REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w CEIDG 2016

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiany w CEIDG 2016
Zmiany w CEIDG 2016

REKLAMA

REKLAMA

Wykreślanie i dokonywanie sprostowań w rejestrze CEIDG bez wszczynania postępowania administracyjnego czy negatywne konsekwencje dla przedsiębiorców, którzy nie aktualizują wpisów – to tylko niektóre ze zmian, jakie wprowadziła nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Celem noweli obowiązującej od 19 maja 2016 r. jest usprawnienie funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i uwiarygodnienie danych w niej zawartych, a co za tym idzie wiarygodności przedsiębiorców.

REKLAMA

Autopromocja

Przede wszystkim większą przejrzystość systemu ma zapewnić poszerzony zbiór danych wymaganych do zarejestrowania własnego biznesu w CEIDG. Teraz, obok takich podstawowych informacji jak firma przedsiębiorcy, PESEL, NIP, data rozpoczęcia wykonywania biznesu itd., wniosek (tj. CEIDG-1) musi zawierać i być aktualizowany o m.in.:

  • informacje o unieważnieniu lub uchyleniu NIP-u,
  • dane kontaktowe przedsiębiorcy, w szczególności adres e-mail, strony internetowej, numer telefonu, o ile dane te zostały zgłoszone we wniosku o wpis do CEIDG,
  • dane przedstawiciela ustawowego, jeśli są wymagane,
  • informację o dacie trwałego zaprzestania wykonywania biznesu, o ile ta informacja została zgłoszona we wniosku o wpis.

Jeśli przedsiębiorca nie chce, aby dane kontaktowe typu strona www, numer telefonu komórkowego czy adres poczty elektronicznej były ujawnione, wypełniając formularz CEIDG-1, należy w okienku 09 zaznaczyć opcję „sprzeciwiam się udostępnianiu danych kontaktowych z CEIDG”.

Przy podawaniu adresu trzeba mieć do niego prawo

Następną nowością jest możliwość wezwania przedsiębiorcy przez organ ewidencyjny do przedstawienia tytułu prawnego do nieruchomości, o których wspomniał we wniosku o wpis do CEIDG. Innymi słowy, do podawanych adresów zamieszkania, doręczeń i siedzib czy miejsca wykonywania działalności gospodarczej musimy posiadać tytuł prawny.

Na pewno lżej dzięki temu rozwiązaniu będą miały osoby, które posiadają tytuł prawny do nieruchomości, ale w rzeczywistości nie są przedsiębiorcami z wniosku. Przed zmianami zdarzały się sytuację, w których pod te adresy zgłaszali się wierzyciele. Samym przedsiębiorcom będzie również łatwiej i precyzyjniej znaleźć kontrahenta czy klienta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aktualizacja i odpowiedzialność za jej brak

Kiedy jesteśmy wpisani do CEIDG, mamy obowiązek aktualizowania danych zawartych w systemie. Niestety przedsiębiorcy mają problem z wypełnianiem tego obowiązku, co przekłada się na widniejące w CEIDG przeterminowane dane. Ustawodawca wprowadził więc coś, czego do tej pory brakowało – karę za brak zgłoszenia zmian. A jest nią ponoszenie odpowiedzialności przez przedsiębiorcę wpisanego do CEIDG za szkodę wyrządzoną:

  • brakiem zgłoszenia obowiązkowych danych, jakie wymaga się we wpisie,
  • zgłoszeniem do CEIDG fałszywych obowiązkowych danych,
  • niezgłoszeniem zmian danych objętych wnioskiem.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Wykreślanie i korekta bez postepowania

Praktyka pokazała, że przy wprowadzaniu papierowych wniosków do internetowej platformy CEIDG niestety nietrudno o błędy. Dotychczas skorygowanie nieprawidłowych wniosków rodziło obowiązek wszczęcia postępowania administracyjnego, a obecnie takiej konsekwencji już nie wywołuje. Załatwia się to postanowieniem – Minister Rozwoju z urzędu dokonuje sprostowania błędnej czy niezgodnej treści wniosku, która różni się od stanu faktycznego wynikającego z rejestrów publicznych.


Co się tyczy wykreślania przedsiębiorcy z CEIDG, zmiany skracają czas oczekiwania na wykreślenie i precyzują jego zasady. I tak przedsiębiorca zostaje niezwłocznie wykreślony z CEIDG, nie później niż w terminie 7 dni:

  • jeśli nie złoży wniosku o wpis do CEIDG o wznowieniu wykonywania biznesu przed upływem 24 miesięcy od dnia zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,
  • w przypadku, kiedy w CEIDG zgłoszono informację o prawomocnym orzeczeniu zakazu prowadzenia działalności gospodarczej (z wyjątkiem orzeczenia dotyczącego określonej działalności),
  • po wpłynięciu do CEIDG informacji o zgodnie przedsiębiorcy.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA