REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybór firmy windykacyjnej - na co trzeba zwrócić uwagę

Kancelaria Prawna - Inkaso WEC S.A.
Obsługa wierzytelności
Wybór firmy windykacyjnej - na co trzeba zwrócić uwagę
Wybór firmy windykacyjnej - na co trzeba zwrócić uwagę
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W poprzednich odcinkach naszego cyklu omówiliśmy sprawy techniczne związane z poszczególnymi etapami postępowania windykacyjnego, sygnalizując przy okazji kwestie, którymi należy się kierować podczas wyboru firmy, do której zamierzają oni zwrócić się po pomoc w odzyskaniu długu. Wybór spółki zajmującej się windykacją jest – można powiedzieć – najważniejszym z punktu widzenia klienta etapem całego postępowania, ponieważ od niego zależy dalszy profesjonalizm, sprawność i skuteczność procesu oraz jego niekłopotliwość dla zleceniodawcy. Na co zatem należy zwracać uwagę przystępując do wyboru firmy windykacyjnej?

Priorytety firmy windykacyjnej

Przede wszystkim pamiętajmy, że najskuteczniejsza jest windykacja polubowna. Naturalnie każdy łatwo ulega emocjom, gdy w grę wchodzą pieniądze, zwłaszcza jego. Jednakże postawa nastawiona od razu na konflikt w niczym nie pomoże, szczególnie jeśli zaległość nie wynika ze złej woli dłużnika i jego niechęci do zapłaty, tylko z kłopotów, z jakimi się aktualnie boryka. Wówczas naprawdę warto okazać zrozumienie i szukać kompromisu, zwłaszcza że leży to w interesie wierzyciela. Lepiej odzyskać w ratach całą kwotę, niż – w najlepszym razie – zobaczyć jej ułamek. Dlatego też priorytetem firmy windykacyjnej powinno być odzyskanie pieniędzy na drodze polubownej. Taka postawa spółki windykacyjnej powinna być dla potencjalnego klienta sygnałem, że dana firma dokłada wszelkich starań, aby zakończyć sprawę jak najszybciej i jak najsprawniej oraz że dba o komfort klienta i jego dobre imię pośród jego partnerów biznesowych. Doświadczenie uczy, że jest to najskuteczniejsza metoda odzyskiwania należności.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Opinie dotychczasowych klientów

Przed podjęciem ostatecznej decyzji koniecznie trzeba sprawdzić opinie o wybranej firmie. Tu najlepszym i najłatwiej dostępnym źródłem informacji są referencje. Każda solidna firma powinna mieć grono klientów, którzy wystawili jej stosowny dokument potwierdzający współpracę. Powinniśmy o niego poprosić . Należy też zapoznać się z oferowanymi przez dany podmiot warunkami współpracy i zdobyć wiedzę na temat jego skuteczności ale pamiętajmy, że skuteczność windykatora zależy też od rodzaju przekazanej sprawy. Z reguły znane podmioty o zasięgu ogólnopolskim mają podobne parametry skuteczności swoich działań. Szukajmy takiej firmy. Dobrą przesłanką do wyboru takiej a nie innej spółki jest jej staż na rynku. Jest to jeden z najlepszych mierników poziomu satysfakcji dotychczasowych klientów oraz wskaźników doświadczenia, profesjonalizmu i skuteczności firmy. Łatwo się domyślić, że spółka windykacyjna nie utrzymałaby się długo na rynku, gdyby klienci nie byli zadowoleni z jej usług.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Przynależność do stowarzyszeń branżowych i jakość

Uczestnictwo firmy windykacyjnej w stowarzyszeniach branżowych – Polskim Związku Windykacji i/lub Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych – bez cienia podnosi jej wiarygodność. Przyjęcie przedsiębiorstwa do grona członków takich organizacji jest dla klienta gwarancją, że firma podchodzi do powierzanych jej zadań z pełnym profesjonalizmem oraz działa zgodnie z prawem oraz kieruje się etyką zawodową i zachowuje w swoich działaniach dyskrecję oraz szacunek, zarówno względem klienta, jak i dłużnika. Daje to zlecającemu usługę pewność, że podjęte przez spółkę windykacyjną kroki będą w pełni legalne, a kontrahenci wierzyciela nie stracą do niego zaufania. Dodatkowym atutem będzie posiadanie certyfikatów jakości świadczonych usług takich jak np. ISO 9001-2009.

REKLAMA

Ubezpieczenie

Warto także upewnić się, że firma dysponuje OC świadczonej usługi adekwatnym do skali obsługiwanych przez siebie wierzytelności. Zapewni to klientowi ochronę w razie popełnienia przez nią błędu – te, niestety, zdarzają się nawet najlepszym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Własne zaplecze prawne

Warto wybrać firmę, która może samodzielnie prowadzić działania windykacyjne na każdym etapie postępowania, czyli nie musi korzystać z pomocy podmiotów zewnętrznych. Z reguły profesjonalne firmy windykacyjne posiadają w swoich strukturach spółkę prawniczą. Takie spółki są w stanie zagwarantować klientom odpowiednią szybkość działań oraz szersze wsparcie ze strony radcy bądź adwokata.

Równie ważne jest – w przypadku konieczności przeprowadzenia windykacji sądowej – aby firma windykacyjna nie uważała swojej roli za zakończoną tuż po uzyskaniu wyroku sądowego. Powinna ona być w stanie zapewnić swojemu klientowi pełną opiekę i pomoc również później, w trakcie postępowania komorniczego. W praktyce oznacza to, że powinna zatrudniać kompetentnych pracowników, będących w stanie prowadzić prawidłowy nadzór nad działaniami komorników oraz udzielać im wsparcia, m.in. pomagać im podczas wyszukiwania majątku dłużnika. Dlatego też ważne są nie tylko wiedza i doświadczenie osób pełniących rolę wsparcia podczas działań komorniczych. Konieczne jest również, aby firma zapewniała im narzędzia, które usprawnią wyszukiwanie majątku dłużnika.

Sposób rozliczania się z klientem

Wiodące firmy windykacyjne, którym pozwala na to kondycja finansowa, w trakcie trwania windykacji finansują za wierzyciela koszty sądowe. Kwoty te obejmują koszty zastępstwa prawnego, koszty skarbowe oraz koszty egzekucyjne. Firmy te jednak nie przyjmują wszystkich zleceń. Standardową procedurą jest przeprowadzenie przez nie najpierw wstępnego badania sprawy. Na podstawie wyników tego badania firma windykacyjna podejmuje decyzją o podpisaniu umowy ze zleceniodawcą bądź też o udzielenie odpowiedzi odmownej. Finansowanie za wierzyciela kosztów sądowych jest bowiem wyjątkowym działaniem dedykowanym obsłudze wierzytelności bezspornych. Wynagrodzeniem firm stosujących taką procedurę jest prowizja od odzyskanych z sukcesem kwot (tzw. success fee).

Remigiusz Brzeziński, prezes zarządu, Kancelaria Prawna – Inkaso WEC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

REKLAMA

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA