REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Windykacja sądowa
Windykacja sądowa

REKLAMA

REKLAMA

Zasady skutecznego przeprowadzenia windykacji sądowej przedstawia Remigiusz Brzeziński, prezes zarządu Kancelarii Prawnej – Inkaso WEC.

W poprzednim artykule omówiłem zagadnienia związane z windykacją polubowną i przedstawiłem zalety odzyskiwania długów na tej drodze. Jest to jednak możliwe wyłącznie wtedy, kiedy strona zalegająca wykazuje chęć współpracy w tym zakresie. Niestety, nie zawsze tak jest i wierzyciel zmuszony jest podjąć bardziej zdecydowane kroki, aby odzyskać należne sumy. Wówczas z pomocą przychodzą procedury składające się na postępowanie w ramach windykacji sądowej.

REKLAMA

REKLAMA

Zawsze, również w biznesie, należy zakładać dobrą wolę osób, z którymi podejmuje się wspólne przedsięwzięcia. Nie zwalnia to, oczywiście, przedsiębiorcy z konieczności dokładnego sprawdzenia kontrahenta. Jednakże nawet najstaranniej przeprowadzony wywiad może nie zabezpieczyć przedsiębiorcy przed złymi doświadczeniami. Zdarzają się też przedsiębiorcy, którzy wykorzystując swój staż na rynku, pozycję, wielkość albo i zwykły tupet, uczynili z nieterminowego płacenia należności wsparcie dla własnej działalności, zmuszając w ten sposób kontrahentów do, niejako, jej finansowania. Można powiedzieć, że wymuszają w ten sposób nieuzgodniony kredyt kupiecki.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Czym jest windykacja sądowa?

Windykacja sądowa są to działania, które wierzyciel, lub działająca w jego imieniu firma windykacyjna, podejmuje w przypadku niepowodzenia w odzyskaniu długów na drodze windykacji polubownej. Sprawa jest wówczas kierowana do postępowania sądu. Sprawa sądowa ma na celu uzyskanie przeciwko dłużnikowi tytułu egzekucyjnego oraz, następnie, opatrzenie go tytułem wykonawczym, tzn. klauzulą wykonalności. Należy pamiętać, że nie jest to, niestety, koniec postępowania. Dalszym etapem jest współpraca z komornikiem, czyli: przekazanie egzekucji, nadzór nad egzekucją, wnioskowanie o egzekucję z konkretnego majątku oraz – jeśli to konieczne – o licytację mienia. Na tym etapie konieczne może być poszukiwanie w drodze wywiadu gospodarczego ukrytego majątku dłużnika, ponieważ zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami to obowiązkiem wierzyciela jest wskazanie organowi egzekucyjnemu majątku dłużnika, z którego jest możliwa egzekucja.

REKLAMA

Dlatego też, podczas windykacji sądowej warto skorzystać (o ile nie zrobiło się tego już wcześniej, podczas windykacji polubownej) ze wsparcia profesjonalnej firmy. Mając doświadczenie w tego typu sprawach, przeprowadzi ona swojego klienta, zabezpieczając jego interesy i dbając o jego komfort, przez cały proces – od zgromadzenia wszystkich niezbędnych dokumentów po uzyskanie prawomocnego tytułu wykonawczego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wybrać firmę windykacyjną?

Tak, jak w przypadku windykacji polubownej, powinno się sprawdzić opinie o firmie, warunki współpracy, jej skuteczność, jak również jej uczestnictwo w stowarzyszeniach branżowych, w których uczestnictwo potwierdza wiarygodność firmy np. Polski Związek Windykacji i Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych. Zrzeszenie w takich organizacjach jest dla klienta gwarancją, że firma podchodzi do powierzanych jej zadań z pełnym profesjonalizmem oraz działa zgodnie z prawem i etycznie.

Staż na rynku jest dobrym wskaźnikiem satysfakcji dotychczasowych klientów – firma nie utrzymałaby się długo, gdyby klienci nie byli zadowoleni z jej usług. Nie wolno też zapominać o tym, że wiodące firmy windykacyjne, którym na to pozwala kondycja finansowa, w trakcie trwania windykacji finansują za wierzyciela koszty sądowe, w tym zastępstwa prawnego, skarbowe oraz egzekucyjne. Jest to jednak wyjątkowe działanie dedykowane bezspornym wierzytelnościom. Wynagrodzeniem tych firm jest prowizja od sukcesu (tzw. success fee).

W przypadku windykacji sądowej warto wybrać firmę, która nie musi korzystać z pomocy podmiotów zewnętrznych i może prowadzić działania windykacyjne samodzielnie na każdym etapie postępowania. Z reguły profesjonalne firmy windykacyjne posiadają spółkę prawniczą, która działa w ramach grupy kapitałowej w formie spółki komandytowej firmy windykacyjnej (komandytariusza) i radcy prawnego lub adwokata (komplementariusza).


Firma, w której strukturach działa kancelaria prawna, jest w stanie zagwarantować swoim klientom odpowiednią szybkość działań oraz pełniejsze wsparcie radcy bądź adwokata. Ważne jest też, aby firma windykacyjna zapewniała swoim klientom kompleksową opiekę i pomoc już po uzyskaniu wyroku sądowego. Oznacza to, że powinna dysponować odpowiednimi osobami, które będą prowadzić prawidłowy nadzór nad działaniami komorników, w tym wspierać ich podczas wyszukiwania majątku dłużnika.

Aby zapewnić klientowi komfortowe przejście przez ten etap postępowania, pracownicy firmy windykacyjnej powinni dysponować nie tylko wiedzą i doświadczeniem, ale również narzędziami, które usprawnią wyszukiwanie majątku dłużnika. Coraz bardziej wyrafinowane metody unikania płacenia zobowiązań wymagają coraz bardziej skutecznych działań ze strony wierzyciela. A ponieważ wierzyciel musi skupić się na swojej podstawowej działalności,  rozsądnym i uzasadnionym działaniem jest zlecenie windykacji profesjonalnej firmie windykacyjnej.

Remigiusz Brzeziński, prezes zarządu, Kancelaria Prawna – Inkaso WEC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA