REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wysokość akcyzy a pojemność silnika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Szczepkowska
Wysokość akcyzy a pojemność silnika / Fot. Fotolia
Wysokość akcyzy a pojemność silnika / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z obowiązującymi przepisami wysokość podatku akcyzowego od pojazdów zależy od pojemności ich silnika. Dla samochodów o pojemności silnika do 2000 cm3 podatek wynosi 3,1% wartości pojazdu, gdy samochód jest większy - pojemność silnika od 2000 cm3 podatek wynosi 18,6% wartości pojazdu. Tak wysoki podatek został ustalony na rzecz ochrony środowiska. Tłumaczy się, że pojazdy o wielkości silnika przekraczającej 2000 cm3 spalają znacznie więcej paliwa i tym samym stanowią większe zagrożenie dla środowiska.

INFORAKADEMIA poleca: VAT w transporcie i spedycji

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Słusznie jednak, zostało zauważone, że często pojazdy, które mają mniejszą pojemność silnika niż ustawowo przyjęte 2000 cm3, a są starsze niż te o większej pojemności, spalają dużo więcej paliwa, a tym samym są bardziej szkodliwe dla środowiska. Natomiast na tego typu pojazdy wysokość podatku akcyzowego nie została zwiększona.

W związku z powyższym pojawił się problem różnego rodzaju obejść wobec fiskusa, żeby uniknąć płacenia tak wysokiego podatku. Do problemu wysokości podatku akcyzowego zależnego od pojemności silnika odniosło się Ministerstwo Finansów, na skutek interpelacji nr 32445 posła Krzysztofa Brejza.

Nie każda reklamacja daje prawo do obniżenia akcyzy

REKLAMA

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że zgodnie z art. 100 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlega: import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zauważa, że to ustawa stanowi o w/w regulacji dotyczącej zależności podatku od pojemności silnika. Podstawą opodatkowania samochodu jest kwota należna z tytułu sprzedaży samochodu osobowego na terytorium kraju pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy należne od tego samochodu osobowego, kwota, jaką podatnik jest zobowiązany zapłacić za samochód osobowy - w przypadku jego nabycia wewnątrzwspólnotowego, wartość celna samochodu osobowego powiększona o należne cło - w przypadku importu tego samochodu.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Odnosząc się do interpelacji ministerstwo tłumaczy, iż kilkakrotnie były prowadzone prace nad przepisami, które zakładały zastąpienie akcyzy rodzajem podatku uzależnionego od czynników środowiskowych w stosunku do wszystkich samochodów zarejestrowanych na terytorium Polski (zarówno nabywanych wewnątrzwspólnotowo, importowanych jak i sprzedawanych na terytorium naszego kraju). Ministerstwo Finansów dwukrotnie kierowało na ścieżkę legislacyjną projekt ustawy o podatku uzależnionym od czynnika środowiskowego, który miałby zastąpić podatek akcyzowy od samochodów osobowych. Pierwszy projekt, tj. projekt ustawy o podatku ekologicznym od samochodów (druk sejmowy nr 3839) przewidywał, że podstawą do obliczenia podatku miałaby być pojemność skokowa silnika z uwzględnieniem normy EURO. Projekt ten został przekazany pod obrady Sejmu IV Kadencji, który w 2005 r. przedmiotowy projekt odrzucił podczas pierwszego czytania. Następnie w 2006 r. Sejm V kadencji ponownie, podczas pierwszego czytania, odrzucił przygotowany projekt ustawy o podatku od samochodów (druk nr 735). Również w tym projekcie podstawą do obliczenia podatku była pojemność skokowa silnika z uwzględnieniem normy EURO. W związku z powyższym zaniechano prac nad wprowadzeniem podatku uzależnionego od czynnika środowiskowego, który miałby zastąpić podatek akcyzowy od samochodów osobowych. Obecnie ministerstwo informuje, że nie są prowadzone prace w tym zakresie.

W związku z pomysłem ustalania wysokości podatku akcyzowego ze względu na wiek pojazdu, a nie pojemność jego silnika, ministerstwo przytoczyło stanowisko Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, dotyczące niezgodności z art. 90 TWE ( obecnie art. 110 TFUE) w zakresie, w jakim kwota podatku akcyzowego nakładana na samochody używane starsze niż 2 lata, (czyli te, dla których, zgodnie z obowiązującymi do dnia 30 listopada 2006 r. regulacjami określonymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek akcyzy (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.), stawki akcyzy wzrastały wraz z wiekiem pojazdu) przewyższa kwotę podatku zawartą w wartości rynkowej podobnych używanych samochodów zarejestrowanych w kraju. Zdaniem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości samochody osobowe, starsze niż dwuletnie, nabyte wewnątrzwspólnotowo po 1 maja 2004 r., mogły być wyżej opodatkowane podatkiem akcyzowym od sprzedawanych samochodów już zarejestrowanych w Polsce. W związku z powyższym zrezygnowano z uzależnienia wysokości stawki akcyzy na samochody od wieku pojazdu natomiast pozostawiono kryterium pojemności silnika.

Zwrot akcyzy samochodowej w 2015 roku

Ministerstwo Finansów ukazuje, że mimo niektórych działań mających na celu oszukanie fiskusa np. po przez zgłoszenie mniejszej pojemności silnika niż jest faktycznie, budżet państwa nie ucierpiał. Nie są dostępne wszystkie informacje dotyczące ilości obejść nakazu zapłaty podatku akcyzowego natomiast wiadomym jest, że w 2011 r. kwota, która zasiliła budżet państwa z podatku akcyzowego wynosiła 1 253 728,5 tyś. zł, a już w 2014 r. 1 642 000,3 tyś. zł.

Pomimo ustaleń, które doprowadziły do wniosku, że oprócz pojemności silnika liczy się również wiek samochodu, jeżeli chodzi o ilość produkowanych spalin, przepisy w dalszym ciągu przewidują wyłącznie czynnik pojemnościowy do ustalania wysokości podatku akcyzowego od pojazdu.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

REKLAMA

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia aż do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

REKLAMA

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA