Uproszczenia w zamówieniach publicznych
REKLAMA
REKLAMA
Z myślą o małych i średnich przedsiębiorstwach projekt wprowadza m.in.:
REKLAMA
- możliwość łatwiejszego udzielania zamówień w częściach (dodany projektem art. 36aa Prawa zamówień publicznych; dalej: PZP). Taki podział przetargu większego na mniejsze umożliwi udział w nim małych i średnich przedsiębiorstw,
- wprowadzenie pułapu górnych warunków udziału w postępowaniu przetargowym (średni roczny obrót – maksymalnie dwukrotność szacunkowej wartości zamówienia) – dodany art. 22c PZP.
Projekt przewiduje uproszczenie i uelastycznienie procedur w zamówieniach publicznych. Najważniejsze zmiany to m.in. ograniczenie podstawowych obowiązków wykonawców do składania oświadczenia o spełnianiu warunków w formie ustandaryzowanego tzw. jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia. Zamawiający nie będzie mógł żądać od przedsiębiorcy, który wygra przetarg, dokumentów, jakimi dysponuje lub które może pobrać z ogólnie dostępnych i bezpłatnych baz danych (dodany art. 26 ust. 6 PZP). Takie między innymi zmiany mają sprawić, że zmniejszy się ilość obowiązków formalnych na etapie ubiegania się o udzielenie zamówienia.
Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych od 2018 roku
Dodatkowe uproszczenie procedur przewidziano przy udzielaniu zamówień społecznych oraz niektórych innych usług, np. kulturalnych, przez:
- podwyższenie progu kwotowego, od którego istnieje obowiązek stosowania pełnego reżimu udzielania zamówień publicznych (dodany art. 4d PZP),
- możliwość zastosowania kryteriów jakościowych, takich jak: dostępność, ciągłość i trwałość oferowanych kluczowych usług.
Ustawa (z pewnymi wyjątkami) ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Obecnie zajmuje się nią Sejm.
Czytaj więcej na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych w artykule: "Zmiany w zamówieniach publicznych – planowane już w kwietniu" >>
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat