REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klauzula wykonalności. Kolejny krok po uzyskaniu nakazu zapłaty lub wyroku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kredyt Inkaso S.A.
Nowoczesna windykacja
Klauzula wykonalności. Kolejny krok po uzyskaniu nakazu zapłaty lub wyroku
Klauzula wykonalności. Kolejny krok po uzyskaniu nakazu zapłaty lub wyroku

REKLAMA

REKLAMA

W wyniku wniesionego przez ciebie pozwu sąd wydał nakaz zapłaty lub wyrok zobowiązujący twojego kontrahenta do zapłaty. Czas na kolejne kroki po odzyskanie długu, czyli wniosek o nadanie klauzuli wykonalności.

Wydanie nakazu zapłaty przez sąd to dopiero połowa drogi do odzyskania pieniędzy. Po uprawomocnieniu się orzeczenia sądu jeszcze nie możesz iść do komornika. Wpierw musisz wystąpić do sądu z wnioskiem o nadanie klauzuli wykonalności. Trzeba jednak pamiętać, że nakaz zapłaty lub wyrok uprawomocni się po dwóch tygodniach od doręczenia pozwanemu orzeczenia. Oczywiście pod warunkiem, że pozwany nic w tym czasie nie zrobi.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy można złożyć wniosek o nadanie klauzuli wykonalności?

Orzeczenie sądowe (nakaz zapłaty, wyrok) może zostać opatrzone klauzulą wykonalności, jeżeli jest prawomocne. Z prawomocnością orzeczenia mamy do czynienia, jeśli nie przysługuje od niego środek odwoławczy lub inny środek zaskarżenia. Przykładowo nakaz zapłaty wydany zarówno w postępowaniu nakazowym, jak i upominawczym stanie się prawomocny po upływie dwóch tygodni od doręczenia nakazu pozwanemu, jeśli w tym terminie nie zaskarży on nakazu poprzez złożenie odpowiednio: zarzutów lub sprzeciwu od nakazu zapłaty. W przypadku wyroku jeżeli pozwany nie złoży apelacji w terminie dwóch tygodni od doręczenia wyroku. Jeżeli zatem wydany w sprawie tytuł egzekucyjny stał się prawomocny, możesz już złożyć w Sądzie wniosek o nadanie klauzuli wykonalności. Bez tego nie odzyskasz swoich pieniędzy.

Polecamy: Jak stosować split payment

Klauzula wykonalności w niektórych sytuacjach jest nadawana z urzędu

Musisz pamiętać, iż co do zasady Sąd nadaje klauzulę wykonalności tylko na wniosek Wierzyciela. Chcąc zatem skierować uzyskany tytuł egzekucyjny do postępowania egzekucyjnego, musisz uprzednio zainicjować wszczęcie tzw. postępowania klauzulowego.

REKLAMA

Z wnioskiem o nadanie klauzuli wykonalności nie musisz występować, gdy uzyskałeś nakaz zapłaty wydany w elektronicznym postępowaniu upominawczym – Sąd nada klauzulę z urzędu niezwłocznie po uprawomocnieniu się nakazu. Pamiętaj jednak, iż w tym przypadku Sąd nie ma obowiązku doręczenia tobie tytułu wykonawczego. Chcąc zatem otrzymać tytuł wykonawczy, musisz złożyć do sądu wniosek o jego doręczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kalendarz 2019

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Co należy załączyć do wniosku o nadanie klauzuli wykonalności?

Składając do sądu wniosek o nadanie klauzuli wykonalności musisz załączyć odpis tytułu egzekucyjnego (czyli nakazu zapłaty lub wyroku). Jeśli jednak zdarzy się sytuacja, że go nie posiadasz, możesz wówczas wystąpić o wydanie odpisu orzeczenia we wniosku o nadanie klauzuli wykonalności.

Co podać we wniosku o klauzulę?

Obowiązujące od sierpnia 2013 roku przepisy nakazują podawania w treści klauzuli wykonalności oznaczeń dłużnika. Chodzi o to, by Jana Kowalskiego nie pomylono z Janem Kowalskim. We wniosku o klauzulę wykonalności musisz, więc podać numer PESEL lub NIP dłużnika będącego osobą fizyczną. A jeżeli dłużnikiem nie jest osoba fizyczna, tylko np. spółka z o.o. to w klauzuli należy podać jej numer KRS lub albo numer NIP. W każdym przypadku musi być też zawarty w tej klauzuli PESEL, KRS lub NIP wierzyciela.

Jak ustalić opłatę od wniosku?

Samo nadanie klauzuli wykonalności tytułowi egzekucyjnemu będącemu orzeczeniem sądu nie podlega opłacie sądowej, ani kancelaryjnej. Powyższe odnosi się jedynie do sytuacji, gdy do wniosku o nadanie klauzuli załączasz posiadany odpis tytułu egzekucyjnego (czyli tego, który dostałeś z sądu). Pamiętaj jednak, iż jeśli nie załączysz do wniosku odpisu orzeczenia, to za sporządzenie tego odpisu wraz z klauzulą wykonalności będziesz musiał uiścić opłatę kancelaryjną w kwocie 6 zł za każdą rozpoczętą stronę. Warto ustalić liczbę stron orzeczenia z pracownikiem sekretariatu Sądu.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Ile trwa nadanie klauzuli wykonalności?

Postępowanie w sprawie nadania klauzuli nie jest skomplikowane. Klauzulę wykonalności nadaje sąd jednoosobowo na wniosek wierzyciela. Przepisy prawa przewidują, że klauzulę taką sąd powinien nadać bezzwłocznie, nie później jednak niż w trzy dni od złożenia wniosku. Oczywiście, praktyka bywa różna, ale zasadniczo sądy robią to sprawnie.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Co robić dalej z klauzulą wykonalności?

Jeżeli otrzymasz z sądu tytuł egzekucyjny zapatrzony w klauzulę wykonalności oznacza to, że masz tytuł wykonawczy i możesz złożyć wniosek o wszczęcie egzekucji. Przed skierowaniem wniosku do komornika możesz wezwać twojego nierzetelnego kontrahenta do dobrowolnego spełnienia świadczenia. W przypadku braku zapłaty ze strony dłużnika należy złożyć wniosek o wszczęcie postępowania egzekucyjnego.

Krzysztof Nowosad, radca prawny, Kancelaria Prawnicza Forum

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA