REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pozew o zapłatę do sądu. Wszystko co trzeba wiedzieć, żeby go przygotować

Kredyt Inkaso S.A.
Nowoczesna windykacja
Pozew o zapłatę do sądu. Wszystko co trzeba wiedzieć, żeby go przygotować
Pozew o zapłatę do sądu. Wszystko co trzeba wiedzieć, żeby go przygotować
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na brak płatności nie pomogło nawet wezwanie do zapłaty? W tej sytuacji nie pozostaje nic innego jak skierować pozew do sądu. Zobacz, jak go przygotować i co powinien zawierać prawidłowo przygotowany dokument.

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest pozew? To kolejny krok po wezwaniu do zapłaty na drodze do odzyskania pieniędzy za nieopłacone faktury. Pozew to pismo kierowane do sądu, które musi zawierać określone w obowiązujących przepisach prawa informacje. Jeśli przygotowane przez Ciebie pismo nie będzie ich zawierało, sąd wezwie Cię do ich wskazania. Rozpoznanie pozwu zostanie opóźnione, a Ty stracisz cenny czas. Prawidłowo złożony dokument doprowadzi do wydania nakazu zapłaty lub wyroku.

Klauzula wykonalności. Kolejny krok po uzyskaniu nakazu zapłaty lub wyroku

Przygotowując pozew do sądu postępuj według poniższych kroków:

REKLAMA

Krok 1. Wskaż datę i miejsce sporządzenia pisma oraz oznacz właściwy sąd

Wskaż miejsce i datę sporządzenia pozwu oraz oznaczenie sądu do którego jest kierowany ze wskazaniem wydziału i adresu sądu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak ustalić, który sąd będzie właściwy do rozpoznania mojej sprawy?

Krok 2. Wymień strony postępowania

Jako wnoszący pozew (czyli Powód) musisz wskazać swoje imię i nazwisko, adres zamieszkania i swój numer PESEL lub NIP. Pamiętaj, że pod wskazany przez Ciebie adres będzie wysyłana korespondencja z sądu. Musi to być adres gdzie mieszkasz, a nie gdzie jesteś zameldowany czy prowadzisz działalność gospodarczą.

W pozwie należy także wskazać te same dane Twojego dłużnika (zwanego Pozwanym) z jednym wyjątkiem. Nie musisz wskazywać numeru PESEL lub NIP dłużnika. Numer PESEL dłużnika musi zostać wskazany tylko w elektronicznym postępowaniu upominawczym (EPU). W pozostałych przypadkach ustala go sąd z urzędu. Jeśli jednak znasz ten numer lub numer NIP dłużnika to koniecznie wskaż go w pozwie.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Polecamy: INFORLEX Biznes

Krok 3. Wskaż kwotę dochodzoną pozwem i oznacz rodzaj pisma       

Wskaż wysokość dochodzonej w pozwie należności (czyli kwotę wynikającą z faktury; fachowo nazywa się to wartością przedmiotu sporu) i oznacz swoje pismo. Nie zapomnij o zaokrągleniu tej kwoty w górę do pełnego złotego. Ta kwota będzie potrzebna do obliczenia wysokości opłaty od pozwu. Jeśli dochodzisz zapłaty kilku faktur, musisz dodać wynikające z nich kwoty. Suma kwot z faktur będzie wartością przedmiotu sporu.

Aby sąd wiedział czego dotyczy Twoje pismo i co ma z nim zrobić wskaż w nagłówku pisma słowa „POZEW O ZAPŁATĘ W POSTĘPOWANIU UPOMINAWCZYM”.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Krok 4. Wskaż żądanie pozwu        

Określ żądanie pozwu, czyli czego domagasz się od dłużnika. Domagasz się zapłaty więc piszesz - „wnoszę o zasądzenie od Pozwanego na rzecz Powoda kwoty ………….. (i tu podajesz kwotę wynikającą z faktury jaką jest Ci winien Twój dłużnik, najlepiej najpierw cyfrowo, a później w nawiasie słownie) z odsetkami ustawowymi od dnia ………… (tu wpisujesz dzień następny po dniu płatności faktury) do dnia zapłaty”.

Ważne - jeśli dochodzisz w pozwie zapłaty kilku faktur powtarzasz powyższą formułę tyle razy ile jest faktur.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Krok 5. Napisz wnioski dodatkowe           

Koniecznie napisz trzy dodatkowe wnioski pod żądaniem pozwu.

Po pierwsze – wniosek o zwrot kosztów procesu od dłużnika. Formułka „wnoszę o zasądzenie od Pozwanego na rzecz Powoda zwrotu kosztów procesu według norm przepisanych”.

Po drugie – wniosek o wydanie nakazu zapłaty. Sąd wyda nakaz jeśli uzna, że w Twojej sprawie zostały spełnione przesłanki do jego wydania. Formułka „wnoszę o wydanie nakazu zapłaty w postępowaniu upominawczym”.

Jak uzyskać korzystny wyrok lub nakaz zapłaty. Trzy tryby postępowania sądowego

Po trzecie - wniosek o przeprowadzenie rozprawy pod Twoją nieobecność. Jeśli dojdzie do rozprawy i się na niej nie stawisz, sąd może zawiesić postępowanie, a więc odzyskanie długu może się opóźnić. Formułka „wnoszę o przeprowadzenie rozprawy także pod nieobecność Powoda”.

Krok 6. Opisz historię powstania zadłużenia i wskaż dowody   

Krótko opisz sądowi (najlepiej po kolei) jak doszło do powstania zadłużenia. Czyli: została zawarta umowa, była wystawiona faktura, nie została zapłacona w terminie, wysłałeś wezwanie do zapłaty, ale pozostało bez odpowiedzi, dlatego nie miałeś wyjścia i złożyłeś pozew. Tę część pozwu nazywa się UZASADNIENIEM.

Wymień w uzasadnieniu dokumenty, które potwierdzają, że to co piszesz nie jest tylko wytworem Twojej wyobraźni, ale rzeczywiście miało miejsce.

Załączniki do pozwu windykacyjnego - jakie dokumenty załączyć do pozwu

 Pamiętaj, że samo wymienienie dokumentów nie wystarczy. Musisz dołączyć je do pozwu. Koniecznie dołącz do pozwu wszystkie posiadane przez Ciebie dokumenty potwierdzające istnienia zadłużenia. Sąd może uznać za spóźnione dokumenty powołane na późniejszym etapie postępowania i je pominąć.

Jeszcze jedna ważna uwaga - samo dołączenie dokumentu do pozwu nie wystarczy, aby sąd uznał go za dowód. Dokument musi zostać wskazany w uzasadnieniu pozwu jako dowód.

Dla większej czytelności uzasadnienie pozwu napisz według następującego schematu - najpierw opisz fakt, później wskaż dowód potwierdzający ten fakt.

Nie zapomnij dołączyć do pozwu wydruku ze strony internetowej Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej dotyczącego prowadzonej przez Ciebie i Twojego dłużnika działalności gospodarczej (https://www.ceidg.gov.pl). Jeśli dłużnik nie prowadzi działalności, nie składasz wydruku dotyczącego dłużnika.

Krok 7. Wymień załączniki do pozwu

Wymień wszystkie załączniki, które dołączasz do pozwu.

Załączniki do pozwu windykacyjnego - jakie dokumenty załączyć do pozwu

Niestety pozew podlega opłacie sądowej (możesz się starać o zwolnienie od tej opłaty w całości lub w części). Dlatego jednym z załączników musi być potwierdzenie uiszczenia opłaty od pozwu lub znaki opłaty sądowej.

Jak obliczyć opłatę od pozwu o zapłatę?

Krok 8. Wydrukuj pozew i przygotuj załączniki

Pamiętaj – przygotuj pozew z załącznikami w trzech egzemplarzach – jeden dla sądu, jeden   dla dłużnika i jeden dla Ciebie. Jeśli dłużników jest kilku, musisz przygotować pozew z załącznikami dla każdego z nich.


Krok 9. Podpisz pozew i załączniki

Podpisuj się niebieskim długopisem. Najlepiej, żeby Twój podpis był czytelny.

Nie musisz składać do sądu oryginałów dokumentów powołanych jako dowody w uzasadnieniu pozwu. Możesz złożyć kserokopie tych dokumentów poświadczone za zgodność z oryginałem. Poświadczenia dokonujesz poprzez umieszczenie na każdej stronie kserokopii dokumentu w prawym dolnym rogu formułki – „Poświadczam za zgodność z oryginałem” wraz z Twoim czytelnym podpisem. Pamiętaj, że na żądanie drugiej strony będziesz musiał złożyć w sądzie oryginał dokumentu.

Możesz również dokonać poświadczenia u notariusza, ale podlega ono opłacie. Maksymalna wysokość opłaty za jedną poświadczoną stronę dokumentu wynosi 7,38 zł (6,00 zł + VAT).

Jeśli reprezentuje Cię profesjonalny pełnomocnik (radca prawny lub adwokat), wówczas on może dokonać poświadczenia dokumentów.

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Komplet Podatki 2015

Krok 10. Złóż pozew do Sądu

Jeśli sąd jest blisko proponuję spacer do biura podawczego sądu. Tam będziesz mógł złożyć pozew z załącznikami (oczywiście z drugim egzemplarzem dla dłużnika). Pamiętaj również, aby zabrać ze sobą egzemplarz pozwu, który przygotowałeś dla Siebie. W biurze podbiją Ci na nim pieczątkę z datą wpływu do sądu. Będzie to dowód, że złożyłeś pozew. Nie idź bezpośrednio do wydziału sądu do którego kierujesz pozew, bo i tak odeślą Cię do biura.

Inna możliwość to wysłanie do sądu pozwu z załącznikami listem poleconym (nie zapomnij o dołączeniu drugiego egzemplarza pozwu z załącznikami dla dłużnika).

Tutaj dwie uwagi. Pierwsza - wysyłaj list Pocztą Polską S.A. Tylko wysłanie listu zawierającego pozew w placówce Poczty Polskiej S.A. jest równoznaczne z wniesieniem go do sądu (przynajmniej do końca 2015 r.). Nie korzystaj w tym przypadku z usług innych operatorów pocztowych. Zastrzegam, że Poczta Polska S.A. nie była sponsorem tego artykułu. Takie są obowiązujące przepisy. Druga - nie oszczędzaj – wysyłaj listem poleconym, a nie listem zwykłym. Będziesz miał potwierdzenie nadania listu, a więc dowód wniesienia pozwu do Sądu.

Pozew na formularzu

Jeśli to co wyżej napisałem wydaje Ci się zbyt skomplikowane, proponuję złożyć pozew na formularzu P. Wzór jest dostępny na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości. W pewnych sytuacjach pozew musi zostać złożony na tym formularzu. (>>Jakie są to sytuacje dowiesz się tutaj Jaki typ postępowania wybrać w mojej sprawie.)

Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś złożył pozew na formularzu P w sprawie, w której nie jest to wymagane. Formularz ma ten plus, że zawiera wszystkie wymagane przepisami prawa elementy pozwu, a ponadto ma pouczenie, które wyjaśnia jak go wypełnić.

Co będzie się działo z Twoim pozwem po złożeniu do Sądu dowiesz się z artykułu Sąd wydał nakaz zapłaty/wyrok i co dalej?

Marcin Bartnik, radca prawny, Kancelaria Prawnicza Forum

STAN PRAWNY

24.11.2014 r.

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (tekst pierwotny: Dz. U. 1964 r. Nr 43 poz. 296; tekst jednolity: Dz. U. 2014 r. poz. 101):

Art. 19- 26 (wartość przedmiotu sporu)

Art. 98 - 110 (koszty procesu)

Art. 125 - 1305 (pismo procesowe)

Art. 165 (list zawierający pozew)

Art. 187- 205 (pozew)

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA