REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Windykacja polubowna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Prawna - Inkaso WEC S.A.
Obsługa wierzytelności
Windykacja polubowna
Windykacja polubowna
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na czym polega windykacja polubowna, jakie są jej narzędzia i jak przeprowadzić ją skutecznie – wyjaśnia Remigiusz Brzeziński, prezes zarządu Kancelarii Prawnej – Inkaso WEC.

REKLAMA

Jak wskazałem w poprzednim artykule, wbrew obiegowym przekonaniom, windykacja nie polega na bezwzględnym egzekwowaniu należności. Pierwsze środki, po które należy sięgnąć, to tzw. windykacja polubowna (inaczej: miękka), mająca na celu skłonienie dłużnika do uregulowania należności także poprzez – jeśli jest taka potrzeba – ustalenie rat i terminów ich płatności.

REKLAMA

Nietrudno zrozumieć wierzyciela, który oczekuje jak najszybszego wpłynięcia całej zaległej kwoty. Są to w końcu pieniądze, które uczciwie zarobił dostarczając towar lub wykonując usługę. Opóźnienia w płatności mogą dla niego oznaczać nie tylko przedłużenie oczekiwania na zarobek, ale też nierzadko dodatkowe kłopoty w postaci zachwiania własnej płynności finansowej. W przypadku mikro, małych i średnich przedsiębiorstw spóźnienie się oczekiwanej wpłaty może oznaczać poważne kłopoty: firma nie będzie mieć środków nie tylko na rozwój, inwestycje czy zakup towarów. Może jej szybko zabraknąć pieniędzy na regulowanie zobowiązań wobec własnych partnerów biznesowych.

Z drugiej strony – nie każdym „spóźnialskim” powoduje zła wola. Być może jemu też ktoś nie zapłacił na czas i fizycznie, mimo najlepszych chęci, nie ma w tym momencie środków. Można naturalnie podejść do tego z obojętnością. Ale można również z wyrozumiałością albo biznesowym pragmatyzmem – jeśli przedsiębiorca zechce bezwzględnie wyegzekwować należne pieniądze, może – koniec końców – doprowadzając dłużnika do upadłości, nie zobaczyć ich nigdy.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Na czym polega windykacja polubowna?

REKLAMA

Na początku są to przede wszystkim próby zdyscyplinowania dłużnika. Na tym etapie bardzo często już samo pojawienie się firmy windykacyjnej, jako strony, pomaga w odzyskaniu należności, o ile oczywiście zaległości wynikały ze złej woli dłużnika i były efektem jego „polityki” zarządzania płynnością własną. Niestety niektórzy przedsiębiorcy, wykorzystując swoją przewagę, wymuszają na słabszych podmiotach „kredytowanie” w ten sposób swojej własnej działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czasem jednak, po zapoznaniu się z sytuacją, okazuje się konieczne doprowadzenie do porozumienia pomiędzy zalegającym a wierzycielem. Porozumienie takie ma na celu rozłożenie zadłużenia na raty, wyznaczenie terminów spłat poszczególnych transz i – w efekcie – doprowadzenie do odzyskania całej kwoty.

Profesjonalne firmy windykacyjne starają się zawsze zrozumieć powód niewypłacalności dłużnika zaproponować ugodę, aby zachować dobre relacje między kontrahentami. Oznacza to, że dążąc do osiągnięcia kompromisu, stają się swego rodzaju mediatorami, którzy patrząc na całą sprawę obiektywnie i bez emocji, które w sposób oczywisty towarzyszom stronom sporu, mogą pomóc załatwić sprawę szybciej i łatwiej.

Ważne jest, aby firma windykacyjna zachowywała indywidualne podejście do każdego dłużnika i stawiała raczej na porozumienie, po konfrontację sięgając w ostateczności, gdy wszystkie próby polubownego załatwienia sprawy zawiodą.

Narzędzia windykacji polubownej

Jeśli dyscyplinująco nie podziała samo pojawienie się firmy windykacyjnej, lub dłużnik w obiektywnie ciężkiej sytuacji nie wykazuje chęci do współpracy, zaczyna ona wykorzystywać szeroką gamę innych środków, m.in.: wysyłanie pism i wezwań (np. przypomnienia o dokonaniu zapłaty, wezwania do zapłaty, wezwania do zapłaty z notami odsetkowymi) różnymi środkami komunikacji (poczta, faks, mail, SMS), kontakt telefoniczny, bezpośrednie wizyty u dłużnika, jeśli to konieczne. Informuje ona również dłużnika, że w razie dalszego uchylania się od zapłaty, jego dane mogą zostać przekazane do biur informacji gospodarczej (BIG InfoMonitor, Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej, Rejestr Dłużników ERIF), dług może zostać opublikowany na giełdzie długów albo – jako środek ostateczny – sprawa może zostać przekazana do sądu i, następnie, do komornika.

Działania te mają na celu doprowadzenie do sytuacji, w której strona zalegająca z płatnościami zrozumie, że dalsze uchylanie się od spłaty jest dla niej niekorzystne. I to nie tylko pod względem ekonomicznym, ale i wizerunkowym.

Jak wybrać firmę windykacyjną?

Przede wszystkim, po zapoznaniu się z ofertą firmy i opiniami na jej temat, powinniśmy być przekonani, że jej priorytetem jest odzyskanie pieniędzy polubownie. Oznacza to, że firma dokłada wszelkich starań, aby zakończyć sprawę jak najszybciej i jak najsprawniej oraz że dba o komfort klienta i jego dobre imię pośród jego partnerów biznesowych.

Należy również sprawdzić, czy firma jest członkiem stowarzyszeń branżowych tj. Polski Związek Windykacji czy Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych, co daje gwarancję, że podczas wykonywania swoich obowiązków kieruje się etyką zawodową i działa wyłącznie w granicach obowiązującego prawa. Daje to pewność, że podjęte przez nią kroki będą w pełni legalne, a kontrahenci wierzyciela nie stracą do niego zaufania, ponieważ zachowuje ona w swych działaniach dyskrecję oraz szacunek zarówno względem klienta, jak i dłużnika.


Warto także upewnić się, że firma dysponuje OC adekwatnym do skali obsługiwanych przez siebie wierzytelności, co chroni klienta w razie popełnienia przez nią błędu, ponieważ te zdarzają się nawet najlepszym. Ważnym atutem firmy jest również jej staż na rynku – wskazuje to bowiem na jej doświadczenie, profesjonalizm i skuteczność. Dobrze, jeśli nie musi ona korzystać ze wsparcia podmiotów zewnętrznych i jest w stanie prowadzić działania windykacyjne samodzielnie na każdym etapie postępowania. Na koniec pamiętajmy – dobre firmy windykacyjne pobierają na etapie polubownym opłaty wyłącznie za działania skuteczne (success fee). Firmy te nie przyjmują wszystkich zleceń, tylko najpierw badają sprawę i na podstawie wyników tego badania podpisują umowę ze zleceniodawcą bądź tego nie robią.

Warto też wiedzieć, że zgodnie z Ustawą o terminach zapłaty w transakcjach handlowych z dnia 8 marca 2013 r., wierzycielowi przysługuje zwrot kosztów windykacji od dłużnika chociaż praktyka sądów nie pokrywa się z literalnym brzmieniem przepisów i otrzymanie rekompensaty powyżej kwoty 40 EUR jest trudne.

Remigiusz Brzeziński, prezes zarządu, Kancelaria Prawna – Inkaso WEC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA