REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć opłatę od pozwu o zapłatę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kredyt Inkaso S.A.
Nowoczesna windykacja
Jak obliczyć opłatę od pozwu o zapłatę?
Jak obliczyć opłatę od pozwu o zapłatę?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Twój klient zalega ci z płatnościami? Zdecydowałeś się na wniesienie pozwu o zapłatę do sądu? Pamiętaj, żeby wnieść opłatę we właściwej wysokości. Wyliczając ją musisz pamiętać o kilku czynnikach.

Opłata za pozew. Dwie podstawowe kwestie

Opłata od pozwu o zapłatę zależy od dwóch rzeczy tj. wartości przedmiotu sporu oraz rodzaju postępowania, w którym będzie rozpoznawana dana sprawa.

REKLAMA

Przy obliczaniu opłaty od pozwu w pierwszej kolejności należy określić jaka jest wartość przedmiotu sporu w naszej sprawie. Stanowi ona (w dużym uproszczeniu) wysokość dochodzonego roszczenia lub sumę dochodzonych roszczeń. Szczegółowe zasady określenia wartości przedmiotu sporu znajdują się aktualnie w przepisach art. 19-26 kodeksu postępowania cywilnego.

Drugą nie mniej istotną kwestią jest określenie rodzaju postępowania, w którym będzie rozpoznawany nasz pozew tj. postępowania zwykłego lub któregoś z postępowań odrębnych - uproszczonego, upominawczego, elektronicznego postępowania upominawczego lub nakazowego (więcej o poszczególnych rodzajach postępowań w artykule rodzaje postępowań – odnośnik).

Postępowanie zwykłe

W postępowaniu zwykłym obowiązuje ogólna zasada zgodnie, z którą opłata od pozwu jest obliczana jako 5% wartości przedmiotu sporu. Jeżeli więc wartość przedmiotu sporu wynosi 15 000 zł (zakładając, że postępowanie zwykłe będzie w tej sprawie właściwe) to opłata od pozwu będzie stanowiła 750 zł.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Postępowanie odrębne

W postępowaniach odrębnych stosuje się nieco zmodyfikowane zasady naliczania wysokości opłaty niż te przedstawione dla postępowania zwykłego.

W postępowaniu uproszczonym opłaty uzależnione są od tego, czy wartość przedmiotu sporu mieści się w „widełkach” tj. przedziałach kwotowych:

- do 2000 złotych – opłata 30 złotych;

- ponad 2000 złotych do 5000 złotych – opłata 100 złotych;

- ponad 5000 złotych do 7500 złotych – opłata 250 złotych;

- ponad 7500 złotych - opłata 300 złotych.

Dla przykładu jeżeli wartość przedmiotu sporu wynosi w danej sprawie 1 500 zł to opłata w postępowaniu uproszczonym wyniesie 30 zł. Natomiast jeżeli wartość przedmiotu sporu przekroczy 2 000 zł (górna granica dla stawki 30 zł) to opłata wyniesie już 100 zł itd.

Komplet Podatki 2015

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Opłata w postępowaniu upominawczym

Postępowanie upominawcze nie doznaje modyfikacji w stosunku do zasady ogólnej (opłata zostaje wyliczona jako 5% wartości przedmiotu sporu). Należy jednak zwrócić uwagę, że jeżeli nakaz zapłaty wydany w postępowaniu upominawczym uprawomocni się to Sąd jest zobowiązany z urzędu do zwrócenia powodowi trzech czwartych opłaty od pozwu. Po uprawomocnieniu się nakazu zapłaty zalecam skierować do Sądu pismo, w którym wskażemy numer rachunku bankowego, na który ma zostać zwrócona część opłaty.

Pozew w elektroniczny postępowaniu upominawczym i w postępowaniu nakazowym

Opłatę od pozwu wniesionego w elektronicznym postępowaniu upominawczym oraz w postępowaniu nakazowym należy obliczyć jako 5% wartości przedmiotu sporu. Następnie tak uzyskaną wartość należy pomnożyć przez ¼. Jeżeli więc wartość przedmiotu sporu, w którymś z tych postępowań wyniesie 15 000 zł to należy ją pomnożyć przez 5% (750 zł), a następnie pomnożyć przez 1/4 . Tak obliczona opłata wyniesie 187,5 zł, jednak z uwagi na zasadę zaokrąglania końcówek opłat od pozwu, w górę do pełnych złotych do pozwu trzeba będzie dołączyć opłatę w wysokości 188 zł. Zwróć w tym miejscu uwagę, że te dwa tryby postępowania są znacznie (bo aż czterokrotnie) tańsze w stosunku do postępowania zwykłego. Ma to szczególne znaczenie przy kierowaniu pozwów na duże kwoty.


REKLAMA

Jak już wspomniałem wszelkie „groszowe” końcówki opłat należy zaokrąglić w górę do pełnych złotych, a więc jeżeli w wyniku obliczenia uzyskamy przykładowo 312,5 zł opłata wyniesie 313 zł, przy wyliczeniu opłaty 1 544,55 zł należy ją zaokrąglić do 1545 zł itd.

Ponadto opłata od pozwu nie może wynosić mniej niż 30 zł. Tak więc jeżeli w wyniku wyliczenia ostateczna kwota opłaty wyniesie mniej niż 30 zł należy uiścić równe 30 zł. Podobnie jest też z maksymalną wysokością opłaty. Jeżeli w wyniku wyliczenia opłaty wyniesie ona więcej niż 100 000 zł to trzeba będzie uiścić równe 100 000 zł. 

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (tekst pierwotny: Dz. U. 1964 r. Nr 43 poz. 296; tekst jednolity: Dz. U. 2014 r. poz. 101):
Art. 19- 26 (wartość przedmiotu sporu);

Ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. ustawa o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (tekst pierwotny: Dz.U. Nr 167, poz. 1398; tekst jednolity: Dz.U. z 2014 r. poz. 1025):
Art. 13 (opłata stosunkowa i jej wysokość)
Art. 19 ust. 2 pkt 1 i 2 (pobieranie opłaty częściowej od pozwu w postępowaniu nakazowym i elektronicznym postępowaniu upominawczym)
Art. 21 (zaokrąglanie wysokości opłat)
Art. 28 (wymiar opłaty stałej od pozwu w postępowaniu uproszczonym)
Art. 79 ust. 1 pkt 2 c (Zwrot z urzędu części opłaty)
IV tytuł (zwolnienie od kosztów sądowych)

Michał Marciniak, aplikant radcowski, Kancelaria Prawnicza Forum

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA