REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać korzystny wyrok lub nakaz zapłaty. Trzy tryby postępowania sądowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kredyt Inkaso S.A.
Nowoczesna windykacja
Jak uzyskać korzystny wyrok lub nakaz zapłaty. Trzy tryby postępowania sądowego
Jak uzyskać korzystny wyrok lub nakaz zapłaty. Trzy tryby postępowania sądowego

REKLAMA

REKLAMA

Dochodzenie należności odbywa się w trzech trybach postępowania: nakazowym, upominawczym oraz uproszczonym. Tryb, w jakim wniesiesz do sądu swój pozew może zdecydować o tym, czy uzyskasz korzystny dla siebie wyrok lub nakaz zapłaty.

W zależności od załączonych do pozwu dokumentów oraz wysokości dochodzonej przez ciebie sumy pieniędzy, sprawy o zapłatę mogą być rozpoznawane w trzech głównych trybach postępowania sądowego. W tym artykule przybliżamy, w jakich sytuacjach możliwe jest kierowanie do sądu pozwów o zapłatę w trybach: nakazowym, upominawczym i uproszczonym.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy możesz skierować swój pozew w postępowaniu nakazowym?

Najczęstszymi sprawami rozpoznawanymi w postępowaniu nakazowym są żądania zapłaty należności pieniężnych dochodzone na podstawie dokumentów w postaci faktur oraz weksli.

Kiedy Twój kontrahent umieszcza swój podpis na wystawionej przez ciebie fakturze, potwierdza tym samym, że zostało wykonane na jego rzecz świadczenie (np. dostawy towarów). Tak podpisany dokument jest zaakceptowanym przez Twojego dłużnika rachunkiem, co wynika z przepisów postępowania cywilnego.

Natomiast w przypadku, gdy twój kontrahent dla zabezpieczenia wykonania umowy wystawi weksel możliwe będzie wypełnienie ww. dokumentu i załączenie jego oryginału do pozwu o zapłatę.

REKLAMA

Taka faktura (wraz z wezwaniem do zapłaty) oraz prawidłowo wypełniony weksel (z wezwaniem do wykupu) stanowią podstawę do wydania przez sąd rejonowy lub okręgowy nakazu zapłaty w postępowaniu nakazowym. Pamiętaj też, aby do wezwań do zapłaty lub wykupu weksla, o których mowa powyżej, dołączać potwierdzenie ich nadania albo odbioru przez Twojego dłużnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niewątpliwą zaletą kierowania sprawy do postępowania nakazowego jest to, że opłata od pozwu w postępowaniu nakazowym jest cztery razy niższa od pozwu wniesionego w postępowaniu upominawczym.

Jak obliczyć opłatę od pozwu o zapłatę?

A jak to wygląda w postępowaniu upominawczym…?

Postępowanie upominawcze jest zbliżone do postępowania nakazowego. Pozew w postępowaniu upominawczym kierujesz w zależności od wysokości swojego żądania do sądu rejonowego lub okręgowego.

Jak ustalić, który sąd będzie właściwy do rozpoznania mojej sprawy?

Pamiętaj, że całość dochodzonej przez ciebie pozwem kwoty musi przewyższać 10 000,00 PLN. Jeśli suma roszczenia będzie niższa, to wówczas, zgodnie z przepisami, sprawa podlega rozpoznaniu w postępowaniu uproszczonym.

W postępowaniu upominawczym dochodzone są roszczenia o zapłatę należności pieniężnych w sytuacji, gdy nie dysponujesz dokumentami takimi jak np. faktura podpisana przez twojego dłużnika lub wystawiony przez niego weksel. W praktyce, dokumentami, które możesz załączyć do pozwu o zapłatę w postępowaniu upominawczym mogą być np.: umowa, w której twój kontrahent zobowiązuje się do zapłaty ceny za dostarczany przez ciebie towar oraz skierowane do niego wezwanie do zapłaty wraz potwierdzeniem nadania lub odbioru tego wezwania.

W następstwie prawidłowo wniesionego oraz opłaconego pozwu sąd wydaje nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Postępowanie w trybie uproszczonym?

W postępowaniu uproszczonym rozpoznawane są sprawy o zapłatę z umów, jeżeli wartość twojego roszczenia nie przekracza 10 000,00 PLN. Tryb ten ma zastosowanie przy dochodzeniu drobnych należności.

 Jeżeli przykładowo dostarczyłeś swojemu kontrahentowi towar o wartości 9 000,00 PLN  jedynym sposobem na wyegzekwowanie od niego zapłaty za dostawę na drodze sądowej  będzie skierowanie przeciw niemu pozwu w postępowaniu uproszczonym.

 Pozew ten jest wnoszony na formularzu urzędowym, zawierającym odpowiednie rubryki, w których określasz wartość dochodzonej od kontrahenta kwoty oraz dowody, na których oparte jest to żądanie.

Podsumowanie 

  Podsumowując, omówione powyżej trzy tryby postępowania sądowego stosuje się   w przypadku dochodzenia roszczeń pieniężnych:

- Na podstawie określonych ustawowo dokumentów jak faktura i weksel (wraz z wezwaniem do zapłaty lub wykupu weksla)- w postępowaniu nakazowym;

- Na podstawie podpisanej przez obie strony umowy oraz wezwania do zapłaty - w postępowaniu upominawczym;

- w przypadku, gdy całość żądania wynikającego z umowy nie przekracza 10 000,00 zł- w postępowaniu uproszczonym.

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Komplet Podatki 2015

W twoim interesie, jako dochodzącego należności na drodze sądowej, jest dopilnowanie, aby na wystawionej przez ciebie fakturze znajdował się podpis twojego kontrahenta potwierdzający odbiór towaru. Dobrym pomysłem jest też zabezpieczenie wykonania zawieranej przez ciebie umowy w drodze weksla wystawionego przez twojego dłużnika. Jak wskazałem powyżej, dokumenty te stanowią podstawę wystąpienia z pozwem w postępowaniu nakazowym, w którym to opłata od pozwu jest czterokrotnie niższa, niż w przypadku kierowania pozwu w postępowaniu upominawczym.

Z praktyki Kancelarii Forum wynika, że niskie koszty oraz szybkość postępowania nakazowego sprawiają, że jest jednym z najczęściej spotykanych w praktyce sądowej trybów postępowań.

Piotr Łukasiewicz, radca prawny, Kancelaria Prawnicza Forum

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA