REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ostatni prezent premiera M. Morawieckiego dla firm? Od 1 stycznia 2024 r. limity amortyzacji o 100% w górę? [1,3 mld złotych]

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Ostatni prezent premiera M. Morawieckiego dla firm. Od 1 stycznia 2024 r. koszty o 100% w górę, a podatki w dół? [1,3 mld złotych]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Parlament proceduje projekt ustawy skierowany przez poprzedni rząd podnoszący o … 100% limity jednorazowej amortyzacji. Wejście przepisów w życie od 1 stycznia 2024 r. oznacza dla przedsiębiorców oszczędność 1,3 mld zł. Przepisy jako korzystne dla podatników mogą zostać uchwalone już w trakcie 2024 r. i działać z mocą wsteczną od 1 stycznia 2024 r.

Jeżeli projekt stanie się ustawą, to w 2024 r. przedsiębiorcy zaoszczędzą na tej zmianie … 1,3 mld zł.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jakie są propozycje podatkowe dla firm nad którymi pracuje nowy Sejm?

Nowelizacja pozwala błyskawicznie zaliczyć do kosztów wydatki na majątek firmy. Zamiast amortyzować je przez np. 5 lat i stopniowo:

  1. zwiększać koszty podatkowe + 
  2. zmniejszać podatek dochodowy (PIT i CIT).

Projekt nowelizacji w PDF i jej omówienie

100% koszty

 

Nowelizacja podatków PIT i CIT na 2024 r. dotyczy: 

1) podwyższenia z obecnych 10 000 zł do 20 000 zł limitu wartości środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, umożliwiającego jednorazowe zaliczenie wydatków na nabycie tych środków lub wartości do kosztów uzyskania przychodów;

REKLAMA

 2) podwyższenia z obecnych 50 000 euro do 100 000 euro limitu dokonywanych jednorazowo odpisów amortyzacyjnych przez małych podatników oraz podatników, którzy w roku podatkowym rozpoczęli prowadzenie działalności, od wartości początkowej środków trwałych zaliczanych do grupy 3–8 Klasyfikacji Środków Trwałych, z wyłączeniem samochodów osobowych (są to m.in. kotły i maszyny energetyczne, maszyny, urządzenia i aparaty ogólnego i specjalistycznego zastosowania, urządzenia techniczne, środki transportu, narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie gdzie indziej niesklasyfikowane)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) podwyższenia z obecnych 100 000 zł do 200 000 zł limitu odpisów amortyzacyjnych zaliczanych jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów od wartości początkowej fabrycznie nowych środków trwałych zaliczanych do grupy 3–6 i 8 Klasyfikacji Środków Trwałych (maszyny i urządzenia); 

4) zwiększenia limitów warunkujących możliwość ustalenia indywidualnych stawek amortyzacyjnych dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Obecnie okres amortyzacji środków trwałych zaliczonych do grupy 3–6 i 8 Klasyfikacji Środków Trwałych (maszyny i urządzenia) nie może być krótszy niż:

  • 24 miesiące, gdy ich wartość początkowa nie przekracza 25 000 zł – po zmianie 50 000 zł,
  • 36 miesięcy, gdy ich wartość początkowa jest wyższa niż 25 000 zł i nie przekracza 50 000 zł – po zmianie limity te wzrosną odpowiednio do 50 000 zł i 100 000 zł.

Nowelizacja wejdzie w życie od 1 stycznia 2024 r.?

Parlament nie zdąży uchwalić tych przepisów w 2023 r. Ale mogę wejść w życie z mocą wsteczną. Tylko nie wiadomo, czy nowy Sejm poprze ten projekt. Są to bardzo korzystne zmiany dla przedsiębiorców, ale kosztują 1,3 mld zł. I to tylko w jednym roku.

Dlaczego zmiany mogą wejść w życie od 1 stycznia 2024 r. (z mocą wsteczną). Bo zmiany korzystne dla firm można wprowadzać w trakcie roku podatkowego. Tylko zmiany niekorzystne trzeba opublikować w Dzienniku Ustaw do 30 listopada 2023 r. Tak nakazuje Trybunał Konstytucyjny od przeszło 30 lat. Ale to ograniczenie jest dla niekorzystnych zmian.

Jest to wprost zapisane w uzasadnieniu do projektu nowelizacji:

"Dzięki proponowanym zmianom podatnicy (przedsiębiorcy) zyskają prawo do szybszego rozliczenia w podatku dochodowym poniesionych wydatków inwestycyjnych. Wydatki te jako koszt uzyskania przychodów pomniejszą podstawę opodatkowania, co w konsekwencji pomniejszy również wysokość zobowiązania podatkowego. Proponowane rozwiązania będą zatem stanowić formę dodatkowej zachęty do zwiększenia wydatków inwestycyjnych, która w głównym stopniu powinna oddziaływać na mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa.
Proponowane rozwiązania, jako korzystne dla podatników, powinny wejść w życie jak najszybciej. Z tego względu projekt ustawy zakłada ich wejście w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.

Nowe rozwiązania będą miały zastosowanie do składników majątku przyjętych do używania po dniu 31 grudnia 2023 r. Ważny interes państwa wymaga natychmiastowego wejścia w życie ustawy, a zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie.

Szacuje się, że podwyższenie o 100% obowiązujących limitów uprawniających do jednorazowego zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów wpłynie na zmniejszenie dochodów sektora finansów publicznych w pierwszym roku obowiązywania tych rozwiązań w kwocie 1,4 mld zł."

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA