REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wysokość akcyzy a pojemność silnika

Marta Szczepkowska
Wysokość akcyzy a pojemność silnika / Fot. Fotolia
Wysokość akcyzy a pojemność silnika / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z obowiązującymi przepisami wysokość podatku akcyzowego od pojazdów zależy od pojemności ich silnika. Dla samochodów o pojemności silnika do 2000 cm3 podatek wynosi 3,1% wartości pojazdu, gdy samochód jest większy - pojemność silnika od 2000 cm3 podatek wynosi 18,6% wartości pojazdu. Tak wysoki podatek został ustalony na rzecz ochrony środowiska. Tłumaczy się, że pojazdy o wielkości silnika przekraczającej 2000 cm3 spalają znacznie więcej paliwa i tym samym stanowią większe zagrożenie dla środowiska.

INFORAKADEMIA poleca: VAT w transporcie i spedycji

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Słusznie jednak, zostało zauważone, że często pojazdy, które mają mniejszą pojemność silnika niż ustawowo przyjęte 2000 cm3, a są starsze niż te o większej pojemności, spalają dużo więcej paliwa, a tym samym są bardziej szkodliwe dla środowiska. Natomiast na tego typu pojazdy wysokość podatku akcyzowego nie została zwiększona.

W związku z powyższym pojawił się problem różnego rodzaju obejść wobec fiskusa, żeby uniknąć płacenia tak wysokiego podatku. Do problemu wysokości podatku akcyzowego zależnego od pojemności silnika odniosło się Ministerstwo Finansów, na skutek interpelacji nr 32445 posła Krzysztofa Brejza.

Nie każda reklamacja daje prawo do obniżenia akcyzy

REKLAMA

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że zgodnie z art. 100 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlega: import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zauważa, że to ustawa stanowi o w/w regulacji dotyczącej zależności podatku od pojemności silnika. Podstawą opodatkowania samochodu jest kwota należna z tytułu sprzedaży samochodu osobowego na terytorium kraju pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy należne od tego samochodu osobowego, kwota, jaką podatnik jest zobowiązany zapłacić za samochód osobowy - w przypadku jego nabycia wewnątrzwspólnotowego, wartość celna samochodu osobowego powiększona o należne cło - w przypadku importu tego samochodu.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Odnosząc się do interpelacji ministerstwo tłumaczy, iż kilkakrotnie były prowadzone prace nad przepisami, które zakładały zastąpienie akcyzy rodzajem podatku uzależnionego od czynników środowiskowych w stosunku do wszystkich samochodów zarejestrowanych na terytorium Polski (zarówno nabywanych wewnątrzwspólnotowo, importowanych jak i sprzedawanych na terytorium naszego kraju). Ministerstwo Finansów dwukrotnie kierowało na ścieżkę legislacyjną projekt ustawy o podatku uzależnionym od czynnika środowiskowego, który miałby zastąpić podatek akcyzowy od samochodów osobowych. Pierwszy projekt, tj. projekt ustawy o podatku ekologicznym od samochodów (druk sejmowy nr 3839) przewidywał, że podstawą do obliczenia podatku miałaby być pojemność skokowa silnika z uwzględnieniem normy EURO. Projekt ten został przekazany pod obrady Sejmu IV Kadencji, który w 2005 r. przedmiotowy projekt odrzucił podczas pierwszego czytania. Następnie w 2006 r. Sejm V kadencji ponownie, podczas pierwszego czytania, odrzucił przygotowany projekt ustawy o podatku od samochodów (druk nr 735). Również w tym projekcie podstawą do obliczenia podatku była pojemność skokowa silnika z uwzględnieniem normy EURO. W związku z powyższym zaniechano prac nad wprowadzeniem podatku uzależnionego od czynnika środowiskowego, który miałby zastąpić podatek akcyzowy od samochodów osobowych. Obecnie ministerstwo informuje, że nie są prowadzone prace w tym zakresie.

W związku z pomysłem ustalania wysokości podatku akcyzowego ze względu na wiek pojazdu, a nie pojemność jego silnika, ministerstwo przytoczyło stanowisko Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, dotyczące niezgodności z art. 90 TWE ( obecnie art. 110 TFUE) w zakresie, w jakim kwota podatku akcyzowego nakładana na samochody używane starsze niż 2 lata, (czyli te, dla których, zgodnie z obowiązującymi do dnia 30 listopada 2006 r. regulacjami określonymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek akcyzy (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.), stawki akcyzy wzrastały wraz z wiekiem pojazdu) przewyższa kwotę podatku zawartą w wartości rynkowej podobnych używanych samochodów zarejestrowanych w kraju. Zdaniem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości samochody osobowe, starsze niż dwuletnie, nabyte wewnątrzwspólnotowo po 1 maja 2004 r., mogły być wyżej opodatkowane podatkiem akcyzowym od sprzedawanych samochodów już zarejestrowanych w Polsce. W związku z powyższym zrezygnowano z uzależnienia wysokości stawki akcyzy na samochody od wieku pojazdu natomiast pozostawiono kryterium pojemności silnika.

Zwrot akcyzy samochodowej w 2015 roku

Ministerstwo Finansów ukazuje, że mimo niektórych działań mających na celu oszukanie fiskusa np. po przez zgłoszenie mniejszej pojemności silnika niż jest faktycznie, budżet państwa nie ucierpiał. Nie są dostępne wszystkie informacje dotyczące ilości obejść nakazu zapłaty podatku akcyzowego natomiast wiadomym jest, że w 2011 r. kwota, która zasiliła budżet państwa z podatku akcyzowego wynosiła 1 253 728,5 tyś. zł, a już w 2014 r. 1 642 000,3 tyś. zł.

Pomimo ustaleń, które doprowadziły do wniosku, że oprócz pojemności silnika liczy się również wiek samochodu, jeżeli chodzi o ilość produkowanych spalin, przepisy w dalszym ciągu przewidują wyłącznie czynnik pojemnościowy do ustalania wysokości podatku akcyzowego od pojazdu.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA