REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać korzystny wyrok lub nakaz zapłaty. Trzy tryby postępowania sądowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kredyt Inkaso S.A.
Nowoczesna windykacja
Jak uzyskać korzystny wyrok lub nakaz zapłaty. Trzy tryby postępowania sądowego
Jak uzyskać korzystny wyrok lub nakaz zapłaty. Trzy tryby postępowania sądowego

REKLAMA

REKLAMA

Dochodzenie należności odbywa się w trzech trybach postępowania: nakazowym, upominawczym oraz uproszczonym. Tryb, w jakim wniesiesz do sądu swój pozew może zdecydować o tym, czy uzyskasz korzystny dla siebie wyrok lub nakaz zapłaty.

W zależności od załączonych do pozwu dokumentów oraz wysokości dochodzonej przez ciebie sumy pieniędzy, sprawy o zapłatę mogą być rozpoznawane w trzech głównych trybach postępowania sądowego. W tym artykule przybliżamy, w jakich sytuacjach możliwe jest kierowanie do sądu pozwów o zapłatę w trybach: nakazowym, upominawczym i uproszczonym.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy możesz skierować swój pozew w postępowaniu nakazowym?

Najczęstszymi sprawami rozpoznawanymi w postępowaniu nakazowym są żądania zapłaty należności pieniężnych dochodzone na podstawie dokumentów w postaci faktur oraz weksli.

Kiedy Twój kontrahent umieszcza swój podpis na wystawionej przez ciebie fakturze, potwierdza tym samym, że zostało wykonane na jego rzecz świadczenie (np. dostawy towarów). Tak podpisany dokument jest zaakceptowanym przez Twojego dłużnika rachunkiem, co wynika z przepisów postępowania cywilnego.

Natomiast w przypadku, gdy twój kontrahent dla zabezpieczenia wykonania umowy wystawi weksel możliwe będzie wypełnienie ww. dokumentu i załączenie jego oryginału do pozwu o zapłatę.

REKLAMA

Taka faktura (wraz z wezwaniem do zapłaty) oraz prawidłowo wypełniony weksel (z wezwaniem do wykupu) stanowią podstawę do wydania przez sąd rejonowy lub okręgowy nakazu zapłaty w postępowaniu nakazowym. Pamiętaj też, aby do wezwań do zapłaty lub wykupu weksla, o których mowa powyżej, dołączać potwierdzenie ich nadania albo odbioru przez Twojego dłużnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niewątpliwą zaletą kierowania sprawy do postępowania nakazowego jest to, że opłata od pozwu w postępowaniu nakazowym jest cztery razy niższa od pozwu wniesionego w postępowaniu upominawczym.

Jak obliczyć opłatę od pozwu o zapłatę?

A jak to wygląda w postępowaniu upominawczym…?

Postępowanie upominawcze jest zbliżone do postępowania nakazowego. Pozew w postępowaniu upominawczym kierujesz w zależności od wysokości swojego żądania do sądu rejonowego lub okręgowego.

Jak ustalić, który sąd będzie właściwy do rozpoznania mojej sprawy?

Pamiętaj, że całość dochodzonej przez ciebie pozwem kwoty musi przewyższać 10 000,00 PLN. Jeśli suma roszczenia będzie niższa, to wówczas, zgodnie z przepisami, sprawa podlega rozpoznaniu w postępowaniu uproszczonym.

W postępowaniu upominawczym dochodzone są roszczenia o zapłatę należności pieniężnych w sytuacji, gdy nie dysponujesz dokumentami takimi jak np. faktura podpisana przez twojego dłużnika lub wystawiony przez niego weksel. W praktyce, dokumentami, które możesz załączyć do pozwu o zapłatę w postępowaniu upominawczym mogą być np.: umowa, w której twój kontrahent zobowiązuje się do zapłaty ceny za dostarczany przez ciebie towar oraz skierowane do niego wezwanie do zapłaty wraz potwierdzeniem nadania lub odbioru tego wezwania.

W następstwie prawidłowo wniesionego oraz opłaconego pozwu sąd wydaje nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Postępowanie w trybie uproszczonym?

W postępowaniu uproszczonym rozpoznawane są sprawy o zapłatę z umów, jeżeli wartość twojego roszczenia nie przekracza 10 000,00 PLN. Tryb ten ma zastosowanie przy dochodzeniu drobnych należności.

 Jeżeli przykładowo dostarczyłeś swojemu kontrahentowi towar o wartości 9 000,00 PLN  jedynym sposobem na wyegzekwowanie od niego zapłaty za dostawę na drodze sądowej  będzie skierowanie przeciw niemu pozwu w postępowaniu uproszczonym.

 Pozew ten jest wnoszony na formularzu urzędowym, zawierającym odpowiednie rubryki, w których określasz wartość dochodzonej od kontrahenta kwoty oraz dowody, na których oparte jest to żądanie.

Podsumowanie 

  Podsumowując, omówione powyżej trzy tryby postępowania sądowego stosuje się   w przypadku dochodzenia roszczeń pieniężnych:

- Na podstawie określonych ustawowo dokumentów jak faktura i weksel (wraz z wezwaniem do zapłaty lub wykupu weksla)- w postępowaniu nakazowym;

- Na podstawie podpisanej przez obie strony umowy oraz wezwania do zapłaty - w postępowaniu upominawczym;

- w przypadku, gdy całość żądania wynikającego z umowy nie przekracza 10 000,00 zł- w postępowaniu uproszczonym.

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Komplet Podatki 2015

W twoim interesie, jako dochodzącego należności na drodze sądowej, jest dopilnowanie, aby na wystawionej przez ciebie fakturze znajdował się podpis twojego kontrahenta potwierdzający odbiór towaru. Dobrym pomysłem jest też zabezpieczenie wykonania zawieranej przez ciebie umowy w drodze weksla wystawionego przez twojego dłużnika. Jak wskazałem powyżej, dokumenty te stanowią podstawę wystąpienia z pozwem w postępowaniu nakazowym, w którym to opłata od pozwu jest czterokrotnie niższa, niż w przypadku kierowania pozwu w postępowaniu upominawczym.

Z praktyki Kancelarii Forum wynika, że niskie koszty oraz szybkość postępowania nakazowego sprawiają, że jest jednym z najczęściej spotykanych w praktyce sądowej trybów postępowań.

Piotr Łukasiewicz, radca prawny, Kancelaria Prawnicza Forum

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA