REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komu członek zarządu spółki z o.o. powinien złożyć skuteczną rezygnację z pełnionej funkcji?

Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Komu członek zarządu spółki z o.o. powinien złożyć skuteczną rezygnację z pełnionej funkcji?
Komu członek zarządu spółki z o.o. powinien złożyć skuteczną rezygnację z pełnionej funkcji?

REKLAMA

REKLAMA

To niezwykle istotne, zarówno dla spółki, jak i członków zarządu, zagadnienie jest niespójnie interpretowane przez doktrynę i sądy. W orzecznictwie Sądu Najwyższego i sądów powszechnych zarysowały się aż trzy rozbieżne stanowiska.

Ustalenie komu członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ma złożyć oświadczenie o rezygnacji z pełnionej funkcji jest istotne nie tylko dla spółki, która działając przez swoje organy musi mieć pewność, iż organ ten jest w pełni obsadzony i tym samym zdolny do właściwej reprezentacji. Odpowiedź na to pytanie jest istotne przede wszystkim dla samego członka zarządu gdyż ma to znaczenie dla oceny między innymi zakresu jego odpowiedzialności za zobowiązania spółki.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Co więcej, nieprawidłowe złożenie oświadczenia o rezygnacji z pełnionej funkcji sprawia, że oświadczenie to jest nieskuteczne, co w praktyce może czynić członka zarządu „więźniem spółki”, uniemożliwiając mu realizację uprawnienia do złożenia rezygnacji.

Mandat członka zarządu wygasa m.in. na skutek złożonej przez niego rezygnacji. Do złożenia rezygnacji art. 202 § 5 kodeksu spółek handlowych nakazuje stosować odpowiednio przepisy o wypowiedzeniu zlecenia przez przyjmującego zlecenie.

Oświadczenie członka zarządu jest jednostronną czynnością prawną, która nie wymaga przyjęcia; jeśli składane jest innej osobie skuteczne jest z chwilą, kiedy doszło do niej w sposób  umożliwiający zapoznanie się z jego treścią.

REKLAMA

Oświadczenie o rezygnacji z pełnionej funkcji, zgodnie z ksh, członek zarządu składa spółce. Przepisy nie precyzują jednak, przez kogo jest reprezentowana spółka przy odbieraniu takiego oświadczenia członka zarządu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Mimo powagi tego zagadnienia stanowisko doktryny i orzecznictwa jest w tym zakresie bardzo niespójne. W orzecznictwie Sądu Najwyższego i sądów powszechnych zarysowały się trzy rozbieżne stanowiska. Aby je ujednolicić w dniu 24.09.2015 r. Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego skierował wniosek do Sądu Najwyższego o podjęcie uchwały w składzie siedmiu sędziów w przedmiocie zagadnienia prawnego  (III CZP 89/15): Czy przy składaniu przez członka zarządu oświadczenia woli o rezygnacji z pełnienia tej funkcji spółka kapitałowa, w razie braku odmiennego postanowienia umownego (statutowego), jest reprezentowana przez:
1) jednego członka zarządu lub prokurenta (art. 205 § 2),
2) radę nadzorczą lub pełnomocnika powołanego uchwałą zgromadzenia wspólników lub walnego zgromadzenia akcjonariuszy (art. 210 § 1),
3) organ uprawniony do powoływania członków zarządu?

Każde z powyższych stanowisk znajduje poparcie w dotychczasowym orzecznictwie Sądu Najwyższego stąd konieczność dokonania jednolitej i wiążącej wykładni przepisów w tym zakresie.

Pierwsze z prezentowanych stanowisk opiera się na ogólnej zasadzie reprezentacji spółki.  Zgodnie bowiem z art. 205 § 2 ksh  reprezentacja bierna spółki przysługuje każdemu członkowi zarządu jak również każdemu ustanowionemu prokurentowi. Przy takim rozwiązaniu pojawia się jednak problem kiedy rezygnację składa jedyny członek zarządu spółki lub ostatni członek zarządu wieloosobowego a w spółce nie ma prokurenta. Wówczas nie ma fizycznie komu złożyć swojego oświadczenia wobec spółki.

Drugi z przywołanych poglądów stanowi odesłanie wprost do przepisów dotyczących reprezentacji spółki przy zawieraniu umów między spółką a członkiem zarządu oraz w sporze z nim przez pełnomocnika powołanego uchwałą zgromadzenia wspólników lub radę nadzorczą(art. 210 ksh). Wydaje się jednak, że nie jest to stanowisku w pełni uzasadnione gdyż ani ten przepis ani żaden inny nie wskazuje aby regulacja ta miała zastosowania również do jednostronnych oświadczeń woli jakim jest oświadczenie członka zarządu o rezygnacji z pełnienia funkcji. Również i ten pogląd ma swoje słabości bowiem naraża członka zarząd na ryzyko obstrukcyjnego (w skrajnych przypadkach) działaniach wspólników, którzy celowo nie zwołują zgromadzenia w celu powołania pełnomocnika a w spółce nie funkcjonuje rada nadzorcza. Wówczas członek zarządu jest pozbawiony możliwości złożenia rezygnacji.

Trzecie z przytoczonych stanowisk opiera się na  tzw. „zasadzie lustra” czyli zakłada, że oświadczenie woli o rezygnacji z funkcji w zarządzie powinno być złożone temu organowi, który był uprawniony do powołania zarządu spółki. Argumentem przemawiającym za tym rozwiązaniem jest fakt, iż organ powołujący zarząd z chwilą powzięcia informacji o rezygnacji ma możliwość natychmiastowej reakcji i powołania nowego członka zarządu. W świetle jednak faktu, iż ksh wyraźnie wskazuje, że oświadczenie należy złożyć spółce a żaden przepis nie przyznaje kompetencji do reprezentacji spółki (zarówno czynnej ja i biernej) organowi innemu niż zarząd, również to rozwiązanie nie wydaje się być pozbawione nieścisłości.

Monitor Księgowego


Jak widać powyżej każde z istniejących poglądów można w zależności od sytuacji popierać lub negować konieczne jest zatem dokonanie przez Sąd Najwyższy jednolitej acz uniwersalnej wykładni.



Joanna Jurasz, radca prawny, Associate Partner w Rödl & Partner

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA