REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.?
Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W 2025 roku wejdą w życie ważne reformy, które mogą wiązać się z koniecznością wprowadzenia istotnych zmian organizacyjnych, zebrania dodatkowych danych oraz dostosowania systemów finansowo-księgowych. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy? Wyjaśnia Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym.

Działalność gospodarcza poza krajem a VAT

Jedną z najbardziej kluczowych zmian wchodzących od 1 stycznia 2025 r. będzie zmiana w zasadach korzystania ze zwolnienia podmiotowego dotycząca zwolnienia z VAT dla małych przedsiębiorców w całej Unii Europejskiej. Obecnie, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą nie tylko w kraju ojczystym, ale też w innych państwach członkowskich w których nie posiadają siedziby, muszą zarejestrować się do celów VAT i rozliczać podatek za granicą, wypełniając wszystkie lokalne przepisy w tym zakresie. Jest to szczególnie uciążliwe dla małych przedsiębiorstw ze względu na ich ograniczone zasoby. Od stycznia taka rejestracja nie będzie już konieczna. Podatnik będzie mógł skorzystać z procedury SME, czyli zwolnienia transgranicznego, pod warunkiem składania kwartalnych informacji o obrotach osiąganych w każdym państwie członkowskim UE. 

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

– Ważne dla małych podatników jest to, że nie ulega zmianie limit obrotów sprzedaży uprawniający do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego VAT.  W efekcie firmy, które w danym roku nie przekroczyły 200 tys. zł przychodów, a także firmy rozpoczynające działalność w trakcie roku, do momentu osiągnięcia przez nie wspomnianego limitu obrotów, proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności, nie muszą naliczać VAT, a tym samym wysyłać JPK. Bardzo ważne jest przy tym, by pilnować momentu przekroczenia tej wartości sprzedaży – wyjaśnia Marzena Janta-Lipińska.

– Powyższe zwolnienie podmiotowe VAT nie przysługuje przedsiębiorcom, którzy sprzedają m.in towary wymienione w załączniku nr 12 do ustawy o VAT, (np. wyroby jubilerskie), czy świadczą usługi doradcze, prawnicze, jubilerskie – zaznacza.

KOMPLET PODATKI 2025

Jak skorzystać ze zwolnienia

REKLAMA

Jak wyjaśnia ekspertka, by skorzystać ze zwolnienia, podatnik składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zawiadomienie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia w państwie członkowskim innym niż Rzeczpospolita Polska, tzw. „uprzednie powiadomienie”. Podatnik korzystający z takiego zwolnienia otrzyma indywidualny numer identyfikacyjny zawierający kod EX.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto podatnicy korzystający ze zwolnienia w państwie członkowskim, w którym nie posiadają siedziby działalności gospodarczej, będą obowiązani – poza limitem krajowym zwolnienia (200 tys. złotych przychodu) – do przestrzegania także ogólnego limitu UE (100 tys. euro obrotu). Po przekroczeniu któregokolwiek z tych limitów prawo do zwolnienia przestaje przysługiwać. Warunkiem zwolnienia podmiotowego jest spełnienie lokalnych warunków, a także roczny obrót (bez podatku VAT) w Unii Europejskiej w poprzednim i bieżącym roku nie może przekroczyć kwoty 100 tys. euro (próg unijny). 

– Co ważne, samo zarejestrowanie jako czynny podatnik VAT już po przekroczeniu limitu sprzedaży nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązku rozliczenia należnego podatku i złożenia deklaracji VAT za okresy, w których powinien być już czynnym podatnikiem. Dodatkowo, do wartości wpłaconego podatku VAT należy doliczyć także odsetki od zaległości podatkowych – mówi ekspertka.

Należy też pamiętać, że od stycznia zmieni się sposób wyliczania limitu zwolnienia (który wynosi obecnie 200 tys. zł). Od 2025 r. do limitu należy wliczać również wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) oraz usług reasekuracyjne, w sytuacji, w której nie będą miały one charakteru pomocniczego

JPK CIT – ważne zmiany w raportowaniu

Kolejną dużą zmianą są przepisy dotyczące JPK CIT. Stanowią one kontynuację wcześniejszych zmian dotyczących samego JPK jako instrumentu pozwalającego uporządkować i kontrolować kwestie związane z VAT. W ślad za wprowadzonym i funkcjonującym już od 2016 roku (2017 dla małych i średnich firm) JPK VAT, przyszła pora na wdrożenie kolejnego narzędzia ułatwiającego monitorowanie, analizowanie i wykrywanie nieprawidłowości w rozliczeniach podatkowych dot. podatku dochodowego - JPK CIT. Narzędzie to pozwoli na pełen monitoring wszystkich operacji podatkowych dokonywanych przez firmy w czasie rzeczywistym, a tym samym na błyskawiczne reakcje na wszelkie sygnały o nieprawidłowościach. 

– Intensyfikacja cyfryzacji systemu podatkowego z pewnością wpływa i zmienia obowiązki spoczywające na przedsiębiorcach. Od 1 stycznia 2025 roku najwięksi podatnicy CIT (przychód powyżej 50 mln EUR) będą zobowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych wyłącznie w formie elektronicznej i corocznego przesyłania struktury JPK-CIT do organów podatkowych. Wprowadzenie w życie dodatkowego obowiązku oznacza konieczność podjęcia zmian w sposobie księgowania. Będzie wiązało się to z dodaniem nowych pól w systemach, które pozwolą na przygotowanie mapowania kont na plan kont wskazanych w jednym z 7 słowników – zauważa Janta-Lipińska. Nowe rozporządzenie określa także zakres dodatkowych danych, które podatnicy będą musieli wykazywać w prowadzonych księgach. Rozliczenia podatników staną się tym samym przedmiotem regularnego monitorowania przez organy podatkowe.

JPK CIT to nazwa ogólnie odnosząca się do dwóch oddzielnych schematów danych xml tj.: JPK_KR_PD oraz JPK_ST_KR, i dotyczy wszystkich podatników CIT. Natomiast resort Finansów przewidział trzy terminy zróżnicowane ze względu na wysokość przychodów i status czynnego podatnika VAT. 

  1. za 2025 rok (wysyłka w 2026 roku) – w przypadku podatników CIT, których przychody przekraczają 50 mln EUR,
  2. za 2026 rok (wysyłka w 2027 roku) – w przypadku pozostałych podatników CIT, którzy zobowiązani są do przesyłania pliku JPK_VAT,
  3. za 2027 rok (wysyłka w 2028 roku) – w przypadku pozostałych podatników CIT.

Na nowe przepisy powinny zwracać uwagę szczególnie nowe firmy, które niejako zawsze są pod wzmożoną obserwacją, ale też duże korporacje i grupy kapitałowe czy firmy wykazujące straty lub nadpłaty/kwoty do zwrotu (zwłaszcza w przyspieszonym trybie). 

W przypadku nowych firm, ale nie tylko, nieoceniona jest na pewno rola audytu otwarcia. Raport otwarcia opracowany przez eksperta pozwala na ocenę stanu faktycznego działalności wycelowanej na zidentyfikowanie potencjalnych obszarów nadużyć, niegospodarności i nieprawidłowości. Daje możliwość zebrania szczegółowych informacji na temat działalności w istotnych obszarach funkcjonowania i wdrożenia działań naprawczych. Taki, nawet jednorazowy przegląd procesów i ukierunkowanie działań finansowych, może być nieocenioną pomocą dla firmy, bez ponoszenia stałych kosztów miesięcznych.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

REKLAMA