REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wysokość akcyzy a pojemność silnika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Szczepkowska
Wysokość akcyzy a pojemność silnika / Fot. Fotolia
Wysokość akcyzy a pojemność silnika / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z obowiązującymi przepisami wysokość podatku akcyzowego od pojazdów zależy od pojemności ich silnika. Dla samochodów o pojemności silnika do 2000 cm3 podatek wynosi 3,1% wartości pojazdu, gdy samochód jest większy - pojemność silnika od 2000 cm3 podatek wynosi 18,6% wartości pojazdu. Tak wysoki podatek został ustalony na rzecz ochrony środowiska. Tłumaczy się, że pojazdy o wielkości silnika przekraczającej 2000 cm3 spalają znacznie więcej paliwa i tym samym stanowią większe zagrożenie dla środowiska.

INFORAKADEMIA poleca: VAT w transporcie i spedycji

REKLAMA

Słusznie jednak, zostało zauważone, że często pojazdy, które mają mniejszą pojemność silnika niż ustawowo przyjęte 2000 cm3, a są starsze niż te o większej pojemności, spalają dużo więcej paliwa, a tym samym są bardziej szkodliwe dla środowiska. Natomiast na tego typu pojazdy wysokość podatku akcyzowego nie została zwiększona.

W związku z powyższym pojawił się problem różnego rodzaju obejść wobec fiskusa, żeby uniknąć płacenia tak wysokiego podatku. Do problemu wysokości podatku akcyzowego zależnego od pojemności silnika odniosło się Ministerstwo Finansów, na skutek interpelacji nr 32445 posła Krzysztofa Brejza.

Nie każda reklamacja daje prawo do obniżenia akcyzy

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że zgodnie z art. 100 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlega: import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zauważa, że to ustawa stanowi o w/w regulacji dotyczącej zależności podatku od pojemności silnika. Podstawą opodatkowania samochodu jest kwota należna z tytułu sprzedaży samochodu osobowego na terytorium kraju pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy należne od tego samochodu osobowego, kwota, jaką podatnik jest zobowiązany zapłacić za samochód osobowy - w przypadku jego nabycia wewnątrzwspólnotowego, wartość celna samochodu osobowego powiększona o należne cło - w przypadku importu tego samochodu.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Odnosząc się do interpelacji ministerstwo tłumaczy, iż kilkakrotnie były prowadzone prace nad przepisami, które zakładały zastąpienie akcyzy rodzajem podatku uzależnionego od czynników środowiskowych w stosunku do wszystkich samochodów zarejestrowanych na terytorium Polski (zarówno nabywanych wewnątrzwspólnotowo, importowanych jak i sprzedawanych na terytorium naszego kraju). Ministerstwo Finansów dwukrotnie kierowało na ścieżkę legislacyjną projekt ustawy o podatku uzależnionym od czynnika środowiskowego, który miałby zastąpić podatek akcyzowy od samochodów osobowych. Pierwszy projekt, tj. projekt ustawy o podatku ekologicznym od samochodów (druk sejmowy nr 3839) przewidywał, że podstawą do obliczenia podatku miałaby być pojemność skokowa silnika z uwzględnieniem normy EURO. Projekt ten został przekazany pod obrady Sejmu IV Kadencji, który w 2005 r. przedmiotowy projekt odrzucił podczas pierwszego czytania. Następnie w 2006 r. Sejm V kadencji ponownie, podczas pierwszego czytania, odrzucił przygotowany projekt ustawy o podatku od samochodów (druk nr 735). Również w tym projekcie podstawą do obliczenia podatku była pojemność skokowa silnika z uwzględnieniem normy EURO. W związku z powyższym zaniechano prac nad wprowadzeniem podatku uzależnionego od czynnika środowiskowego, który miałby zastąpić podatek akcyzowy od samochodów osobowych. Obecnie ministerstwo informuje, że nie są prowadzone prace w tym zakresie.

W związku z pomysłem ustalania wysokości podatku akcyzowego ze względu na wiek pojazdu, a nie pojemność jego silnika, ministerstwo przytoczyło stanowisko Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, dotyczące niezgodności z art. 90 TWE ( obecnie art. 110 TFUE) w zakresie, w jakim kwota podatku akcyzowego nakładana na samochody używane starsze niż 2 lata, (czyli te, dla których, zgodnie z obowiązującymi do dnia 30 listopada 2006 r. regulacjami określonymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek akcyzy (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.), stawki akcyzy wzrastały wraz z wiekiem pojazdu) przewyższa kwotę podatku zawartą w wartości rynkowej podobnych używanych samochodów zarejestrowanych w kraju. Zdaniem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości samochody osobowe, starsze niż dwuletnie, nabyte wewnątrzwspólnotowo po 1 maja 2004 r., mogły być wyżej opodatkowane podatkiem akcyzowym od sprzedawanych samochodów już zarejestrowanych w Polsce. W związku z powyższym zrezygnowano z uzależnienia wysokości stawki akcyzy na samochody od wieku pojazdu natomiast pozostawiono kryterium pojemności silnika.

Zwrot akcyzy samochodowej w 2015 roku

Ministerstwo Finansów ukazuje, że mimo niektórych działań mających na celu oszukanie fiskusa np. po przez zgłoszenie mniejszej pojemności silnika niż jest faktycznie, budżet państwa nie ucierpiał. Nie są dostępne wszystkie informacje dotyczące ilości obejść nakazu zapłaty podatku akcyzowego natomiast wiadomym jest, że w 2011 r. kwota, która zasiliła budżet państwa z podatku akcyzowego wynosiła 1 253 728,5 tyś. zł, a już w 2014 r. 1 642 000,3 tyś. zł.

Pomimo ustaleń, które doprowadziły do wniosku, że oprócz pojemności silnika liczy się również wiek samochodu, jeżeli chodzi o ilość produkowanych spalin, przepisy w dalszym ciągu przewidują wyłącznie czynnik pojemnościowy do ustalania wysokości podatku akcyzowego od pojazdu.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA