REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybór firmy windykacyjnej - na co trzeba zwrócić uwagę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Prawna - Inkaso WEC S.A.
Obsługa wierzytelności
Wybór firmy windykacyjnej - na co trzeba zwrócić uwagę
Wybór firmy windykacyjnej - na co trzeba zwrócić uwagę
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W poprzednich odcinkach naszego cyklu omówiliśmy sprawy techniczne związane z poszczególnymi etapami postępowania windykacyjnego, sygnalizując przy okazji kwestie, którymi należy się kierować podczas wyboru firmy, do której zamierzają oni zwrócić się po pomoc w odzyskaniu długu. Wybór spółki zajmującej się windykacją jest – można powiedzieć – najważniejszym z punktu widzenia klienta etapem całego postępowania, ponieważ od niego zależy dalszy profesjonalizm, sprawność i skuteczność procesu oraz jego niekłopotliwość dla zleceniodawcy. Na co zatem należy zwracać uwagę przystępując do wyboru firmy windykacyjnej?

Priorytety firmy windykacyjnej

Przede wszystkim pamiętajmy, że najskuteczniejsza jest windykacja polubowna. Naturalnie każdy łatwo ulega emocjom, gdy w grę wchodzą pieniądze, zwłaszcza jego. Jednakże postawa nastawiona od razu na konflikt w niczym nie pomoże, szczególnie jeśli zaległość nie wynika ze złej woli dłużnika i jego niechęci do zapłaty, tylko z kłopotów, z jakimi się aktualnie boryka. Wówczas naprawdę warto okazać zrozumienie i szukać kompromisu, zwłaszcza że leży to w interesie wierzyciela. Lepiej odzyskać w ratach całą kwotę, niż – w najlepszym razie – zobaczyć jej ułamek. Dlatego też priorytetem firmy windykacyjnej powinno być odzyskanie pieniędzy na drodze polubownej. Taka postawa spółki windykacyjnej powinna być dla potencjalnego klienta sygnałem, że dana firma dokłada wszelkich starań, aby zakończyć sprawę jak najszybciej i jak najsprawniej oraz że dba o komfort klienta i jego dobre imię pośród jego partnerów biznesowych. Doświadczenie uczy, że jest to najskuteczniejsza metoda odzyskiwania należności.

REKLAMA

Opinie dotychczasowych klientów

Przed podjęciem ostatecznej decyzji koniecznie trzeba sprawdzić opinie o wybranej firmie. Tu najlepszym i najłatwiej dostępnym źródłem informacji są referencje. Każda solidna firma powinna mieć grono klientów, którzy wystawili jej stosowny dokument potwierdzający współpracę. Powinniśmy o niego poprosić . Należy też zapoznać się z oferowanymi przez dany podmiot warunkami współpracy i zdobyć wiedzę na temat jego skuteczności ale pamiętajmy, że skuteczność windykatora zależy też od rodzaju przekazanej sprawy. Z reguły znane podmioty o zasięgu ogólnopolskim mają podobne parametry skuteczności swoich działań. Szukajmy takiej firmy. Dobrą przesłanką do wyboru takiej a nie innej spółki jest jej staż na rynku. Jest to jeden z najlepszych mierników poziomu satysfakcji dotychczasowych klientów oraz wskaźników doświadczenia, profesjonalizmu i skuteczności firmy. Łatwo się domyślić, że spółka windykacyjna nie utrzymałaby się długo na rynku, gdyby klienci nie byli zadowoleni z jej usług.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Przynależność do stowarzyszeń branżowych i jakość

Uczestnictwo firmy windykacyjnej w stowarzyszeniach branżowych – Polskim Związku Windykacji i/lub Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych – bez cienia podnosi jej wiarygodność. Przyjęcie przedsiębiorstwa do grona członków takich organizacji jest dla klienta gwarancją, że firma podchodzi do powierzanych jej zadań z pełnym profesjonalizmem oraz działa zgodnie z prawem oraz kieruje się etyką zawodową i zachowuje w swoich działaniach dyskrecję oraz szacunek, zarówno względem klienta, jak i dłużnika. Daje to zlecającemu usługę pewność, że podjęte przez spółkę windykacyjną kroki będą w pełni legalne, a kontrahenci wierzyciela nie stracą do niego zaufania. Dodatkowym atutem będzie posiadanie certyfikatów jakości świadczonych usług takich jak np. ISO 9001-2009.

Ubezpieczenie

Warto także upewnić się, że firma dysponuje OC świadczonej usługi adekwatnym do skali obsługiwanych przez siebie wierzytelności. Zapewni to klientowi ochronę w razie popełnienia przez nią błędu – te, niestety, zdarzają się nawet najlepszym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Własne zaplecze prawne

REKLAMA

Warto wybrać firmę, która może samodzielnie prowadzić działania windykacyjne na każdym etapie postępowania, czyli nie musi korzystać z pomocy podmiotów zewnętrznych. Z reguły profesjonalne firmy windykacyjne posiadają w swoich strukturach spółkę prawniczą. Takie spółki są w stanie zagwarantować klientom odpowiednią szybkość działań oraz szersze wsparcie ze strony radcy bądź adwokata.

Równie ważne jest – w przypadku konieczności przeprowadzenia windykacji sądowej – aby firma windykacyjna nie uważała swojej roli za zakończoną tuż po uzyskaniu wyroku sądowego. Powinna ona być w stanie zapewnić swojemu klientowi pełną opiekę i pomoc również później, w trakcie postępowania komorniczego. W praktyce oznacza to, że powinna zatrudniać kompetentnych pracowników, będących w stanie prowadzić prawidłowy nadzór nad działaniami komorników oraz udzielać im wsparcia, m.in. pomagać im podczas wyszukiwania majątku dłużnika. Dlatego też ważne są nie tylko wiedza i doświadczenie osób pełniących rolę wsparcia podczas działań komorniczych. Konieczne jest również, aby firma zapewniała im narzędzia, które usprawnią wyszukiwanie majątku dłużnika.

Sposób rozliczania się z klientem

Wiodące firmy windykacyjne, którym pozwala na to kondycja finansowa, w trakcie trwania windykacji finansują za wierzyciela koszty sądowe. Kwoty te obejmują koszty zastępstwa prawnego, koszty skarbowe oraz koszty egzekucyjne. Firmy te jednak nie przyjmują wszystkich zleceń. Standardową procedurą jest przeprowadzenie przez nie najpierw wstępnego badania sprawy. Na podstawie wyników tego badania firma windykacyjna podejmuje decyzją o podpisaniu umowy ze zleceniodawcą bądź też o udzielenie odpowiedzi odmownej. Finansowanie za wierzyciela kosztów sądowych jest bowiem wyjątkowym działaniem dedykowanym obsłudze wierzytelności bezspornych. Wynagrodzeniem firm stosujących taką procedurę jest prowizja od odzyskanych z sukcesem kwot (tzw. success fee).

Remigiusz Brzeziński, prezes zarządu, Kancelaria Prawna – Inkaso WEC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA