REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Członek zarządu spółki z o.o. – jak uniknąć osobistej odpowiedzialności za długi spółki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Dr n.prawnych Roman Ziembiński
Od ponad 20 lat doradza i asystuje w prowadzeniu postępowań upadłościowych i naprawczych oraz przejmuje tymczasowy zarząd kryzysowy w wielu firmach krajowych i zagranicznych.
Członek zarządu spółki z o.o. – jak uniknąć osobistej odpowiedzialności za długi spółki?
Członek zarządu spółki z o.o. – jak uniknąć osobistej odpowiedzialności za długi spółki?

REKLAMA

REKLAMA

W obecnym czasie, szczególnie zaś po wprowadzeniu upadłości konsumenckiej, zauważyć można pewne rozluźnienie uwagi związanej z ogłoszeniem upadłości lub restrukturyzacji przez zarząd spółki z o.o. Upadłość konsumencka stała się pewnym panaceum na kłopoty osobiste członków zarządu w razie kłopotów finansowych spółki.

REKLAMA

REKLAMA

Wydaje się, i nie jest to opinia odosobniona, że sądy łatwo, często zbyt łatwo postanawiają o przeniesieniu odpowiedzialności za długi spółki na członków jej zarządu. Na czele wierzycieli, którzy bez zbytniego badania rzeczywistej sytuacji spółki, zgłaszają wniosek o jej upadłość w sposób niejako automatyczny, stoi ZUS. Przepisy prawa upadłościowego i naprawczego obowiązujące do końca 2015 roku, określały w sposób rażąco nierzeczywisty moment powstania obowiązku postawienia spółki z o.o. w stan likwidacji lub naprawy. Obecne rozwiązania prawa restrukturyzacyjnego znacznie urealniły sytuację, choć nadal granica obowiązku ogłoszenia upadłości jest niejednoznaczna, bo jednoznaczna być nie może. Jednak sytuacja, w jakiej znajduje się spółka z o.o. i decyzja określająca kres jej działalności, winna w sposób niezmiernie drobiazgowy i przez wybitnych profesjonalistów gospodarczych być badana, zanim przeniesie się odpowiedzialność za jej długi na członków zarządu.

Odszkodowawczy charakter odpowiedzialności członków zarządu za długi spółki przewiduje art. 299 K.s.h., przy czym mówi jedynie o możliwości pociągnięcia członków zarządu za długi spółki, jako osób pełniących określone funkcje, a nie prowadzących działalność gospodarczą. Pamiętać należy, że będąc wspólnikiem spółki z o.o., nawet posiadając jeden procent udziałów, jesteśmy w rozumieniu prawa, przedsiębiorcami, zaś zarządzając spółką, działamy w czyimś imieniu i nie na swój rachunek, a to oznacza, że możemy ubiegać się o upadłość konsumencką.

Komu członek zarządu spółki z o.o. powinien złożyć skuteczną rezygnację z pełnionej funkcji?

REKLAMA

Warto pamiętać, że nowe rozwiązania prawne uchyliły konieczność odczekania jednego roku po zaprzestaniu bycia przedsiębiorcą i składania wniosku o upadłość konsumencką. Dzisiaj jednego dnia możemy wyrejestrować działalność gospodarczą, a następnego składać wniosek o upadłość konsumencką. Możemy, bo jest to czysta teoria. Żaden sędzia nie przychyli się do wniosku o umorzenie długów wynikłych z prowadzonej działalności gospodarczej, a następnie mających być umorzonymi w ramach upadłości konsumenckiej. Jest to zrozumiałe, bowiem jeżeli ktoś zadłużył firmę, poszkodował wierzycieli i nie próbował nawet rozwiązać tej sytuacji (upadłość, restrukturyzacja), to trudno umorzyć mu długi jako osobie „prywatnej”, choć, jak podkreślono, członek zarządu spółki nie jest przedsiębiorcą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Problem ten jest o tyle ciekawy, że zarząd spółki prowadzi w rzeczywistości zarząd gospodarczy, a np. dwuprocentowy udziałowiec w spółce z o.o. może nie mieć pojęcia o sprawach spółki, choć w świetle prawa to on jest przedsiębiorcą.

Osobista odpowiedzialność za długi spółki z o.o. członka zarządu, a restrukturyzacja

Zgłoszenie upadłości spółki z o.o. w odpowiednim momencie, tj. takim, kiedy teoretycznie istnieje szansa na spłatę wszystkich zobowiązań jest obowiązkiem zarządu. Zarząd ma jednak inną możliwość, a mianowicie złożenie wniosku o restrukturyzację, a więc o uratowanie firmy, zadośćuczynienie wierzycielom i zdjęcie z siebie osobistej odpowiedzialności za długi spółki. Nasuwa się tu jednak pewna wątpliwość związana z wielością procedur w ramach ustawy o prawie restrukturyzacyjnym. Czy rozpoczęcie negocjacji z wierzycielami w celu zawarcia układu (pierwsza procedura z czterech możliwych w ramach restrukturyzacji) jest już wystarczająca do zabezpieczenia prywatnego majątku członków zarządu, jeżeli do takiego układu nie dojdzie? Jaki czas od rozpoczęcia procedury (uchwała o wszczęciu restrukturyzacji) do jej pozytywnego lub negatywnego zakończenia może upłynąć? Wg starych przepisów powinny być to dwa tygodnie od utraty płynności finansowej (!!), obecnie dłużej, miesiąc, dwa (!). Mając na uwadze takich wierzycieli jak mBank, z którym komunikacja jest niezwykle trudna, czas negocjacji jest trudny do określenia. Może to trwać długie miesiące, nawet rok i dłużej. Winna tego stanu rzeczy jest struktura organizacyjna i podział równoległy i niezależny poszczególnych działów w wielu instytucjach finansowych, który skutkuje długim czasem powzięcia ostatecznej decyzji. Istotnym jest jednak fakt złożenia wniosku o restrukturyzację do sądu jako równoważny ze złożeniem wniosku o upadłość spółki.

Wytoczenie powództwa na rzecz spółki

Gdy zarząd wyrządził spółce z o.o. szkodę, w procesie prawo do reprezentowania spółki otrzymuje rada nadzorcza lub w przypadku braku takowej, pełnomocnik udziałowców. Wspólnik ma prawo do wniesienia pozwu przeciw zarządowi spółki w razie wyrządzenia przez niego szkody spółce, ale dopiero po roku od dnia wyrządzenia jej szkody. Do tego czasu bowiem to zarząd powinien wnieść pozew o naprawienie szkody. Zarząd często pozostaje bezczynny, chcąc uniknąć odpowiedzialności za złe decyzje, czy działanie na szkodę spółki. Zarząd też może podejmować określone działania pozorne w celu naprawienia szkody wyrządzonej spółce.

Odpowiedzialność nowych członków zarządu w spółce z o.o.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik


Rezygnacja z funkcji w zarządzie spółki z o.o.

Członek zarządu może zrezygnować z pełnienia funkcji w każdym czasie, a złożona rezygnacja jest aktem wyrażenia woli. Rezygnacja może nastąpić z dniem jej złożenia lub w terminie w niej określonym. Należy pamiętać, że odpłatne pełnienie funkcji w zarządzie spółki i rezygnacja bez ważnego powodu może powodować odpowiedzialność za szkodę. W sytuacji, kiedy spółka z o.o. powinna ogłosić upadłość lub restrukturyzację, a pozostali członkowie zarządu uważają, że jeszcze jest czas i zwlekają z podjęciem odpowiedniej uchwały w tej sprawie, należy złożyć oświadczenie pozostałym członkom zarządu lub zgłosić do podejmowanej uchwały odrębne zdanie. Jest to niezwykle ważne, bowiem w przyszłości łatwo będzie udowodnić właściwe osobiste działanie próby ochrony wierzycieli, uniemożliwione przez innych członków zarządu. Oczywistym jest, że rezygnacja członka zarządu musi być skuteczna, czyli złożona do odpowiedniego organu spółki. Jeżeli spółka z o.o. posiada jedynego udziałowca, który jest jednocześnie jedynym członkiem zarządu spółki rezygnacja z zarządu jest dokumentowana w formie aktu notarialnego, notariusz zawiadamia sąd rejestrowy o dokonaniu takiej czynności prawnej.

Rozwiązanie spółki zamiast upadłości

Powzięcie uchwały dotyczącej zasadności dalszego istnienia spółki nie zwalnia członków zarządu o odpowiedzialności za zobowiązania cywilnoprawne i publicznoprawne. Zwołanie zgromadzenia wspólników w razie powstania określonej straty, która wymaga ogłoszenia upadłości, nawet, jeżeli to zgromadzenie wspólników ma powziąć uchwałę o dokonaniu naprawy spółki, nie zwalnia to członków zarządu od odpowiedzialności. Innymi słowy, uzyskanie od właścicieli spółki decyzji co do losu spółki nie ma znaczenia co do decyzji zarządu o ogłoszenie upadłości spółki.

Autor: dr n. prawnych Roman Ziembiński

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA