REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sporządzenie specyfikacji istotnych warunków zamówienia - komputery

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Józef Edmund Nowicki
CONEXIS Kancelaria Zamówień Publicznych

REKLAMA

Zamawiający zamierza zakupić do jednostki komputery markowe (droższe), ponieważ chce mieć gwarancję, że będą one zawierały lepsze jakościowo części. Sprzęt komputerowy o tych samych parametrach sprzedają dwie firmy (jedna z firm sprzedaje sprzęt markowy, a druga składa komputery). Jakie kryteria zgodne z ustawą - Prawo zamówień publicznych należy zawrzeć w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, aby zyskać gwarancje zakupu lepszych komputerów?

Józef Edmund Nowicki

REKLAMA

Autopromocja

To, czy określony przedmiot zamówienia (np. sprzęt komputerowy) zostanie nabyty przez zamawiającego zgodnie z jego rzeczywistymi potrzebami, zależy m.in. od:

• opisu przedmiotu zamówienia,

• kryteriów oceny ofert.

Zasady opisu przedmiotu zamówienia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zostały one określone w art. 29-31 ustawy z 29 stycznia 2006 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp). Ograniczeniem w tym zakresie jest zakaz opisywania przedmiotu zamówienia przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, a także w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję (art. 29 ust. 2 i 3 upzp).

Opis przedmiotu zamówienia przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia możliwy jest tylko w sytuacji, gdy jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia i zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważny” (tzw. „oferta równoważna”).

Jeżeli zamawiający dopuszcza składanie „ofert równoważnych”, dla dokonania prawidłowego opisu sprzętu komputerowego na podstawie art. 29 ust. 3 upzp niewystarczające jest wskazanie przez zamawiającego na konkretny znak towarowy, patent lub pochodzenie oraz dodanie określenia „lub równoważne” albo innego równoznacznego wyrazu.

REKLAMA

W takim przypadku opis przedmiotu zamówienia powinien zawierać precyzyjnie określone wymagania zamawiającego w odniesieniu do dopuszczanego przez niego zakresu równoważności oferty, np. płyta główna kompatybilna z procesorem zawierająca zintegrowaną kartę graficzną, pamięć RAM co najmniej 512 MB, dysk twardy o pojemności co najmniej 200 GB.

Jeżeli wykonawca składa ofertę równoważną, musi przedłożyć informację o oferowanym produkcie, zawierającą przykładowo co najmniej parametry techniczne określone przez zamawiającego. Tylko wtedy będzie możliwe podjęcie przez zamawiającego decyzji o przyjęciu oferty, jako równoważnej, albo o jej odrzuceniu.

Zakaz utrudniania uczciwej konkurencji zostanie naruszony, gdy w opisie sprzętu komputerowego zamawiający użyje parametrów technicznych wskazujących konkretnego producenta, dostawcę lub konkretny sprzęt komputerowy. Działaniem wbrew zasadzie uczciwej konkurencji jest również określenie wymagań, jakie powinien spełnić sprzęt komputerowy, w taki sposób, że nie jest to uzasadnione potrzebami zamawiającego, a jednocześnie ogranicza krąg wykonawców zdolnych do wykonania zamówienia.

W orzecznictwie dopuszcza się możliwość użycia przy opisie przedmiotu zamówienia znaków towarowych, patentów lub pochodzenia także w sytuacji, gdy dokonanie opisu przedmiotu zamówienia jest niezmiernie trudne i nieracjonalne. Zamawiający powinien jednak taką trudność i nieracjonalność uzasadnić.

Nie jest natomiast utrudnieniem uczciwej konkurencji zamieszczenie w opisie sprzętu komputerowego cech technicznych i jakościowych trudnych do spełnienia.

Z orzecznictwa

Zawarty w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) wymóg, aby płyta główna komputera byłą zaprojektowana i wykonana przez producenta zestawu komputerowego, wcale nie stanowi naruszenia zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Wymóg ten ma stanowić gwarancję jakości komputera, jego niezawodności i nie ogranicza składania ofert przez sprzedawców komputerów, którzy spełnią ten wymóg. W ocenie Zespołu Arbitrów warunek zamówienia ustalony przez zamawiającego nie utrudnia równego dostępu do rynku i nie stanowi naruszenia uczciwej konkurencji. W toku rozprawy zamawiający wymienił sześciu producentów, którzy są jednocześnie producentami płyty głównej, a dostęp do zamówienia mają przecież nie tylko oni, ale także firmy handlujące sprzętem komputerowym. W ocenie Zespołu Arbitrów zamawiający miał prawo określić przedmiot i warunki zamówienia w taki sposób, który zapewni wysoką jakość sprzętu. Zespół Arbitrów uznał argument zamawiającego, że warunek, aby komputer i płyta główna pochodziły od producenta, stanowi lepszą gwarancję niezawodności sprzętu.

Wyrok Zespołu Arbitrów z 19 sierpnia 2003 r., sygn. akt UZP/ZO/0 - 1258/03)

Kryteria oceny ofert

Wybór najkorzystniejszej oferty następuje na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w SIWZ.

Najkorzystniejsza oferta to oferta, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego, albo oferta z najniższą ceną, a w przypadku zamówień publicznych w zakresie działalności twórczej lub naukowej, których przedmiotu nie można z góry opisać w sposób jednoznaczny i wyczerpujący - oferta, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego (art. 2 pkt 5 upzp).

Zapamiętaj!

Ustawowymi kryteriami oceny ofert są cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, m.in. jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, koszty eksploatacji, serwis oraz termin wykonania zamówienia, termin wykonania zamówienia, okres gwarancji.

Kryteria muszą być skonkretyzowane, wymierne, dostatecznie zobiektywizowane (mają umożliwić dokonanie obiektywnej oceny ofert) i niezmiennie stosowane przy ocenie każdej oferty w tym samym postępowaniu oraz mieć swoje uzasadnienie w rzeczywistych potrzebach zamawiającego.

Cena jest kryterium obligatoryjnym. Ustawa - Prawo zamówień publicznych nie określa natomiast znaczenia poszczególnych kryteriów w stosunku do ceny i innych kryteriów. Jeżeli kryteriami są cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, oferta, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów, może być ofertą z najwyższą ceną, która spełnia rzeczywiste potrzeby zamawiającego (przykład 1), jak również ofertą z najniższą ceną, która także spełnia rzeczywiste potrzeby zamawiającego (przykład 2). W pierwszym przypadku wydatki publiczne powinny być wydatkowane zgodnie z art. 35 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, tj. w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.

Zamawiający powinien zatem opisać kryteria, wraz z podaniem ich znaczenia, oraz sposób oceny ofert, tak aby dokonać wyboru oferty najkorzystniejszej z punktu widzenia jego rzeczywistych potrzeb. Kryterium inne niż cena musi jednak pozostawać w uzasadnionych proporcjach do pozostałych kryteriów oraz ceny, dlatego także znaczenie każdego kryterium powinno być uzasadnione rzeczywistymi potrzebami zamawiającego.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykłady w dużym uproszczeniu przedstawiają możliwość wyboru oferty z najwyższą ceną, jako najkorzystniejszej w sytuacji, gdy kryteriami są cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia.

Podstawy prawne

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 984)

• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 560)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

REKLAMA

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: już od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

REKLAMA