REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

To nie rewolucja, ale jednak pewne zmiany: Spadek. Zachowek. 6 miesięcy na zgłoszenie. Dla niektórych dłużej [RPO i MF]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
MF: Zgłoszenie spadku do urzędu skarbowego. Będzie drobna zmiana zasad. Dla niektórych
MF: Zgłoszenie spadku do urzędu skarbowego. Będzie drobna zmiana zasad. Dla niektórych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizację zapowiada Ministerstwo Finansów w korespondencji z RPO. Termin 6 miesięcy jest na zgłoszenie faktu nabycia spadku albo zachowku do urzędu skarbowego (druk SD-Z2). Niedochowanie terminu, to utrata zwolnienia od podatku spadkowego, które przysługuje np. wdowie. Od lat jest tu pytanie „Po co to zgłoszenie i po co ten termin?". Przecież zwolniony z podatku od spadków jest każdy wdowiec, wdowa, syn, wnuk, dziadek, brat, siostra. Zwolnienie przysługuje dzięki obiektywnym cechom - więzy krwi albo małżeństwo. Niestety termin zgłoszenia oraz konieczność jego dokonania nie zostanie zmieniony. Na czym polega zmiana?

W spadkach rząd nie usunie terminu 6 miesięcy. Będzie jednak koło ratunkowe dla spóźnialskich. Niektórych spóźnialskich będę chroniły nowe rozwiązania.

REKLAMA

Autopromocja

Zwolnienie podatkowe spadkobierców (także zachowek) - problematyczny druk SD-Z2

To druk, który jest problemem. Śmierć osoby bliskiej to nie czas, aby pamiętać o składaniu do US jakiegoś SD-Z2. Nawet jeżeli jest na to 6 miesięcy, nie pamiętamy o tym. Zmiana w zakresie tego obowiązku - według MF ma wyglądać tak:

"Przedstawiając powyższe, w mojej ocenie na szczególną uwagę zasługują osoby, które z niezawinionych przyczyn nie dopełniły warunków do skorzystania ze zwolnienia. Z tego względu, w toku planowanej w 2025 roku nowelizacji upsd zostaną rozważone zmiany legislacyjne, które w szczególnie uzasadnionych przypadkach pozwolą wyeliminować negatywne konsekwencje niedotrzymania terminu zgłoszenia nabytych rzeczy lub praw majątkowych przez osoby uprawnione do zwolnienia od podatku od spadków i darowizn."

Stanowisko takie zajął z upoważnienia Ministra Finansów Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu.

Wynika z niego, że wymóg złożenia SD-Z2 zostanie utrzymany. Niedotrzymanie terminu dalej będzie powodowało utratę zwolnienia od podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spróbujmy zgadnąć jakie to może być nowe rozwiązanie w ustawie z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1837. Np. może polegać na przyznaniu prawa do przywrócenia terminu do złożenia zawiadomienia w urzędzie skarbowym, które da zwolnienie z podatku spadkowego.

Przykład

Wdowiec ma 80 lat. Jest w złym stanie zdrowia. Nie korzysta z Internetu. Obiektywnie oceniając nie ma wiedzy, co do obowiązku zgłoszenia druku. Nie dotrzymał terminu 6 miesięcy na zawiadomienie na SD-Z2 urzędu skarbowego o objęciu spadku po żonie. Prawdopodobnie nowelizacja przyzna mu prawo do przywrócenia terminu na złożenie SD-Z2

Zmiana być może więc będzie polegała tylko na tym, że w przypadkach - bardzo szczególnych - naprawdę wyjątkowych, spadkobiercy, którzy przegapili 6 miesięczny termin na zgłoszenie spadku, będą mogli – prawdopodobnie – zachować zwolnienie z podatku od spadku. Prawdopodobne jest przywrócenie terminu do złożenia zawiadomienia

Polecamy: Wynagrodzenia 2025. Rozliczanie płac w praktyce

Jakie są zasady dla zwolnienia od spadku, dziedziczenia, zachowku w 2025 r. - stare zasady

Kto podlega zwolnieniu

Do kategorii najbliższej rodziny zalicza się:

  • małżonka,
  • zstępnych: dzieci, wnuków, prawnuków,
  • wstępnych: rodziców, dziadków pradziadków,
  • pasierbów;
  • rodzeństwo,
  • ojczyma oraz macochę. 

Jakie są warunki do skorzystania ze zwolnienia

Aby skorzystać ze zwolnienia składasz formularz SD-Z2 (po otrzymaniu spadku, darowizny lub nabycia rzeczy i praw majątkowych) właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

Jak liczyć termin na zgłoszenie? To 6 miesięcy od:

  • uprawomocnienia się postanowienia sądu stwierdzającego nabycie spadku, albo
  • zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia przez notariusza, albo
  • wydania europejskiego poświadczenia spadkowego.

W przykładzie szczególna sytuacja:

Przykład

Syn zgłosił fiskusowi spadek na SD-Z2 w terminie. Dwa lata później dowiedział, że zmarły ojciec ma jeszcze nieruchomość. Wystarczy, że złoży dodatkowe SD-Z2 (w terminie do 6 miesięcy od dnia wiadomości)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

REKLAMA

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

REKLAMA

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

REKLAMA