REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oddanie do użytku i amortyzacja obiektu budowlanego

Maryla Piotrowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka ukończyła budowę pensjonatu. Kiedy można zakwalifikować go do środków trwałych oraz jaka będzie stawka amortyzacji tego obiektu? Do tej pory był to środek trwały w budowie.
RADA

 

Z punktu widzenia ustawy o rachunkowości, aby pensjonat można było zakwalifikować do środków trwałych, musi on spełniać warunki określone w art. 3 ust. 1 pkt 15. Stawkę amortyzacji określa się w oparciu o przyjęty okres ekonomicznej użyteczności.

UZASADNIENIE

Do momentu zakończenia budowy i oddania do użytkowania pensjonat stanowi środek trwały w budowie.

Kwestie zaliczania aktywów do środków trwałych oraz sposoby amortyzacji powinny zostać opisane w polityce rachunkowości spółki. Przyjęte zasady rachunkowości należy stosować w sposób ciągły.

Aby można było pensjonat zakwalifikować do środków trwałych, musi on spełniać następujące warunki:

- przewidywany okres jego ekonomicznej użyteczności musi być dłuższy niż rok,

- powinien być kompletny i zdatny do użytku,

- powinien być przeznaczony na potrzeby jednostki.

Określenie „zdatny do użytku” dotyczy nie tylko faktycznej możliwości korzystania ze środka trwałego. Ważna jest również prawna możliwość użytkowania budynku. W tym celu niezbędne jest uzyskanie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego. Dopiero po uzyskaniu takiego pozwolenia zostaną spełnione ustawowe warunki do amortyzowania budynku.

Jeśli budynek spełnia wszystkie kryteria pozwalające zaliczyć go do środków trwałych, spółka, w dniu przyjęcia do użytkowania, powinna rozliczyć wszystkie koszty zaksięgowane na koncie „Środki trwałe w budowie”, przenosząc je na konto „Środki trwałe”:

Wn „Środki trwałe”,

Ma „Środki trwałe w budowie”.

Dla celów ustawy o rachunkowości stawkę amortyzacyjną należy ustalić w oparciu o okres ekonomicznej użyteczności środka trwałego.

Z kolei z punktu widzenia podatkowego stawkę tę ustala się poprzez zakwalifikowanie do właściwego rodzaju określonego według Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT). Pensjonat zaliczany jest do grupy „Inne budynki niemieszkalne”.

Rodzaj ten obejmuje m.in.:

- hotele i podobne budynki krótkotrwałego zakwaterowania (z wyjątkiem hoteli robotniczych - podgrupa 11),

- schroniska młodzieżowe, górskie, domki kempingowe, domy wypoczynkowe oraz pozostałe budynki zakwaterowania turystycznego.

Zgodnie z Wykazem rocznych stawek amortyzacyjnych, stanowiącym załącznik do ustawy podatkowej, budynki niemieszkalne amortyzuje się stawką 2,5% w skali roku.

Może się zatem zdarzyć, że miesięczny odpis będzie inny z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym, a inny z punktu widzenia ustawy o rachunkowości. W takim przypadku należy pamiętać o utworzeniu rezerwy/aktywa z tytułu podatku odroczonego, jeżeli spółka jest do tego zobowiązana.

Jeżeli stawka amortyzacyjna ustalona na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości będzie się różnić od tej ustalonej na podstawie przepisów podatkowych, to do celów podatkowych uwzględnia się tylko tę część kosztów, która odpowiada stawkom podatkowym.

Kolejnym istotnym zagadnieniem jest określenie momentu naliczania odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie z ustawą o rachunkowości odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od środka trwałego dokonuje się drogą systematycznego, planowego rozłożenia jego wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji. Rozpoczęcie amortyzacji następuje nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania.

Z kolei według ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środka trwałego, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek trwały wprowadzono do ewidencji.

Jak pokazuje praktyka, przedsiębiorcy zazwyczaj wybierają ten sam moment rozpoczęcia amortyzacji dla celów zarówno bilansowych, jak i podatkowych.

Przykład

Spółka poniosła w czasie budowy pensjonatu następujące wydatki:

koszt gotowego projektu budynku 2 000 zł

koszt przystosowania projektu do indywidualnych potrzeb inwestorów 1 000 zł

koszt pracy geodety i ekspertyz geologicznych 3 000 zł

koszt materiałów budowlanych 150 000 zł

koszt robót budowlanych 120 000 zł

koszt dodatkowego wyposażenia trwale związanego z budynkiem 80 000 zł

koszt materiałów użytych do wykończenia pensjonatu 150 000 zł

koszt robocizny związanej z wykończeniem pensjonatu 120 000 zł

wynagrodzenie kierownika budowy 15 000 zł

koszty instalacji i infrastruktury związanej z realizacją budowy 55 000 zł

wartość robót wykonanych nieodpłatnie na budowie 12 000 zł

koszt ubezpieczenia zawartego na czas umowy 2 000 zł

odsetki od kredytu zaciągniętego na finansowanie budowy, naliczone do dnia oddania do użytkowania 3 000 zł

aranżacja ogrodu (prace przeprowadzane w trakcie budowy) 11 000 zł

VAT niepodlegający odliczeniu 6 000 zł

Ewidencja księgowa

1. Ewidencja wydatków poniesionych w trakcie budowy:

Wn „Środki trwałe w budowie” 730 000

Wn „VAT naliczony” 100 000

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 830 000

2 maja 2007 r. spółka zawiadomiła urząd gminy o zakończeniu budowy. Uzyskała pozwolenie na użytkowanie pensjonatu i w dniu 1 czerwca 2007 r. budynek został oddany do użytku. Spółka postanowiła (zgodnie z zapisami zawartymi w zasadach rachunkowości) rozpocząć amortyzację od lipca 2007.

2. Przeksięgowano wszystkie koszty związane bezpośrednio z budową pod datą przekazania budynku do używania - 1 czerwca 2007 r.

Wn „Środki trwałe” 730 000

Ma „Środki trwałe w budowie” 730 000

3. W lipcu naliczono i zaksięgowano amortyzację. Okres ekonomicznej użyteczności budynku określono na 40 lat, co pokrywa się ze stawką procentową ustaloną dla celów podatkowych.

Określenie rocznej amortyzacji w oparciu o okres ekonomicznej użyteczności:

730 000 zł : 40 = 18 250 zł

Ustalenie rocznej amortyzacji w oparciu o obowiązującą stawkę określoną w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych:

730 000 zł × 2,5% = 18 250 zł

Wartość miesięcznej amortyzacji:

18 250 zł : 12 miesięcy = 1520,83 zł

Wn „Amortyzacja” 1 520,83

Ma „Umorzenie środków trwałych” 1 520,83

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

- art. 54 ust. 1 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 665

- rozporządzenie Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) - Dz.U. Nr 112, poz. 1317; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2589

- art. 3 ust. 1 pkt 15 i 16, art. 28 ust. 8, art. 31 i 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- art. 16h, 16i, 16j ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Maryla Piotrowska

księgowa z licencją MF

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

REKLAMA

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

REKLAMA