REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedury zawierania umów w ramach projektów dofinansowanych z Funduszy Europejskich

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
pieniądze unia europejska
Rozliczanie wydatków z funduszy unijnych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Która procedura obowiązuje w projekcie dofinansowanym z Funduszy Europejskich - zasada konkurencyjności czy ustawa Prawo zamówień publicznych? Sprawdź!

Rozliczanie wydatków z funduszy unijnych

Fundusze Europejskie to pieniądze publiczne, dlatego każdy projekt objęty wsparciem unijnym musi spełnić szereg wymagań podczas zawierania umów z wykonawcami dostaw lub usług określonych w tym projekcie. Przestrzeganie ich stanowi jeden z tzw. warunków kwalifikowalności wydatków, niezbędnych do rozliczenia wydatków z funduszy unijnych. Regulacje w zakresie udzielania zamówień finansowanych ze środków unijnych mają stanowić gwarancję racjonalnego dysponowania środkami publicznymi.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Warto pamiętać, że wydatek powinien zostać poniesiony w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Znajomość i stosowanie zasad i przepisów prawa, obowiązujących podczas zakupów w ramach projektu, nie tylko zapewnia efektywne rozliczenie działania, ale także wspiera uczciwą konkurencję i zapobiega nadużyciom.

Wartość zamówienia jako kryterium do wyboru odpowiedniej procedury 

Kluczowym kryterium do wyboru odpowiedniej procedury jest wartość zamówienia. Pierwszym etapem powinno być określenie przedmiotu i rodzaju zamówienia, a także przewidywany termin rozpoczęcia procedury. Przed zawarciem jakiejkolwiek umowy cywilnoprawnej w ramach projektu, niezbędne będzie oszacowanie jej wartości. Określenie wartości zamówienia należy przeprowadzić bardzo starannie, uwzględniając wszystkie zakładane koszty i wydatki. Przy obliczaniu wartości szacunkowej zamówienia istotne jest sprawdzenie łącznie trzech przesłanek (tożsamości), tj.:

  • tożsamości przedmiotowej (czy usługi, dostawy oraz roboty budowlane są tożsame rodzajowo lub funkcjonalnie),
  • tożsamości czasowej (czy możliwe jest udzielenie zamówienia w tym samym czasie),
  • tożsamości podmiotowej (czy możliwe jest wykonanie zamówienia przez jednego wykonawcę).

Jeżeli wszystkie tożsamości są możliwe do spełnienia w jednym czasie, ich wartość można zsumować jako jedno zamówienie. Warto pamiętać, że dopuszczalne jest udzielenie odrębnych zamówień na poszczególne części, ale z zachowaniem procedury właściwej dla sumy ich wartości.

REKLAMA

Wybór odpowiedniej procedury zakupowej zależy od progów cenowych

Zamawiający określony w ustawie Prawo zamówień publicznych (Pzp) zobowiązany jest do szacowania wartości zamówienia zgodnie z ustawą. Niezbędne będzie określenie wszystkich przewidywanych zamówień na dany rok budżetowy w ramach jednostki oraz w ramach realizowanych projektów. Zamawiający nieobjęci Pzp ustalają wartość zamówienia dla pojedynczych projektów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Określenie kwot zamówień determinuje wybór odpowiedniej procedury zakupowej, o której decydują progi cenowe. W przypadku zamawiających określonych w Pzp, przy zamówieniach do 50 000 zł (bez VAT) stosują oni regulacje wewnętrzne z poszanowaniem zasad uczciwej konkurencji. Procedura zasady konkurencyjności zakłada spełnienie kilku obligatoryjnych kroków. Pierwszym z nich jest przygotowanie dokładnego opisu zamówienia oraz oszacowanie wartości zamówienia. Na tej podstawie należy przygotować zapytanie ofertowe, zawierające opis przedmiotu zamówienia, warunki udziału w postępowaniu, kryteria oceny ofert, termin i sposób składania ofert, termin wykonania zamówienia, zakaz konfliktu interesów, warunki zmian w umowie, opis części zamówienia i ofert wariantowych. Zapytanie to umieszcza się w Bazie Konkurencyjności. Po upływie terminu składania ofert, należy dokładnie zbadać i ocenić wszystkie otrzymane oferty według kryteriów oceny ofert. Warto pamiętać o weryfikacji, czy oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny oraz czy spełnia wszystkie warunki. Informację o wyborze najlepszej oferty umieszcza się w ten sam sposób, jak zapytanie ofertowe. Wybór powinien być udokumentowany protokołem postępowania sporządzonym w formie pisemnej. Ostatnim etapem jest podpisanie umowy z wybranym oferentem w formie elektronicznej lub pisemnej.

Warto wspomnieć również o zasadach przejrzystości i uczciwej konkurencji. Mówi o tym art. 6c ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Wnioskodawca, który otrzymał wsparcie w ramach Funduszy Europejskich, nie może dokonać zakupu towarów lub usług od podmiotów, które bezpośrednio lub za pośrednictwem innych podmiotów są z nim powiązane osobowo lub kapitałowo.

Przy przekroczeniu wartości 50 000 zł obowiązuje procedura zamówienia w drodze zapytania ofertowego ogłaszanego w aplikacji BK2021. Powyżej progu 130 000 zł niezbędne jest przeprowadzenie zamówienia publicznego zgodnie z Pzp, czyli m.in. ogłoszenie przetargu w Biuletynie Zamówień Publicznych, a po osiągnięciu progów unijnych także w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Przy udzieleniu zamówienia zgodnie z Pzp, mimo że wartość zamówienia nie przekroczy 130 000 zł, zasadę konkurencyjności uznaje się za spełnioną.

W przypadku pozostałych zamawiających, przy zamówieniach do 50 000 zł mogą oni stosować regulacje wewnętrzne z poszanowaniem zasad uczciwej konkurencji, a po przekroczeniu tego progu obowiązuje ich procedura zamówienia w drodze zapytania ofertowego ogłaszanego w aplikacji BK2021.

Więcej przydatnych informacji o procedurach zawierania umów na produkty i usługi w ramach projektów dofinansowanych z Funduszy Europejskich znajduje się w broszurze PARP oraz podręczniku „Zamówienia udzielane w ramach projektów. Podręcznik beneficjenta i wnioskodawcy programów polityki spójności 2021-2027”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PARP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA