REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybór firmy windykacyjnej - na co trzeba zwrócić uwagę

 Kancelaria Prawna - Inkaso WEC S.A.
Obsługa wierzytelności
Wybór firmy windykacyjnej - na co trzeba zwrócić uwagę
Wybór firmy windykacyjnej - na co trzeba zwrócić uwagę
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W poprzednich odcinkach naszego cyklu omówiliśmy sprawy techniczne związane z poszczególnymi etapami postępowania windykacyjnego, sygnalizując przy okazji kwestie, którymi należy się kierować podczas wyboru firmy, do której zamierzają oni zwrócić się po pomoc w odzyskaniu długu. Wybór spółki zajmującej się windykacją jest – można powiedzieć – najważniejszym z punktu widzenia klienta etapem całego postępowania, ponieważ od niego zależy dalszy profesjonalizm, sprawność i skuteczność procesu oraz jego niekłopotliwość dla zleceniodawcy. Na co zatem należy zwracać uwagę przystępując do wyboru firmy windykacyjnej?

Priorytety firmy windykacyjnej

Przede wszystkim pamiętajmy, że najskuteczniejsza jest windykacja polubowna. Naturalnie każdy łatwo ulega emocjom, gdy w grę wchodzą pieniądze, zwłaszcza jego. Jednakże postawa nastawiona od razu na konflikt w niczym nie pomoże, szczególnie jeśli zaległość nie wynika ze złej woli dłużnika i jego niechęci do zapłaty, tylko z kłopotów, z jakimi się aktualnie boryka. Wówczas naprawdę warto okazać zrozumienie i szukać kompromisu, zwłaszcza że leży to w interesie wierzyciela. Lepiej odzyskać w ratach całą kwotę, niż – w najlepszym razie – zobaczyć jej ułamek. Dlatego też priorytetem firmy windykacyjnej powinno być odzyskanie pieniędzy na drodze polubownej. Taka postawa spółki windykacyjnej powinna być dla potencjalnego klienta sygnałem, że dana firma dokłada wszelkich starań, aby zakończyć sprawę jak najszybciej i jak najsprawniej oraz że dba o komfort klienta i jego dobre imię pośród jego partnerów biznesowych. Doświadczenie uczy, że jest to najskuteczniejsza metoda odzyskiwania należności.

REKLAMA

Autopromocja

Opinie dotychczasowych klientów

Przed podjęciem ostatecznej decyzji koniecznie trzeba sprawdzić opinie o wybranej firmie. Tu najlepszym i najłatwiej dostępnym źródłem informacji są referencje. Każda solidna firma powinna mieć grono klientów, którzy wystawili jej stosowny dokument potwierdzający współpracę. Powinniśmy o niego poprosić . Należy też zapoznać się z oferowanymi przez dany podmiot warunkami współpracy i zdobyć wiedzę na temat jego skuteczności ale pamiętajmy, że skuteczność windykatora zależy też od rodzaju przekazanej sprawy. Z reguły znane podmioty o zasięgu ogólnopolskim mają podobne parametry skuteczności swoich działań. Szukajmy takiej firmy. Dobrą przesłanką do wyboru takiej a nie innej spółki jest jej staż na rynku. Jest to jeden z najlepszych mierników poziomu satysfakcji dotychczasowych klientów oraz wskaźników doświadczenia, profesjonalizmu i skuteczności firmy. Łatwo się domyślić, że spółka windykacyjna nie utrzymałaby się długo na rynku, gdyby klienci nie byli zadowoleni z jej usług.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Przynależność do stowarzyszeń branżowych i jakość

Uczestnictwo firmy windykacyjnej w stowarzyszeniach branżowych – Polskim Związku Windykacji i/lub Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych – bez cienia podnosi jej wiarygodność. Przyjęcie przedsiębiorstwa do grona członków takich organizacji jest dla klienta gwarancją, że firma podchodzi do powierzanych jej zadań z pełnym profesjonalizmem oraz działa zgodnie z prawem oraz kieruje się etyką zawodową i zachowuje w swoich działaniach dyskrecję oraz szacunek, zarówno względem klienta, jak i dłużnika. Daje to zlecającemu usługę pewność, że podjęte przez spółkę windykacyjną kroki będą w pełni legalne, a kontrahenci wierzyciela nie stracą do niego zaufania. Dodatkowym atutem będzie posiadanie certyfikatów jakości świadczonych usług takich jak np. ISO 9001-2009.

Ubezpieczenie

Warto także upewnić się, że firma dysponuje OC świadczonej usługi adekwatnym do skali obsługiwanych przez siebie wierzytelności. Zapewni to klientowi ochronę w razie popełnienia przez nią błędu – te, niestety, zdarzają się nawet najlepszym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Własne zaplecze prawne

Warto wybrać firmę, która może samodzielnie prowadzić działania windykacyjne na każdym etapie postępowania, czyli nie musi korzystać z pomocy podmiotów zewnętrznych. Z reguły profesjonalne firmy windykacyjne posiadają w swoich strukturach spółkę prawniczą. Takie spółki są w stanie zagwarantować klientom odpowiednią szybkość działań oraz szersze wsparcie ze strony radcy bądź adwokata.

Równie ważne jest – w przypadku konieczności przeprowadzenia windykacji sądowej – aby firma windykacyjna nie uważała swojej roli za zakończoną tuż po uzyskaniu wyroku sądowego. Powinna ona być w stanie zapewnić swojemu klientowi pełną opiekę i pomoc również później, w trakcie postępowania komorniczego. W praktyce oznacza to, że powinna zatrudniać kompetentnych pracowników, będących w stanie prowadzić prawidłowy nadzór nad działaniami komorników oraz udzielać im wsparcia, m.in. pomagać im podczas wyszukiwania majątku dłużnika. Dlatego też ważne są nie tylko wiedza i doświadczenie osób pełniących rolę wsparcia podczas działań komorniczych. Konieczne jest również, aby firma zapewniała im narzędzia, które usprawnią wyszukiwanie majątku dłużnika.

Sposób rozliczania się z klientem

Wiodące firmy windykacyjne, którym pozwala na to kondycja finansowa, w trakcie trwania windykacji finansują za wierzyciela koszty sądowe. Kwoty te obejmują koszty zastępstwa prawnego, koszty skarbowe oraz koszty egzekucyjne. Firmy te jednak nie przyjmują wszystkich zleceń. Standardową procedurą jest przeprowadzenie przez nie najpierw wstępnego badania sprawy. Na podstawie wyników tego badania firma windykacyjna podejmuje decyzją o podpisaniu umowy ze zleceniodawcą bądź też o udzielenie odpowiedzi odmownej. Finansowanie za wierzyciela kosztów sądowych jest bowiem wyjątkowym działaniem dedykowanym obsłudze wierzytelności bezspornych. Wynagrodzeniem firm stosujących taką procedurę jest prowizja od odzyskanych z sukcesem kwot (tzw. success fee).

Remigiusz Brzeziński, prezes zarządu, Kancelaria Prawna – Inkaso WEC

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA