REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Firma będzie trwać po śmierci przedsiębiorcy
Firma będzie trwać po śmierci przedsiębiorcy

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Rozwoju chce, aby firma prowadzona jako jednoosobowa działalność gospodarcza trwała nawet po śmierci przedsiębiorcy. I przez jakiś czas używała nadal jego danych oraz konta bankowego. Takie zapisy mają znaleźć się w ustawie o sukcesji przedsiębiorstwa osoby fizycznej, do której założenia zostały opublikowane. Nowe przepisy mają wejść w życie od 2018 roku.

Ogromna większość polskich firm to przedsiębiorstwa rodzinne. Resort rozwoju mówi o 1 mln podmiotów, z czego większość to jednoosobowe działalności. Ale w rejestrze Regon wpisanych jest prawie 3 mln przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności, zaś z danych ZUS wynika, że składkę zdrowotną płaci 2,07 mln takich podmiotów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Według Ministerstwa Rozwoju, firmy prowadzone jako jednoosobowe działalności gospodarcze mają ogromny problem z sukcesją. Raz – bo dzieci właścicieli nie garną się do prowadzenia firmy i w rezultacie aż 70% firm rodzinnych nie przechodzi w ręce nowego pokolenia. I dwa – bo właściciele jednoosobowych działalności nie mają opracowanych planów sukcesji, które zapewniłyby firmie przetrwanie. Nie próbują przygotować firmy poprzez dokonanie odpowiednich zapisów w testamencie czy zmianie formy prawnej, dzięki czemu firma przetrwałaby zgon właściciela.

Firmy znikają po śmierci właściciela

Resort rozwoju ma jednak pomysł, jak tę sytuację zmienić. Przedstawił właśnie projekt założeń do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z sukcesją przedsiębiorstwa osoby fizycznej. Ma być ona receptą na ów brak przygotowania jednoosobowych działalności gospodarczych na śmierć właściciela.

Przypomnijmy, że obecnie praktycznie nie da się posługiwać danymi zmarłego – firmującymi przecież przedsiębiorstwo, a już całkiem nie ma możliwości, aby używać jego NIP-u i Regonu. Co do zasady, po śmierci przedsiębiorcy wygasają decyzje administracyjne, niektóre umowy, w tym umowy o pracę. Na dodatek majątek wchodzi w skład spadku, więc jeśli nie ma szybkiej decyzji spadkobierców, firma po prostu umiera wraz z właścicielem. Jeśli spadkobiercy są młodociani, wówczas decyzje muszą być akceptowane przez sąd, co uniemożliwia zarządzanie firmą.

REKLAMA

Resort rozwoju chciałby to zmienić. Jedną ze zmian jest umożliwienie używania przez firmę osoby fizycznej jej danych przez pewien czas po śmierci. Do tego firma miałaby prawo również korzystać z rachunku bankowego przedsiębiorcy, który to – o czym warto pamiętać – jest jego kontem prywatnym, blokowanym wraz ze śmiercią przedsiębiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prokurent jako tymczasowy zarządca

Takie prawo uzyskałby prokurent, który po śmierci właściciela przejąłby zarządzanie firmą. Ma być kilka sposobów wyboru takiego prokurenta, a więc mógłby on zostać wskazany przez właściciela firmy jeszcze przed śmiercią, mógłby zostać wyznaczony przez działających w porozumieniu spadkobierców oraz mógłby zostać wybrany przez sąd na wniosek jednego ze spadkobierców.

Zadaniem prokurenta byłoby kierowanie firmą do momentu dokonania działu spadku. Ten zaś można by przyspieszyć, umożliwiając dokonanie częściowego działu spadku, oczywiście w części dotyczącej przedsiębiorstwa.

Resort chce także, aby w sytuacji, kiedy przedsiębiorca nie zostawił po sobie spadkobierców i firma powinna przejść na państwo czy samorząd, dać możliwość sprzedaży przedsiębiorstwa. Przy czym jako pierwsi prawo pierwokupu mieliby pracownicy, dopiero w drugiej kolejności oferty mógłby zgłaszać inwestor zewnętrzny.

W założeniach zapisane zostało, że decyzje administracyjne, wygasające z chwilą śmierci właściciela przedsiębiorstwa, pozostałyby nadal w mocy. Informacja o zgonie wpisywana byłaby do rejestrów publicznych, dzięki temu kontrahenci i klienci wiedzieliby, że mają do czynienia z sukcesorem prawnym przedsiębiorcy.

Polecamy: Nowa PKPIR 2016 – zmiany od 8 kwietnia 2016 r.

Polecamy: Jak rejestrować i aktualizować dane firmy po zmianach w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej

Nowe zasady za 1,5 roku

Zmiany objęłyby także prawo pracy i o ubezpieczeniach społecznych. Umowy o prace obowiązywałyby nadal mimo śmierci właściciela. Również decyzje podatkowe miałyby nadal moc wiążącą.


Oczywiście, zmiana musi nastąpić także w prawie o podatku od spadków. Aby uniknąć sytuacji, że spadkobiercy zapłacą zbyt wysoki podatek od firmy, która podupadła np. wskutek złego zarządzania przez prokurenta, wartość spadku będzie liczona z chwili jego przejęcia z rąk tego tymczasowego zarządcy.

Ustawa – jak wynika z planów resortu rozwoju – ma wejść w życie 1 stycznia 2018 r. Jak widać, jest sporo czasu na prace nad nią i przygotowania.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA