REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrośnie opodatkowanie wyrobów tytoniowych

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Wzrośnie opodatkowanie wyrobów tytoniowych
Wzrośnie opodatkowanie wyrobów tytoniowych
www.sxc.hu

REKLAMA

REKLAMA

Akcyza na papierosy. Koniec z tanimi wyrobami tytoniowymi – taki postulat pojawił się na rozpoczętym w ubiegłym tygodniu Forum Akcyzowym. Ruszyły prace nad zmianami w podatku.

Akcyza na papierosy - zmiany

W Komisji Europejskiej trwają prace nad rewizją dyrektywy dotyczącej opodatkowania wyrobów tytoniowych. Polska również ma plan zaostrzenia przepisów. W tym celu ruszyło Forum Akcyzowe, w którym udział biorą przedstawiciele resortu finansów, Krajowej Administracji Skarbowej, przedsiębiorstw i branży doradczej. Efektem prac będą propozycje rozwiązań możliwych do zaprezentowania na poziomie unijnym, ale i do wprowadzenia w Polsce już od przyszłego roku.

REKLAMA

Autopromocja

Wszystko wskazuje na to, że Polska podąży ścieżką Niemiec, które stawiają na ograniczenie inicjacji nałogu oraz konsumpcji przez dotychczasowych palaczy. U naszych zachodnich sąsiadów drogą do tego ma być znacząca podwyżka podatku akcyzowego i sposoby jej naliczania. Dzięki temu ceny tanich papierosów będą rosnąć szybciej niż drogich. Na Forum Akcyzowym zaproponowano podobny kierunek zmian w Polsce, czyli podwyższenie stawki kwotowej podatku, a obniżenie procentowej.

– Dziś akcyza na papierosy to 228,10 zł za każde 1000 sztuk i 32,05 proc. maksymalnej ceny detalicznej, co oznacza, że Polska jest w pierwszej trójce krajów w Europie o najniższej stawce kwotowej i dziesiątce o najwyższej procentowej. Zmiana proporcji sprawi, że producentom nie będzie opłacało się brać udziału w wojnie cenowej – mówi przedstawiciel jednego z koncernów tytoniowych, biorący udział w spotkaniach Forum.

Szymon Parulski, doradca podatkowy z kancelarii Parulski i Wspólnicy, uczestniczący w Forum zwraca jednak uwagę, że podwyżki powinny objąć przede wszystkim akcyzę na tytoń do podgrzewania, a nie segment najtańszych papierosów. Może to bowiem spowodować przejście konsumentów do szarej strefy, a nie odejście od palenia.

Akcyza na tytoń do skręcania

REKLAMA

Zdaniem uczestników Forum zmiany powinny objąć też tytoń do skręcania. Dziś przez niską stawkę podatku można z niego mieć paczkę papierosów za 6 zł. Dla porównania za tanie legalne papierosy trzeba zapłacić 13 zł. Zdaniem ekspertów za podwyżką akcyzy na ten produkt przemawia także to, że nawet gdy jego cena wzrośnie, to i tak pozostanie na legalnym rynku tańszy niż paczka papierosów w szarej strefie, gdzie kosztuje około 10 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dr hab. Łukasz Balwicki, kierownik Zakładu Zdrowia Publicznego i Medycyny Społecznej Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, podpowiada, że idealną sytuacją byłoby wręcz zrównanie cen wszystkich wyrobów tytoniowych na rynku, co zresztą zaproponowały środowiska medyczne.

– Nie powinny one być różnicowane, trzeba dążyć do tego, by konsument nie miał alternatywy. Tworzenie barier ekonomicznych do wchodzenia w nałóg to najlepszy sposób do walki z nim – podkreśla. Dlatego, jak dodaje, powinny zostać zniesione też wszelkie odstępstwa od stosowania akcyzy. – Wyroby, które wymykają się z opodatkowania, zyskują na popularności. Dobrym przykładem są e-papierosy. W ostatnich latach upowszechniły się na rynku przez to, że obowiązywała zerowa stawka podatku – podkreśla.

Eksperci podczas forum zwrócili uwagę, że obecnie taka sytuacja ma miejsce w przypadku tytoniu do żucia. Jest nieopodatkowany, przez co z roku na rok ma coraz większe udziały w rynku. Warto dodać, że na ten problem w całej UE uwagę zwróciła też Komisja Europejska, dokonując rewizji przepisów.

O tym, jakie zmiany pod względem podatkowym przejdzie rynek tytoniowy, zdecyduje ostatecznie resort finansów. Branża tytoniowa apeluje jedynie o stworzenie mapy drogowej zmian i rozpisanie podwyżek na lata, by można było się do nich przygotować.

Patrycja Otto

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak rozliczyć VAT w transakcjach łańcuchowych. Przypadek, gdy towar jest wywożony z Polski

Osoba prowadząca spółkę A z siedzibą w Holandii, będąca czynnym podatnikiem VAT UE w Holandii, ale zarejestrowana też do VAT UE w Polsce, zleca polskiej firmie B (produkcyjnej) wykonanie mebli. Polski kontrahent B, aby ograniczyć koszty transportu, dokonuje dostawy za pośrednictwem firm transportowych bezpośrednio do C (trzeciego podmiotu) w Unii, ale też do C1 – poza Unię. Firma B wystawi fakturę dla firmy A z 23% VAT za dostawę mebli (i doliczy też koszt usługi transportu), z jej polskim numerem VAT. Firma A rozliczy transakcję netto w Holandii z uwzględnieniem odpowiedniej stawki VAT, a VAT naliczony odlicza w Polsce. Czy tak powinna wyglądać taka transakcja?

MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?

Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) to jeden z najważniejszych aktów prawnych dotyczących rynku kryptowalut w Unii Europejskiej. Od lat było uważnie obserwowane zarówno przez inwestorów, jak i dostawców usług związanych z walutami wirtualnymi (CASP – Crypto-Asset Service Providers). Obie grupy zastanawiały się, jak nowe regulacje wpłyną na ich działalność. MiCA wprowadza kompleksowe zasady dotyczące emisji, obrotu i nadzoru nad kryptoaktywami, zmieniając sposób funkcjonowania branży. Choć rozporządzenie koncentruje się głównie na aspektach prawnych i organizacyjnych, to warto zastanowić się, czy jego wejście w życie może mieć także istotne konsekwencje podatkowe. Czy nowa regulacja wpłynie pośrednio lub bezpośrednio na polskie przepisy? Czy MiCA wpłynie na opodatkowanie w Polsce? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

Ulga na internet 2025. Komu przysługuje ulga na internet 2025? Ile można odliczyć za internet?

Ulga na internet to jedno z odliczeń, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania i tym samym obniżyć należny podatek. Choć jest to świadczenie znane od lat, nie każdy podatnik może z niego skorzystać. Komu przysługuje ulga na internet? Ile można zaoszczędzić i czy można skorzystać z ulgi więcej niż raz? Sprawdź, co warto wiedzieć przed rozliczeniem PIT za 2024 rok.

Specjalna ulga dla rodzin: 85 tys. zł bez podatku! Kto może skorzystać w rozliczeniu PIT?

Rodzice co najmniej czworga dzieci mogą liczyć na znaczącą ulgę podatkową. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, kto może skorzystać ze zwolnienia z PIT i jakie warunki trzeba spełnić. Sprawdź, czy należy Ci się ulga 4+ i na jakich zasadach działa!

REKLAMA

Outsourcing pojedynczych procesów biznesowych. Każda firma może skorzystać. Jak?

Outsourcing pojedynczych procesów to rozwiązanie biznesowe polegające na przekazaniu wybranych elementów operacyjnych zewnętrznemu partnerowi, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad całością działań. "Nowoczesne podejście do outsourcingu to przede wszystkim precyzja i elastyczność. Firmy nie muszą już wybierać między pełną kontrolą a efektywnością – mogą osiągnąć oba cele, przekazując zewnętrznym partnerom dokładnie te procesy, które przyniosą największą wartość." – tłumaczy Maciej Paraszczak, Prezes Meritoros SA.

Podatku katastralnego w Polsce nie będzie przez 10 lat. Nie ma katastru ani powszechnej taksacji nieruchomości. Ministerstwo Finansów nawet nie analizuje

W tak zwanej przestrzeni medialnej od lat pojawiają się - najczęściej w alarmistycznym, czy wręcz tabloidowym tonie - informacje o możliwym wprowadzeniu w Polsce podatku katastralnego, czyli podatku liczonego od wartości nieruchomości. Czy mamy się czego obawiać? W dniu 26 lutego 2025 r. Ministerstwo Finansów odpowiedziało na pytania naszej redakcji dot. planów wprowadzenia tego podatku w naszym kraju. Wyjaśniamy też co jest konieczne do wprowadzenia tego podatku i dlaczego nie będzie podatku katastralnego w Polsce, przynajmniej przez najbliższych kilka (może nawet 10) lat.

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe – obowiązek tworzenia, przepisy prawne, metodologia wyceny, rola i obowiązki aktuariusza (biura aktuarialnego), prezentacja w sprawozdaniu finansowym

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe zgodnie z UoR, MSR 19, KSR 6, KSA 1.

Deregulacja prawa. Inicjatywa SprawdzaMy R. Brzoski: druga tura pomysłów. Np. 12 miesięczne vacatio legis dla zmian podatkowych

SprawdzaMy – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski - powstała z pomysłu Rafała Brzoski - otrzymała już niemal 10 tysięcy zgłoszeń, a ponad 1500 ekspertów wyraziło chęć uczestniczenia w pracach Zespołów. Druga tura pomysłów została już opublikowane na stronach www.sprawdzamy.com – można je przeanalizować, a także oddać głos na dowolną liczbę inicjatyw. Najważniejsze z nich dotyczą m.in.: zniesienia obowiązku badań okresowych niepełnosprawnych, ograniczenie kradzieży tożsamości, elektroniczne paragony fiskalne, wdrożenie usług cyfrowych, 12-miesięczne vacatio legis, uproszczona egzekucja należności, aktualizacja interpretacji podatkowych czy pozyskiwanie informacji przez organy skarbowe z rejestrów publicznych.

REKLAMA

Psy zamiast ochroniarza. Czy ich utrzymanie można wrzucić w koszty? Odpowiedź skarbówki może zaskoczyć wielu przedsiębiorców!

Zamiast ochroniarza – dwa duże psy. Przedsiębiorca prowadzący handel i naprawę maszyn zapytał skarbówkę, czy wydatki na karmę, weterynarza i akcesoria dla czworonożnych stróżów mogą obniżyć jego podatek. Odpowiedź fiskusa może zaskoczyć wielu przedsiębiorców!

Gospodarka obiegu zamkniętego. Czy ta idea ma jeszcze przyszłość w cieniu odwrotu od zielonej polityki?

Jeszcze kilka lat temu gospodarka cyrkularna była postrzegana jako fundament zrównoważonego rozwoju i kluczowy element walki ze zmianami klimatycznymi. Model ten, oparty na ponownym wykorzystaniu surowców i ograniczaniu wytwarzania odpadów, miał zrewolucjonizować światową gospodarkę. Jednak w 2025 roku staje on przed poważnym wyzwaniem – polityczne i gospodarcze zmiany powodują stopniowe odchodzenie od ambitnych celów środowiskowych. Ten temat komentuje dr Piotr Sosnowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

REKLAMA