REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dwa nowe projekty ustaw dotyczące zamówień publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dwa nowe projekty ustaw dotyczące zamówień publicznych / Fot. Fotolia
Dwa nowe projekty ustaw dotyczące zamówień publicznych / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rząd powinien przyjąć we wrześniu tego roku projekty dwóch nowych ustaw dotyczących zamówień publicznych - Prawa zamówień publicznych oraz nowej ustawy o umowach koncesji na roboty budowlane - poinformował dyrektor działu prawnego w Urzędzie Zamówień Publicznych Rafał Jędrzejewski.

Nowy serwis: Biura rachunkowe

REKLAMA

Jędrzejewski, podczas konferencji poświęconej przepisom o zamówieniach publicznych zorganizowanej przez agencję ISBnews, przypomniał, że projekty mają wdrożyć do naszego prawa nowe unijne dyrektywy. Oba projekty UZP przygotował w kwietniu tego roku i skierował do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

"Aktualnie jesteśmy na etapie procedowania tych dwóch projektów przez Komitet ds. Cyfryzacji Rady Ministrów. (...) W przyszłym tygodniu projektami zajmie się Komitet ds. Europejskich. Na przestrzeni lipca i sierpnia planowane jest skierowanie tych dwóch projektów pod obrady Komitetu Stałego Rady Ministrów. Obydwa projekty (...) mają charakter priorytetowy i mają być przedłożone do przyjęcia obecnej Radzie Ministrów do końca trzeciego kwartału br. Czyli planuje się, że we wrześniu obecna Rada Ministrów powinna te projekty przyjąć" - poinformował.

Waloryzacja płac w umowach o zamówienie publiczne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jędrzejewski dodał, że nowy rząd zdecyduje, co z tymi projektami zrobić, czy powtórzyć procedurę legislacyjną, czy też skierować je do dalszych prac parlamentarnych. Zaznaczył jednak, że Polska ma obowiązek wdrożenia dyrektyw do kwietnia 2016 r. (z wyjątkiem przepisów dotyczących pełnej elektronizacji zamówień publicznych, które muszą wejść w życie do października 2018 r.).

"Trzeba bardzo intensywnie pracować po wyborach nad tymi przepisami" - podkreślił przedstawiciel UZP.

Zmiany w systemie zamówień publicznych w 2016 r.

Wyjaśnił, że dyrektywy unijne i przygotowane polskie przepisy kładą duży nacisk na negocjacje i dialog między zamawiającym i wykonawcą. Skróceniu mają ulec terminy składania ofert i wniosków, przewidziano racjonalizację czynności zamawiających. Zdaniem Jędrzejewskiego biurokracja charakteryzująca zamówienia publiczne zostanie w dużej mierze zniesiona.

"Będzie o wiele mniej pracy papierkowej w procesie ubiegania się o zamówienie publiczne" - podkreślił. Według niego nowe przepisy będą kładły nacisk na wybór oferty ekonomicznie uzasadnionej, na efektywność oferty oraz innowacyjność. Przewidziano nowy tryb udzielania zamówień w postaci tzw. partnerstwa innowacyjnego, którego przedmiotem będzie udzielenie zamówienia zarówno na przeprowadzenie usług badawczych i prac rozwojowych, jak i zlecenie wykonania innowacyjnych rozwiązań przez wykonawcę, który przygotował dany projekt.

Nowe przepisy mają dopuszczać elastyczność w zakresie zmiany umowy o zamówienie publiczne. Ma ona obejmować zarówno klauzule waloryzacyjne, jak i zmianę samej umowy. "W ramach modyfikacji będzie można nabyć roboty dodatkowe potrzebne do zrealizowania projektu, który jest przedmiotem zamówienia. W ramach tych zmian będzie można uwzględniać wszystkie te okoliczności, które nie były przewidywane przez zamawiającego na etapie udzielania zamówienia publicznego" - mówił Jędrzejewski. Dodał, że w określonych sytuacjach będzie można nawet zmienić wykonawcę zamówienia publicznego.

Polecamy produkt: Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

"To diametralnie różne podejście (...). Procedury zamówień publicznych nie powinny być barierą w realizacji projektów infrastrukturalnych (...), powinny być jak najbardziej elastyczne. Natomiast jak je zastosują zamawiający, i jaka będzie praktyka, to będzie zależeć od zamawiających. Będą mieli w rękach instrumenty bardzo dobre, tylko pytanie, czy będą potrafili z nich skorzystać" - mówił.

Prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa Jan Styliński ocenił, że proponowane przez UZP zmiany idą w dobrym kierunku i były przez rynek oczekiwane. Krytykował jednak tempo prac nad nimi.

"Dlaczego w Polsce po raz kolejny, kiedy mamy do czynienia ze zmianą o fundamentalnym znaczeniu, która reguluje wydanie 150 mld zł rocznie - bo tyle jest mniej więcej wart rynek zamówień publicznych - jesteśmy w sytuacji, kiedy ledwie rok przed wejściem ustawy w życie, projekt pojawia się +na wokandzie+?" - pytał. Zaznaczył, że dyrektywy były przygotowywane przez kilka lat, znany był ich kierunek, więc nie wiadomo, dlaczego nad założeniami projektów nie zaczęto dyskutować wcześniej.

Styliński wskazał, że z danych za 2014 r. wynika, iż tylko pięć polskich firm uzyskało zamówienia na roboty budowlane poza granicami Polski, a ich łączna wartość wyniosła poniżej 10 mln euro. Natomiast zagraniczne firmy uzyskały w Polsce zamówienia o wartości ponad 10 mld zł. "Tutaj możemy postawić fundamentalne pytanie, co zrobić, aby nasz rynek był przede wszystkim dla podmiotów polskich i wzmacniał naszą gospodarkę i nasze przedsiębiorstwa?" - podkreślił.

Także Sebastian Pietrzyk, wspólnik z kancelarii Pietrzyk, Wójtowicz, Dubicki poparł postulat, by więcej zamówień publicznych w Polsce otrzymywali krajowi przedsiębiorcy. Według niego rządy innych krajów robią wszystko, aby to lokalni przedsiębiorcy pozyskiwali zamówienia. "To naturalne, tak się dzieje w całej Unii Europejskiej" - przekonywał.

Zdaniem Pietrzyka projekty zmian w przepisach o zamówieniach publicznych przygotowano późno. "Nie podoba mi się to, jak są napisane (...). Odnoszę wrażenie, że część to jest kalka z dyrektyw" - dodał. (PAP)

mmu/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA