REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć opłatę od pozwu o zapłatę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kredyt Inkaso S.A.
Nowoczesna windykacja
Jak obliczyć opłatę od pozwu o zapłatę?
Jak obliczyć opłatę od pozwu o zapłatę?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Twój klient zalega ci z płatnościami? Zdecydowałeś się na wniesienie pozwu o zapłatę do sądu? Pamiętaj, żeby wnieść opłatę we właściwej wysokości. Wyliczając ją musisz pamiętać o kilku czynnikach.

Opłata za pozew. Dwie podstawowe kwestie

Opłata od pozwu o zapłatę zależy od dwóch rzeczy tj. wartości przedmiotu sporu oraz rodzaju postępowania, w którym będzie rozpoznawana dana sprawa.

REKLAMA

REKLAMA

Przy obliczaniu opłaty od pozwu w pierwszej kolejności należy określić jaka jest wartość przedmiotu sporu w naszej sprawie. Stanowi ona (w dużym uproszczeniu) wysokość dochodzonego roszczenia lub sumę dochodzonych roszczeń. Szczegółowe zasady określenia wartości przedmiotu sporu znajdują się aktualnie w przepisach art. 19-26 kodeksu postępowania cywilnego.

Drugą nie mniej istotną kwestią jest określenie rodzaju postępowania, w którym będzie rozpoznawany nasz pozew tj. postępowania zwykłego lub któregoś z postępowań odrębnych - uproszczonego, upominawczego, elektronicznego postępowania upominawczego lub nakazowego (więcej o poszczególnych rodzajach postępowań w artykule rodzaje postępowań – odnośnik).

Postępowanie zwykłe

W postępowaniu zwykłym obowiązuje ogólna zasada zgodnie, z którą opłata od pozwu jest obliczana jako 5% wartości przedmiotu sporu. Jeżeli więc wartość przedmiotu sporu wynosi 15 000 zł (zakładając, że postępowanie zwykłe będzie w tej sprawie właściwe) to opłata od pozwu będzie stanowiła 750 zł.

REKLAMA

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Postępowanie odrębne

W postępowaniach odrębnych stosuje się nieco zmodyfikowane zasady naliczania wysokości opłaty niż te przedstawione dla postępowania zwykłego.

W postępowaniu uproszczonym opłaty uzależnione są od tego, czy wartość przedmiotu sporu mieści się w „widełkach” tj. przedziałach kwotowych:

- do 2000 złotych – opłata 30 złotych;

- ponad 2000 złotych do 5000 złotych – opłata 100 złotych;

- ponad 5000 złotych do 7500 złotych – opłata 250 złotych;

- ponad 7500 złotych - opłata 300 złotych.

Dla przykładu jeżeli wartość przedmiotu sporu wynosi w danej sprawie 1 500 zł to opłata w postępowaniu uproszczonym wyniesie 30 zł. Natomiast jeżeli wartość przedmiotu sporu przekroczy 2 000 zł (górna granica dla stawki 30 zł) to opłata wyniesie już 100 zł itd.

Komplet Podatki 2015

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Opłata w postępowaniu upominawczym

Postępowanie upominawcze nie doznaje modyfikacji w stosunku do zasady ogólnej (opłata zostaje wyliczona jako 5% wartości przedmiotu sporu). Należy jednak zwrócić uwagę, że jeżeli nakaz zapłaty wydany w postępowaniu upominawczym uprawomocni się to Sąd jest zobowiązany z urzędu do zwrócenia powodowi trzech czwartych opłaty od pozwu. Po uprawomocnieniu się nakazu zapłaty zalecam skierować do Sądu pismo, w którym wskażemy numer rachunku bankowego, na który ma zostać zwrócona część opłaty.

Pozew w elektroniczny postępowaniu upominawczym i w postępowaniu nakazowym

Opłatę od pozwu wniesionego w elektronicznym postępowaniu upominawczym oraz w postępowaniu nakazowym należy obliczyć jako 5% wartości przedmiotu sporu. Następnie tak uzyskaną wartość należy pomnożyć przez ¼. Jeżeli więc wartość przedmiotu sporu, w którymś z tych postępowań wyniesie 15 000 zł to należy ją pomnożyć przez 5% (750 zł), a następnie pomnożyć przez 1/4 . Tak obliczona opłata wyniesie 187,5 zł, jednak z uwagi na zasadę zaokrąglania końcówek opłat od pozwu, w górę do pełnych złotych do pozwu trzeba będzie dołączyć opłatę w wysokości 188 zł. Zwróć w tym miejscu uwagę, że te dwa tryby postępowania są znacznie (bo aż czterokrotnie) tańsze w stosunku do postępowania zwykłego. Ma to szczególne znaczenie przy kierowaniu pozwów na duże kwoty.


Jak już wspomniałem wszelkie „groszowe” końcówki opłat należy zaokrąglić w górę do pełnych złotych, a więc jeżeli w wyniku obliczenia uzyskamy przykładowo 312,5 zł opłata wyniesie 313 zł, przy wyliczeniu opłaty 1 544,55 zł należy ją zaokrąglić do 1545 zł itd.

Ponadto opłata od pozwu nie może wynosić mniej niż 30 zł. Tak więc jeżeli w wyniku wyliczenia ostateczna kwota opłaty wyniesie mniej niż 30 zł należy uiścić równe 30 zł. Podobnie jest też z maksymalną wysokością opłaty. Jeżeli w wyniku wyliczenia opłaty wyniesie ona więcej niż 100 000 zł to trzeba będzie uiścić równe 100 000 zł. 

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (tekst pierwotny: Dz. U. 1964 r. Nr 43 poz. 296; tekst jednolity: Dz. U. 2014 r. poz. 101):
Art. 19- 26 (wartość przedmiotu sporu);

Ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. ustawa o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (tekst pierwotny: Dz.U. Nr 167, poz. 1398; tekst jednolity: Dz.U. z 2014 r. poz. 1025):
Art. 13 (opłata stosunkowa i jej wysokość)
Art. 19 ust. 2 pkt 1 i 2 (pobieranie opłaty częściowej od pozwu w postępowaniu nakazowym i elektronicznym postępowaniu upominawczym)
Art. 21 (zaokrąglanie wysokości opłat)
Art. 28 (wymiar opłaty stałej od pozwu w postępowaniu uproszczonym)
Art. 79 ust. 1 pkt 2 c (Zwrot z urzędu części opłaty)
IV tytuł (zwolnienie od kosztów sądowych)

Michał Marciniak, aplikant radcowski, Kancelaria Prawnicza Forum

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA