REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedury zawierania umów w ramach projektów dofinansowanych z Funduszy Europejskich

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
pieniądze unia europejska
Rozliczanie wydatków z funduszy unijnych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Która procedura obowiązuje w projekcie dofinansowanym z Funduszy Europejskich - zasada konkurencyjności czy ustawa Prawo zamówień publicznych? Sprawdź!

Rozliczanie wydatków z funduszy unijnych

REKLAMA

Fundusze Europejskie to pieniądze publiczne, dlatego każdy projekt objęty wsparciem unijnym musi spełnić szereg wymagań podczas zawierania umów z wykonawcami dostaw lub usług określonych w tym projekcie. Przestrzeganie ich stanowi jeden z tzw. warunków kwalifikowalności wydatków, niezbędnych do rozliczenia wydatków z funduszy unijnych. Regulacje w zakresie udzielania zamówień finansowanych ze środków unijnych mają stanowić gwarancję racjonalnego dysponowania środkami publicznymi.

REKLAMA

Warto pamiętać, że wydatek powinien zostać poniesiony w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Znajomość i stosowanie zasad i przepisów prawa, obowiązujących podczas zakupów w ramach projektu, nie tylko zapewnia efektywne rozliczenie działania, ale także wspiera uczciwą konkurencję i zapobiega nadużyciom.

Wartość zamówienia jako kryterium do wyboru odpowiedniej procedury 

Kluczowym kryterium do wyboru odpowiedniej procedury jest wartość zamówienia. Pierwszym etapem powinno być określenie przedmiotu i rodzaju zamówienia, a także przewidywany termin rozpoczęcia procedury. Przed zawarciem jakiejkolwiek umowy cywilnoprawnej w ramach projektu, niezbędne będzie oszacowanie jej wartości. Określenie wartości zamówienia należy przeprowadzić bardzo starannie, uwzględniając wszystkie zakładane koszty i wydatki. Przy obliczaniu wartości szacunkowej zamówienia istotne jest sprawdzenie łącznie trzech przesłanek (tożsamości), tj.:

  • tożsamości przedmiotowej (czy usługi, dostawy oraz roboty budowlane są tożsame rodzajowo lub funkcjonalnie),
  • tożsamości czasowej (czy możliwe jest udzielenie zamówienia w tym samym czasie),
  • tożsamości podmiotowej (czy możliwe jest wykonanie zamówienia przez jednego wykonawcę).

Jeżeli wszystkie tożsamości są możliwe do spełnienia w jednym czasie, ich wartość można zsumować jako jedno zamówienie. Warto pamiętać, że dopuszczalne jest udzielenie odrębnych zamówień na poszczególne części, ale z zachowaniem procedury właściwej dla sumy ich wartości.

Wybór odpowiedniej procedury zakupowej zależy od progów cenowych

REKLAMA

Zamawiający określony w ustawie Prawo zamówień publicznych (Pzp) zobowiązany jest do szacowania wartości zamówienia zgodnie z ustawą. Niezbędne będzie określenie wszystkich przewidywanych zamówień na dany rok budżetowy w ramach jednostki oraz w ramach realizowanych projektów. Zamawiający nieobjęci Pzp ustalają wartość zamówienia dla pojedynczych projektów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Określenie kwot zamówień determinuje wybór odpowiedniej procedury zakupowej, o której decydują progi cenowe. W przypadku zamawiających określonych w Pzp, przy zamówieniach do 50 000 zł (bez VAT) stosują oni regulacje wewnętrzne z poszanowaniem zasad uczciwej konkurencji. Procedura zasady konkurencyjności zakłada spełnienie kilku obligatoryjnych kroków. Pierwszym z nich jest przygotowanie dokładnego opisu zamówienia oraz oszacowanie wartości zamówienia. Na tej podstawie należy przygotować zapytanie ofertowe, zawierające opis przedmiotu zamówienia, warunki udziału w postępowaniu, kryteria oceny ofert, termin i sposób składania ofert, termin wykonania zamówienia, zakaz konfliktu interesów, warunki zmian w umowie, opis części zamówienia i ofert wariantowych. Zapytanie to umieszcza się w Bazie Konkurencyjności. Po upływie terminu składania ofert, należy dokładnie zbadać i ocenić wszystkie otrzymane oferty według kryteriów oceny ofert. Warto pamiętać o weryfikacji, czy oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny oraz czy spełnia wszystkie warunki. Informację o wyborze najlepszej oferty umieszcza się w ten sam sposób, jak zapytanie ofertowe. Wybór powinien być udokumentowany protokołem postępowania sporządzonym w formie pisemnej. Ostatnim etapem jest podpisanie umowy z wybranym oferentem w formie elektronicznej lub pisemnej.

Warto wspomnieć również o zasadach przejrzystości i uczciwej konkurencji. Mówi o tym art. 6c ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Wnioskodawca, który otrzymał wsparcie w ramach Funduszy Europejskich, nie może dokonać zakupu towarów lub usług od podmiotów, które bezpośrednio lub za pośrednictwem innych podmiotów są z nim powiązane osobowo lub kapitałowo.

Przy przekroczeniu wartości 50 000 zł obowiązuje procedura zamówienia w drodze zapytania ofertowego ogłaszanego w aplikacji BK2021. Powyżej progu 130 000 zł niezbędne jest przeprowadzenie zamówienia publicznego zgodnie z Pzp, czyli m.in. ogłoszenie przetargu w Biuletynie Zamówień Publicznych, a po osiągnięciu progów unijnych także w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Przy udzieleniu zamówienia zgodnie z Pzp, mimo że wartość zamówienia nie przekroczy 130 000 zł, zasadę konkurencyjności uznaje się za spełnioną.

W przypadku pozostałych zamawiających, przy zamówieniach do 50 000 zł mogą oni stosować regulacje wewnętrzne z poszanowaniem zasad uczciwej konkurencji, a po przekroczeniu tego progu obowiązuje ich procedura zamówienia w drodze zapytania ofertowego ogłaszanego w aplikacji BK2021.

Więcej przydatnych informacji o procedurach zawierania umów na produkty i usługi w ramach projektów dofinansowanych z Funduszy Europejskich znajduje się w broszurze PARP oraz podręczniku „Zamówienia udzielane w ramach projektów. Podręcznik beneficjenta i wnioskodawcy programów polityki spójności 2021-2027”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PARP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA