REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać umowę leasingu finansowego indeksowaną w oparciu o WIBOR

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Gawlik
umowę leasingu, WIBOR
umowę leasingu, WIBOR
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka zawarła umowę leasingu finansowego samochodu osobowego i po wprowadzeniu pojazdu do ewidencji środków trwałych dokonuje jego amortyzacji. Finansujący w związku ze zmianą wysokości stopy WIBOR zwiększył spółce wysokość raty leasingowej. Czy w związku z tym spółka powinna zwiększyć wartość amortyzowanego środka trwałego? Czy też potraktować opisaną zwyżkę rat jako zwiększenie części odsetkowej raty leasingowej?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Spółka nie powinna zwiększać wartości amortyzowanego środka trwałego. Zmiana wielkości raty na skutek zmiany stawki WIBOR będzie miała wpływ tylko na część odsetkową raty leasingowej (bezpośrednio zaliczaną w koszty). Suma części kapitałowych rat leasingowych (w czasie trwania umowy) powinna być bowiem co najmniej równa wartości początkowej środka trwałego.

UZASADNIENIE

Spółka Czytelnika zawarła umowę leasingu finansowego. Rata dzieli się na część odsetkową, będącą odpowiednio kosztem podatkowym i przychodem dla leasingobiorcy i leasingodawcy, oraz część kapitałową, neutralną podatkowo. W tym przypadku to spółka jako korzystający dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Różni to leasing finansowy od operacyjnego, gdzie nie ma możliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych przez korzystającego. Jednocześnie opłaty ustalone w umowie zostały skalkulowane w oparciu o zmienną stopę procentową - w tym przypadku jest to WIBOR (najprawdopodobniej wynika to z faktu, iż korzystający sam sfinansował zewnętrznie nabycie przedmiotu leasingu). Zawarcie takiej umowy oznacza w praktyce, że każdorazowa zmiana stawki WIBOR oznacza podniesienie bądź obniżenie wysokości raty leasingowej. Przy tym zmian tej stawki można dokonywać np. co 3, 6, 9 lub 12 miesięcy w zależności od tego, czy był to WIBOR 3M, 6M, 9M lub 12M.

REKLAMA

Wartość początkowa przedmiotu leasingu była w opisanym przypadku ustalona bądź jako cena nabycia, bądź - co mniej prawdopodobne - jako koszt wytworzenia lub wartość rynkowa (przy spadku). Tylko takie ustalenia są bowiem zgodne z odpowiednimi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 17e-17g updop). Dla tak ustalonej wartości bez znaczenia pozostają późniejsze zwiększenia lub zmniejszenia wysokości poszczególnych płatności przez finansującego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przedstawionej sytuacji nie dochodzi do ulepszenia przedmiotu leasingu, co uzasadniałoby zwiększenie jego wartości początkowej, a jedynie do zmiany wysokości raty leasingowej na skutek zmiany stopy WIBOR.

Oznacza to, że zmiana stawki WIBOR, na podstawie której kalkulowana jest rata leasingowa, zasadniczo nie ma wpływu na część kapitałową raty, tj. tę jej część, która dotyczy spłaty wartości początkowej przedmiotu leasingu. Innymi słowy, bez względu na wysokość stawki WIBOR niezmieniona pozostaje kwota wartości początkowej, którą powinien spłacić w trakcie trwania umowy korzystający. Oczywiście należy pamiętać, że strony w poszczególnych okresach rozliczeniowych mogą dowolnie kształtować proporcję części odsetkowej oraz części kapitałowej raty leasingowej.

WAŻNE!

Bez względu na wysokość stawki WIBOR niezmieniona pozostaje kwota wartości początkowej, którą korzystający powinien spłacić w trakcie trwania umowy leasingu operacyjnego.

Skutki w VAT

REKLAMA

Należy także zauważyć, że zawarcie opisanej umowy spowoduje szczególne konsekwencje w VAT, dotyczące wystawionej faktury. Oto bowiem na skutek zmiany w trakcie trwania umowy przyjętej dla indeksowania stopy procentowej suma rat wpłacona łącznie na rzecz dostawcy towaru (pamiętajmy bowiem, że w VAT leasing finansowy jest dostawą towarów) będzie się zazwyczaj różniła od kwoty przyjętej w fakturze jako podstawa opodatkowania. Spowoduje to konieczność dokonania korekty faktury. Stosownie do stanowiska organów podatkowych korekty tej należy dokonać po zakończeniu umowy leasingu. Tak właśnie stwierdził Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu z 26 września 2006 r., nr 1471/NTR1/443-256/06/AW:

(...) wystawienie faktury korygującej winno mieć miejsce z upływem określonego w umowie okresu korzystania z przedmiotu leasingu, tak aby faktura korygująca uwzględniała różnicę pomiędzy faktycznie dokonanymi płatnościami przez korzystającego a kwotą przyjętą do podstawy opodatkowania w momencie dostawy.

PRZYKŁAD

Spółka DeltaLeas zawarła umowę leasingu finansowego budynku magazynowego, gdzie wysokość rat skalkulowano na bazie WIBOR 6M. Na skutek zmiany wysokości stopy finansujący podniósł odpowiednio wysokość raty miesięcznej. Z uwagi na to, że DeltaLeas chciałaby przesunąć powiększone koszty podatkowe (czyli dodatkowe kwoty części podatkowej) na miesiące o spodziewanym powiększonym przychodzie, uzgodniono z korzystającym czasową zmianę proporcji części odsetkowej oraz części kapitałowej poprzez zwiększenie wysokości tej drugiej.

W przedstawionym przykładzie podniesienie stawki WIBOR miało wpływ na część kapitałową raty leasingowej. Wynika to jednak tylko i wyłącznie z woli stron oraz prawa do regulowania proporcji części składowych raty leasingowej. Zmiana ta nie wpłynie jednak na ogólną sumę części kapitałowej raty w całym okresie trwania umowy. Należy przy tym zwrócić uwagę, iż jednocześnie nie ulegnie zmianie wartość początkowa budynku, która musi zostać spłacona w trakcie trwania umowy

- art. 17e-17g ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Marcin Gawlik

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba zastosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA