REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komu członek zarządu spółki z o.o. powinien złożyć skuteczną rezygnację z pełnionej funkcji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Komu członek zarządu spółki z o.o. powinien złożyć skuteczną rezygnację z pełnionej funkcji?
Komu członek zarządu spółki z o.o. powinien złożyć skuteczną rezygnację z pełnionej funkcji?

REKLAMA

REKLAMA

To niezwykle istotne, zarówno dla spółki, jak i członków zarządu, zagadnienie jest niespójnie interpretowane przez doktrynę i sądy. W orzecznictwie Sądu Najwyższego i sądów powszechnych zarysowały się aż trzy rozbieżne stanowiska.

Ustalenie komu członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością ma złożyć oświadczenie o rezygnacji z pełnionej funkcji jest istotne nie tylko dla spółki, która działając przez swoje organy musi mieć pewność, iż organ ten jest w pełni obsadzony i tym samym zdolny do właściwej reprezentacji. Odpowiedź na to pytanie jest istotne przede wszystkim dla samego członka zarządu gdyż ma to znaczenie dla oceny między innymi zakresu jego odpowiedzialności za zobowiązania spółki.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Co więcej, nieprawidłowe złożenie oświadczenia o rezygnacji z pełnionej funkcji sprawia, że oświadczenie to jest nieskuteczne, co w praktyce może czynić członka zarządu „więźniem spółki”, uniemożliwiając mu realizację uprawnienia do złożenia rezygnacji.

Mandat członka zarządu wygasa m.in. na skutek złożonej przez niego rezygnacji. Do złożenia rezygnacji art. 202 § 5 kodeksu spółek handlowych nakazuje stosować odpowiednio przepisy o wypowiedzeniu zlecenia przez przyjmującego zlecenie.

Oświadczenie członka zarządu jest jednostronną czynnością prawną, która nie wymaga przyjęcia; jeśli składane jest innej osobie skuteczne jest z chwilą, kiedy doszło do niej w sposób  umożliwiający zapoznanie się z jego treścią.

Oświadczenie o rezygnacji z pełnionej funkcji, zgodnie z ksh, członek zarządu składa spółce. Przepisy nie precyzują jednak, przez kogo jest reprezentowana spółka przy odbieraniu takiego oświadczenia członka zarządu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

REKLAMA

Mimo powagi tego zagadnienia stanowisko doktryny i orzecznictwa jest w tym zakresie bardzo niespójne. W orzecznictwie Sądu Najwyższego i sądów powszechnych zarysowały się trzy rozbieżne stanowiska. Aby je ujednolicić w dniu 24.09.2015 r. Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego skierował wniosek do Sądu Najwyższego o podjęcie uchwały w składzie siedmiu sędziów w przedmiocie zagadnienia prawnego  (III CZP 89/15): Czy przy składaniu przez członka zarządu oświadczenia woli o rezygnacji z pełnienia tej funkcji spółka kapitałowa, w razie braku odmiennego postanowienia umownego (statutowego), jest reprezentowana przez:
1) jednego członka zarządu lub prokurenta (art. 205 § 2),
2) radę nadzorczą lub pełnomocnika powołanego uchwałą zgromadzenia wspólników lub walnego zgromadzenia akcjonariuszy (art. 210 § 1),
3) organ uprawniony do powoływania członków zarządu?

Każde z powyższych stanowisk znajduje poparcie w dotychczasowym orzecznictwie Sądu Najwyższego stąd konieczność dokonania jednolitej i wiążącej wykładni przepisów w tym zakresie.

Pierwsze z prezentowanych stanowisk opiera się na ogólnej zasadzie reprezentacji spółki.  Zgodnie bowiem z art. 205 § 2 ksh  reprezentacja bierna spółki przysługuje każdemu członkowi zarządu jak również każdemu ustanowionemu prokurentowi. Przy takim rozwiązaniu pojawia się jednak problem kiedy rezygnację składa jedyny członek zarządu spółki lub ostatni członek zarządu wieloosobowego a w spółce nie ma prokurenta. Wówczas nie ma fizycznie komu złożyć swojego oświadczenia wobec spółki.

Drugi z przywołanych poglądów stanowi odesłanie wprost do przepisów dotyczących reprezentacji spółki przy zawieraniu umów między spółką a członkiem zarządu oraz w sporze z nim przez pełnomocnika powołanego uchwałą zgromadzenia wspólników lub radę nadzorczą(art. 210 ksh). Wydaje się jednak, że nie jest to stanowisku w pełni uzasadnione gdyż ani ten przepis ani żaden inny nie wskazuje aby regulacja ta miała zastosowania również do jednostronnych oświadczeń woli jakim jest oświadczenie członka zarządu o rezygnacji z pełnienia funkcji. Również i ten pogląd ma swoje słabości bowiem naraża członka zarząd na ryzyko obstrukcyjnego (w skrajnych przypadkach) działaniach wspólników, którzy celowo nie zwołują zgromadzenia w celu powołania pełnomocnika a w spółce nie funkcjonuje rada nadzorcza. Wówczas członek zarządu jest pozbawiony możliwości złożenia rezygnacji.

Trzecie z przytoczonych stanowisk opiera się na  tzw. „zasadzie lustra” czyli zakłada, że oświadczenie woli o rezygnacji z funkcji w zarządzie powinno być złożone temu organowi, który był uprawniony do powołania zarządu spółki. Argumentem przemawiającym za tym rozwiązaniem jest fakt, iż organ powołujący zarząd z chwilą powzięcia informacji o rezygnacji ma możliwość natychmiastowej reakcji i powołania nowego członka zarządu. W świetle jednak faktu, iż ksh wyraźnie wskazuje, że oświadczenie należy złożyć spółce a żaden przepis nie przyznaje kompetencji do reprezentacji spółki (zarówno czynnej ja i biernej) organowi innemu niż zarząd, również to rozwiązanie nie wydaje się być pozbawione nieścisłości.

Monitor Księgowego


Jak widać powyżej każde z istniejących poglądów można w zależności od sytuacji popierać lub negować konieczne jest zatem dokonanie przez Sąd Najwyższy jednolitej acz uniwersalnej wykładni.



Joanna Jurasz, radca prawny, Associate Partner w Rödl & Partner

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA