REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Firma będzie trwać po śmierci przedsiębiorcy
Firma będzie trwać po śmierci przedsiębiorcy

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Rozwoju chce, aby firma prowadzona jako jednoosobowa działalność gospodarcza trwała nawet po śmierci przedsiębiorcy. I przez jakiś czas używała nadal jego danych oraz konta bankowego. Takie zapisy mają znaleźć się w ustawie o sukcesji przedsiębiorstwa osoby fizycznej, do której założenia zostały opublikowane. Nowe przepisy mają wejść w życie od 2018 roku.

Ogromna większość polskich firm to przedsiębiorstwa rodzinne. Resort rozwoju mówi o 1 mln podmiotów, z czego większość to jednoosobowe działalności. Ale w rejestrze Regon wpisanych jest prawie 3 mln przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności, zaś z danych ZUS wynika, że składkę zdrowotną płaci 2,07 mln takich podmiotów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Według Ministerstwa Rozwoju, firmy prowadzone jako jednoosobowe działalności gospodarcze mają ogromny problem z sukcesją. Raz – bo dzieci właścicieli nie garną się do prowadzenia firmy i w rezultacie aż 70% firm rodzinnych nie przechodzi w ręce nowego pokolenia. I dwa – bo właściciele jednoosobowych działalności nie mają opracowanych planów sukcesji, które zapewniłyby firmie przetrwanie. Nie próbują przygotować firmy poprzez dokonanie odpowiednich zapisów w testamencie czy zmianie formy prawnej, dzięki czemu firma przetrwałaby zgon właściciela.

Firmy znikają po śmierci właściciela

Resort rozwoju ma jednak pomysł, jak tę sytuację zmienić. Przedstawił właśnie projekt założeń do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z sukcesją przedsiębiorstwa osoby fizycznej. Ma być ona receptą na ów brak przygotowania jednoosobowych działalności gospodarczych na śmierć właściciela.

Przypomnijmy, że obecnie praktycznie nie da się posługiwać danymi zmarłego – firmującymi przecież przedsiębiorstwo, a już całkiem nie ma możliwości, aby używać jego NIP-u i Regonu. Co do zasady, po śmierci przedsiębiorcy wygasają decyzje administracyjne, niektóre umowy, w tym umowy o pracę. Na dodatek majątek wchodzi w skład spadku, więc jeśli nie ma szybkiej decyzji spadkobierców, firma po prostu umiera wraz z właścicielem. Jeśli spadkobiercy są młodociani, wówczas decyzje muszą być akceptowane przez sąd, co uniemożliwia zarządzanie firmą.

REKLAMA

Resort rozwoju chciałby to zmienić. Jedną ze zmian jest umożliwienie używania przez firmę osoby fizycznej jej danych przez pewien czas po śmierci. Do tego firma miałaby prawo również korzystać z rachunku bankowego przedsiębiorcy, który to – o czym warto pamiętać – jest jego kontem prywatnym, blokowanym wraz ze śmiercią przedsiębiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prokurent jako tymczasowy zarządca

Takie prawo uzyskałby prokurent, który po śmierci właściciela przejąłby zarządzanie firmą. Ma być kilka sposobów wyboru takiego prokurenta, a więc mógłby on zostać wskazany przez właściciela firmy jeszcze przed śmiercią, mógłby zostać wyznaczony przez działających w porozumieniu spadkobierców oraz mógłby zostać wybrany przez sąd na wniosek jednego ze spadkobierców.

Zadaniem prokurenta byłoby kierowanie firmą do momentu dokonania działu spadku. Ten zaś można by przyspieszyć, umożliwiając dokonanie częściowego działu spadku, oczywiście w części dotyczącej przedsiębiorstwa.

Resort chce także, aby w sytuacji, kiedy przedsiębiorca nie zostawił po sobie spadkobierców i firma powinna przejść na państwo czy samorząd, dać możliwość sprzedaży przedsiębiorstwa. Przy czym jako pierwsi prawo pierwokupu mieliby pracownicy, dopiero w drugiej kolejności oferty mógłby zgłaszać inwestor zewnętrzny.

W założeniach zapisane zostało, że decyzje administracyjne, wygasające z chwilą śmierci właściciela przedsiębiorstwa, pozostałyby nadal w mocy. Informacja o zgonie wpisywana byłaby do rejestrów publicznych, dzięki temu kontrahenci i klienci wiedzieliby, że mają do czynienia z sukcesorem prawnym przedsiębiorcy.

Polecamy: Nowa PKPIR 2016 – zmiany od 8 kwietnia 2016 r.

Polecamy: Jak rejestrować i aktualizować dane firmy po zmianach w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej

Nowe zasady za 1,5 roku

Zmiany objęłyby także prawo pracy i o ubezpieczeniach społecznych. Umowy o prace obowiązywałyby nadal mimo śmierci właściciela. Również decyzje podatkowe miałyby nadal moc wiążącą.


Oczywiście, zmiana musi nastąpić także w prawie o podatku od spadków. Aby uniknąć sytuacji, że spadkobiercy zapłacą zbyt wysoki podatek od firmy, która podupadła np. wskutek złego zarządzania przez prokurenta, wartość spadku będzie liczona z chwili jego przejęcia z rąk tego tymczasowego zarządcy.

Ustawa – jak wynika z planów resortu rozwoju – ma wejść w życie 1 stycznia 2018 r. Jak widać, jest sporo czasu na prace nad nią i przygotowania.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA