REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwienia dla firm w zakresie podatku akcyzowego od 1 stycznia 2016 r.

Ułatwienia dla firm w zakresie podatku akcyzowego od 1 stycznia 2016 r. /Fotolia
Ułatwienia dla firm w zakresie podatku akcyzowego od 1 stycznia 2016 r. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rządowy projekt zmian ustawy o akcyzie, który przewiduje ułatwienia dla firm, ale zarazem ma ukrócić nieprawidłowości w obrocie suszem tytoniowym, trafił do dalszych prac do komisji finansów publicznych. Planowany termin wejścia w życie proponowanych zmian to 1 stycznia 2016 r.

Wiceminister finansów Jarosław Neneman powiedział podczas pierwszego czytania projektu w Sejmie, że jest on bardzo wyczekiwany przez firmy. Poinformował, że rzadko mu się zdarzą odbierać telefony od przedsiębiorców, którzy pytają, kiedy wreszcie nastąpią zmiany. "Znakomita większość zmian ma na celu ułatwienie i uproszczenie prowadzenia działalności, likwidację podwójnych procedur" - mówił Neneman. Wyraził pewność, że zmiany zostaną dobrze przyjęte przez podatników.

REKLAMA

Autopromocja

Nie każda reklamacja daje prawo do obniżenia akcyzy

Według niego te propozycje nie będą wzbudzać kontrowersji. Wiceminister dodał, że w projekcie są też przepisy, które mają uszczelnić system, dotyczące obrotu tytoniem. Neneman poinformował, że w latach 2013-14 skontrolowano 260 podmiotów z branży (na 350 funkcjonujących na rynku) i w 30 proc. wykryto nieprawidłowości. Chodziło zwłaszcza o nielegalne transakcje związane w sumie z 2 tys. ton suszu tytoniowego (połowa dotyczyła dostaw wewnątrzwspólnotowych). Fiskus stracił na nich 830 mln zł.

"W tej branży działa zorganizowana przestępczość" - powiedział Neneman. Poinformował, że niedawno pod Warszawą zamknięto nielegalną fabrykę, w której ujawniono 33 mln zł w gotówce. "To pokazuje skalę nieprawidłowości, czy też przestępczej działalności" - ocenił. Poprosił Sejm, by ze względu na oczekiwania firm szybko uchwalić zmiany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Zofia Czernow (PO) wskazała, że celem projektowanych zmian jest uproszczenie przepisów oraz zniesienie lub ograniczenie niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych dotyczących podmiotów prowadzących działalność w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych.

"Celem zmian jest także doprecyzowanie obowiązującego prawa. Proponowane zmiany wychodzą naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców, którzy kierowali w tej sprawie wiele wniosków i postulatów do ministerstwa finansów" - powiedziała.

Maria Zuba z PiS oceniła, że projekt powinien być odrzucony ze względów proceduralnych, bowiem wpłynął do Sejmu 17 czerwca br., a rząd chce, by zmiany weszły w życie 31 lipca 2015 r.

Zdaniem Zuby rząd nie dał posłom szansy, by skorzystać z ekspertyz biegłych i środowisk, których zmiany dotyczą. Posłanka wnioskowała, by nad projektem pracować dłużej. Przyznała, że w propozycjach rządu jest wiele zapisów, które ułatwią przedsiębiorcom działalność, jednak w dokumencie można też znaleźć przepisy, które będą ją utrudniały. "Na pięć dobrych przepisów rząd zawsze ma tendencje, aby wprowadzić dwa rozwiązania, które w trybie pilnym są nowelizowane" - oceniła.

Zwrot akcyzy samochodowej w 2015 roku

Według Romualda Garczewskiego (PSL), zakres przewidywanych regulacji jest bardzo szeroki. Przyznał, że zmiany ograniczą koszty prowadzenia działalności, wyraził jednocześnie obawy, czy zmiany zmierzające do ograniczenia przestępczości w handlu tytoniem nie wyeliminują z rynku wielu uczciwych podmiotów, których nie będzie stać na wpłatę wysokiego zabezpieczenia.

Poseł PSL poprosił o wnikliwe analizy podczas prac nad projektem. Pytał, też czy wskutek zmian rynek handlu suszem tytoniowym nie zostanie zdominowany przez duże zagraniczne koncerny, a polskie mniejsze firmy upadną. "Czy ten termin wejścia w życie nie jest za krótki?" - pytał Garczewski.

Także Ryszard Zbrzyzny (SLD) mówił, że celem zmian jest m.in. uproszczenie przepisów i zniesienie obowiązków administracyjnych. Według niego może to obniżyć koszty po stronie firm oraz poborcy podatku akcyzowego. Zdaniem Zbrzyznego dla SLD szczególnie ważne są dwie regulacje. Pierwsza dotyczy wprowadzenia zwolnienia od akcyzy dla zakładów energochłonnych rozpoczynających działalność gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów węglowych lub gazowych.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

"To jest dobra regulacja dająca możliwość inwestowania z korzyścią dla miejsc pracy i konsumentów" - mówił poseł. Jego zdaniem zakłady energochłonne potrzebują pomocy państwa, aby mieć zachętę do inwestowania m.in. w nowe instalacje. Druga wskazana przez Zbrzyznego kwestia to walka z oszustwami działającymi w obrocie suszem tytoniowym.

Krzysztof Popiołek (ZP) krytykował rząd za tryb legislacji. Mówił, że w tak krótkim czasie niemożliwe było zapoznanie się z projektem, niemniej zaznaczył, że jego klub poprze każdą inicjatywę, która ma ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej.

Wiceminister Neneman przyznał, że najbardziej realny obecnie termin na wejście w życie ustawy to 1 stycznia 2016 r.; apelował jednak, by część przepisów wprowadzić we wcześniejszym, możliwym terminie. Odnosząc się do kwestii oszustw na rynku tytoniu powiedział, że problem mógłby zostać rozwiązany przez wprowadzenie przez ministra rolnictwa kontraktacji tytoniu, ale jak na razie tego nie zrobiono.

Projekt przewiduje m.in. wprowadzenie w określonych sytuacjach możliwości wyboru przez podatnika właściwego organu podatkowego w zakresie akcyzy, czy wprowadzenie zwolnienia od akcyzy także dla zakładów energochłonnych rozpoczynających działalność gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów węglowych lub gazowych.

W projekcie znajdują się regulacje, które umożliwiają zastąpienie ewidencji prowadzonych dotychczas na potrzeby akcyzy dokumentacją prowadzoną na potrzeby podatkowe lub księgowe inne niż ten podatek.

Ograniczona ma zostać dokumentacja dotycząca kontroli wyrobów akcyzowych. Ma to nastąpić m.in. dzięki wyeliminowaniu podwójnej weryfikacji podmiotów przed wydaniem zezwolenia akcyzowego oraz podwójnej dokumentacji dotyczącej składu podatkowego. Wprowadzony ma zostać jednego wniosku o wydanie zezwolenia i tzw. urzędowe sprawdzenie.

Projekt przewiduje też wprowadzenie obowiązku rejestracji pośredniczących podmiotów tytoniowych i wymogu składnia przez nie zabezpieczenia akcyzowego. Zniesiony ma natomiast zostać obowiązek składania zabezpieczenia akcyzowego przy przemieszczaniu wyrobów z zerową stawką akcyzy w procedurze zawieszenia, co ma zmniejszyć koszty prowadzenia działalności. (PAP)

mmu/ par/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: lista 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

REKLAMA

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

REKLAMA