REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dwa nowe projekty ustaw dotyczące zamówień publicznych

Dwa nowe projekty ustaw dotyczące zamówień publicznych / Fot. Fotolia
Dwa nowe projekty ustaw dotyczące zamówień publicznych / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rząd powinien przyjąć we wrześniu tego roku projekty dwóch nowych ustaw dotyczących zamówień publicznych - Prawa zamówień publicznych oraz nowej ustawy o umowach koncesji na roboty budowlane - poinformował dyrektor działu prawnego w Urzędzie Zamówień Publicznych Rafał Jędrzejewski.

Nowy serwis: Biura rachunkowe

REKLAMA

Autopromocja

Jędrzejewski, podczas konferencji poświęconej przepisom o zamówieniach publicznych zorganizowanej przez agencję ISBnews, przypomniał, że projekty mają wdrożyć do naszego prawa nowe unijne dyrektywy. Oba projekty UZP przygotował w kwietniu tego roku i skierował do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

"Aktualnie jesteśmy na etapie procedowania tych dwóch projektów przez Komitet ds. Cyfryzacji Rady Ministrów. (...) W przyszłym tygodniu projektami zajmie się Komitet ds. Europejskich. Na przestrzeni lipca i sierpnia planowane jest skierowanie tych dwóch projektów pod obrady Komitetu Stałego Rady Ministrów. Obydwa projekty (...) mają charakter priorytetowy i mają być przedłożone do przyjęcia obecnej Radzie Ministrów do końca trzeciego kwartału br. Czyli planuje się, że we wrześniu obecna Rada Ministrów powinna te projekty przyjąć" - poinformował.

Waloryzacja płac w umowach o zamówienie publiczne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jędrzejewski dodał, że nowy rząd zdecyduje, co z tymi projektami zrobić, czy powtórzyć procedurę legislacyjną, czy też skierować je do dalszych prac parlamentarnych. Zaznaczył jednak, że Polska ma obowiązek wdrożenia dyrektyw do kwietnia 2016 r. (z wyjątkiem przepisów dotyczących pełnej elektronizacji zamówień publicznych, które muszą wejść w życie do października 2018 r.).

"Trzeba bardzo intensywnie pracować po wyborach nad tymi przepisami" - podkreślił przedstawiciel UZP.

Zmiany w systemie zamówień publicznych w 2016 r.

Wyjaśnił, że dyrektywy unijne i przygotowane polskie przepisy kładą duży nacisk na negocjacje i dialog między zamawiającym i wykonawcą. Skróceniu mają ulec terminy składania ofert i wniosków, przewidziano racjonalizację czynności zamawiających. Zdaniem Jędrzejewskiego biurokracja charakteryzująca zamówienia publiczne zostanie w dużej mierze zniesiona.

"Będzie o wiele mniej pracy papierkowej w procesie ubiegania się o zamówienie publiczne" - podkreślił. Według niego nowe przepisy będą kładły nacisk na wybór oferty ekonomicznie uzasadnionej, na efektywność oferty oraz innowacyjność. Przewidziano nowy tryb udzielania zamówień w postaci tzw. partnerstwa innowacyjnego, którego przedmiotem będzie udzielenie zamówienia zarówno na przeprowadzenie usług badawczych i prac rozwojowych, jak i zlecenie wykonania innowacyjnych rozwiązań przez wykonawcę, który przygotował dany projekt.

Nowe przepisy mają dopuszczać elastyczność w zakresie zmiany umowy o zamówienie publiczne. Ma ona obejmować zarówno klauzule waloryzacyjne, jak i zmianę samej umowy. "W ramach modyfikacji będzie można nabyć roboty dodatkowe potrzebne do zrealizowania projektu, który jest przedmiotem zamówienia. W ramach tych zmian będzie można uwzględniać wszystkie te okoliczności, które nie były przewidywane przez zamawiającego na etapie udzielania zamówienia publicznego" - mówił Jędrzejewski. Dodał, że w określonych sytuacjach będzie można nawet zmienić wykonawcę zamówienia publicznego.

Polecamy produkt: Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

"To diametralnie różne podejście (...). Procedury zamówień publicznych nie powinny być barierą w realizacji projektów infrastrukturalnych (...), powinny być jak najbardziej elastyczne. Natomiast jak je zastosują zamawiający, i jaka będzie praktyka, to będzie zależeć od zamawiających. Będą mieli w rękach instrumenty bardzo dobre, tylko pytanie, czy będą potrafili z nich skorzystać" - mówił.

Prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa Jan Styliński ocenił, że proponowane przez UZP zmiany idą w dobrym kierunku i były przez rynek oczekiwane. Krytykował jednak tempo prac nad nimi.

"Dlaczego w Polsce po raz kolejny, kiedy mamy do czynienia ze zmianą o fundamentalnym znaczeniu, która reguluje wydanie 150 mld zł rocznie - bo tyle jest mniej więcej wart rynek zamówień publicznych - jesteśmy w sytuacji, kiedy ledwie rok przed wejściem ustawy w życie, projekt pojawia się +na wokandzie+?" - pytał. Zaznaczył, że dyrektywy były przygotowywane przez kilka lat, znany był ich kierunek, więc nie wiadomo, dlaczego nad założeniami projektów nie zaczęto dyskutować wcześniej.

Styliński wskazał, że z danych za 2014 r. wynika, iż tylko pięć polskich firm uzyskało zamówienia na roboty budowlane poza granicami Polski, a ich łączna wartość wyniosła poniżej 10 mln euro. Natomiast zagraniczne firmy uzyskały w Polsce zamówienia o wartości ponad 10 mld zł. "Tutaj możemy postawić fundamentalne pytanie, co zrobić, aby nasz rynek był przede wszystkim dla podmiotów polskich i wzmacniał naszą gospodarkę i nasze przedsiębiorstwa?" - podkreślił.

Także Sebastian Pietrzyk, wspólnik z kancelarii Pietrzyk, Wójtowicz, Dubicki poparł postulat, by więcej zamówień publicznych w Polsce otrzymywali krajowi przedsiębiorcy. Według niego rządy innych krajów robią wszystko, aby to lokalni przedsiębiorcy pozyskiwali zamówienia. "To naturalne, tak się dzieje w całej Unii Europejskiej" - przekonywał.

Zdaniem Pietrzyka projekty zmian w przepisach o zamówieniach publicznych przygotowano późno. "Nie podoba mi się to, jak są napisane (...). Odnoszę wrażenie, że część to jest kalka z dyrektyw" - dodał. (PAP)

mmu/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA