REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki związane z rekrutacją cudzoziemców są kosztem podatkowym

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka akcyjna prowadzi program rekrutacyjny poza Polską. Szuka pracowników do prac budowlano-montażowych wykonywanych w Polsce. Czy pokrycie przez spółkę akcyjną kosztów przelotu do Polski oraz pobytu w Polsce osób, którym spółka zleca poszukiwanie poza Polską pracowników, oraz ich przeszkolenia jest kosztem podatkowym?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tak, jest to koszt podatkowy. Spółka akcyjna musi być jednak przygotowana na wykazanie przed organami podatkowymi celowości poniesienia tych wydatków. W przypadku kontroli warto dysponować nie tylko dokumentami potwierdzającymi, że poniesione wydatki nie były zawyżone. Ważne jest też np. udokumentowanie trudnej sytuacji na rynku pracy w zakresie możliwości pozyskania pracowników o potrzebnych Państwu kwalifikacjach.

UZASADNIENIE

Za koszt podatkowy może zostać uznany każdy wydatek poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Nie można zaliczyć do kosztów wydatków wprost wyłączonych z katalogu kosztów. Takie wyłączenie nie ma miejsca w tym przypadku. Wydatki przedstawione w pytaniu mogą być kosztem uzyskania przychodów pod warunkiem wykazania celowości ich poniesienia w prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej. Jeżeli spółka ma kłopoty z pozyskaniem pracowników o odpowiednich kwalifikacjach, taki związek będzie nietrudno wykazać.

REKLAMA

Dokumentami uzasadniającymi poniesienie wydatków na rekrutację pracowników poza Polską mogą być:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) wykazy wakatów w spółce,

2) statystyki z zakresu rozwiązywania umów o pracę z inicjatywy pracowników,

3) opis kłopotów spółki w zakresie systemu wynagradzania pracowników lub podwykonawców,

4) zestawienie porównujące wynagrodzenie pracowników budowlano-montażowych w Polsce i odpowiednik wynagrodzenia żądanego na tych stanowiskach przez cudzoziemców,

5) wykaz kontraktów, których spółka nie mogła zrealizować z uwagi na brak odpowiedniej liczby pracowników,

6) wykaz kar umownych zapłaconych z tytułu opóźnienia w realizacji zleceń z uwagi na braki kadrowe.

PRZYKŁAD

Spółka akcyjna rekrutuje pracowników za granicą. W krajach objętych programem rekrutacyjnym reprezentują ją miejscowe firmy rekrutacyjne. Spółka nawiązała też kontakty z przedsiębiorstwami o podobnym profilu działań, które deklarują możliwość wypożyczenia pracowników. W lutym 2008 r. do Polski przyleciał przedstawiciel zagranicznej firmy rekrutacyjnej. Zostały mu przedstawione warunki pracy i zakwaterowania w Polsce, wymogi dotyczące kwalifikacji. Koszt przelotu do Polski i z powrotem do macierzystego kraju pracownika firmy rekrutacyjnej wyniósł 9800 zł, koszt pobytu w Polsce 4000 zł. Wydatki te pokryła polska spółka. 13 800 zł spółka akcyjna prawidłowo zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów.

2 października 2007 r. Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego potwierdził możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z rekrutacją prowadzoną poza granicami Polski. Urząd skarbowy zaakceptował jako koszt podatkowy wydatki związane z przylotem i pobytem w Polsce wietnamskiego inżyniera spawalnika, który zapoznawał się ze specyfiką produkcji w Polsce i wymaganiami, jakie muszą spełniać kandydaci do pracy rekrutowani w Wietnamie.

Wydatki na opisane wyżej przejazdy, zakwaterowanie, bilety lotnicze oraz za pośrednictwo w rekrutacji nie mieszczą się w zamkniętym katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy, zatem ich kwalifikacji należy dokonać w świetle wymienionego art. 15 ust. 1 ustawy. Podatnik winien wykazać, że między wydatkami a zamierzonym przychodem lub źródłem tych przychodów istniał związek w tym znaczeniu, że wydatki te były uzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia i że w rezultacie ich poniesienia Podatnik mógł oczekiwać zwiększenia swoich przychodów. A zatem konieczne będzie udokumentowanie, także w razie nieuzyskania przychodu w następstwie poniesienia tych wydatków, że były one - obiektywnie rzecz ujmując - racjonalne co do zasady i co do wielkości. W opinii tutejszego organu podatkowego należy uznać stanowisko Spółki w sprawie możliwości zaliczenia ww. wydatków do kosztów uzyskania przychodów za prawidłowe.

• art. 15 i 16 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Tomasz Król

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA