REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwienia dla firm w zakresie podatku akcyzowego od 1 stycznia 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Ułatwienia dla firm w zakresie podatku akcyzowego od 1 stycznia 2016 r. /Fotolia
Ułatwienia dla firm w zakresie podatku akcyzowego od 1 stycznia 2016 r. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rządowy projekt zmian ustawy o akcyzie, który przewiduje ułatwienia dla firm, ale zarazem ma ukrócić nieprawidłowości w obrocie suszem tytoniowym, trafił do dalszych prac do komisji finansów publicznych. Planowany termin wejścia w życie proponowanych zmian to 1 stycznia 2016 r.

Wiceminister finansów Jarosław Neneman powiedział podczas pierwszego czytania projektu w Sejmie, że jest on bardzo wyczekiwany przez firmy. Poinformował, że rzadko mu się zdarzą odbierać telefony od przedsiębiorców, którzy pytają, kiedy wreszcie nastąpią zmiany. "Znakomita większość zmian ma na celu ułatwienie i uproszczenie prowadzenia działalności, likwidację podwójnych procedur" - mówił Neneman. Wyraził pewność, że zmiany zostaną dobrze przyjęte przez podatników.

REKLAMA

REKLAMA

Nie każda reklamacja daje prawo do obniżenia akcyzy

Według niego te propozycje nie będą wzbudzać kontrowersji. Wiceminister dodał, że w projekcie są też przepisy, które mają uszczelnić system, dotyczące obrotu tytoniem. Neneman poinformował, że w latach 2013-14 skontrolowano 260 podmiotów z branży (na 350 funkcjonujących na rynku) i w 30 proc. wykryto nieprawidłowości. Chodziło zwłaszcza o nielegalne transakcje związane w sumie z 2 tys. ton suszu tytoniowego (połowa dotyczyła dostaw wewnątrzwspólnotowych). Fiskus stracił na nich 830 mln zł.

REKLAMA

"W tej branży działa zorganizowana przestępczość" - powiedział Neneman. Poinformował, że niedawno pod Warszawą zamknięto nielegalną fabrykę, w której ujawniono 33 mln zł w gotówce. "To pokazuje skalę nieprawidłowości, czy też przestępczej działalności" - ocenił. Poprosił Sejm, by ze względu na oczekiwania firm szybko uchwalić zmiany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Zofia Czernow (PO) wskazała, że celem projektowanych zmian jest uproszczenie przepisów oraz zniesienie lub ograniczenie niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych dotyczących podmiotów prowadzących działalność w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych.

"Celem zmian jest także doprecyzowanie obowiązującego prawa. Proponowane zmiany wychodzą naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców, którzy kierowali w tej sprawie wiele wniosków i postulatów do ministerstwa finansów" - powiedziała.

Maria Zuba z PiS oceniła, że projekt powinien być odrzucony ze względów proceduralnych, bowiem wpłynął do Sejmu 17 czerwca br., a rząd chce, by zmiany weszły w życie 31 lipca 2015 r.

Zdaniem Zuby rząd nie dał posłom szansy, by skorzystać z ekspertyz biegłych i środowisk, których zmiany dotyczą. Posłanka wnioskowała, by nad projektem pracować dłużej. Przyznała, że w propozycjach rządu jest wiele zapisów, które ułatwią przedsiębiorcom działalność, jednak w dokumencie można też znaleźć przepisy, które będą ją utrudniały. "Na pięć dobrych przepisów rząd zawsze ma tendencje, aby wprowadzić dwa rozwiązania, które w trybie pilnym są nowelizowane" - oceniła.

Zwrot akcyzy samochodowej w 2015 roku

Według Romualda Garczewskiego (PSL), zakres przewidywanych regulacji jest bardzo szeroki. Przyznał, że zmiany ograniczą koszty prowadzenia działalności, wyraził jednocześnie obawy, czy zmiany zmierzające do ograniczenia przestępczości w handlu tytoniem nie wyeliminują z rynku wielu uczciwych podmiotów, których nie będzie stać na wpłatę wysokiego zabezpieczenia.

Poseł PSL poprosił o wnikliwe analizy podczas prac nad projektem. Pytał, też czy wskutek zmian rynek handlu suszem tytoniowym nie zostanie zdominowany przez duże zagraniczne koncerny, a polskie mniejsze firmy upadną. "Czy ten termin wejścia w życie nie jest za krótki?" - pytał Garczewski.

Także Ryszard Zbrzyzny (SLD) mówił, że celem zmian jest m.in. uproszczenie przepisów i zniesienie obowiązków administracyjnych. Według niego może to obniżyć koszty po stronie firm oraz poborcy podatku akcyzowego. Zdaniem Zbrzyznego dla SLD szczególnie ważne są dwie regulacje. Pierwsza dotyczy wprowadzenia zwolnienia od akcyzy dla zakładów energochłonnych rozpoczynających działalność gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów węglowych lub gazowych.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

"To jest dobra regulacja dająca możliwość inwestowania z korzyścią dla miejsc pracy i konsumentów" - mówił poseł. Jego zdaniem zakłady energochłonne potrzebują pomocy państwa, aby mieć zachętę do inwestowania m.in. w nowe instalacje. Druga wskazana przez Zbrzyznego kwestia to walka z oszustwami działającymi w obrocie suszem tytoniowym.

Krzysztof Popiołek (ZP) krytykował rząd za tryb legislacji. Mówił, że w tak krótkim czasie niemożliwe było zapoznanie się z projektem, niemniej zaznaczył, że jego klub poprze każdą inicjatywę, która ma ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej.

Wiceminister Neneman przyznał, że najbardziej realny obecnie termin na wejście w życie ustawy to 1 stycznia 2016 r.; apelował jednak, by część przepisów wprowadzić we wcześniejszym, możliwym terminie. Odnosząc się do kwestii oszustw na rynku tytoniu powiedział, że problem mógłby zostać rozwiązany przez wprowadzenie przez ministra rolnictwa kontraktacji tytoniu, ale jak na razie tego nie zrobiono.

Projekt przewiduje m.in. wprowadzenie w określonych sytuacjach możliwości wyboru przez podatnika właściwego organu podatkowego w zakresie akcyzy, czy wprowadzenie zwolnienia od akcyzy także dla zakładów energochłonnych rozpoczynających działalność gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów węglowych lub gazowych.

W projekcie znajdują się regulacje, które umożliwiają zastąpienie ewidencji prowadzonych dotychczas na potrzeby akcyzy dokumentacją prowadzoną na potrzeby podatkowe lub księgowe inne niż ten podatek.

Ograniczona ma zostać dokumentacja dotycząca kontroli wyrobów akcyzowych. Ma to nastąpić m.in. dzięki wyeliminowaniu podwójnej weryfikacji podmiotów przed wydaniem zezwolenia akcyzowego oraz podwójnej dokumentacji dotyczącej składu podatkowego. Wprowadzony ma zostać jednego wniosku o wydanie zezwolenia i tzw. urzędowe sprawdzenie.

Projekt przewiduje też wprowadzenie obowiązku rejestracji pośredniczących podmiotów tytoniowych i wymogu składnia przez nie zabezpieczenia akcyzowego. Zniesiony ma natomiast zostać obowiązek składania zabezpieczenia akcyzowego przy przemieszczaniu wyrobów z zerową stawką akcyzy w procedurze zawieszenia, co ma zmniejszyć koszty prowadzenia działalności. (PAP)

mmu/ par/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA