| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Niższe stawki akcyzy na paliwa silnikowe do końca 2021 roku

Niższe stawki akcyzy na paliwa silnikowe do końca 2021 roku

Rząd zamierza przedłużyć do końca 2021 roku stosowanie obniżonych stawek podatku akcyzowego na paliwa silnikowe. Jednocześnie utrzymane mają zostać wyższe stawki opłaty paliwowej. Przewiduje to projekt ustawy o zmianie ustawy o ustawy o podatku akcyzowym, ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o Funduszu Kolejowym, który pojawił się w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

Aktualnie (tj. w latach 2015–2019) obowiązuje czasowe obniżenie stawek podatku akcyzowego od paliw silnikowych, w zależności od rodzaju paliwa odpowiednio – o 25 zł/1000 litrów, 25 zł/1000 kilogramów albo 0,50 zł/gigadżul (GJ).

Wraz z obniżeniem stawek akcyzy na paliwa silnikowe, w ustawie o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym podwyższona została (niezależnie od ustawowej korekty wynikającej z poziomu inflacji) w tym samym okresie wysokość stawek opłaty paliwowej dla poszczególnych paliw o te same wartości.

W celu zapewnienia stabilnego finansowania zarządcy infrastruktury kolejowej rząd zamierza wydłużyć okres obowiązywania obniżonych stawek podatku akcyzowego oraz wyższej opłaty paliwowej - o kolejne 2 lata, tj. do roku 2021. Dzięki takim zmianom, Fundusz Kolejowy zostanie w latach 2020-2021 zasilony dodatkowymi środkami, które zostaną przeznaczone na realizację ustawowych zadań Funduszu.

Dlatego też omawiany projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o Funduszu Kolejowym zakłada wydłużenie okresu obowiązywania obecnie obowiązujących ww. stawek o kolejne 2 lata, tj. do końca roku 2021.

W związku z tym w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1114, z późn. zm.) w art. 89 zmieniony ma być ust. 1a. z kolei w ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 2014, z późn. zm.) zmieniono art. 37i ust. 3b i art. 37m ust. 3a. i 5 a w ustawie z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 510) w art. 5 zmieniono ust. 5.
Powyższe zmiany polegają na zastąpieniu wyrazów „2015-2019” wyrazami „2015-2021” (art. 89 ust 1a ustawy o podatku akcyzowym oraz art. 37m ust. 3a i 5 ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym) lub wyrazów „2016-2019” wyrazami „2016-2021” (art. 37i ust. 3b ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz art. 5 ust. 5 ustawy o Funduszu Kolejowym).

Polecamy: INFORLEX Ekspert

Polecamy: INFORLEX Biznes

Szacuje się, iż projektowane zmiany spowodują w latach 2020-2021 obniżenie wpływów budżetowych z tytułu podatku akcyzowego od paliw silnikowych o ok. 700 mln zł w skali roku oraz wzrost o tę samą kwotę przychodów z opłaty paliwowej.

W sumie dzięki przedłużeniu obowiązywania ww. rozwiązań, Fundusz Kolejowy zostanie w latach 2020-2021 zasilony dodatkowymi środkami w wysokości ok. 1,1 mld zł, które zostaną przeznaczone na realizację ustawowych zadań Funduszu. Pozostałe dodatkowe wpływy w wysokości ok. 0,3 mld zł pozostaną do dyspozycji Krajowego Funduszu Drogowego.

Planowany termin przyjęcia projektu przez RM  III kwartał 2019 r.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Comarch

Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »