REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Członek zarządu spółki z o.o. – jak uniknąć osobistej odpowiedzialności za długi spółki?

Dr n.prawnych Roman Ziembiński
Od ponad 20 lat doradza i asystuje w prowadzeniu postępowań upadłościowych i naprawczych oraz przejmuje tymczasowy zarząd kryzysowy w wielu firmach krajowych i zagranicznych.
Członek zarządu spółki z o.o. – jak uniknąć osobistej odpowiedzialności za długi spółki?
Członek zarządu spółki z o.o. – jak uniknąć osobistej odpowiedzialności za długi spółki?

REKLAMA

REKLAMA

W obecnym czasie, szczególnie zaś po wprowadzeniu upadłości konsumenckiej, zauważyć można pewne rozluźnienie uwagi związanej z ogłoszeniem upadłości lub restrukturyzacji przez zarząd spółki z o.o. Upadłość konsumencka stała się pewnym panaceum na kłopoty osobiste członków zarządu w razie kłopotów finansowych spółki.

REKLAMA

REKLAMA

Wydaje się, i nie jest to opinia odosobniona, że sądy łatwo, często zbyt łatwo postanawiają o przeniesieniu odpowiedzialności za długi spółki na członków jej zarządu. Na czele wierzycieli, którzy bez zbytniego badania rzeczywistej sytuacji spółki, zgłaszają wniosek o jej upadłość w sposób niejako automatyczny, stoi ZUS. Przepisy prawa upadłościowego i naprawczego obowiązujące do końca 2015 roku, określały w sposób rażąco nierzeczywisty moment powstania obowiązku postawienia spółki z o.o. w stan likwidacji lub naprawy. Obecne rozwiązania prawa restrukturyzacyjnego znacznie urealniły sytuację, choć nadal granica obowiązku ogłoszenia upadłości jest niejednoznaczna, bo jednoznaczna być nie może. Jednak sytuacja, w jakiej znajduje się spółka z o.o. i decyzja określająca kres jej działalności, winna w sposób niezmiernie drobiazgowy i przez wybitnych profesjonalistów gospodarczych być badana, zanim przeniesie się odpowiedzialność za jej długi na członków zarządu.

Odszkodowawczy charakter odpowiedzialności członków zarządu za długi spółki przewiduje art. 299 K.s.h., przy czym mówi jedynie o możliwości pociągnięcia członków zarządu za długi spółki, jako osób pełniących określone funkcje, a nie prowadzących działalność gospodarczą. Pamiętać należy, że będąc wspólnikiem spółki z o.o., nawet posiadając jeden procent udziałów, jesteśmy w rozumieniu prawa, przedsiębiorcami, zaś zarządzając spółką, działamy w czyimś imieniu i nie na swój rachunek, a to oznacza, że możemy ubiegać się o upadłość konsumencką.

Komu członek zarządu spółki z o.o. powinien złożyć skuteczną rezygnację z pełnionej funkcji?

REKLAMA

Warto pamiętać, że nowe rozwiązania prawne uchyliły konieczność odczekania jednego roku po zaprzestaniu bycia przedsiębiorcą i składania wniosku o upadłość konsumencką. Dzisiaj jednego dnia możemy wyrejestrować działalność gospodarczą, a następnego składać wniosek o upadłość konsumencką. Możemy, bo jest to czysta teoria. Żaden sędzia nie przychyli się do wniosku o umorzenie długów wynikłych z prowadzonej działalności gospodarczej, a następnie mających być umorzonymi w ramach upadłości konsumenckiej. Jest to zrozumiałe, bowiem jeżeli ktoś zadłużył firmę, poszkodował wierzycieli i nie próbował nawet rozwiązać tej sytuacji (upadłość, restrukturyzacja), to trudno umorzyć mu długi jako osobie „prywatnej”, choć, jak podkreślono, członek zarządu spółki nie jest przedsiębiorcą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Problem ten jest o tyle ciekawy, że zarząd spółki prowadzi w rzeczywistości zarząd gospodarczy, a np. dwuprocentowy udziałowiec w spółce z o.o. może nie mieć pojęcia o sprawach spółki, choć w świetle prawa to on jest przedsiębiorcą.

Osobista odpowiedzialność za długi spółki z o.o. członka zarządu, a restrukturyzacja

Zgłoszenie upadłości spółki z o.o. w odpowiednim momencie, tj. takim, kiedy teoretycznie istnieje szansa na spłatę wszystkich zobowiązań jest obowiązkiem zarządu. Zarząd ma jednak inną możliwość, a mianowicie złożenie wniosku o restrukturyzację, a więc o uratowanie firmy, zadośćuczynienie wierzycielom i zdjęcie z siebie osobistej odpowiedzialności za długi spółki. Nasuwa się tu jednak pewna wątpliwość związana z wielością procedur w ramach ustawy o prawie restrukturyzacyjnym. Czy rozpoczęcie negocjacji z wierzycielami w celu zawarcia układu (pierwsza procedura z czterech możliwych w ramach restrukturyzacji) jest już wystarczająca do zabezpieczenia prywatnego majątku członków zarządu, jeżeli do takiego układu nie dojdzie? Jaki czas od rozpoczęcia procedury (uchwała o wszczęciu restrukturyzacji) do jej pozytywnego lub negatywnego zakończenia może upłynąć? Wg starych przepisów powinny być to dwa tygodnie od utraty płynności finansowej (!!), obecnie dłużej, miesiąc, dwa (!). Mając na uwadze takich wierzycieli jak mBank, z którym komunikacja jest niezwykle trudna, czas negocjacji jest trudny do określenia. Może to trwać długie miesiące, nawet rok i dłużej. Winna tego stanu rzeczy jest struktura organizacyjna i podział równoległy i niezależny poszczególnych działów w wielu instytucjach finansowych, który skutkuje długim czasem powzięcia ostatecznej decyzji. Istotnym jest jednak fakt złożenia wniosku o restrukturyzację do sądu jako równoważny ze złożeniem wniosku o upadłość spółki.

Wytoczenie powództwa na rzecz spółki

Gdy zarząd wyrządził spółce z o.o. szkodę, w procesie prawo do reprezentowania spółki otrzymuje rada nadzorcza lub w przypadku braku takowej, pełnomocnik udziałowców. Wspólnik ma prawo do wniesienia pozwu przeciw zarządowi spółki w razie wyrządzenia przez niego szkody spółce, ale dopiero po roku od dnia wyrządzenia jej szkody. Do tego czasu bowiem to zarząd powinien wnieść pozew o naprawienie szkody. Zarząd często pozostaje bezczynny, chcąc uniknąć odpowiedzialności za złe decyzje, czy działanie na szkodę spółki. Zarząd też może podejmować określone działania pozorne w celu naprawienia szkody wyrządzonej spółce.

Odpowiedzialność nowych członków zarządu w spółce z o.o.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik


Rezygnacja z funkcji w zarządzie spółki z o.o.

Członek zarządu może zrezygnować z pełnienia funkcji w każdym czasie, a złożona rezygnacja jest aktem wyrażenia woli. Rezygnacja może nastąpić z dniem jej złożenia lub w terminie w niej określonym. Należy pamiętać, że odpłatne pełnienie funkcji w zarządzie spółki i rezygnacja bez ważnego powodu może powodować odpowiedzialność za szkodę. W sytuacji, kiedy spółka z o.o. powinna ogłosić upadłość lub restrukturyzację, a pozostali członkowie zarządu uważają, że jeszcze jest czas i zwlekają z podjęciem odpowiedniej uchwały w tej sprawie, należy złożyć oświadczenie pozostałym członkom zarządu lub zgłosić do podejmowanej uchwały odrębne zdanie. Jest to niezwykle ważne, bowiem w przyszłości łatwo będzie udowodnić właściwe osobiste działanie próby ochrony wierzycieli, uniemożliwione przez innych członków zarządu. Oczywistym jest, że rezygnacja członka zarządu musi być skuteczna, czyli złożona do odpowiedniego organu spółki. Jeżeli spółka z o.o. posiada jedynego udziałowca, który jest jednocześnie jedynym członkiem zarządu spółki rezygnacja z zarządu jest dokumentowana w formie aktu notarialnego, notariusz zawiadamia sąd rejestrowy o dokonaniu takiej czynności prawnej.

Rozwiązanie spółki zamiast upadłości

Powzięcie uchwały dotyczącej zasadności dalszego istnienia spółki nie zwalnia członków zarządu o odpowiedzialności za zobowiązania cywilnoprawne i publicznoprawne. Zwołanie zgromadzenia wspólników w razie powstania określonej straty, która wymaga ogłoszenia upadłości, nawet, jeżeli to zgromadzenie wspólników ma powziąć uchwałę o dokonaniu naprawy spółki, nie zwalnia to członków zarządu od odpowiedzialności. Innymi słowy, uzyskanie od właścicieli spółki decyzji co do losu spółki nie ma znaczenia co do decyzji zarządu o ogłoszenie upadłości spółki.

Autor: dr n. prawnych Roman Ziembiński

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA