REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwienia dla firm w zakresie podatku akcyzowego od 1 stycznia 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Ułatwienia dla firm w zakresie podatku akcyzowego od 1 stycznia 2016 r. /Fotolia
Ułatwienia dla firm w zakresie podatku akcyzowego od 1 stycznia 2016 r. /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rządowy projekt zmian ustawy o akcyzie, który przewiduje ułatwienia dla firm, ale zarazem ma ukrócić nieprawidłowości w obrocie suszem tytoniowym, trafił do dalszych prac do komisji finansów publicznych. Planowany termin wejścia w życie proponowanych zmian to 1 stycznia 2016 r.

Wiceminister finansów Jarosław Neneman powiedział podczas pierwszego czytania projektu w Sejmie, że jest on bardzo wyczekiwany przez firmy. Poinformował, że rzadko mu się zdarzą odbierać telefony od przedsiębiorców, którzy pytają, kiedy wreszcie nastąpią zmiany. "Znakomita większość zmian ma na celu ułatwienie i uproszczenie prowadzenia działalności, likwidację podwójnych procedur" - mówił Neneman. Wyraził pewność, że zmiany zostaną dobrze przyjęte przez podatników.

REKLAMA

Autopromocja

Nie każda reklamacja daje prawo do obniżenia akcyzy

Według niego te propozycje nie będą wzbudzać kontrowersji. Wiceminister dodał, że w projekcie są też przepisy, które mają uszczelnić system, dotyczące obrotu tytoniem. Neneman poinformował, że w latach 2013-14 skontrolowano 260 podmiotów z branży (na 350 funkcjonujących na rynku) i w 30 proc. wykryto nieprawidłowości. Chodziło zwłaszcza o nielegalne transakcje związane w sumie z 2 tys. ton suszu tytoniowego (połowa dotyczyła dostaw wewnątrzwspólnotowych). Fiskus stracił na nich 830 mln zł.

"W tej branży działa zorganizowana przestępczość" - powiedział Neneman. Poinformował, że niedawno pod Warszawą zamknięto nielegalną fabrykę, w której ujawniono 33 mln zł w gotówce. "To pokazuje skalę nieprawidłowości, czy też przestępczej działalności" - ocenił. Poprosił Sejm, by ze względu na oczekiwania firm szybko uchwalić zmiany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Zofia Czernow (PO) wskazała, że celem projektowanych zmian jest uproszczenie przepisów oraz zniesienie lub ograniczenie niektórych uciążliwych i zbędnych obowiązków administracyjnych dotyczących podmiotów prowadzących działalność w zakresie wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych.

"Celem zmian jest także doprecyzowanie obowiązującego prawa. Proponowane zmiany wychodzą naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców, którzy kierowali w tej sprawie wiele wniosków i postulatów do ministerstwa finansów" - powiedziała.

Maria Zuba z PiS oceniła, że projekt powinien być odrzucony ze względów proceduralnych, bowiem wpłynął do Sejmu 17 czerwca br., a rząd chce, by zmiany weszły w życie 31 lipca 2015 r.

Zdaniem Zuby rząd nie dał posłom szansy, by skorzystać z ekspertyz biegłych i środowisk, których zmiany dotyczą. Posłanka wnioskowała, by nad projektem pracować dłużej. Przyznała, że w propozycjach rządu jest wiele zapisów, które ułatwią przedsiębiorcom działalność, jednak w dokumencie można też znaleźć przepisy, które będą ją utrudniały. "Na pięć dobrych przepisów rząd zawsze ma tendencje, aby wprowadzić dwa rozwiązania, które w trybie pilnym są nowelizowane" - oceniła.

Zwrot akcyzy samochodowej w 2015 roku

Według Romualda Garczewskiego (PSL), zakres przewidywanych regulacji jest bardzo szeroki. Przyznał, że zmiany ograniczą koszty prowadzenia działalności, wyraził jednocześnie obawy, czy zmiany zmierzające do ograniczenia przestępczości w handlu tytoniem nie wyeliminują z rynku wielu uczciwych podmiotów, których nie będzie stać na wpłatę wysokiego zabezpieczenia.

Poseł PSL poprosił o wnikliwe analizy podczas prac nad projektem. Pytał, też czy wskutek zmian rynek handlu suszem tytoniowym nie zostanie zdominowany przez duże zagraniczne koncerny, a polskie mniejsze firmy upadną. "Czy ten termin wejścia w życie nie jest za krótki?" - pytał Garczewski.

Także Ryszard Zbrzyzny (SLD) mówił, że celem zmian jest m.in. uproszczenie przepisów i zniesienie obowiązków administracyjnych. Według niego może to obniżyć koszty po stronie firm oraz poborcy podatku akcyzowego. Zdaniem Zbrzyznego dla SLD szczególnie ważne są dwie regulacje. Pierwsza dotyczy wprowadzenia zwolnienia od akcyzy dla zakładów energochłonnych rozpoczynających działalność gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów węglowych lub gazowych.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

"To jest dobra regulacja dająca możliwość inwestowania z korzyścią dla miejsc pracy i konsumentów" - mówił poseł. Jego zdaniem zakłady energochłonne potrzebują pomocy państwa, aby mieć zachętę do inwestowania m.in. w nowe instalacje. Druga wskazana przez Zbrzyznego kwestia to walka z oszustwami działającymi w obrocie suszem tytoniowym.

Krzysztof Popiołek (ZP) krytykował rząd za tryb legislacji. Mówił, że w tak krótkim czasie niemożliwe było zapoznanie się z projektem, niemniej zaznaczył, że jego klub poprze każdą inicjatywę, która ma ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej.

Wiceminister Neneman przyznał, że najbardziej realny obecnie termin na wejście w życie ustawy to 1 stycznia 2016 r.; apelował jednak, by część przepisów wprowadzić we wcześniejszym, możliwym terminie. Odnosząc się do kwestii oszustw na rynku tytoniu powiedział, że problem mógłby zostać rozwiązany przez wprowadzenie przez ministra rolnictwa kontraktacji tytoniu, ale jak na razie tego nie zrobiono.

Projekt przewiduje m.in. wprowadzenie w określonych sytuacjach możliwości wyboru przez podatnika właściwego organu podatkowego w zakresie akcyzy, czy wprowadzenie zwolnienia od akcyzy także dla zakładów energochłonnych rozpoczynających działalność gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów węglowych lub gazowych.

W projekcie znajdują się regulacje, które umożliwiają zastąpienie ewidencji prowadzonych dotychczas na potrzeby akcyzy dokumentacją prowadzoną na potrzeby podatkowe lub księgowe inne niż ten podatek.

Ograniczona ma zostać dokumentacja dotycząca kontroli wyrobów akcyzowych. Ma to nastąpić m.in. dzięki wyeliminowaniu podwójnej weryfikacji podmiotów przed wydaniem zezwolenia akcyzowego oraz podwójnej dokumentacji dotyczącej składu podatkowego. Wprowadzony ma zostać jednego wniosku o wydanie zezwolenia i tzw. urzędowe sprawdzenie.

Projekt przewiduje też wprowadzenie obowiązku rejestracji pośredniczących podmiotów tytoniowych i wymogu składnia przez nie zabezpieczenia akcyzowego. Zniesiony ma natomiast zostać obowiązek składania zabezpieczenia akcyzowego przy przemieszczaniu wyrobów z zerową stawką akcyzy w procedurze zawieszenia, co ma zmniejszyć koszty prowadzenia działalności. (PAP)

mmu/ par/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA