REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.?
Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W 2025 roku wejdą w życie ważne reformy, które mogą wiązać się z koniecznością wprowadzenia istotnych zmian organizacyjnych, zebrania dodatkowych danych oraz dostosowania systemów finansowo-księgowych. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy? Wyjaśnia Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym.

Działalność gospodarcza poza krajem a VAT

Jedną z najbardziej kluczowych zmian wchodzących od 1 stycznia 2025 r. będzie zmiana w zasadach korzystania ze zwolnienia podmiotowego dotycząca zwolnienia z VAT dla małych przedsiębiorców w całej Unii Europejskiej. Obecnie, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą nie tylko w kraju ojczystym, ale też w innych państwach członkowskich w których nie posiadają siedziby, muszą zarejestrować się do celów VAT i rozliczać podatek za granicą, wypełniając wszystkie lokalne przepisy w tym zakresie. Jest to szczególnie uciążliwe dla małych przedsiębiorstw ze względu na ich ograniczone zasoby. Od stycznia taka rejestracja nie będzie już konieczna. Podatnik będzie mógł skorzystać z procedury SME, czyli zwolnienia transgranicznego, pod warunkiem składania kwartalnych informacji o obrotach osiąganych w każdym państwie członkowskim UE. 

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

– Ważne dla małych podatników jest to, że nie ulega zmianie limit obrotów sprzedaży uprawniający do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego VAT.  W efekcie firmy, które w danym roku nie przekroczyły 200 tys. zł przychodów, a także firmy rozpoczynające działalność w trakcie roku, do momentu osiągnięcia przez nie wspomnianego limitu obrotów, proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności, nie muszą naliczać VAT, a tym samym wysyłać JPK. Bardzo ważne jest przy tym, by pilnować momentu przekroczenia tej wartości sprzedaży – wyjaśnia Marzena Janta-Lipińska.

– Powyższe zwolnienie podmiotowe VAT nie przysługuje przedsiębiorcom, którzy sprzedają m.in towary wymienione w załączniku nr 12 do ustawy o VAT, (np. wyroby jubilerskie), czy świadczą usługi doradcze, prawnicze, jubilerskie – zaznacza.

KOMPLET PODATKI 2025

Jak skorzystać ze zwolnienia

REKLAMA

Jak wyjaśnia ekspertka, by skorzystać ze zwolnienia, podatnik składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zawiadomienie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia w państwie członkowskim innym niż Rzeczpospolita Polska, tzw. „uprzednie powiadomienie”. Podatnik korzystający z takiego zwolnienia otrzyma indywidualny numer identyfikacyjny zawierający kod EX.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto podatnicy korzystający ze zwolnienia w państwie członkowskim, w którym nie posiadają siedziby działalności gospodarczej, będą obowiązani – poza limitem krajowym zwolnienia (200 tys. złotych przychodu) – do przestrzegania także ogólnego limitu UE (100 tys. euro obrotu). Po przekroczeniu któregokolwiek z tych limitów prawo do zwolnienia przestaje przysługiwać. Warunkiem zwolnienia podmiotowego jest spełnienie lokalnych warunków, a także roczny obrót (bez podatku VAT) w Unii Europejskiej w poprzednim i bieżącym roku nie może przekroczyć kwoty 100 tys. euro (próg unijny). 

– Co ważne, samo zarejestrowanie jako czynny podatnik VAT już po przekroczeniu limitu sprzedaży nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązku rozliczenia należnego podatku i złożenia deklaracji VAT za okresy, w których powinien być już czynnym podatnikiem. Dodatkowo, do wartości wpłaconego podatku VAT należy doliczyć także odsetki od zaległości podatkowych – mówi ekspertka.

Należy też pamiętać, że od stycznia zmieni się sposób wyliczania limitu zwolnienia (który wynosi obecnie 200 tys. zł). Od 2025 r. do limitu należy wliczać również wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) oraz usług reasekuracyjne, w sytuacji, w której nie będą miały one charakteru pomocniczego

JPK CIT – ważne zmiany w raportowaniu

Kolejną dużą zmianą są przepisy dotyczące JPK CIT. Stanowią one kontynuację wcześniejszych zmian dotyczących samego JPK jako instrumentu pozwalającego uporządkować i kontrolować kwestie związane z VAT. W ślad za wprowadzonym i funkcjonującym już od 2016 roku (2017 dla małych i średnich firm) JPK VAT, przyszła pora na wdrożenie kolejnego narzędzia ułatwiającego monitorowanie, analizowanie i wykrywanie nieprawidłowości w rozliczeniach podatkowych dot. podatku dochodowego - JPK CIT. Narzędzie to pozwoli na pełen monitoring wszystkich operacji podatkowych dokonywanych przez firmy w czasie rzeczywistym, a tym samym na błyskawiczne reakcje na wszelkie sygnały o nieprawidłowościach. 

– Intensyfikacja cyfryzacji systemu podatkowego z pewnością wpływa i zmienia obowiązki spoczywające na przedsiębiorcach. Od 1 stycznia 2025 roku najwięksi podatnicy CIT (przychód powyżej 50 mln EUR) będą zobowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych wyłącznie w formie elektronicznej i corocznego przesyłania struktury JPK-CIT do organów podatkowych. Wprowadzenie w życie dodatkowego obowiązku oznacza konieczność podjęcia zmian w sposobie księgowania. Będzie wiązało się to z dodaniem nowych pól w systemach, które pozwolą na przygotowanie mapowania kont na plan kont wskazanych w jednym z 7 słowników – zauważa Janta-Lipińska. Nowe rozporządzenie określa także zakres dodatkowych danych, które podatnicy będą musieli wykazywać w prowadzonych księgach. Rozliczenia podatników staną się tym samym przedmiotem regularnego monitorowania przez organy podatkowe.

JPK CIT to nazwa ogólnie odnosząca się do dwóch oddzielnych schematów danych xml tj.: JPK_KR_PD oraz JPK_ST_KR, i dotyczy wszystkich podatników CIT. Natomiast resort Finansów przewidział trzy terminy zróżnicowane ze względu na wysokość przychodów i status czynnego podatnika VAT. 

  1. za 2025 rok (wysyłka w 2026 roku) – w przypadku podatników CIT, których przychody przekraczają 50 mln EUR,
  2. za 2026 rok (wysyłka w 2027 roku) – w przypadku pozostałych podatników CIT, którzy zobowiązani są do przesyłania pliku JPK_VAT,
  3. za 2027 rok (wysyłka w 2028 roku) – w przypadku pozostałych podatników CIT.

Na nowe przepisy powinny zwracać uwagę szczególnie nowe firmy, które niejako zawsze są pod wzmożoną obserwacją, ale też duże korporacje i grupy kapitałowe czy firmy wykazujące straty lub nadpłaty/kwoty do zwrotu (zwłaszcza w przyspieszonym trybie). 

W przypadku nowych firm, ale nie tylko, nieoceniona jest na pewno rola audytu otwarcia. Raport otwarcia opracowany przez eksperta pozwala na ocenę stanu faktycznego działalności wycelowanej na zidentyfikowanie potencjalnych obszarów nadużyć, niegospodarności i nieprawidłowości. Daje możliwość zebrania szczegółowych informacji na temat działalności w istotnych obszarach funkcjonowania i wdrożenia działań naprawczych. Taki, nawet jednorazowy przegląd procesów i ukierunkowanie działań finansowych, może być nieocenioną pomocą dla firmy, bez ponoszenia stałych kosztów miesięcznych.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

REKLAMA

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba zastosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba zastosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

REKLAMA