REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza od wyrobów węglowych – zasady opodatkowania i zwolnienia z podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Warzecha – Ważydrąg
Ekspert podatkowy, księgowa, właścicielka Biura Rachunkowego EVA
Akcyza od wyrobów węglowych – zasady opodatkowania i zwolnienia z podatku
Akcyza od wyrobów węglowych – zasady opodatkowania i zwolnienia z podatku

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2019 zmieniły się zasady skorzystania ze zwolnienia w podatku akcyzowym w zakresie obrotu wyrobami węglowymi. Zmiany te w zasadzie oceniane są pozytywnie, zmniejszają bowiem nadmierny formalizm i ilość sporządzanej dokumentacji. Nadal jednak warunki skorzystania ze zwolnienia są dość rygorystyczne. Podmioty zajmujące się handlem węglem na tzw składach musza się liczyć z koniecznością gromadzenia odpowiedniej dokumentacji.

Podatek akcyzowy od węgla

Wyroby węglowe co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Opodatkowaniu akcyzą podlega:

REKLAMA

Autopromocja

1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu,

2. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego,

3. import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego,

4. użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5. użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:

- nabytych w ramach zwolnienia o którym mowa poniżej, do celów innych niż zwolnione na podstawie przepisów ustawy o podatku akcyzowym, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w ustawie, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów uprawniających do zwolnienia,

- uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

- jeżeli nie można ustalić podmiotu, który sprzedał wyroby węglowe finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości,

6.  użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary,

7. powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Wyroby węglowe podlegają zwolnieniu od akcyzy w przypadku gdy są  przeznaczone do celów opałowych (sprzedaż na rzecz finalnych odbiorców):

- w procesie produkcji energii elektrycznej;

 - w procesie produkcji wyrobów energetycznych;

- przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty, żłobki i kluby dziecięce, podmioty lecznicze, jednostki organizacyjne pomocy społecznej, organizacje pożytku publicznego;

- do przewozu towarów i pasażerów koleją;

- do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

- w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie;

- w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;

- przez zakłady energochłonne, w których wprowadzony został system prowadzący do osiągania celów dot. ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Reasumując, obrót wyrobami węglowymi będzie podlegał opodatkowaniu akcyzą, jednak po spełnieniu pewnych warunków istnieje możliwość skorzystania ze zwolnienia. Tu właśnie pojawia się rola tzw Pośredniczących Podmiotów Węglowych...

Pośredniczący Podmiot Węglowy - PPW

REKLAMA

Osoby planujące handel wyrobami węglowymi powinny przed rozpoczęciem tego typu działalności zgłosić ten fakt właściwemu naczelnikowi Urzędu Skarbowego – czyli stać się Pośredniczącym Podmiotem Węglowym. Umożliwi to nabywanie i sprzedaż węgla bez akcyzy.

Co do zasady, podmioty dokonujące obrotu wyrobami akcyzowymi mają obowiązek zarejestrowania się jako podatnicy podatku akcyzowego. Jednak w przypadku PPW taki obowiązek nie powstaje. Jedynie co należy zrobić, to złożyć pisemne powiadomienie (nie ma jednolitego druku więc może mieć formę dowolną) o zamiarze wykonywania czynności jako Pośredniczący Podmiot Węglowy.

Jedyne warunki jakie musisz spełnić to:

  • mieć siedzibę lub miejsce zamieszkania w Polsce;
  • działać jako sprzedawca, dostawca lub nabywca wewnątrzwspólnotowy, importer lub eksporter wyrobów węglowych lub jako podmiot używający wyroby węglowe do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy lub podmiot używający wyroby węglowe do celów niepodlegających opodatkowaniu akcyzą.

Zawiadomienie składa się do urzędu właściwego ze względu na miejsce faktycznego wykonywania obrotu węglem. Jeśli działalność wykonywana jest na terenie należącym do właściwości różnych urzędów, zgłoszenia należy dokonać ze względu na adres:

- siedziby twojej firmy – w przypadku osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej

- zamieszkania – w przypadku osób fizycznych

Z kolei gdy, działalność jest prowadzona w różnych miejscach – wybór urzędu należy do podatnika, tzn on sam wybiera do którego z urzędów złoży zawiadomienie.

Po złożeniu zawiadomienia osoba taka zostaje wpisana na listę Pośredniczących Podmiotów Węglowych, która jest publikowana na na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Ekspert

Komu bez akcyzy

W przypadku sprzedaży wyrobów węglowych innemu PPW – czynność taka w ogóle nie będzie podlegała opodatkowaniu akcyzą. Należy jednak uzyskać od nabywcy potwierdzenie, że jest on zarejestrowanym Pośredniczącym Podmiotem Węglowym

W przypadku sprzedaży finalnemu nabywcy węglowemu, skorzystamy ze zwolnienia w akcyzie.

Kto jest finalnym odbircą węglowym? Jest nim podmiot który nabył wyroby węglowe, bądź posiada wyroby węglowe, a nie jest pośredniczącym podmiotem węglowym. Czyli jest on faktycznym „konsumentem”.

Warunki konieczne do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy

Z dniem 1 stycznia 2019 zmieniły się warunki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego przy obrocie wyrobami węglowymi. Przy sprzedaży konieczne jest:

  • wystawienie przez sprzedawcę wyrobów węglowych faktury zawierającej kod CN wyrobów węglowych i ich ilość wyrażoną w kilogramach oraz
  • złożenie przez kupującego (finalnego odbiorcę węglowego) oświadczenia potwierdzającego, że nabywane wyroby będą użyte do celów objętych zwolnieniem z akcyzy
  • dodatkowo do każdej wydanej ilości sprzedawca jest zobowiązany załączyć świadectwo jakości paliw stałych.

Oświadczenie kupującego może być zawarte na fakturze lub na osobnym dokumencie (również w okresowej umowie zawartej pomiędzy nabywcą a sprzedającym).

Powinno zawierać:

  • dla osób fizycznych - imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer dowodu osobistego i nr PESEL
  •  dla osób prawnych, jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej lub osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą -  adres siedziby i nr NIP ,
  •  a ponadto: określenie ilości, rodzaju i przeznaczenia nabywanych wyrobów węglowych, datę i miejsce złożenia oświadczenia oraz czytelny podpis

W przypadku dostaw wyrobów węglowych w ilości nieprzekraczającej 200 kg jednorazowo, dla zastosowania zwolnienia od akcyzy nie jest wymagane wystawienie faktury VAT ani złożenie przez nabywcę oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów węglowych do celów zwolnionych.

Ewidencje

Pośredniczący Podmiot Węglowy ma obowiązek przechowywać kopię wystawionych wymienionych powyżej dokumentów, a także prowadzić ewidencję zawierającą:

  • datę wystawienia i numer faktury
  • datę wydania wyrobów
  • ilość wyrażoną w kg
  • imię nazwisko lub nazwę oraz adres finalnego odbiorcy

Ewidencja ta może być prowadzona zarówno papierowo jak i elektronicznie

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba zastosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA