REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe reguły odpowiedzialności solidarnej w procesie budowlanym od 1 czerwca 2017 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Artur Tim
LL.M. Eur. (LMU), Tłumacz przysięgły języka niemieckiego, doradca podatkowy, doradca restrukturyzacyjny, Tax Data Scientist, Doktorant z zakresu technologii podatkowej Uni. St.Gallen (Szwajcaria).
Nowe reguły odpowiedzialności solidarnej w procesie budowlanym od 1 czerwca 2017 roku
Nowe reguły odpowiedzialności solidarnej w procesie budowlanym od 1 czerwca 2017 roku

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja przepisów o odpowiedzialności solidarnej znacząco upraszcza reguły dochodzenia przez podwykonawcę zapłaty wynagrodzenia, jeśli wykonawca nie wywiązuje się z obowiązku wynikającego z umowy. Określenie górnej granicy odpowiedzialności inwestora jest rozwiązaniem, które powinno ukrócić spory co do wysokości kwoty należnej podwykonawcy z tytułu wykonanych przez niego robót.

Od 1 czerwca 2017 r. znacząco zmieniły się reguły odpowiedzialności solidarnej przy umowach o roboty budowlane (art. 6471 KC)  z powodu wejścia w życie Ustawy z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności (Dz. U. z 2017 r. poz. 933), zwanej „pakietem wierzycielskim”.

REKLAMA

Ustawa przyznaje podwykonawcy prawo do samodzielnego zgłoszenia inwestorowi wykonywania przez niego robót budowlanych, którego podstawę stanowi zawarta z wykonawcą umowa o podwykonawstwo.

Od 1 czerwca 2017 r. nie jest już wymagana zgoda inwestora na zawarcie umowy między wykonawcą a podwykonawcą robót.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na skutek nowelizacji ustawodawca jasno sprecyzował przypadki, w których pomiędzy inwestorem a wykonawcą (generalnym wykonawcą) pojawia się odpowiedzialność solidarna z tytułu zapłaty wynagrodzenia podwykonawcy robót budowlanych. Po pierwsze – jeśli inwestor, któremu podwykonawca lub wykonawca zgłosił szczegółowy przedmiot robót, nie wyraził sprzeciwu w ciągu 30. dni od dnia zgłoszenia. Po drugie – jeśli w umowie o roboty budowlane, zawartej między inwestorem a wykonawcą, określono szczegółowo przedmiot robót budowlanych wykonywanych przez oznaczonego wykonawcę.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zarówno zgłoszenie, jak i sprzeciw muszą zostać wyrażone w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Przepis ma charakter bezwzględnie obowiązujący i strony nie mogą go wyłączyć ani obejść, stosując np. formę dokumentową, która nie jest równoważna formie pisemnej.

Jeśli sprzeciw albo zgłoszenie zostały zgłoszone podczas rozmowy telefonicznej, to nie dochodzi do zachowania formy pisemnej i wówczas taka czynność jest uznawana za nieważną. Podobnie, gdy zgłoszenie lub sprzeciw nastąpi za pośrednictwem SMS-a lub maila (bez wykorzystania kwalifikowanego podpisu elektronicznego).

Najbezpieczniejszym rozwiązaniem ze względów dowodowych jest więc dokonywanie zgłoszenia albo sprzeciwu w tradycyjnej formie, czyli na piśmie.

Znowelizowany przepis zawiera też klarowne reguły dotyczące górnej granicy zakresu odpowiedzialności solidarnej. Odpowiedzialność ta została określona kwotowo. Inwestor odpowiada do wysokości wynagrodzenia ustalonego w umowie o podwykonawstwo. Jeśli wartość ta przekroczy kwotę ustaloną między inwestorem a wykonawcą, to górna granica odpowiedzialności inwestora sięga do wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, wynikającej ze zgłoszenia lub umowy o roboty budowlane.

Artur Tim – doradca podatkowy, prawnik w Departamencie Doradztwa Prawnego i Podatkowego Kancelarii Mariański Group

Agnieszka Hałaczkiewicz – prawnik w Departamencie Doradztwa Prawnego i Podatkowego Kancelarii Mariański Group

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zwierzęta w firmie – ekstrawagancja czy uzasadniony koszt? Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

KSeF: zbliżająca się zmiana, która nie wybaczy opóźnień

Wprowadzenie obowiązku KSeF jest nie tylko kwestią spełnienia wymogów – to zmiana, która ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie działów finansowych i księgowych. W przypadku dużych organizacji proces przygotowań jest złożony i wymaga dokładnego planowania.

REKLAMA