REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybór firmy windykacyjnej - na co trzeba zwrócić uwagę

Kancelaria Prawna - Inkaso WEC S.A.
Obsługa wierzytelności
Wybór firmy windykacyjnej - na co trzeba zwrócić uwagę
Wybór firmy windykacyjnej - na co trzeba zwrócić uwagę
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W poprzednich odcinkach naszego cyklu omówiliśmy sprawy techniczne związane z poszczególnymi etapami postępowania windykacyjnego, sygnalizując przy okazji kwestie, którymi należy się kierować podczas wyboru firmy, do której zamierzają oni zwrócić się po pomoc w odzyskaniu długu. Wybór spółki zajmującej się windykacją jest – można powiedzieć – najważniejszym z punktu widzenia klienta etapem całego postępowania, ponieważ od niego zależy dalszy profesjonalizm, sprawność i skuteczność procesu oraz jego niekłopotliwość dla zleceniodawcy. Na co zatem należy zwracać uwagę przystępując do wyboru firmy windykacyjnej?

Priorytety firmy windykacyjnej

Przede wszystkim pamiętajmy, że najskuteczniejsza jest windykacja polubowna. Naturalnie każdy łatwo ulega emocjom, gdy w grę wchodzą pieniądze, zwłaszcza jego. Jednakże postawa nastawiona od razu na konflikt w niczym nie pomoże, szczególnie jeśli zaległość nie wynika ze złej woli dłużnika i jego niechęci do zapłaty, tylko z kłopotów, z jakimi się aktualnie boryka. Wówczas naprawdę warto okazać zrozumienie i szukać kompromisu, zwłaszcza że leży to w interesie wierzyciela. Lepiej odzyskać w ratach całą kwotę, niż – w najlepszym razie – zobaczyć jej ułamek. Dlatego też priorytetem firmy windykacyjnej powinno być odzyskanie pieniędzy na drodze polubownej. Taka postawa spółki windykacyjnej powinna być dla potencjalnego klienta sygnałem, że dana firma dokłada wszelkich starań, aby zakończyć sprawę jak najszybciej i jak najsprawniej oraz że dba o komfort klienta i jego dobre imię pośród jego partnerów biznesowych. Doświadczenie uczy, że jest to najskuteczniejsza metoda odzyskiwania należności.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Opinie dotychczasowych klientów

Przed podjęciem ostatecznej decyzji koniecznie trzeba sprawdzić opinie o wybranej firmie. Tu najlepszym i najłatwiej dostępnym źródłem informacji są referencje. Każda solidna firma powinna mieć grono klientów, którzy wystawili jej stosowny dokument potwierdzający współpracę. Powinniśmy o niego poprosić . Należy też zapoznać się z oferowanymi przez dany podmiot warunkami współpracy i zdobyć wiedzę na temat jego skuteczności ale pamiętajmy, że skuteczność windykatora zależy też od rodzaju przekazanej sprawy. Z reguły znane podmioty o zasięgu ogólnopolskim mają podobne parametry skuteczności swoich działań. Szukajmy takiej firmy. Dobrą przesłanką do wyboru takiej a nie innej spółki jest jej staż na rynku. Jest to jeden z najlepszych mierników poziomu satysfakcji dotychczasowych klientów oraz wskaźników doświadczenia, profesjonalizmu i skuteczności firmy. Łatwo się domyślić, że spółka windykacyjna nie utrzymałaby się długo na rynku, gdyby klienci nie byli zadowoleni z jej usług.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Przynależność do stowarzyszeń branżowych i jakość

Uczestnictwo firmy windykacyjnej w stowarzyszeniach branżowych – Polskim Związku Windykacji i/lub Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych – bez cienia podnosi jej wiarygodność. Przyjęcie przedsiębiorstwa do grona członków takich organizacji jest dla klienta gwarancją, że firma podchodzi do powierzanych jej zadań z pełnym profesjonalizmem oraz działa zgodnie z prawem oraz kieruje się etyką zawodową i zachowuje w swoich działaniach dyskrecję oraz szacunek, zarówno względem klienta, jak i dłużnika. Daje to zlecającemu usługę pewność, że podjęte przez spółkę windykacyjną kroki będą w pełni legalne, a kontrahenci wierzyciela nie stracą do niego zaufania. Dodatkowym atutem będzie posiadanie certyfikatów jakości świadczonych usług takich jak np. ISO 9001-2009.

REKLAMA

Ubezpieczenie

Warto także upewnić się, że firma dysponuje OC świadczonej usługi adekwatnym do skali obsługiwanych przez siebie wierzytelności. Zapewni to klientowi ochronę w razie popełnienia przez nią błędu – te, niestety, zdarzają się nawet najlepszym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Własne zaplecze prawne

Warto wybrać firmę, która może samodzielnie prowadzić działania windykacyjne na każdym etapie postępowania, czyli nie musi korzystać z pomocy podmiotów zewnętrznych. Z reguły profesjonalne firmy windykacyjne posiadają w swoich strukturach spółkę prawniczą. Takie spółki są w stanie zagwarantować klientom odpowiednią szybkość działań oraz szersze wsparcie ze strony radcy bądź adwokata.

Równie ważne jest – w przypadku konieczności przeprowadzenia windykacji sądowej – aby firma windykacyjna nie uważała swojej roli za zakończoną tuż po uzyskaniu wyroku sądowego. Powinna ona być w stanie zapewnić swojemu klientowi pełną opiekę i pomoc również później, w trakcie postępowania komorniczego. W praktyce oznacza to, że powinna zatrudniać kompetentnych pracowników, będących w stanie prowadzić prawidłowy nadzór nad działaniami komorników oraz udzielać im wsparcia, m.in. pomagać im podczas wyszukiwania majątku dłużnika. Dlatego też ważne są nie tylko wiedza i doświadczenie osób pełniących rolę wsparcia podczas działań komorniczych. Konieczne jest również, aby firma zapewniała im narzędzia, które usprawnią wyszukiwanie majątku dłużnika.

Sposób rozliczania się z klientem

Wiodące firmy windykacyjne, którym pozwala na to kondycja finansowa, w trakcie trwania windykacji finansują za wierzyciela koszty sądowe. Kwoty te obejmują koszty zastępstwa prawnego, koszty skarbowe oraz koszty egzekucyjne. Firmy te jednak nie przyjmują wszystkich zleceń. Standardową procedurą jest przeprowadzenie przez nie najpierw wstępnego badania sprawy. Na podstawie wyników tego badania firma windykacyjna podejmuje decyzją o podpisaniu umowy ze zleceniodawcą bądź też o udzielenie odpowiedzi odmownej. Finansowanie za wierzyciela kosztów sądowych jest bowiem wyjątkowym działaniem dedykowanym obsłudze wierzytelności bezspornych. Wynagrodzeniem firm stosujących taką procedurę jest prowizja od odzyskanych z sukcesem kwot (tzw. success fee).

Remigiusz Brzeziński, prezes zarządu, Kancelaria Prawna – Inkaso WEC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA