REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sporządzenie specyfikacji istotnych warunków zamówienia - komputery

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Józef Edmund Nowicki
CONEXIS Kancelaria Zamówień Publicznych

REKLAMA

Zamawiający zamierza zakupić do jednostki komputery markowe (droższe), ponieważ chce mieć gwarancję, że będą one zawierały lepsze jakościowo części. Sprzęt komputerowy o tych samych parametrach sprzedają dwie firmy (jedna z firm sprzedaje sprzęt markowy, a druga składa komputery). Jakie kryteria zgodne z ustawą - Prawo zamówień publicznych należy zawrzeć w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, aby zyskać gwarancje zakupu lepszych komputerów?

Józef Edmund Nowicki

REKLAMA

Autopromocja

To, czy określony przedmiot zamówienia (np. sprzęt komputerowy) zostanie nabyty przez zamawiającego zgodnie z jego rzeczywistymi potrzebami, zależy m.in. od:

• opisu przedmiotu zamówienia,

• kryteriów oceny ofert.

Zasady opisu przedmiotu zamówienia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zostały one określone w art. 29-31 ustawy z 29 stycznia 2006 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp). Ograniczeniem w tym zakresie jest zakaz opisywania przedmiotu zamówienia przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, a także w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję (art. 29 ust. 2 i 3 upzp).

Opis przedmiotu zamówienia przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia możliwy jest tylko w sytuacji, gdy jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia i zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważny” (tzw. „oferta równoważna”).

Jeżeli zamawiający dopuszcza składanie „ofert równoważnych”, dla dokonania prawidłowego opisu sprzętu komputerowego na podstawie art. 29 ust. 3 upzp niewystarczające jest wskazanie przez zamawiającego na konkretny znak towarowy, patent lub pochodzenie oraz dodanie określenia „lub równoważne” albo innego równoznacznego wyrazu.

W takim przypadku opis przedmiotu zamówienia powinien zawierać precyzyjnie określone wymagania zamawiającego w odniesieniu do dopuszczanego przez niego zakresu równoważności oferty, np. płyta główna kompatybilna z procesorem zawierająca zintegrowaną kartę graficzną, pamięć RAM co najmniej 512 MB, dysk twardy o pojemności co najmniej 200 GB.

REKLAMA

Jeżeli wykonawca składa ofertę równoważną, musi przedłożyć informację o oferowanym produkcie, zawierającą przykładowo co najmniej parametry techniczne określone przez zamawiającego. Tylko wtedy będzie możliwe podjęcie przez zamawiającego decyzji o przyjęciu oferty, jako równoważnej, albo o jej odrzuceniu.

Zakaz utrudniania uczciwej konkurencji zostanie naruszony, gdy w opisie sprzętu komputerowego zamawiający użyje parametrów technicznych wskazujących konkretnego producenta, dostawcę lub konkretny sprzęt komputerowy. Działaniem wbrew zasadzie uczciwej konkurencji jest również określenie wymagań, jakie powinien spełnić sprzęt komputerowy, w taki sposób, że nie jest to uzasadnione potrzebami zamawiającego, a jednocześnie ogranicza krąg wykonawców zdolnych do wykonania zamówienia.

W orzecznictwie dopuszcza się możliwość użycia przy opisie przedmiotu zamówienia znaków towarowych, patentów lub pochodzenia także w sytuacji, gdy dokonanie opisu przedmiotu zamówienia jest niezmiernie trudne i nieracjonalne. Zamawiający powinien jednak taką trudność i nieracjonalność uzasadnić.

Nie jest natomiast utrudnieniem uczciwej konkurencji zamieszczenie w opisie sprzętu komputerowego cech technicznych i jakościowych trudnych do spełnienia.

Z orzecznictwa

Zawarty w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) wymóg, aby płyta główna komputera byłą zaprojektowana i wykonana przez producenta zestawu komputerowego, wcale nie stanowi naruszenia zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Wymóg ten ma stanowić gwarancję jakości komputera, jego niezawodności i nie ogranicza składania ofert przez sprzedawców komputerów, którzy spełnią ten wymóg. W ocenie Zespołu Arbitrów warunek zamówienia ustalony przez zamawiającego nie utrudnia równego dostępu do rynku i nie stanowi naruszenia uczciwej konkurencji. W toku rozprawy zamawiający wymienił sześciu producentów, którzy są jednocześnie producentami płyty głównej, a dostęp do zamówienia mają przecież nie tylko oni, ale także firmy handlujące sprzętem komputerowym. W ocenie Zespołu Arbitrów zamawiający miał prawo określić przedmiot i warunki zamówienia w taki sposób, który zapewni wysoką jakość sprzętu. Zespół Arbitrów uznał argument zamawiającego, że warunek, aby komputer i płyta główna pochodziły od producenta, stanowi lepszą gwarancję niezawodności sprzętu.

Wyrok Zespołu Arbitrów z 19 sierpnia 2003 r., sygn. akt UZP/ZO/0 - 1258/03)

Kryteria oceny ofert

Wybór najkorzystniejszej oferty następuje na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w SIWZ.

Najkorzystniejsza oferta to oferta, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego, albo oferta z najniższą ceną, a w przypadku zamówień publicznych w zakresie działalności twórczej lub naukowej, których przedmiotu nie można z góry opisać w sposób jednoznaczny i wyczerpujący - oferta, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego (art. 2 pkt 5 upzp).

Zapamiętaj!

Ustawowymi kryteriami oceny ofert są cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, m.in. jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, koszty eksploatacji, serwis oraz termin wykonania zamówienia, termin wykonania zamówienia, okres gwarancji.

Kryteria muszą być skonkretyzowane, wymierne, dostatecznie zobiektywizowane (mają umożliwić dokonanie obiektywnej oceny ofert) i niezmiennie stosowane przy ocenie każdej oferty w tym samym postępowaniu oraz mieć swoje uzasadnienie w rzeczywistych potrzebach zamawiającego.

Cena jest kryterium obligatoryjnym. Ustawa - Prawo zamówień publicznych nie określa natomiast znaczenia poszczególnych kryteriów w stosunku do ceny i innych kryteriów. Jeżeli kryteriami są cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, oferta, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów, może być ofertą z najwyższą ceną, która spełnia rzeczywiste potrzeby zamawiającego (przykład 1), jak również ofertą z najniższą ceną, która także spełnia rzeczywiste potrzeby zamawiającego (przykład 2). W pierwszym przypadku wydatki publiczne powinny być wydatkowane zgodnie z art. 35 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, tj. w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.

Zamawiający powinien zatem opisać kryteria, wraz z podaniem ich znaczenia, oraz sposób oceny ofert, tak aby dokonać wyboru oferty najkorzystniejszej z punktu widzenia jego rzeczywistych potrzeb. Kryterium inne niż cena musi jednak pozostawać w uzasadnionych proporcjach do pozostałych kryteriów oraz ceny, dlatego także znaczenie każdego kryterium powinno być uzasadnione rzeczywistymi potrzebami zamawiającego.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykłady w dużym uproszczeniu przedstawiają możliwość wyboru oferty z najwyższą ceną, jako najkorzystniejszej w sytuacji, gdy kryteriami są cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia.

Podstawy prawne

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 984)

• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 560)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

REKLAMA

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

REKLAMA

Doradcy podatkowi w przededniu rewolucji. Założą togi, jak adwokaci i radcowie prawni

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA