REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza od wyrobów węglowych – zasady opodatkowania i zwolnienia z podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Warzecha – Ważydrąg
Ekspert podatkowy, księgowa, właścicielka Biura Rachunkowego EVA
Akcyza od wyrobów węglowych – zasady opodatkowania i zwolnienia z podatku
Akcyza od wyrobów węglowych – zasady opodatkowania i zwolnienia z podatku

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2019 zmieniły się zasady skorzystania ze zwolnienia w podatku akcyzowym w zakresie obrotu wyrobami węglowymi. Zmiany te w zasadzie oceniane są pozytywnie, zmniejszają bowiem nadmierny formalizm i ilość sporządzanej dokumentacji. Nadal jednak warunki skorzystania ze zwolnienia są dość rygorystyczne. Podmioty zajmujące się handlem węglem na tzw składach musza się liczyć z koniecznością gromadzenia odpowiedniej dokumentacji.

Podatek akcyzowy od węgla

Wyroby węglowe co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Opodatkowaniu akcyzą podlega:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu,

2. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego,

3. import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego,

REKLAMA

4. użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5. użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:

- nabytych w ramach zwolnienia o którym mowa poniżej, do celów innych niż zwolnione na podstawie przepisów ustawy o podatku akcyzowym, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w ustawie, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów uprawniających do zwolnienia,

- uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

- jeżeli nie można ustalić podmiotu, który sprzedał wyroby węglowe finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości,

6.  użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary,

7. powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Wyroby węglowe podlegają zwolnieniu od akcyzy w przypadku gdy są  przeznaczone do celów opałowych (sprzedaż na rzecz finalnych odbiorców):

- w procesie produkcji energii elektrycznej;

 - w procesie produkcji wyrobów energetycznych;

- przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty, żłobki i kluby dziecięce, podmioty lecznicze, jednostki organizacyjne pomocy społecznej, organizacje pożytku publicznego;

- do przewozu towarów i pasażerów koleją;

- do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

- w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie;

- w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;

- przez zakłady energochłonne, w których wprowadzony został system prowadzący do osiągania celów dot. ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Reasumując, obrót wyrobami węglowymi będzie podlegał opodatkowaniu akcyzą, jednak po spełnieniu pewnych warunków istnieje możliwość skorzystania ze zwolnienia. Tu właśnie pojawia się rola tzw Pośredniczących Podmiotów Węglowych...

Pośredniczący Podmiot Węglowy - PPW

Osoby planujące handel wyrobami węglowymi powinny przed rozpoczęciem tego typu działalności zgłosić ten fakt właściwemu naczelnikowi Urzędu Skarbowego – czyli stać się Pośredniczącym Podmiotem Węglowym. Umożliwi to nabywanie i sprzedaż węgla bez akcyzy.

Co do zasady, podmioty dokonujące obrotu wyrobami akcyzowymi mają obowiązek zarejestrowania się jako podatnicy podatku akcyzowego. Jednak w przypadku PPW taki obowiązek nie powstaje. Jedynie co należy zrobić, to złożyć pisemne powiadomienie (nie ma jednolitego druku więc może mieć formę dowolną) o zamiarze wykonywania czynności jako Pośredniczący Podmiot Węglowy.

Jedyne warunki jakie musisz spełnić to:

  • mieć siedzibę lub miejsce zamieszkania w Polsce;
  • działać jako sprzedawca, dostawca lub nabywca wewnątrzwspólnotowy, importer lub eksporter wyrobów węglowych lub jako podmiot używający wyroby węglowe do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy lub podmiot używający wyroby węglowe do celów niepodlegających opodatkowaniu akcyzą.

Zawiadomienie składa się do urzędu właściwego ze względu na miejsce faktycznego wykonywania obrotu węglem. Jeśli działalność wykonywana jest na terenie należącym do właściwości różnych urzędów, zgłoszenia należy dokonać ze względu na adres:

- siedziby twojej firmy – w przypadku osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej

- zamieszkania – w przypadku osób fizycznych

Z kolei gdy, działalność jest prowadzona w różnych miejscach – wybór urzędu należy do podatnika, tzn on sam wybiera do którego z urzędów złoży zawiadomienie.

Po złożeniu zawiadomienia osoba taka zostaje wpisana na listę Pośredniczących Podmiotów Węglowych, która jest publikowana na na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Ekspert

Komu bez akcyzy

W przypadku sprzedaży wyrobów węglowych innemu PPW – czynność taka w ogóle nie będzie podlegała opodatkowaniu akcyzą. Należy jednak uzyskać od nabywcy potwierdzenie, że jest on zarejestrowanym Pośredniczącym Podmiotem Węglowym

W przypadku sprzedaży finalnemu nabywcy węglowemu, skorzystamy ze zwolnienia w akcyzie.

Kto jest finalnym odbircą węglowym? Jest nim podmiot który nabył wyroby węglowe, bądź posiada wyroby węglowe, a nie jest pośredniczącym podmiotem węglowym. Czyli jest on faktycznym „konsumentem”.

Warunki konieczne do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy

Z dniem 1 stycznia 2019 zmieniły się warunki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego przy obrocie wyrobami węglowymi. Przy sprzedaży konieczne jest:

  • wystawienie przez sprzedawcę wyrobów węglowych faktury zawierającej kod CN wyrobów węglowych i ich ilość wyrażoną w kilogramach oraz
  • złożenie przez kupującego (finalnego odbiorcę węglowego) oświadczenia potwierdzającego, że nabywane wyroby będą użyte do celów objętych zwolnieniem z akcyzy
  • dodatkowo do każdej wydanej ilości sprzedawca jest zobowiązany załączyć świadectwo jakości paliw stałych.

Oświadczenie kupującego może być zawarte na fakturze lub na osobnym dokumencie (również w okresowej umowie zawartej pomiędzy nabywcą a sprzedającym).

Powinno zawierać:

  • dla osób fizycznych - imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer dowodu osobistego i nr PESEL
  •  dla osób prawnych, jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej lub osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą -  adres siedziby i nr NIP ,
  •  a ponadto: określenie ilości, rodzaju i przeznaczenia nabywanych wyrobów węglowych, datę i miejsce złożenia oświadczenia oraz czytelny podpis

W przypadku dostaw wyrobów węglowych w ilości nieprzekraczającej 200 kg jednorazowo, dla zastosowania zwolnienia od akcyzy nie jest wymagane wystawienie faktury VAT ani złożenie przez nabywcę oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów węglowych do celów zwolnionych.

Ewidencje

Pośredniczący Podmiot Węglowy ma obowiązek przechowywać kopię wystawionych wymienionych powyżej dokumentów, a także prowadzić ewidencję zawierającą:

  • datę wystawienia i numer faktury
  • datę wydania wyrobów
  • ilość wyrażoną w kg
  • imię nazwisko lub nazwę oraz adres finalnego odbiorcy

Ewidencja ta może być prowadzona zarówno papierowo jak i elektronicznie

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje –dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie — czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA