REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć opłatę od pozwu o zapłatę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kredyt Inkaso S.A.
Nowoczesna windykacja
Jak obliczyć opłatę od pozwu o zapłatę?
Jak obliczyć opłatę od pozwu o zapłatę?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Twój klient zalega ci z płatnościami? Zdecydowałeś się na wniesienie pozwu o zapłatę do sądu? Pamiętaj, żeby wnieść opłatę we właściwej wysokości. Wyliczając ją musisz pamiętać o kilku czynnikach.

Opłata za pozew. Dwie podstawowe kwestie

Opłata od pozwu o zapłatę zależy od dwóch rzeczy tj. wartości przedmiotu sporu oraz rodzaju postępowania, w którym będzie rozpoznawana dana sprawa.

REKLAMA

REKLAMA

Przy obliczaniu opłaty od pozwu w pierwszej kolejności należy określić jaka jest wartość przedmiotu sporu w naszej sprawie. Stanowi ona (w dużym uproszczeniu) wysokość dochodzonego roszczenia lub sumę dochodzonych roszczeń. Szczegółowe zasady określenia wartości przedmiotu sporu znajdują się aktualnie w przepisach art. 19-26 kodeksu postępowania cywilnego.

Drugą nie mniej istotną kwestią jest określenie rodzaju postępowania, w którym będzie rozpoznawany nasz pozew tj. postępowania zwykłego lub któregoś z postępowań odrębnych - uproszczonego, upominawczego, elektronicznego postępowania upominawczego lub nakazowego (więcej o poszczególnych rodzajach postępowań w artykule rodzaje postępowań – odnośnik).

Postępowanie zwykłe

W postępowaniu zwykłym obowiązuje ogólna zasada zgodnie, z którą opłata od pozwu jest obliczana jako 5% wartości przedmiotu sporu. Jeżeli więc wartość przedmiotu sporu wynosi 15 000 zł (zakładając, że postępowanie zwykłe będzie w tej sprawie właściwe) to opłata od pozwu będzie stanowiła 750 zł.

REKLAMA

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Postępowanie odrębne

W postępowaniach odrębnych stosuje się nieco zmodyfikowane zasady naliczania wysokości opłaty niż te przedstawione dla postępowania zwykłego.

W postępowaniu uproszczonym opłaty uzależnione są od tego, czy wartość przedmiotu sporu mieści się w „widełkach” tj. przedziałach kwotowych:

- do 2000 złotych – opłata 30 złotych;

- ponad 2000 złotych do 5000 złotych – opłata 100 złotych;

- ponad 5000 złotych do 7500 złotych – opłata 250 złotych;

- ponad 7500 złotych - opłata 300 złotych.

Dla przykładu jeżeli wartość przedmiotu sporu wynosi w danej sprawie 1 500 zł to opłata w postępowaniu uproszczonym wyniesie 30 zł. Natomiast jeżeli wartość przedmiotu sporu przekroczy 2 000 zł (górna granica dla stawki 30 zł) to opłata wyniesie już 100 zł itd.

Komplet Podatki 2015

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Opłata w postępowaniu upominawczym

Postępowanie upominawcze nie doznaje modyfikacji w stosunku do zasady ogólnej (opłata zostaje wyliczona jako 5% wartości przedmiotu sporu). Należy jednak zwrócić uwagę, że jeżeli nakaz zapłaty wydany w postępowaniu upominawczym uprawomocni się to Sąd jest zobowiązany z urzędu do zwrócenia powodowi trzech czwartych opłaty od pozwu. Po uprawomocnieniu się nakazu zapłaty zalecam skierować do Sądu pismo, w którym wskażemy numer rachunku bankowego, na który ma zostać zwrócona część opłaty.

Pozew w elektroniczny postępowaniu upominawczym i w postępowaniu nakazowym

Opłatę od pozwu wniesionego w elektronicznym postępowaniu upominawczym oraz w postępowaniu nakazowym należy obliczyć jako 5% wartości przedmiotu sporu. Następnie tak uzyskaną wartość należy pomnożyć przez ¼. Jeżeli więc wartość przedmiotu sporu, w którymś z tych postępowań wyniesie 15 000 zł to należy ją pomnożyć przez 5% (750 zł), a następnie pomnożyć przez 1/4 . Tak obliczona opłata wyniesie 187,5 zł, jednak z uwagi na zasadę zaokrąglania końcówek opłat od pozwu, w górę do pełnych złotych do pozwu trzeba będzie dołączyć opłatę w wysokości 188 zł. Zwróć w tym miejscu uwagę, że te dwa tryby postępowania są znacznie (bo aż czterokrotnie) tańsze w stosunku do postępowania zwykłego. Ma to szczególne znaczenie przy kierowaniu pozwów na duże kwoty.


Jak już wspomniałem wszelkie „groszowe” końcówki opłat należy zaokrąglić w górę do pełnych złotych, a więc jeżeli w wyniku obliczenia uzyskamy przykładowo 312,5 zł opłata wyniesie 313 zł, przy wyliczeniu opłaty 1 544,55 zł należy ją zaokrąglić do 1545 zł itd.

Ponadto opłata od pozwu nie może wynosić mniej niż 30 zł. Tak więc jeżeli w wyniku wyliczenia ostateczna kwota opłaty wyniesie mniej niż 30 zł należy uiścić równe 30 zł. Podobnie jest też z maksymalną wysokością opłaty. Jeżeli w wyniku wyliczenia opłaty wyniesie ona więcej niż 100 000 zł to trzeba będzie uiścić równe 100 000 zł. 

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (tekst pierwotny: Dz. U. 1964 r. Nr 43 poz. 296; tekst jednolity: Dz. U. 2014 r. poz. 101):
Art. 19- 26 (wartość przedmiotu sporu);

Ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. ustawa o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (tekst pierwotny: Dz.U. Nr 167, poz. 1398; tekst jednolity: Dz.U. z 2014 r. poz. 1025):
Art. 13 (opłata stosunkowa i jej wysokość)
Art. 19 ust. 2 pkt 1 i 2 (pobieranie opłaty częściowej od pozwu w postępowaniu nakazowym i elektronicznym postępowaniu upominawczym)
Art. 21 (zaokrąglanie wysokości opłat)
Art. 28 (wymiar opłaty stałej od pozwu w postępowaniu uproszczonym)
Art. 79 ust. 1 pkt 2 c (Zwrot z urzędu części opłaty)
IV tytuł (zwolnienie od kosztów sądowych)

Michał Marciniak, aplikant radcowski, Kancelaria Prawnicza Forum

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA