REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Windykacja polubowna
Windykacja polubowna
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na czym polega windykacja polubowna, jakie są jej narzędzia i jak przeprowadzić ją skutecznie – wyjaśnia Remigiusz Brzeziński, prezes zarządu Kancelarii Prawnej – Inkaso WEC.

Jak wskazałem w poprzednim artykule, wbrew obiegowym przekonaniom, windykacja nie polega na bezwzględnym egzekwowaniu należności. Pierwsze środki, po które należy sięgnąć, to tzw. windykacja polubowna (inaczej: miękka), mająca na celu skłonienie dłużnika do uregulowania należności także poprzez – jeśli jest taka potrzeba – ustalenie rat i terminów ich płatności.

REKLAMA

Autopromocja

Nietrudno zrozumieć wierzyciela, który oczekuje jak najszybszego wpłynięcia całej zaległej kwoty. Są to w końcu pieniądze, które uczciwie zarobił dostarczając towar lub wykonując usługę. Opóźnienia w płatności mogą dla niego oznaczać nie tylko przedłużenie oczekiwania na zarobek, ale też nierzadko dodatkowe kłopoty w postaci zachwiania własnej płynności finansowej. W przypadku mikro, małych i średnich przedsiębiorstw spóźnienie się oczekiwanej wpłaty może oznaczać poważne kłopoty: firma nie będzie mieć środków nie tylko na rozwój, inwestycje czy zakup towarów. Może jej szybko zabraknąć pieniędzy na regulowanie zobowiązań wobec własnych partnerów biznesowych.

Z drugiej strony – nie każdym „spóźnialskim” powoduje zła wola. Być może jemu też ktoś nie zapłacił na czas i fizycznie, mimo najlepszych chęci, nie ma w tym momencie środków. Można naturalnie podejść do tego z obojętnością. Ale można również z wyrozumiałością albo biznesowym pragmatyzmem – jeśli przedsiębiorca zechce bezwzględnie wyegzekwować należne pieniądze, może – koniec końców – doprowadzając dłużnika do upadłości, nie zobaczyć ich nigdy.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Na czym polega windykacja polubowna?

REKLAMA

Na początku są to przede wszystkim próby zdyscyplinowania dłużnika. Na tym etapie bardzo często już samo pojawienie się firmy windykacyjnej, jako strony, pomaga w odzyskaniu należności, o ile oczywiście zaległości wynikały ze złej woli dłużnika i były efektem jego „polityki” zarządzania płynnością własną. Niestety niektórzy przedsiębiorcy, wykorzystując swoją przewagę, wymuszają na słabszych podmiotach „kredytowanie” w ten sposób swojej własnej działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czasem jednak, po zapoznaniu się z sytuacją, okazuje się konieczne doprowadzenie do porozumienia pomiędzy zalegającym a wierzycielem. Porozumienie takie ma na celu rozłożenie zadłużenia na raty, wyznaczenie terminów spłat poszczególnych transz i – w efekcie – doprowadzenie do odzyskania całej kwoty.

Profesjonalne firmy windykacyjne starają się zawsze zrozumieć powód niewypłacalności dłużnika zaproponować ugodę, aby zachować dobre relacje między kontrahentami. Oznacza to, że dążąc do osiągnięcia kompromisu, stają się swego rodzaju mediatorami, którzy patrząc na całą sprawę obiektywnie i bez emocji, które w sposób oczywisty towarzyszom stronom sporu, mogą pomóc załatwić sprawę szybciej i łatwiej.

Ważne jest, aby firma windykacyjna zachowywała indywidualne podejście do każdego dłużnika i stawiała raczej na porozumienie, po konfrontację sięgając w ostateczności, gdy wszystkie próby polubownego załatwienia sprawy zawiodą.

Narzędzia windykacji polubownej

Jeśli dyscyplinująco nie podziała samo pojawienie się firmy windykacyjnej, lub dłużnik w obiektywnie ciężkiej sytuacji nie wykazuje chęci do współpracy, zaczyna ona wykorzystywać szeroką gamę innych środków, m.in.: wysyłanie pism i wezwań (np. przypomnienia o dokonaniu zapłaty, wezwania do zapłaty, wezwania do zapłaty z notami odsetkowymi) różnymi środkami komunikacji (poczta, faks, mail, SMS), kontakt telefoniczny, bezpośrednie wizyty u dłużnika, jeśli to konieczne. Informuje ona również dłużnika, że w razie dalszego uchylania się od zapłaty, jego dane mogą zostać przekazane do biur informacji gospodarczej (BIG InfoMonitor, Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej, Rejestr Dłużników ERIF), dług może zostać opublikowany na giełdzie długów albo – jako środek ostateczny – sprawa może zostać przekazana do sądu i, następnie, do komornika.

Działania te mają na celu doprowadzenie do sytuacji, w której strona zalegająca z płatnościami zrozumie, że dalsze uchylanie się od spłaty jest dla niej niekorzystne. I to nie tylko pod względem ekonomicznym, ale i wizerunkowym.

Jak wybrać firmę windykacyjną?

Przede wszystkim, po zapoznaniu się z ofertą firmy i opiniami na jej temat, powinniśmy być przekonani, że jej priorytetem jest odzyskanie pieniędzy polubownie. Oznacza to, że firma dokłada wszelkich starań, aby zakończyć sprawę jak najszybciej i jak najsprawniej oraz że dba o komfort klienta i jego dobre imię pośród jego partnerów biznesowych.

Należy również sprawdzić, czy firma jest członkiem stowarzyszeń branżowych tj. Polski Związek Windykacji czy Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych, co daje gwarancję, że podczas wykonywania swoich obowiązków kieruje się etyką zawodową i działa wyłącznie w granicach obowiązującego prawa. Daje to pewność, że podjęte przez nią kroki będą w pełni legalne, a kontrahenci wierzyciela nie stracą do niego zaufania, ponieważ zachowuje ona w swych działaniach dyskrecję oraz szacunek zarówno względem klienta, jak i dłużnika.


Warto także upewnić się, że firma dysponuje OC adekwatnym do skali obsługiwanych przez siebie wierzytelności, co chroni klienta w razie popełnienia przez nią błędu, ponieważ te zdarzają się nawet najlepszym. Ważnym atutem firmy jest również jej staż na rynku – wskazuje to bowiem na jej doświadczenie, profesjonalizm i skuteczność. Dobrze, jeśli nie musi ona korzystać ze wsparcia podmiotów zewnętrznych i jest w stanie prowadzić działania windykacyjne samodzielnie na każdym etapie postępowania. Na koniec pamiętajmy – dobre firmy windykacyjne pobierają na etapie polubownym opłaty wyłącznie za działania skuteczne (success fee). Firmy te nie przyjmują wszystkich zleceń, tylko najpierw badają sprawę i na podstawie wyników tego badania podpisują umowę ze zleceniodawcą bądź tego nie robią.

Warto też wiedzieć, że zgodnie z Ustawą o terminach zapłaty w transakcjach handlowych z dnia 8 marca 2013 r., wierzycielowi przysługuje zwrot kosztów windykacji od dłużnika chociaż praktyka sądów nie pokrywa się z literalnym brzmieniem przepisów i otrzymanie rekompensaty powyżej kwoty 40 EUR jest trudne.

Remigiusz Brzeziński, prezes zarządu, Kancelaria Prawna – Inkaso WEC

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA