REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedury zawierania umów w ramach projektów dofinansowanych z Funduszy Europejskich

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
pieniądze unia europejska
Rozliczanie wydatków z funduszy unijnych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Która procedura obowiązuje w projekcie dofinansowanym z Funduszy Europejskich - zasada konkurencyjności czy ustawa Prawo zamówień publicznych? Sprawdź!

Rozliczanie wydatków z funduszy unijnych

Fundusze Europejskie to pieniądze publiczne, dlatego każdy projekt objęty wsparciem unijnym musi spełnić szereg wymagań podczas zawierania umów z wykonawcami dostaw lub usług określonych w tym projekcie. Przestrzeganie ich stanowi jeden z tzw. warunków kwalifikowalności wydatków, niezbędnych do rozliczenia wydatków z funduszy unijnych. Regulacje w zakresie udzielania zamówień finansowanych ze środków unijnych mają stanowić gwarancję racjonalnego dysponowania środkami publicznymi.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Warto pamiętać, że wydatek powinien zostać poniesiony w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Znajomość i stosowanie zasad i przepisów prawa, obowiązujących podczas zakupów w ramach projektu, nie tylko zapewnia efektywne rozliczenie działania, ale także wspiera uczciwą konkurencję i zapobiega nadużyciom.

Wartość zamówienia jako kryterium do wyboru odpowiedniej procedury 

Kluczowym kryterium do wyboru odpowiedniej procedury jest wartość zamówienia. Pierwszym etapem powinno być określenie przedmiotu i rodzaju zamówienia, a także przewidywany termin rozpoczęcia procedury. Przed zawarciem jakiejkolwiek umowy cywilnoprawnej w ramach projektu, niezbędne będzie oszacowanie jej wartości. Określenie wartości zamówienia należy przeprowadzić bardzo starannie, uwzględniając wszystkie zakładane koszty i wydatki. Przy obliczaniu wartości szacunkowej zamówienia istotne jest sprawdzenie łącznie trzech przesłanek (tożsamości), tj.:

  • tożsamości przedmiotowej (czy usługi, dostawy oraz roboty budowlane są tożsame rodzajowo lub funkcjonalnie),
  • tożsamości czasowej (czy możliwe jest udzielenie zamówienia w tym samym czasie),
  • tożsamości podmiotowej (czy możliwe jest wykonanie zamówienia przez jednego wykonawcę).

Jeżeli wszystkie tożsamości są możliwe do spełnienia w jednym czasie, ich wartość można zsumować jako jedno zamówienie. Warto pamiętać, że dopuszczalne jest udzielenie odrębnych zamówień na poszczególne części, ale z zachowaniem procedury właściwej dla sumy ich wartości.

REKLAMA

Wybór odpowiedniej procedury zakupowej zależy od progów cenowych

Zamawiający określony w ustawie Prawo zamówień publicznych (Pzp) zobowiązany jest do szacowania wartości zamówienia zgodnie z ustawą. Niezbędne będzie określenie wszystkich przewidywanych zamówień na dany rok budżetowy w ramach jednostki oraz w ramach realizowanych projektów. Zamawiający nieobjęci Pzp ustalają wartość zamówienia dla pojedynczych projektów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Określenie kwot zamówień determinuje wybór odpowiedniej procedury zakupowej, o której decydują progi cenowe. W przypadku zamawiających określonych w Pzp, przy zamówieniach do 50 000 zł (bez VAT) stosują oni regulacje wewnętrzne z poszanowaniem zasad uczciwej konkurencji. Procedura zasady konkurencyjności zakłada spełnienie kilku obligatoryjnych kroków. Pierwszym z nich jest przygotowanie dokładnego opisu zamówienia oraz oszacowanie wartości zamówienia. Na tej podstawie należy przygotować zapytanie ofertowe, zawierające opis przedmiotu zamówienia, warunki udziału w postępowaniu, kryteria oceny ofert, termin i sposób składania ofert, termin wykonania zamówienia, zakaz konfliktu interesów, warunki zmian w umowie, opis części zamówienia i ofert wariantowych. Zapytanie to umieszcza się w Bazie Konkurencyjności. Po upływie terminu składania ofert, należy dokładnie zbadać i ocenić wszystkie otrzymane oferty według kryteriów oceny ofert. Warto pamiętać o weryfikacji, czy oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny oraz czy spełnia wszystkie warunki. Informację o wyborze najlepszej oferty umieszcza się w ten sam sposób, jak zapytanie ofertowe. Wybór powinien być udokumentowany protokołem postępowania sporządzonym w formie pisemnej. Ostatnim etapem jest podpisanie umowy z wybranym oferentem w formie elektronicznej lub pisemnej.

Warto wspomnieć również o zasadach przejrzystości i uczciwej konkurencji. Mówi o tym art. 6c ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Wnioskodawca, który otrzymał wsparcie w ramach Funduszy Europejskich, nie może dokonać zakupu towarów lub usług od podmiotów, które bezpośrednio lub za pośrednictwem innych podmiotów są z nim powiązane osobowo lub kapitałowo.

Przy przekroczeniu wartości 50 000 zł obowiązuje procedura zamówienia w drodze zapytania ofertowego ogłaszanego w aplikacji BK2021. Powyżej progu 130 000 zł niezbędne jest przeprowadzenie zamówienia publicznego zgodnie z Pzp, czyli m.in. ogłoszenie przetargu w Biuletynie Zamówień Publicznych, a po osiągnięciu progów unijnych także w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Przy udzieleniu zamówienia zgodnie z Pzp, mimo że wartość zamówienia nie przekroczy 130 000 zł, zasadę konkurencyjności uznaje się za spełnioną.

W przypadku pozostałych zamawiających, przy zamówieniach do 50 000 zł mogą oni stosować regulacje wewnętrzne z poszanowaniem zasad uczciwej konkurencji, a po przekroczeniu tego progu obowiązuje ich procedura zamówienia w drodze zapytania ofertowego ogłaszanego w aplikacji BK2021.

Więcej przydatnych informacji o procedurach zawierania umów na produkty i usługi w ramach projektów dofinansowanych z Funduszy Europejskich znajduje się w broszurze PARP oraz podręczniku „Zamówienia udzielane w ramach projektów. Podręcznik beneficjenta i wnioskodawcy programów polityki spójności 2021-2027”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PARP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA

Dropshipping: zarabianie bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

REKLAMA