mogą ulec kolejnym metamorfozom i zostać wcielone w życie w zupełnie innej postaci, niż ma to miejsce w tej chwili. Ponadto należy zwrócić również uwagę na fakt, że zdanie Komisji Europejskiej nie jest ostateczne, co jest jednoznaczne z otwarciem międzynarodowej dyskusji w tym temacie.

Informacje o firmie:

ITD - PIP to jeden z najdłużej funkcjonujących zespołów specjalistów świadczących usługi z zakresu rozliczania ewidencji czasu pracy kierowców. Niemalże od 2004 roku wykwalifikowani specjaliści doradzają polskim firmom oraz podnoszą kwalifikacje pracowników poprzez organizację szkoleń oraz analizę aktualnej sytuacji prawnej związanej z prawem transportowym. Dzięki sieci oddziałów w całej Polsce, klienci mają możliwość stałego kontaktu z dedykowanym doradcą.

Poza doradztwem i rozbudowanym systemem szkoleń, grupa ITD - PIP wprowadziła na rynek szereg innowacyjnych narzędzi, które ułatwiają firmom prowadzenie ewidencji. Należy do nich m.in. TachoDroid – czytnik kart kierowcy i tachografów za pomocą telefonu komórkowego. W ofercie znajduje się również oprogramowanie SuperTacho służące błyskawicznej analizie i rozliczaniu składników wynagrodzeń i delegacji. Natomiast najnowszą pozycją w portfolio ITD – PIP jest moduł importu granic dowolnego systemu GPS oraz rozliczanie czasu pracy kierowców pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony. Import danych odbywa się na podstawie zdarzeń z systemów GPS.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA