REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest windykacja?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna - Inkaso WEC S.A.
Obsługa wierzytelności
Czym jest windykacja?
Czym jest windykacja?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z podstawowych problemów, z którymi muszą mierzyć się dzisiejsi przedsiębiorcy, jest brak terminowości spłat należności przez partnerów biznesowych. Czasem jest to wynikiem nieszczęśliwego zbiegu okoliczności, który powoduje u kontrahenta przejściowe kłopoty. Czasem, niestety, bywa też tak, że partner biznesowy prowadzi takie działania celowo, traktując opóźnienie zapłaty jako formę bezkosztowego kredytowania. W każdym z tych przypadków warto skorzystać ze wsparcia firmy windykacyjnej – aby wypracować wspólnie rozwiązanie ułatwiające wyjście z trudnej sytuacji albo po prostu wyegzekwować swoje pieniądze.

Wielu przedsiębiorców w naszym kraju wciąż wzdraga się przed zwróceniem się o pomoc do specjalistów od windykacji. Niektórzy boją się utraty kontrahenta oraz złego PR-u wśród partnerów biznesowych. Inni uważają, że nie wypada sięgać po takie rozwiązania. Jeszcze inni obawiają się, czy działania firm windykacyjnych są stuprocentowo zgodne z prawem i etyczne. Wszystkie te przekonania są błędne!

REKLAMA

REKLAMA

Czym tak naprawdę jest windykacja?

Słowo windykacja pochodzi od łacińskiego vindicatio. W języku tym oznaczało dochodzenie roszczeń. Już za czasów Cesarstwa Rzymskiego funkcjonowała w Rzymie instytucja prawna zwana rei vindicatio. Jej zadaniem było dążenie do odzyskania rzeczy znajdującej się w posiadaniu osoby nieuprawnionej. I na tym właśnie polega współczesna windykacja – na egzekwowaniu długów i wspieraniu wierzyciela w walce o jego racje. Przy czym zawsze jest to dochodzenie własności za pomocą środków mieszczących się w ramach obowiązujących przepisach prawnych. Jeśli działania wykraczają poza normy prawne, mamy do czynienia z zastraszaniem i wymuszaniem. Tego nie podejmie się żadna poważna firma.

A czym nie jest?

Wbrew obiegowym przekonaniom, windykacja nie polega na bezwzględnym egzekwowaniu należności. Niestety, szczęście odwraca się czasem i od tych najuczciwszych. Nieszczęśliwy zbieg okoliczności prowadzi do tego, że kontrahent naprawdę nie ma w danym momencie środków na uregulowanie należności. W takim wypadku dochodzenie roszczeń, bez uwzględnienia bieżącej sytuacji i dotychczasowej historii dłużnika, oznaczałoby prawdopodobnie doprowadzenie do jego upadłości. Mogłoby również skutkować całkowitym przepadkiem zaległych pieniędzy. Nie o to przecież chodzi!

Dochodzenie do porozumienia

Zadaniem firmy windykacyjnej jest, na początku, próba zdyscyplinowania dłużnika oraz – jeśli okaże się to konieczne po zapoznaniu się z jego sytuacją – doprowadzenie do porozumienia pomiędzy nim a wierzycielem. Porozumienie takie ma na celu rozłożenie zadłużenia na raty, wyznaczenie terminów spłat poszczególnych transz i – w efekcie – doprowadzenie do odzyskania całej kwoty.

REKLAMA

Dlatego działania windykacyjne zaczyna się od tzw. windykacji polubownej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyscyplinowanie

W przypadku wspomnianych na wstępie nieuczciwych praktyk niektórych przedsiębiorców, którzy wykorzystując swoją przewagę, wymuszają na słabszych podmiotach kredytowanie własnej działalności, już samo pojawienie się strony trzeciej, jaką jest firma windykacyjna, może podziałać dyscyplinująco. Jeśli nie, firma windykacyjna dysponuje całym wachlarzem innych środków, np.: wysyłanie pism i wezwań różnymi środkami komunikacji (poczta, faks, mail, SMS), kontakt telefoniczny, bezpośrednie wizyty u dłużnika. Działania te mają na celu doprowadzenie do sytuacji, w której dłużnik zrozumie, że dalsze uchylanie się od spłaty jest dla niego niekorzystne zarówno ekonomicznie, jak i wizerunkowo.


A jeśli to nie pomoże?

Jeśli, co niestety się zdarza, działania w ramach windykacji polubownej nie przyniosą skutku, trzeba sięgnąć po środki dostępne w ramach windykacji sądowej, czyli właśnie wystąpić do sądu. Taki pozew przedsiębiorca może złożyć samodzielnie i również sam może występować przed sądem oraz nadzorować egzekucję z majątku dłużnika. Może również zlecić takie działania wyspecjalizowanej firmie windykacyjnej, która zapewni wierzycielowi wsparcie doświadczonego pełnomocnika sądowego i (po pomyślnym zakończeniu sprawy) pracowników wyspecjalizowanych we współpracy z komornikiem. Uwolni to przedsiębiorcę od osobistego zajmowania się sprawą, która jest przykra i budzi intensywne emocje. Da też gwarancję profesjonalnego poprowadzenia sprawy przed sądem oraz – późniejszego – prawidłowego nadzoru nad postępowaniem komorniczym i  efektywnej współpracy z samym komornikiem.

Jak widać, windykacja to skomplikowany i wymagający precyzji działania proces. Składa się nań cały zespół działań, których celem jest pomoc przedsiębiorcom w przywróceniu do normy płynności finansowej ich firm. Wszystkie działania powinny być prowadzone są w sposób zgodny z przepisami prawa, poszanowaniem praw wierzyciela, etyką zawodową oraz dyskrecją i z szacunkiem do dłużnika.

Remigiusz Brzeziński, prezes zarządu, Kancelaria Prawna – Inkaso WEC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA