REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dwa nowe projekty ustaw dotyczące zamówień publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dwa nowe projekty ustaw dotyczące zamówień publicznych / Fot. Fotolia
Dwa nowe projekty ustaw dotyczące zamówień publicznych / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rząd powinien przyjąć we wrześniu tego roku projekty dwóch nowych ustaw dotyczących zamówień publicznych - Prawa zamówień publicznych oraz nowej ustawy o umowach koncesji na roboty budowlane - poinformował dyrektor działu prawnego w Urzędzie Zamówień Publicznych Rafał Jędrzejewski.

Nowy serwis: Biura rachunkowe

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jędrzejewski, podczas konferencji poświęconej przepisom o zamówieniach publicznych zorganizowanej przez agencję ISBnews, przypomniał, że projekty mają wdrożyć do naszego prawa nowe unijne dyrektywy. Oba projekty UZP przygotował w kwietniu tego roku i skierował do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

"Aktualnie jesteśmy na etapie procedowania tych dwóch projektów przez Komitet ds. Cyfryzacji Rady Ministrów. (...) W przyszłym tygodniu projektami zajmie się Komitet ds. Europejskich. Na przestrzeni lipca i sierpnia planowane jest skierowanie tych dwóch projektów pod obrady Komitetu Stałego Rady Ministrów. Obydwa projekty (...) mają charakter priorytetowy i mają być przedłożone do przyjęcia obecnej Radzie Ministrów do końca trzeciego kwartału br. Czyli planuje się, że we wrześniu obecna Rada Ministrów powinna te projekty przyjąć" - poinformował.

REKLAMA

Waloryzacja płac w umowach o zamówienie publiczne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jędrzejewski dodał, że nowy rząd zdecyduje, co z tymi projektami zrobić, czy powtórzyć procedurę legislacyjną, czy też skierować je do dalszych prac parlamentarnych. Zaznaczył jednak, że Polska ma obowiązek wdrożenia dyrektyw do kwietnia 2016 r. (z wyjątkiem przepisów dotyczących pełnej elektronizacji zamówień publicznych, które muszą wejść w życie do października 2018 r.).

"Trzeba bardzo intensywnie pracować po wyborach nad tymi przepisami" - podkreślił przedstawiciel UZP.

Zmiany w systemie zamówień publicznych w 2016 r.

Wyjaśnił, że dyrektywy unijne i przygotowane polskie przepisy kładą duży nacisk na negocjacje i dialog między zamawiającym i wykonawcą. Skróceniu mają ulec terminy składania ofert i wniosków, przewidziano racjonalizację czynności zamawiających. Zdaniem Jędrzejewskiego biurokracja charakteryzująca zamówienia publiczne zostanie w dużej mierze zniesiona.

"Będzie o wiele mniej pracy papierkowej w procesie ubiegania się o zamówienie publiczne" - podkreślił. Według niego nowe przepisy będą kładły nacisk na wybór oferty ekonomicznie uzasadnionej, na efektywność oferty oraz innowacyjność. Przewidziano nowy tryb udzielania zamówień w postaci tzw. partnerstwa innowacyjnego, którego przedmiotem będzie udzielenie zamówienia zarówno na przeprowadzenie usług badawczych i prac rozwojowych, jak i zlecenie wykonania innowacyjnych rozwiązań przez wykonawcę, który przygotował dany projekt.

Nowe przepisy mają dopuszczać elastyczność w zakresie zmiany umowy o zamówienie publiczne. Ma ona obejmować zarówno klauzule waloryzacyjne, jak i zmianę samej umowy. "W ramach modyfikacji będzie można nabyć roboty dodatkowe potrzebne do zrealizowania projektu, który jest przedmiotem zamówienia. W ramach tych zmian będzie można uwzględniać wszystkie te okoliczności, które nie były przewidywane przez zamawiającego na etapie udzielania zamówienia publicznego" - mówił Jędrzejewski. Dodał, że w określonych sytuacjach będzie można nawet zmienić wykonawcę zamówienia publicznego.

Polecamy produkt: Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

"To diametralnie różne podejście (...). Procedury zamówień publicznych nie powinny być barierą w realizacji projektów infrastrukturalnych (...), powinny być jak najbardziej elastyczne. Natomiast jak je zastosują zamawiający, i jaka będzie praktyka, to będzie zależeć od zamawiających. Będą mieli w rękach instrumenty bardzo dobre, tylko pytanie, czy będą potrafili z nich skorzystać" - mówił.

Prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa Jan Styliński ocenił, że proponowane przez UZP zmiany idą w dobrym kierunku i były przez rynek oczekiwane. Krytykował jednak tempo prac nad nimi.

"Dlaczego w Polsce po raz kolejny, kiedy mamy do czynienia ze zmianą o fundamentalnym znaczeniu, która reguluje wydanie 150 mld zł rocznie - bo tyle jest mniej więcej wart rynek zamówień publicznych - jesteśmy w sytuacji, kiedy ledwie rok przed wejściem ustawy w życie, projekt pojawia się +na wokandzie+?" - pytał. Zaznaczył, że dyrektywy były przygotowywane przez kilka lat, znany był ich kierunek, więc nie wiadomo, dlaczego nad założeniami projektów nie zaczęto dyskutować wcześniej.

Styliński wskazał, że z danych za 2014 r. wynika, iż tylko pięć polskich firm uzyskało zamówienia na roboty budowlane poza granicami Polski, a ich łączna wartość wyniosła poniżej 10 mln euro. Natomiast zagraniczne firmy uzyskały w Polsce zamówienia o wartości ponad 10 mld zł. "Tutaj możemy postawić fundamentalne pytanie, co zrobić, aby nasz rynek był przede wszystkim dla podmiotów polskich i wzmacniał naszą gospodarkę i nasze przedsiębiorstwa?" - podkreślił.

Także Sebastian Pietrzyk, wspólnik z kancelarii Pietrzyk, Wójtowicz, Dubicki poparł postulat, by więcej zamówień publicznych w Polsce otrzymywali krajowi przedsiębiorcy. Według niego rządy innych krajów robią wszystko, aby to lokalni przedsiębiorcy pozyskiwali zamówienia. "To naturalne, tak się dzieje w całej Unii Europejskiej" - przekonywał.

Zdaniem Pietrzyka projekty zmian w przepisach o zamówieniach publicznych przygotowano późno. "Nie podoba mi się to, jak są napisane (...). Odnoszę wrażenie, że część to jest kalka z dyrektyw" - dodał. (PAP)

mmu/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA