REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z akcyzy kosmetyków zawierających skażony alkohol etylowy

Zwolnienie z akcyzy kosmetyków zawierających skażony alkohol etylowy
Zwolnienie z akcyzy kosmetyków zawierających skażony alkohol etylowy

REKLAMA

REKLAMA

Trybunał Sprawiedliwości UE uznał, że zwolnienie z akcyzy kosmetyków zawierających skażony alkohol etylowy obowiązuje mimo zjawiska spożywania tych kosmetyków przez niektóre osoby jako napoje alkoholowe w celu odurzenia się (upojenia). Zdaniem TSUE nie można kwestionować zwolnienia z akcyzy prawidłowo (tj. zgodnie z przeznaczeniem) oznaczonego produktu tylko z tej przyczyny, że produkt bywa wykorzystywany do celów niezgodnych z jego przeznaczeniem.

Polskie kosmetyki ze skażonym alkoholem etylowym sprzedawane … i konsumowane na Litwie

Bene Factum, spółka z siedzibą na Litwie, przywoziła na terytorium Litwy w celach handlowych nabyte od spółki z siedzibą w Polsce płyny do płukania ust i alkohol kosmetyczny. Te produkty kosmetyczne były dopuszczone do swobodnego obrotu na terytorium Polski, a  zawarty w tych produktach alkohol etylowy został skażony zgodnie z wymogami obowiązującymi w Polsce (ale nie zgodnie z wymogami litewskimi). Do skażenia został użyty alkohol izopropylowy, będący substancją toksyczną. Te kosmetyki były produkowane przez polską firmę na zamówienie Bene Factum, która kontrolowała proces produkcyjny, m.in. decydując o składzie, wyglądzie opakowania i oznakowaniu produktów.

Autopromocja

Bene Factum nie zgłosiła przywozu tych towarów na terytorium litewskie i nie uiściła podatku akcyzowego od zawartego w spornych produktach alkoholu etylowego. Bowiem litewskie przepisy o podatku akcyzowym, zgodnie z przepisami unijnymi zwalniają z podatku akcyzowego alkohol etylowy skażony zgodnie z wymogami odpowiedniego państwa członkowskiego i wykorzystywany do wytwarzania produktów niespożywczych (także w przypadku alkoholu etylowego, zawartego w produktach niespożywczych, przywożonego z innego państwa członkowskiego UE).

Litewski organ podatkowy przeprowadził w odniesieniu do Bene Factum kontrolę podatkową, w wyniku której odkrył, że dystrybuowane przez Bene Factum kosmetyki zawierające skażony alkohol etylowy były sprzedawane przez różnych dystrybutorów hurtowych i detalicznych, m.in. prowadzących kioski. Zdaniem organu podatkowego: W kioskach tych sprzedaż spornych produktów była zasadniczo zorientowana na klientów konsumujących je jako odurzające napoje alkoholowe.

W toku postępowania podatkowego stwierdzono m.in., że:

1) Bene Factum nie podjęła żadnych specjalnych działań mających zapobiec konsumpcji importowanych kosmetyków jako napojów alkoholowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) opakowanie kosmetyków wybrane przez Bene Factum zawierało np. oznaczenie procentowej zawartości alkoholu,

3) do kosmetyków dodano środki aromatyzujące.

Zdaniem litewskich organów podatkowych ww. okoliczności, a także niska cena kosmetyków przyczyniały się do nabywania i spożywania tych kosmetyków jako napojów alkoholowych.

Przy czym nie było żadnych wątpliwości, że osoby, które nabywały owe kosmetyki  musiały wiedzieć, że nabywały kosmetyki a nie napoje alkoholowe przeznaczone do spożycia.

Z drugiej strony spółka Bene Factum wiedziała o tym, że niektóre osoby spożywały te kosmetyki jako napoje alkoholowe.

Wyżej wskazane ustalenia doprowadziły do wezwania Bene Factum (przez litewski organ podatkowy) do zapłaty podatku akcyzowego od tych kosmetyków.

Po kolejnych odwołaniach spółki Bene Factum sprawa trafiła do naczelnego sądu administracyjnego Litwy, który zwrócił się do TSUE z pytaniami prejudycjalnymi odnośnie interpretacji art. 27 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych.

Polecamy: INFORLEX Księgowość

Polecamy: INFORLEX Biznes

TSUE: Tylko alkohol przeznaczony do spożycia jest opodatkowany akcyzą

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 28 lutego 2019 r. w sprawie C‑567/17, mającej za przedmiot wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, złożony przez naczelny sąd administracyjny Litwy w postępowaniu: „Bene Factum” UAB przeciwko krajowemu inspektoratem podatkowym przy ministerstwie finansów Republiki Litwy, znalazły się dwie główne tezy:

  1. Artykuł 27 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych należy interpretować w ten sposób, że znajduje on zastosowanie do alkoholu etylowego skażonego zgodnie z wymogami państwa członkowskiego, zawartego w produktach kosmetycznych lub środkach higieny jamy ustnej, które, choć nie są przeznaczone jako takie do spożycia przez ludzi, są jednak spożywane jako napoje alkoholowe przez niektóre osoby.
  2. Artykuł 27 ust. 1 lit. b) dyrektywy 92/83 należy interpretować w ten sposób, że ma on zastosowanie do alkoholu etylowego skażonego zgodnie z wymogami państwa członkowskiego, zawartego w produktach kosmetycznych lub środkach higieny jamy ustnej, które, choć nie są przeznaczone jako takie do spożycia przez ludzi, są spożywane jako napoje alkoholowe przez niektóre osoby, jeżeli podmiot dokonujący przywozu tych produktów z danego państwa członkowskiego w celu umożliwienia w państwie członkowskim przeznaczenia ich dystrybucji przez inne osoby na rzecz konsumentów końcowych, wie, że są one również spożywane jako napoje alkoholowe, i zleca ich produkcję oraz etykietowanie, biorąc tę okoliczność pod uwagę w celu zwiększenia sprzedaży.

TSUE przypomniał, że zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. dyrektywy 92/83 w Unii Europejskiej (co do zasady) alkohol etylowy jest opodatkowany podatkiem akcyzowym.

Jednak art. 27 ust. 1 dyrektywy 92/83 przewiduje zwolnienie z akcyzy dla alkoholi, które nie są przeznaczone do spożycia jako napoje. Przepis art. 27 ust. 1 wprowadza dwa przypadki zwolnienia:

- alkohol całkowicie skażony - ust. 1 lit. a) - w stosunku do którego zmienia się całkowicie jego zapach, smak i kolor. Gdy produkty są rozprowadzane w postaci alkoholu całkowicie skażonego po dodaniu niektórych substancji, muszą to być substancje dozwolone w przepisach państwa członkowskiego. Jest to radykalne przetworzenie, do którego stosuje się względne ujednolicenie, ponieważ substancje zatwierdzone przez każde państwo członkowskie są uznawane w całej Unii Europejskiej.

- alkohol częściowo skażony - ust. 1 lit. b) - w innych przypadkach ze względu na potrzeby produkcyjne stosowanie całkowicie skażonego alkoholu nie jest właściwe i wymagane jest stosowanie alkoholi, których skażenie jest bardziej umiarkowane, tak aby wpływać tylko na jego zapach lub smak. Substancje skażające stosowane w całkowitym skażeniu zazwyczaj są bardzo agresywne ze względu na swój zapach lub smak oraz nie nadają się do zastosowań, które wymagają nałożenia ich na ciało, jak to ma miejsce na przykład w przypadku produktów kosmetycznych lub środków do higieny jamy ustnej. W tych przypadkach nie istnieje ujednolicenie, więc każde państwo reguluje substancje skażające określone w jego własnym ustawodawstwie.

Jak wskazał Rzecznik Generalny Manuel Campos Sánchez-Bordony w swojej opinii poprzedzającej przedmiotowy wyrok, zwolnienie z art. 27 ust. 1 lit. b) dyrektywy 92/83

jest uzależnione od jednoczesnego spełnienia następujących warunków:

- alkohol musi zostać poddany skażeniu zgodnie z wymogami państwa członkowskiego,

- alkohol (częściowo skażony) musi zostać użyty do wytworzenia dowolnego produktu,

- wytworzony w ten sposób produkt nie może być przeznaczony do spożycia przez ludzi.

TSUE uznał, że jeżeli w danym stanie faktycznym wszystkie trzy ww. warunki zostały łącznie spełnione (a tak było w rozpatrywanej sprawie), to nie można kwestionować zwolnienia z akcyzy (także w innym państwie członkowskim UE) takich produktów, nawet jeżeli zdarzają się przypadki spożywania tych produktów.

Analogiczny wyrok wydał Trybunał 7 grudnia 2000 r. (sprawa Włochy/Komisja – sygn. C‑482/98). W tym wyroku Trybunał uznał, że nie można kwestionować zwolnienia z akcyzy danego produktu tylko z tej przyczyny, że jego rzeczywiste przeznaczenie nie odpowiada nazwie nadanej mu przez przedsiębiorcę.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowa ubezpieczenia na życie będzie mniej ryzykowna. Zmieni się stopień ochrony ubezpieczonych

Umowa ubezpieczenia na życie. Podniesienie stopnia ochrony ubezpieczonych na życie zakłada projekt rozporządzenia Ministra Finansów ws. szczególnych zasad związanych z lokowaniem przez zakład ubezpieczeń aktywów z umów ubezpieczenia na życie, w których ryzyko lokaty ponosi ubezpieczający.

Automatyczny zwrot podatku PIT w 2024 roku. Dla nadpłat do 10 tys. zł krócej niż w ciągu 45 dni

Z przepisów wynika zasada, że urzędy skarbowe mają obowiązek zwrócić nadpłatę podatku PIT w ciągu 45 dni od dnia złożenia zeznania podatkowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. w usłudze Twój e-PIT) oraz 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego w tradycyjnej, papierowej formie. Ale w Krajowej Administracji Skarbowej funkcjonuje od 2 lat system AUTOZWROT, który pozwala na szybszy zwrot podatku.

Fiskus kontroluje mniej, ale za to skuteczniej. Kto może spodziewać się kontroli?

Ministerstwo Finansów podało, że w 2023 roku wszczęto prawie 29 proc. mniej kontroli podatkowych niż rok wcześniej. Jednak wciąż są one bardzo skuteczne, w 97,6 proc. stwierdzono nieprawidłowości. Czy w tym roku będzie podobnie? Na pewno w związku z tzw. dyrektywą DAC7, fiskus będzie sprawdzać, czy firmy korzystające z internetowych platform sprzedażowych nie uchylają się od płacenia podatków.

Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Ulga na dziecko po rozwodzie - były mąż rozliczał ulgę według schematu 50/50%, z czym nie godziła się była małżonka

Po rozwodzie matka dzieci próbowała zawrzeć z byłym mężem porozumienie dotyczące ulgi na dzieci. Proponowała byłemu mężowi proporcjonalne korzystanie z ulgi według proporcji - 30% dla niego i 70% dla niej. Mąż jednak nie godził się na takie rozwiązanie. Co postanowił w tej sprawie organ skarbowy?

REKLAMA