REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć opłatę od pozwu o zapłatę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kredyt Inkaso S.A.
Nowoczesna windykacja
Jak obliczyć opłatę od pozwu o zapłatę?
Jak obliczyć opłatę od pozwu o zapłatę?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Twój klient zalega ci z płatnościami? Zdecydowałeś się na wniesienie pozwu o zapłatę do sądu? Pamiętaj, żeby wnieść opłatę we właściwej wysokości. Wyliczając ją musisz pamiętać o kilku czynnikach.

Opłata za pozew. Dwie podstawowe kwestie

Opłata od pozwu o zapłatę zależy od dwóch rzeczy tj. wartości przedmiotu sporu oraz rodzaju postępowania, w którym będzie rozpoznawana dana sprawa.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Przy obliczaniu opłaty od pozwu w pierwszej kolejności należy określić jaka jest wartość przedmiotu sporu w naszej sprawie. Stanowi ona (w dużym uproszczeniu) wysokość dochodzonego roszczenia lub sumę dochodzonych roszczeń. Szczegółowe zasady określenia wartości przedmiotu sporu znajdują się aktualnie w przepisach art. 19-26 kodeksu postępowania cywilnego.

Drugą nie mniej istotną kwestią jest określenie rodzaju postępowania, w którym będzie rozpoznawany nasz pozew tj. postępowania zwykłego lub któregoś z postępowań odrębnych - uproszczonego, upominawczego, elektronicznego postępowania upominawczego lub nakazowego (więcej o poszczególnych rodzajach postępowań w artykule rodzaje postępowań – odnośnik).

Postępowanie zwykłe

W postępowaniu zwykłym obowiązuje ogólna zasada zgodnie, z którą opłata od pozwu jest obliczana jako 5% wartości przedmiotu sporu. Jeżeli więc wartość przedmiotu sporu wynosi 15 000 zł (zakładając, że postępowanie zwykłe będzie w tej sprawie właściwe) to opłata od pozwu będzie stanowiła 750 zł.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Postępowanie odrębne

W postępowaniach odrębnych stosuje się nieco zmodyfikowane zasady naliczania wysokości opłaty niż te przedstawione dla postępowania zwykłego.

W postępowaniu uproszczonym opłaty uzależnione są od tego, czy wartość przedmiotu sporu mieści się w „widełkach” tj. przedziałach kwotowych:

- do 2000 złotych – opłata 30 złotych;

- ponad 2000 złotych do 5000 złotych – opłata 100 złotych;

- ponad 5000 złotych do 7500 złotych – opłata 250 złotych;

- ponad 7500 złotych - opłata 300 złotych.

Dla przykładu jeżeli wartość przedmiotu sporu wynosi w danej sprawie 1 500 zł to opłata w postępowaniu uproszczonym wyniesie 30 zł. Natomiast jeżeli wartość przedmiotu sporu przekroczy 2 000 zł (górna granica dla stawki 30 zł) to opłata wyniesie już 100 zł itd.

Komplet Podatki 2015

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Opłata w postępowaniu upominawczym

Postępowanie upominawcze nie doznaje modyfikacji w stosunku do zasady ogólnej (opłata zostaje wyliczona jako 5% wartości przedmiotu sporu). Należy jednak zwrócić uwagę, że jeżeli nakaz zapłaty wydany w postępowaniu upominawczym uprawomocni się to Sąd jest zobowiązany z urzędu do zwrócenia powodowi trzech czwartych opłaty od pozwu. Po uprawomocnieniu się nakazu zapłaty zalecam skierować do Sądu pismo, w którym wskażemy numer rachunku bankowego, na który ma zostać zwrócona część opłaty.

Pozew w elektroniczny postępowaniu upominawczym i w postępowaniu nakazowym

Opłatę od pozwu wniesionego w elektronicznym postępowaniu upominawczym oraz w postępowaniu nakazowym należy obliczyć jako 5% wartości przedmiotu sporu. Następnie tak uzyskaną wartość należy pomnożyć przez ¼. Jeżeli więc wartość przedmiotu sporu, w którymś z tych postępowań wyniesie 15 000 zł to należy ją pomnożyć przez 5% (750 zł), a następnie pomnożyć przez 1/4 . Tak obliczona opłata wyniesie 187,5 zł, jednak z uwagi na zasadę zaokrąglania końcówek opłat od pozwu, w górę do pełnych złotych do pozwu trzeba będzie dołączyć opłatę w wysokości 188 zł. Zwróć w tym miejscu uwagę, że te dwa tryby postępowania są znacznie (bo aż czterokrotnie) tańsze w stosunku do postępowania zwykłego. Ma to szczególne znaczenie przy kierowaniu pozwów na duże kwoty.


REKLAMA

Jak już wspomniałem wszelkie „groszowe” końcówki opłat należy zaokrąglić w górę do pełnych złotych, a więc jeżeli w wyniku obliczenia uzyskamy przykładowo 312,5 zł opłata wyniesie 313 zł, przy wyliczeniu opłaty 1 544,55 zł należy ją zaokrąglić do 1545 zł itd.

Ponadto opłata od pozwu nie może wynosić mniej niż 30 zł. Tak więc jeżeli w wyniku wyliczenia ostateczna kwota opłaty wyniesie mniej niż 30 zł należy uiścić równe 30 zł. Podobnie jest też z maksymalną wysokością opłaty. Jeżeli w wyniku wyliczenia opłaty wyniesie ona więcej niż 100 000 zł to trzeba będzie uiścić równe 100 000 zł. 

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (tekst pierwotny: Dz. U. 1964 r. Nr 43 poz. 296; tekst jednolity: Dz. U. 2014 r. poz. 101):
Art. 19- 26 (wartość przedmiotu sporu);

Ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. ustawa o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (tekst pierwotny: Dz.U. Nr 167, poz. 1398; tekst jednolity: Dz.U. z 2014 r. poz. 1025):
Art. 13 (opłata stosunkowa i jej wysokość)
Art. 19 ust. 2 pkt 1 i 2 (pobieranie opłaty częściowej od pozwu w postępowaniu nakazowym i elektronicznym postępowaniu upominawczym)
Art. 21 (zaokrąglanie wysokości opłat)
Art. 28 (wymiar opłaty stałej od pozwu w postępowaniu uproszczonym)
Art. 79 ust. 1 pkt 2 c (Zwrot z urzędu części opłaty)
IV tytuł (zwolnienie od kosztów sądowych)

Michał Marciniak, aplikant radcowski, Kancelaria Prawnicza Forum

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

REKLAMA

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

REKLAMA

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA