REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwienia dla firm w zakresie podatku akcyzowego od 1 stycznia 2016 r.

Ułatwienia dla firm w zakresie podatku akcyzowego od 1 stycznia 2016 r. /Fotolia
Ułatwienia dla firm w zakresie podatku akcyzowego od 1 stycznia 2016 r. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rządowy projekt zmian ustawy o akcyzie, który przewiduje ułatwienia dla firm, ale zarazem ma ukrócić nieprawidłowości w obrocie suszem tytoniowym, trafił do dalszych prac do komisji finansów publicznych. Planowany termin wejścia w życie proponowanych zmian to 1 stycznia 2016 r.

Wiceminister finansów Jarosław Neneman powiedział podczas pierwszego czytania projektu w Sejmie, że jest on bardzo wyczekiwany przez firmy. Poinformował, że rzadko mu się zdarzą odbierać telefony od przedsiębiorców, którzy pytają, kiedy wreszcie nastąpią zmiany. "Znakomita większość zmian ma na celu ułatwienie i uproszczenie prowadzenia działalności, likwidację podwójnych procedur" - mówił Neneman. Wyraził pewność, że zmiany zostaną dobrze przyjęte przez podatników.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nie każda reklamacja daje prawo do obniżenia akcyzy

Według niego te propozycje nie będą wzbudzać kontrowersji. Wiceminister dodał, że w projekcie są też przepisy, które mają uszczelnić system, dotyczące obrotu tytoniem. Neneman poinformował, że w latach 2013-14 skontrolowano 260 podmiotów z branży (na 350 funkcjonujących na rynku) i w 30 proc. wykryto nieprawidłowości. Chodziło zwłaszcza o nielegalne transakcje związane w sumie z 2 tys. ton suszu tytoniowego (połowa dotyczyła dostaw wewnątrzwspólnotowych). Fiskus stracił na nich 830 mln zł.

REKLAMA

"W tej branży działa zorganizowana przestępczość" - powiedział Neneman. Poinformował, że niedawno pod Warszawą zamknięto nielegalną fabrykę, w której ujawniono 33 mln zł w gotówce. "To pokazuje skalę nieprawidłowości, czy też przestępczej działalności" - ocenił. Poprosił Sejm, by ze względu na oczekiwania firm szybko uchwalić zmiany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Zofia Czernow (PO) wskazała, że celem projektowanych zmian jest uproszczenie przepisów oraz zniesienie lub ograniczenie niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych dotyczących podmiotów prowadzących działalność w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych.

"Celem zmian jest także doprecyzowanie obowiązującego prawa. Proponowane zmiany wychodzą naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców, którzy kierowali w tej sprawie wiele wniosków i postulatów do ministerstwa finansów" - powiedziała.

Maria Zuba z PiS oceniła, że projekt powinien być odrzucony ze względów proceduralnych, bowiem wpłynął do Sejmu 17 czerwca br., a rząd chce, by zmiany weszły w życie 31 lipca 2015 r.

Zdaniem Zuby rząd nie dał posłom szansy, by skorzystać z ekspertyz biegłych i środowisk, których zmiany dotyczą. Posłanka wnioskowała, by nad projektem pracować dłużej. Przyznała, że w propozycjach rządu jest wiele zapisów, które ułatwią przedsiębiorcom działalność, jednak w dokumencie można też znaleźć przepisy, które będą ją utrudniały. "Na pięć dobrych przepisów rząd zawsze ma tendencje, aby wprowadzić dwa rozwiązania, które w trybie pilnym są nowelizowane" - oceniła.

Zwrot akcyzy samochodowej w 2015 roku

Według Romualda Garczewskiego (PSL), zakres przewidywanych regulacji jest bardzo szeroki. Przyznał, że zmiany ograniczą koszty prowadzenia działalności, wyraził jednocześnie obawy, czy zmiany zmierzające do ograniczenia przestępczości w handlu tytoniem nie wyeliminują z rynku wielu uczciwych podmiotów, których nie będzie stać na wpłatę wysokiego zabezpieczenia.

Poseł PSL poprosił o wnikliwe analizy podczas prac nad projektem. Pytał, też czy wskutek zmian rynek handlu suszem tytoniowym nie zostanie zdominowany przez duże zagraniczne koncerny, a polskie mniejsze firmy upadną. "Czy ten termin wejścia w życie nie jest za krótki?" - pytał Garczewski.

Także Ryszard Zbrzyzny (SLD) mówił, że celem zmian jest m.in. uproszczenie przepisów i zniesienie obowiązków administracyjnych. Według niego może to obniżyć koszty po stronie firm oraz poborcy podatku akcyzowego. Zdaniem Zbrzyznego dla SLD szczególnie ważne są dwie regulacje. Pierwsza dotyczy wprowadzenia zwolnienia od akcyzy dla zakładów energochłonnych rozpoczynających działalność gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów węglowych lub gazowych.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

"To jest dobra regulacja dająca możliwość inwestowania z korzyścią dla miejsc pracy i konsumentów" - mówił poseł. Jego zdaniem zakłady energochłonne potrzebują pomocy państwa, aby mieć zachętę do inwestowania m.in. w nowe instalacje. Druga wskazana przez Zbrzyznego kwestia to walka z oszustwami działającymi w obrocie suszem tytoniowym.

Krzysztof Popiołek (ZP) krytykował rząd za tryb legislacji. Mówił, że w tak krótkim czasie niemożliwe było zapoznanie się z projektem, niemniej zaznaczył, że jego klub poprze każdą inicjatywę, która ma ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej.

Wiceminister Neneman przyznał, że najbardziej realny obecnie termin na wejście w życie ustawy to 1 stycznia 2016 r.; apelował jednak, by część przepisów wprowadzić we wcześniejszym, możliwym terminie. Odnosząc się do kwestii oszustw na rynku tytoniu powiedział, że problem mógłby zostać rozwiązany przez wprowadzenie przez ministra rolnictwa kontraktacji tytoniu, ale jak na razie tego nie zrobiono.

Projekt przewiduje m.in. wprowadzenie w określonych sytuacjach możliwości wyboru przez podatnika właściwego organu podatkowego w zakresie akcyzy, czy wprowadzenie zwolnienia od akcyzy także dla zakładów energochłonnych rozpoczynających działalność gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów węglowych lub gazowych.

W projekcie znajdują się regulacje, które umożliwiają zastąpienie ewidencji prowadzonych dotychczas na potrzeby akcyzy dokumentacją prowadzoną na potrzeby podatkowe lub księgowe inne niż ten podatek.

Ograniczona ma zostać dokumentacja dotycząca kontroli wyrobów akcyzowych. Ma to nastąpić m.in. dzięki wyeliminowaniu podwójnej weryfikacji podmiotów przed wydaniem zezwolenia akcyzowego oraz podwójnej dokumentacji dotyczącej składu podatkowego. Wprowadzony ma zostać jednego wniosku o wydanie zezwolenia i tzw. urzędowe sprawdzenie.

Projekt przewiduje też wprowadzenie obowiązku rejestracji pośredniczących podmiotów tytoniowych i wymogu składnia przez nie zabezpieczenia akcyzowego. Zniesiony ma natomiast zostać obowiązek składania zabezpieczenia akcyzowego przy przemieszczaniu wyrobów z zerową stawką akcyzy w procedurze zawieszenia, co ma zmniejszyć koszty prowadzenia działalności. (PAP)

mmu/ par/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA