REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Czym jest windykacja?
Czym jest windykacja?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z podstawowych problemów, z którymi muszą mierzyć się dzisiejsi przedsiębiorcy, jest brak terminowości spłat należności przez partnerów biznesowych. Czasem jest to wynikiem nieszczęśliwego zbiegu okoliczności, który powoduje u kontrahenta przejściowe kłopoty. Czasem, niestety, bywa też tak, że partner biznesowy prowadzi takie działania celowo, traktując opóźnienie zapłaty jako formę bezkosztowego kredytowania. W każdym z tych przypadków warto skorzystać ze wsparcia firmy windykacyjnej – aby wypracować wspólnie rozwiązanie ułatwiające wyjście z trudnej sytuacji albo po prostu wyegzekwować swoje pieniądze.

Wielu przedsiębiorców w naszym kraju wciąż wzdraga się przed zwróceniem się o pomoc do specjalistów od windykacji. Niektórzy boją się utraty kontrahenta oraz złego PR-u wśród partnerów biznesowych. Inni uważają, że nie wypada sięgać po takie rozwiązania. Jeszcze inni obawiają się, czy działania firm windykacyjnych są stuprocentowo zgodne z prawem i etyczne. Wszystkie te przekonania są błędne!

REKLAMA

REKLAMA

Czym tak naprawdę jest windykacja?

Słowo windykacja pochodzi od łacińskiego vindicatio. W języku tym oznaczało dochodzenie roszczeń. Już za czasów Cesarstwa Rzymskiego funkcjonowała w Rzymie instytucja prawna zwana rei vindicatio. Jej zadaniem było dążenie do odzyskania rzeczy znajdującej się w posiadaniu osoby nieuprawnionej. I na tym właśnie polega współczesna windykacja – na egzekwowaniu długów i wspieraniu wierzyciela w walce o jego racje. Przy czym zawsze jest to dochodzenie własności za pomocą środków mieszczących się w ramach obowiązujących przepisach prawnych. Jeśli działania wykraczają poza normy prawne, mamy do czynienia z zastraszaniem i wymuszaniem. Tego nie podejmie się żadna poważna firma.

A czym nie jest?

Wbrew obiegowym przekonaniom, windykacja nie polega na bezwzględnym egzekwowaniu należności. Niestety, szczęście odwraca się czasem i od tych najuczciwszych. Nieszczęśliwy zbieg okoliczności prowadzi do tego, że kontrahent naprawdę nie ma w danym momencie środków na uregulowanie należności. W takim wypadku dochodzenie roszczeń, bez uwzględnienia bieżącej sytuacji i dotychczasowej historii dłużnika, oznaczałoby prawdopodobnie doprowadzenie do jego upadłości. Mogłoby również skutkować całkowitym przepadkiem zaległych pieniędzy. Nie o to przecież chodzi!

Dochodzenie do porozumienia

Zadaniem firmy windykacyjnej jest, na początku, próba zdyscyplinowania dłużnika oraz – jeśli okaże się to konieczne po zapoznaniu się z jego sytuacją – doprowadzenie do porozumienia pomiędzy nim a wierzycielem. Porozumienie takie ma na celu rozłożenie zadłużenia na raty, wyznaczenie terminów spłat poszczególnych transz i – w efekcie – doprowadzenie do odzyskania całej kwoty.

REKLAMA

Dlatego działania windykacyjne zaczyna się od tzw. windykacji polubownej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyscyplinowanie

W przypadku wspomnianych na wstępie nieuczciwych praktyk niektórych przedsiębiorców, którzy wykorzystując swoją przewagę, wymuszają na słabszych podmiotach kredytowanie własnej działalności, już samo pojawienie się strony trzeciej, jaką jest firma windykacyjna, może podziałać dyscyplinująco. Jeśli nie, firma windykacyjna dysponuje całym wachlarzem innych środków, np.: wysyłanie pism i wezwań różnymi środkami komunikacji (poczta, faks, mail, SMS), kontakt telefoniczny, bezpośrednie wizyty u dłużnika. Działania te mają na celu doprowadzenie do sytuacji, w której dłużnik zrozumie, że dalsze uchylanie się od spłaty jest dla niego niekorzystne zarówno ekonomicznie, jak i wizerunkowo.


A jeśli to nie pomoże?

Jeśli, co niestety się zdarza, działania w ramach windykacji polubownej nie przyniosą skutku, trzeba sięgnąć po środki dostępne w ramach windykacji sądowej, czyli właśnie wystąpić do sądu. Taki pozew przedsiębiorca może złożyć samodzielnie i również sam może występować przed sądem oraz nadzorować egzekucję z majątku dłużnika. Może również zlecić takie działania wyspecjalizowanej firmie windykacyjnej, która zapewni wierzycielowi wsparcie doświadczonego pełnomocnika sądowego i (po pomyślnym zakończeniu sprawy) pracowników wyspecjalizowanych we współpracy z komornikiem. Uwolni to przedsiębiorcę od osobistego zajmowania się sprawą, która jest przykra i budzi intensywne emocje. Da też gwarancję profesjonalnego poprowadzenia sprawy przed sądem oraz – późniejszego – prawidłowego nadzoru nad postępowaniem komorniczym i  efektywnej współpracy z samym komornikiem.

Jak widać, windykacja to skomplikowany i wymagający precyzji działania proces. Składa się nań cały zespół działań, których celem jest pomoc przedsiębiorcom w przywróceniu do normy płynności finansowej ich firm. Wszystkie działania powinny być prowadzone są w sposób zgodny z przepisami prawa, poszanowaniem praw wierzyciela, etyką zawodową oraz dyskrecją i z szacunkiem do dłużnika.

Remigiusz Brzeziński, prezes zarządu, Kancelaria Prawna – Inkaso WEC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA