REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe reguły odpowiedzialności solidarnej w procesie budowlanym od 1 czerwca 2017 roku

Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Artur Tim
LL.M. Eur. (LMU), Tłumacz przysięgły języka niemieckiego, doradca podatkowy, doradca restrukturyzacyjny, Tax Data Scientist, Doktorant z zakresu technologii podatkowej Uni. St.Gallen (Szwajcaria).
Nowe reguły odpowiedzialności solidarnej w procesie budowlanym od 1 czerwca 2017 roku
Nowe reguły odpowiedzialności solidarnej w procesie budowlanym od 1 czerwca 2017 roku

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja przepisów o odpowiedzialności solidarnej znacząco upraszcza reguły dochodzenia przez podwykonawcę zapłaty wynagrodzenia, jeśli wykonawca nie wywiązuje się z obowiązku wynikającego z umowy. Określenie górnej granicy odpowiedzialności inwestora jest rozwiązaniem, które powinno ukrócić spory co do wysokości kwoty należnej podwykonawcy z tytułu wykonanych przez niego robót.

Od 1 czerwca 2017 r. znacząco zmieniły się reguły odpowiedzialności solidarnej przy umowach o roboty budowlane (art. 6471 KC)  z powodu wejścia w życie Ustawy z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności (Dz. U. z 2017 r. poz. 933), zwanej „pakietem wierzycielskim”.

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa przyznaje podwykonawcy prawo do samodzielnego zgłoszenia inwestorowi wykonywania przez niego robót budowlanych, którego podstawę stanowi zawarta z wykonawcą umowa o podwykonawstwo.

Od 1 czerwca 2017 r. nie jest już wymagana zgoda inwestora na zawarcie umowy między wykonawcą a podwykonawcą robót.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na skutek nowelizacji ustawodawca jasno sprecyzował przypadki, w których pomiędzy inwestorem a wykonawcą (generalnym wykonawcą) pojawia się odpowiedzialność solidarna z tytułu zapłaty wynagrodzenia podwykonawcy robót budowlanych. Po pierwsze – jeśli inwestor, któremu podwykonawca lub wykonawca zgłosił szczegółowy przedmiot robót, nie wyraził sprzeciwu w ciągu 30. dni od dnia zgłoszenia. Po drugie – jeśli w umowie o roboty budowlane, zawartej między inwestorem a wykonawcą, określono szczegółowo przedmiot robót budowlanych wykonywanych przez oznaczonego wykonawcę.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Zarówno zgłoszenie, jak i sprzeciw muszą zostać wyrażone w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Przepis ma charakter bezwzględnie obowiązujący i strony nie mogą go wyłączyć ani obejść, stosując np. formę dokumentową, która nie jest równoważna formie pisemnej.

Jeśli sprzeciw albo zgłoszenie zostały zgłoszone podczas rozmowy telefonicznej, to nie dochodzi do zachowania formy pisemnej i wówczas taka czynność jest uznawana za nieważną. Podobnie, gdy zgłoszenie lub sprzeciw nastąpi za pośrednictwem SMS-a lub maila (bez wykorzystania kwalifikowanego podpisu elektronicznego).

Najbezpieczniejszym rozwiązaniem ze względów dowodowych jest więc dokonywanie zgłoszenia albo sprzeciwu w tradycyjnej formie, czyli na piśmie.

Znowelizowany przepis zawiera też klarowne reguły dotyczące górnej granicy zakresu odpowiedzialności solidarnej. Odpowiedzialność ta została określona kwotowo. Inwestor odpowiada do wysokości wynagrodzenia ustalonego w umowie o podwykonawstwo. Jeśli wartość ta przekroczy kwotę ustaloną między inwestorem a wykonawcą, to górna granica odpowiedzialności inwestora sięga do wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, wynikającej ze zgłoszenia lub umowy o roboty budowlane.

Artur Tim – doradca podatkowy, prawnik w Departamencie Doradztwa Prawnego i Podatkowego Kancelarii Mariański Group

Agnieszka Hałaczkiewicz – prawnik w Departamencie Doradztwa Prawnego i Podatkowego Kancelarii Mariański Group

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak rozliczyć VAT w transakcjach łańcuchowych. Przypadek, gdy towar jest wywożony z Polski

Osoba prowadząca spółkę A z siedzibą w Holandii, będąca czynnym podatnikiem VAT UE w Holandii, ale zarejestrowana też do VAT UE w Polsce, zleca polskiej firmie B (produkcyjnej) wykonanie mebli. Polski kontrahent B, aby ograniczyć koszty transportu, dokonuje dostawy za pośrednictwem firm transportowych bezpośrednio do C (trzeciego podmiotu) w Unii, ale też do C1 – poza Unię. Firma B wystawi fakturę dla firmy A z 23% VAT za dostawę mebli (i doliczy też koszt usługi transportu), z jej polskim numerem VAT. Firma A rozliczy transakcję netto w Holandii z uwzględnieniem odpowiedniej stawki VAT, a VAT naliczony odlicza w Polsce. Czy tak powinna wyglądać taka transakcja?

MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?

Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) to jeden z najważniejszych aktów prawnych dotyczących rynku kryptowalut w Unii Europejskiej. Od lat było uważnie obserwowane zarówno przez inwestorów, jak i dostawców usług związanych z walutami wirtualnymi (CASP – Crypto-Asset Service Providers). Obie grupy zastanawiały się, jak nowe regulacje wpłyną na ich działalność. MiCA wprowadza kompleksowe zasady dotyczące emisji, obrotu i nadzoru nad kryptoaktywami, zmieniając sposób funkcjonowania branży. Choć rozporządzenie koncentruje się głównie na aspektach prawnych i organizacyjnych, to warto zastanowić się, czy jego wejście w życie może mieć także istotne konsekwencje podatkowe. Czy nowa regulacja wpłynie pośrednio lub bezpośrednio na polskie przepisy? Czy MiCA wpłynie na opodatkowanie w Polsce? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

Ulga na internet 2025. Komu przysługuje ulga na internet 2025? Ile można odliczyć za internet?

Ulga na internet to jedno z odliczeń, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania i tym samym obniżyć należny podatek. Choć jest to świadczenie znane od lat, nie każdy podatnik może z niego skorzystać. Komu przysługuje ulga na internet? Ile można zaoszczędzić i czy można skorzystać z ulgi więcej niż raz? Sprawdź, co warto wiedzieć przed rozliczeniem PIT za 2024 rok.

Outsourcing pojedynczych procesów biznesowych. Każda firma może skorzystać. Jak?

Outsourcing pojedynczych procesów to rozwiązanie biznesowe polegające na przekazaniu wybranych elementów operacyjnych zewnętrznemu partnerowi, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad całością działań. "Nowoczesne podejście do outsourcingu to przede wszystkim precyzja i elastyczność. Firmy nie muszą już wybierać między pełną kontrolą a efektywnością – mogą osiągnąć oba cele, przekazując zewnętrznym partnerom dokładnie te procesy, które przyniosą największą wartość." – tłumaczy Maciej Paraszczak, Prezes Meritoros SA.

REKLAMA

Podatek katastralny w Polsce - póki co niemożliwy do wprowadzenia. Nie ma katastru ani powszechnej taksacji nieruchomości. Ministerstwo Finansów nawet nie analizuje

W tak zwanej przestrzeni medialnej od lat pojawiają się - najczęściej w alarmistycznym, czy wręcz tabloidowym tonie - informacje o możliwym wprowadzeniu w Polsce podatku katastralnego, czyli podatku liczonego od wartości nieruchomości. Czy mamy się czego obawiać? W dniu 26 lutego 2025 r. Ministerstwo Finansów odpowiedziało na pytania naszej redakcji dot. planów wprowadzenia tego podatku w naszym kraju. Wyjaśniamy też co jest konieczne do wprowadzenia tego podatku i dlaczego nie będzie podatku katastralnego w Polsce, przynajmniej przez najbliższych kilka (może nawet 10) lat.

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe – obowiązek tworzenia, przepisy prawne, metodologia wyceny, rola i obowiązki aktuariusza (biura aktuarialnego), prezentacja w sprawozdaniu finansowym

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe zgodnie z UoR, MSR 19, KSR 6, KSA 1.

Deregulacja prawa. Inicjatywa SprawdzaMy R. Brzoski: druga tura pomysłów. Np. 12 miesięczne vacatio legis dla zmian podatkowych

SprawdzaMy – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski - powstała z pomysłu Rafała Brzoski - otrzymała już niemal 10 tysięcy zgłoszeń, a ponad 1500 ekspertów wyraziło chęć uczestniczenia w pracach Zespołów. Druga tura pomysłów została już opublikowane na stronach www.sprawdzamy.com – można je przeanalizować, a także oddać głos na dowolną liczbę inicjatyw. Najważniejsze z nich dotyczą m.in.: zniesienia obowiązku badań okresowych niepełnosprawnych, ograniczenie kradzieży tożsamości, elektroniczne paragony fiskalne, wdrożenie usług cyfrowych, 12-miesięczne vacatio legis, uproszczona egzekucja należności, aktualizacja interpretacji podatkowych czy pozyskiwanie informacji przez organy skarbowe z rejestrów publicznych.

Psy zamiast ochroniarza. Czy ich utrzymanie można wrzucić w koszty? Odpowiedź skarbówki może zaskoczyć wielu przedsiębiorców!

Zamiast ochroniarza – dwa duże psy. Przedsiębiorca prowadzący handel i naprawę maszyn zapytał skarbówkę, czy wydatki na karmę, weterynarza i akcesoria dla czworonożnych stróżów mogą obniżyć jego podatek. Odpowiedź fiskusa może zaskoczyć wielu przedsiębiorców!

REKLAMA

Gospodarka obiegu zamkniętego. Czy ta idea ma jeszcze przyszłość w cieniu odwrotu od zielonej polityki?

Jeszcze kilka lat temu gospodarka cyrkularna była postrzegana jako fundament zrównoważonego rozwoju i kluczowy element walki ze zmianami klimatycznymi. Model ten, oparty na ponownym wykorzystaniu surowców i ograniczaniu wytwarzania odpadów, miał zrewolucjonizować światową gospodarkę. Jednak w 2025 roku staje on przed poważnym wyzwaniem – polityczne i gospodarcze zmiany powodują stopniowe odchodzenie od ambitnych celów środowiskowych. Ten temat komentuje dr Piotr Sosnowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

Gigantyczne oszustwo podatkowe wykryte przez KAS! Straty dla budżetu sięgają milionów

Świętokrzyska Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) ujawniła proceder wystawiania fikcyjnych faktur VAT przez firmę z branży transportowej. Działania służb doprowadziły do przeszukania kilkunastu miejsc w trzech województwach oraz zatrzymania dwóch osób. Straty budżetu państwa wynikające z nielegalnej działalności oszacowano na ponad 4 miliony złotych. Funkcjonariusze zabezpieczyli dokumentację podatkową, sprzęt elektroniczny, a nawet narkotyki. Śledztwo w tej sprawie wciąż trwa.

REKLAMA