REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki związane z rekrutacją cudzoziemców są kosztem podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka akcyjna prowadzi program rekrutacyjny poza Polską. Szuka pracowników do prac budowlano-montażowych wykonywanych w Polsce. Czy pokrycie przez spółkę akcyjną kosztów przelotu do Polski oraz pobytu w Polsce osób, którym spółka zleca poszukiwanie poza Polską pracowników, oraz ich przeszkolenia jest kosztem podatkowym?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Tak, jest to koszt podatkowy. Spółka akcyjna musi być jednak przygotowana na wykazanie przed organami podatkowymi celowości poniesienia tych wydatków. W przypadku kontroli warto dysponować nie tylko dokumentami potwierdzającymi, że poniesione wydatki nie były zawyżone. Ważne jest też np. udokumentowanie trudnej sytuacji na rynku pracy w zakresie możliwości pozyskania pracowników o potrzebnych Państwu kwalifikacjach.

UZASADNIENIE

Za koszt podatkowy może zostać uznany każdy wydatek poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Nie można zaliczyć do kosztów wydatków wprost wyłączonych z katalogu kosztów. Takie wyłączenie nie ma miejsca w tym przypadku. Wydatki przedstawione w pytaniu mogą być kosztem uzyskania przychodów pod warunkiem wykazania celowości ich poniesienia w prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej. Jeżeli spółka ma kłopoty z pozyskaniem pracowników o odpowiednich kwalifikacjach, taki związek będzie nietrudno wykazać.

REKLAMA

Dokumentami uzasadniającymi poniesienie wydatków na rekrutację pracowników poza Polską mogą być:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) wykazy wakatów w spółce,

2) statystyki z zakresu rozwiązywania umów o pracę z inicjatywy pracowników,

3) opis kłopotów spółki w zakresie systemu wynagradzania pracowników lub podwykonawców,

4) zestawienie porównujące wynagrodzenie pracowników budowlano-montażowych w Polsce i odpowiednik wynagrodzenia żądanego na tych stanowiskach przez cudzoziemców,

5) wykaz kontraktów, których spółka nie mogła zrealizować z uwagi na brak odpowiedniej liczby pracowników,

6) wykaz kar umownych zapłaconych z tytułu opóźnienia w realizacji zleceń z uwagi na braki kadrowe.

PRZYKŁAD

Spółka akcyjna rekrutuje pracowników za granicą. W krajach objętych programem rekrutacyjnym reprezentują ją miejscowe firmy rekrutacyjne. Spółka nawiązała też kontakty z przedsiębiorstwami o podobnym profilu działań, które deklarują możliwość wypożyczenia pracowników. W lutym 2008 r. do Polski przyleciał przedstawiciel zagranicznej firmy rekrutacyjnej. Zostały mu przedstawione warunki pracy i zakwaterowania w Polsce, wymogi dotyczące kwalifikacji. Koszt przelotu do Polski i z powrotem do macierzystego kraju pracownika firmy rekrutacyjnej wyniósł 9800 zł, koszt pobytu w Polsce 4000 zł. Wydatki te pokryła polska spółka. 13 800 zł spółka akcyjna prawidłowo zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów.

2 października 2007 r. Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego potwierdził możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z rekrutacją prowadzoną poza granicami Polski. Urząd skarbowy zaakceptował jako koszt podatkowy wydatki związane z przylotem i pobytem w Polsce wietnamskiego inżyniera spawalnika, który zapoznawał się ze specyfiką produkcji w Polsce i wymaganiami, jakie muszą spełniać kandydaci do pracy rekrutowani w Wietnamie.

Wydatki na opisane wyżej przejazdy, zakwaterowanie, bilety lotnicze oraz za pośrednictwo w rekrutacji nie mieszczą się w zamkniętym katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy, zatem ich kwalifikacji należy dokonać w świetle wymienionego art. 15 ust. 1 ustawy. Podatnik winien wykazać, że między wydatkami a zamierzonym przychodem lub źródłem tych przychodów istniał związek w tym znaczeniu, że wydatki te były uzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia i że w rezultacie ich poniesienia Podatnik mógł oczekiwać zwiększenia swoich przychodów. A zatem konieczne będzie udokumentowanie, także w razie nieuzyskania przychodu w następstwie poniesienia tych wydatków, że były one - obiektywnie rzecz ujmując - racjonalne co do zasady i co do wielkości. W opinii tutejszego organu podatkowego należy uznać stanowisko Spółki w sprawie możliwości zaliczenia ww. wydatków do kosztów uzyskania przychodów za prawidłowe.

• art. 15 i 16 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Tomasz Król

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

REKLAMA

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA