REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza od wyrobów węglowych – zasady opodatkowania i zwolnienia z podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Warzecha – Ważydrąg
Ekspert podatkowy, księgowa, właścicielka Biura Rachunkowego EVA
Akcyza od wyrobów węglowych – zasady opodatkowania i zwolnienia z podatku
Akcyza od wyrobów węglowych – zasady opodatkowania i zwolnienia z podatku

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2019 zmieniły się zasady skorzystania ze zwolnienia w podatku akcyzowym w zakresie obrotu wyrobami węglowymi. Zmiany te w zasadzie oceniane są pozytywnie, zmniejszają bowiem nadmierny formalizm i ilość sporządzanej dokumentacji. Nadal jednak warunki skorzystania ze zwolnienia są dość rygorystyczne. Podmioty zajmujące się handlem węglem na tzw składach musza się liczyć z koniecznością gromadzenia odpowiedniej dokumentacji.

Podatek akcyzowy od węgla

Wyroby węglowe co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Opodatkowaniu akcyzą podlega:

REKLAMA

Autopromocja

1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu,

2. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego,

3. import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego,

4. użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5. użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:

- nabytych w ramach zwolnienia o którym mowa poniżej, do celów innych niż zwolnione na podstawie przepisów ustawy o podatku akcyzowym, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w ustawie, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów uprawniających do zwolnienia,

- uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

- jeżeli nie można ustalić podmiotu, który sprzedał wyroby węglowe finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości,

6.  użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary,

7. powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Wyroby węglowe podlegają zwolnieniu od akcyzy w przypadku gdy są  przeznaczone do celów opałowych (sprzedaż na rzecz finalnych odbiorców):

- w procesie produkcji energii elektrycznej;

 - w procesie produkcji wyrobów energetycznych;

- przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty, żłobki i kluby dziecięce, podmioty lecznicze, jednostki organizacyjne pomocy społecznej, organizacje pożytku publicznego;

- do przewozu towarów i pasażerów koleją;

- do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

- w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie;

- w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;

- przez zakłady energochłonne, w których wprowadzony został system prowadzący do osiągania celów dot. ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Reasumując, obrót wyrobami węglowymi będzie podlegał opodatkowaniu akcyzą, jednak po spełnieniu pewnych warunków istnieje możliwość skorzystania ze zwolnienia. Tu właśnie pojawia się rola tzw Pośredniczących Podmiotów Węglowych...

Pośredniczący Podmiot Węglowy - PPW

REKLAMA

Osoby planujące handel wyrobami węglowymi powinny przed rozpoczęciem tego typu działalności zgłosić ten fakt właściwemu naczelnikowi Urzędu Skarbowego – czyli stać się Pośredniczącym Podmiotem Węglowym. Umożliwi to nabywanie i sprzedaż węgla bez akcyzy.

Co do zasady, podmioty dokonujące obrotu wyrobami akcyzowymi mają obowiązek zarejestrowania się jako podatnicy podatku akcyzowego. Jednak w przypadku PPW taki obowiązek nie powstaje. Jedynie co należy zrobić, to złożyć pisemne powiadomienie (nie ma jednolitego druku więc może mieć formę dowolną) o zamiarze wykonywania czynności jako Pośredniczący Podmiot Węglowy.

Jedyne warunki jakie musisz spełnić to:

  • mieć siedzibę lub miejsce zamieszkania w Polsce;
  • działać jako sprzedawca, dostawca lub nabywca wewnątrzwspólnotowy, importer lub eksporter wyrobów węglowych lub jako podmiot używający wyroby węglowe do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy lub podmiot używający wyroby węglowe do celów niepodlegających opodatkowaniu akcyzą.

Zawiadomienie składa się do urzędu właściwego ze względu na miejsce faktycznego wykonywania obrotu węglem. Jeśli działalność wykonywana jest na terenie należącym do właściwości różnych urzędów, zgłoszenia należy dokonać ze względu na adres:

- siedziby twojej firmy – w przypadku osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej

- zamieszkania – w przypadku osób fizycznych

Z kolei gdy, działalność jest prowadzona w różnych miejscach – wybór urzędu należy do podatnika, tzn on sam wybiera do którego z urzędów złoży zawiadomienie.

Po złożeniu zawiadomienia osoba taka zostaje wpisana na listę Pośredniczących Podmiotów Węglowych, która jest publikowana na na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Ekspert

Komu bez akcyzy

W przypadku sprzedaży wyrobów węglowych innemu PPW – czynność taka w ogóle nie będzie podlegała opodatkowaniu akcyzą. Należy jednak uzyskać od nabywcy potwierdzenie, że jest on zarejestrowanym Pośredniczącym Podmiotem Węglowym

W przypadku sprzedaży finalnemu nabywcy węglowemu, skorzystamy ze zwolnienia w akcyzie.

Kto jest finalnym odbircą węglowym? Jest nim podmiot który nabył wyroby węglowe, bądź posiada wyroby węglowe, a nie jest pośredniczącym podmiotem węglowym. Czyli jest on faktycznym „konsumentem”.

Warunki konieczne do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy

Z dniem 1 stycznia 2019 zmieniły się warunki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego przy obrocie wyrobami węglowymi. Przy sprzedaży konieczne jest:

  • wystawienie przez sprzedawcę wyrobów węglowych faktury zawierającej kod CN wyrobów węglowych i ich ilość wyrażoną w kilogramach oraz
  • złożenie przez kupującego (finalnego odbiorcę węglowego) oświadczenia potwierdzającego, że nabywane wyroby będą użyte do celów objętych zwolnieniem z akcyzy
  • dodatkowo do każdej wydanej ilości sprzedawca jest zobowiązany załączyć świadectwo jakości paliw stałych.

Oświadczenie kupującego może być zawarte na fakturze lub na osobnym dokumencie (również w okresowej umowie zawartej pomiędzy nabywcą a sprzedającym).

Powinno zawierać:

  • dla osób fizycznych - imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer dowodu osobistego i nr PESEL
  •  dla osób prawnych, jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej lub osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą -  adres siedziby i nr NIP ,
  •  a ponadto: określenie ilości, rodzaju i przeznaczenia nabywanych wyrobów węglowych, datę i miejsce złożenia oświadczenia oraz czytelny podpis

W przypadku dostaw wyrobów węglowych w ilości nieprzekraczającej 200 kg jednorazowo, dla zastosowania zwolnienia od akcyzy nie jest wymagane wystawienie faktury VAT ani złożenie przez nabywcę oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów węglowych do celów zwolnionych.

Ewidencje

Pośredniczący Podmiot Węglowy ma obowiązek przechowywać kopię wystawionych wymienionych powyżej dokumentów, a także prowadzić ewidencję zawierającą:

  • datę wystawienia i numer faktury
  • datę wydania wyrobów
  • ilość wyrażoną w kg
  • imię nazwisko lub nazwę oraz adres finalnego odbiorcy

Ewidencja ta może być prowadzona zarówno papierowo jak i elektronicznie

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wchodzi na stałe – od 2026 roku faktury tylko elektroniczne. Szczegóły ustawy już znane!

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

Rewolucja w interpretacjach podatkowych? Rząd planuje centralizację i zmiany w Ordynacji podatkowej – co to oznacza dla podatników i samorządów?

Rząd szykuje zmiany w Ordynacji podatkowej, które mają ułatwić dostęp do interpretacji podatkowych i uporządkować ich publikację. Zamiast rozproszenia na setkach stron samorządowych, wszystkie dokumenty trafią do jednej centralnej bazy – systemu EUREKA, co ma zwiększyć przejrzystość i przewidywalność prawa podatkowego.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał w środę zmianę ustawy o VAT, wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) - poinformowała kancelaria prezydenta. Co to oznacza dla firm?

Nierozwiązany problem ziemi po PGR-ach: czy minister Krajewski uratuje miejsca pracy i gospodarstwa indywidualne?

Nierozwiązane od lat kwestie zagospodarowania dzierżawionej ziemi państwowej powracają dziś z ogromną siłą. Na decyzje ministerstwa rolnictwa czekają zarówno pracownicy spółek gospodarujących na gruntach po dawnych PGR-ach, jak i rolnicy indywidualni, którzy chcą powiększać swoje gospodarstwa. W tle stoją dramatyczne obawy o przyszłość setek osób zatrudnionych w spółkach oraz widmo likwidacji stad bydła.

Dobra wiadomość dla rolników! Prezydent podpisał ustawę o przechowywaniu nawozów naturalnych – zmiany wejdą w życie błyskawicznie

Prezydent RP podpisał ustawę przygotowaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która wprowadza istotne zmiany dla rolników w zakresie przechowywania nawozów naturalnych. Nowe przepisy wydłużają terminy dostosowania gospodarstw, upraszczają procedury budowlane i zapewniają dodatkowe wsparcie administracyjne.

Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

REKLAMA

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

REKLAMA