REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki towarzyszące podwyższeniu kapitału zakładowego są kosztem spółki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Rymarz

REKLAMA

Spółka z o.o. planuje podwyższenie kapitału zakładowego. W tym celu będzie konieczna zmiana umowy spółki oraz zarejestrowanie w KRS zwiększonego kapitału. Czy wydatki towarzyszące tej operacji, np. opłaty notarialne, podatek od czynności cywilnoprawnych lub koszty sądowe, będą mogły zostać zaliczone do kosztów podatkowych spółki?
RADA
Organy skarbowe stoją konsekwentnie na stanowisku, że skoro podwyższenie kapitału zakładowego nie generuje przychodu, to nakłady z nim związane nie mogą być zaliczane do kosztów uzyskania. Jeżeli jednak podatnik udowodni, że podwyższenie kapitału służy zachowaniu źródła przychodów, to zgodnie z nową definicją kosztów ponoszone w tym celu wydatki powinien móc zaliczyć do kosztów. Szczegóły w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Podstawowym warunkiem uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu jest istnienie między nim a przychodem tego rodzaju związku przyczynowo-skutkowego, który sprawi, że poniesienie wydatku będzie miało wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu, ewentualnie na zachowanie lub zabezpieczenie jego źródła.
Do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, funduszu statutowego w banku państwowym albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela (art. 12 ust. 4 pkt 4 updop). Ponieważ środki otrzymane przez spółkę na powiększenie kapitału zakładowego nie zostaną zaliczone do przychodów, to organy podatkowe uważają, że nie może być mowy o wystąpieniu kosztów ich uzyskania.
Powyższy pogląd podzielił NSA w wyroku wydanym 1 marca 2000 r., sygn. akt I SA/Wr 2285/98, w którym czytamy, że:
Skoro zatem, jak wynika z przepisu art. 12 ust. 4 pkt 4 updop, przychód otrzymany na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego nie zalicza się do przychodów, bowiem jego celem jest zapewnienie zgromadzenia środków niezbędnych dla funkcjonowania podatnika, nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z powiększeniem kapitału zakładowego, a stanowiących koszty zawarcia umów notarialnych z tym związanych.
 
Przedstawiona przez Państwa spółkę kwestia nie jest jednak tak jednoznaczna, jakby wskazywało na to cytowane powyżej orzeczenie. Trzeba bowiem pamiętać, iż zwiększenie kapitału zakładowego spółki jest jednym ze sposobów pozyskania środków finansowych na dalszą działalność gospodarczą podmiotu, co zresztą podkreślił również sąd w przywołanym orzeczeniu. W takim sensie działanie to przyczynia się do zachowania źródła przychodów.
Mimo to organy skarbowe zgodnie odmawiają podatnikom prawa do obciążenia kosztów uzyskania przychodów wydatkami z tytułu taksy notarialnej, podatku od czynności cywilnoprawnych czy opłat sądowych, które towarzyszą operacji podwyższenia kapitału. Lektura pism zamieszczonych na stronie internetowej Ministerstwa Finansów prowadzi do wniosku, że organy niejako „mechanicznie” powielają wcześniejsze urzędowe opinie, bez dostatecznego skupienia się na istocie problemu.
Przykładem takiej niekorzystnej dla podatnika interpretacji w tej sprawie jest pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzozowie z 30 sierpnia 2006 r. nr: OP/423-2/4/06, w którym czytamy, że:
Podwyższenie kapitału zakładowego w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością nie powoduje powstania przychodu w tej spółce. Wynika to z zapisu art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy (...). Ponadto przepis art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 pozostający w związku z powołanym powyżej przepisem stanowi, że przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku, oraz kosztów uzyskania przychodów związanych z przychodem niepodlegającym opodatkowaniu. A zatem związane z tymi przychodami koszty uzyskania przychodów są neutralne podatkowo, tj. nie mogą pomniejszać przychodów uzyskiwanych z innych źródeł.
 
Przedstawiona przez organ podatkowy argumentacja nie uwzględnia faktu, że nie wszystkie koszty muszą być bezpośrednio powiązane z konkretnym przychodem, a mogą, tak jak ma to miejsce w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego, służyć zachowaniu źródła przychodów.
Mimo zmiany definicji kosztów uzyskania przychodu obowiązującej od początku bieżącego roku, organy podatkowe nadal utrzymują niekorzystne dla podatników stanowisko w tej sprawie. Dlatego zasadne byłoby zwrócenie się przez Państwa spółkę do właściwego organu z wnioskiem o udzielenie wiążącej opinii w sprawie podatkowej interpretacji omawianych wydatków, prezentując we własnym stanowisku przedstawioną powyżej argumentację.

Podstawa prawna
 
• art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3, art. 12 ust. 4 pkt 4, art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Małgorzata Rymarz
ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA