REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są konsekwencje istnienia powiązań spółki z jej wspólnikiem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Właściciel jednoosobowego przedsiębiorstwa posiada 51% udziałów w spółce, w której jest jednocześnie członkiem zarządu i prezesem. Przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wynajmowaniu spółce lokali, w których spółka prowadzi działalność, i gruntu. Spółka dzierżawi także od przedsiębiorstwa wzór użytkowy i logo. Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami transakcje, które są realizowane pomiędzy spółką z o.o. a przedsiębiorstwem jednoosobowym, są transakcjami powiązanymi? Jaką dokumentację należy w związku z tym prowadzić?

rada

REKLAMA

Tak, transakcje z przedsiębiorstwem należącym do udziałowca lub osoby z zarządu spółki stanowią transakcje z podmiotami powiązanymi. Szczegóły - w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Analizę Państwa sytuacji należy rozpocząć od wskazania, jakie rodzaje powiązań i transakcji mają miejsce w sytuacji przedstawionej w pytaniu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Objaśnienia:

Czarnym kolorem zaznaczono rodzaje powiązań między podmiotami. Kolorem niebieskim oznaczyliśmy transakcje, jakie występują między podmiotami.

1.Prezes jako osoba fizyczna posiada w Państwa spółce udziały o wartości wyższej niż 5%, co na podstawie art. 11 ust. 4 pkt 2 w związku z art. 11 ust. 5a updop daje podstawę do stwierdzenia, że występują powiązania kapitałowe.

2.Z powiązaniami mamy do czynienia także, gdy te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów.

3.Transakcje między podmiotami polegają na świadczeniu przez przedsiębiorstwo spółce usług polegających na:

- wynajmie lokali i gruntu,

-dzierżawie wzoru użytkowego i logo.

W zamian za to spółka wypłaca przedsiębiorstwu wynagrodzenie.

Podmioty powiązane

REKLAMA

W przypadku Państwa spółki i przedsiębiorstwa prezesa mamy do czynienia z podmiotami powiązanymi (art. 11 updop i art. 25 updof). Między spółką a prezesem istnieją powiązania o charakterze kapitałowym. Co więcej, z powiązaniami mamy do czynienia także, gdy te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów.

Podsumowując, firma prowadzona przez osobę fizyczną, która zarówno posiada udziały spółki, jak i bierze udział w jej zarządzaniu, jest podmiotem powiązanym ze spółką (interpretacja Urzędu Skarbowego w Kościanie z 29 września 2005 r., nr PD/423-5c/05).

Konsekwencje istnienia powiązań

Przepisy podatkowe określają skutki dla podatników wykorzystujących powiązania do ustalenia (narzucenia) warunków różniących się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty. Jeżeli w wyniku takich działań któryś z podatników nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby powiązanie nie istniało, organ podatkowy może określić dochody tej spółki oraz należny podatek bez uwzględnienia warunków wynikających z tego powiązania. Dla Państwa oznaczałoby to, że jeżeli np. cena, za którą powiązane przedsiębiorstwo wynajmuje spółce lokal, byłaby znacząco wyższa od rynkowej, to urząd skarbowy mógłby oszacować dochód spółki po cenach rynkowych. W praktyce oznaczałoby to wyłączenie z Państwa kosztów podatkowych nadwyżki płaconego czynszu nad oszacowaną przez urząd skarbowy ceną rynkową.

Obowiązek prowadzenia dokumentacji podatkowej

Sam fakt dokonywania transakcji z podmiotem powiązanym nie obliguje automatycznie podatnika do sporządzania dokumentacji dla wszystkich takich transakcji. Obowiązkowi dokumentacyjnemu podlegają jedynie te transakcje, w których łączna kwota należności wynikających z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym przekracza kwoty określone przez ustawodawcę (art. 9a updop i art. 25a updof). Kwoty te zależą od przedmiotu świadczenia. Obowiązek dokumentacji transakcji obejmuje transakcję lub transakcje między podmiotami powiązanymi, w których łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Analogiczne przepisy dotyczą także podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, a zatem i Państwa prezesa (art. 25a updof).

To, jak rozumieć słowo „transakcja”, doskonale wyjaśniono w postanowieniu Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z 27 sierpnia 2007 r., nr IIUS.I/415-49/07. W piśmie tym możemy przeczytać:

(...) Przez słowo transakcja zgodnie z pismem Ministra Finansów z dnia 21.02.2001 r., nr PB4/AK-060-1192-46/01, należy rozumieć umowę lub umowy zawarte z tym samym partnerem lub tymi samymi partnerami, przedmiotem której lub których jest dobro lub dobra, a także usługi, jeżeli objęte są jedną ceną. Oznacza to, że transakcją może być np. umowa nabycia lub sprzedaży jednego dobra, umowa sprzedaży szeregu dóbr lub wykonania szeregu usług, dla których określono łączną cenę, wieloletnia umowa dostawy za określoną cenę danego dobra lub szeregu dóbr bądź usług itp.

Przedsiębiorstwo należące do prezesa spółki Czytelnika świadczy jej głównie usługi polegające na:

• wynajmie lokali i gruntu,

• dzierżawie wzoru użytkowego i logo.

W przypadku transakcji polegających na świadczeniu usług (tu: najmu lokali i gruntu) oraz sprzedaży lub udostępnienia wartości niematerialnych i prawnych (tu: dzierżawa logo) strony muszą prowadzić dokumentację podatkową, jeżeli wartość podpisanych umów przekroczy 30 000 euro.

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. Slawdetal podpisała w 2008 r. dwie umowy najmu z przedsiębiorstwem Jana Kowalskiego, będącego jej prezesem. Spółka wynajęła od firmy swojego prezesa:

lokal biurowy za kwotę stanowiącą równowartość 1000 euro miesięcznie,

samochód dostawczy za kwotę stanowiącą 800 euro miesięcznie.

Dodatkowo przedsiębiorstwo sprzedało spółce należący do niego znak towarowy wyceniony na kwotę 10 000 euro. Tym samym kwota przeprowadzonych transakcji wyniosła w 2008 r. 31 600 euro. Ponieważ dokonana transakcja dotyczyła świadczenia usług (wynajmu lokalu i samochodu) oraz sprzedaży lub udostępnienia wartości niematerialnych i prawnych (sprzedaży znaku towarowego), to próg, od którego wymagane było prowadzenie dokumentacji, wynosił 30 000 euro. Tym samym strony tych transakcji są zobowiązane do ich udokumentowania w sposób określony w art. 9a updop i art. 25a updof.

Rekomendacje

REKLAMA

Należy dodać, że w przypadku żądania dokumentacji przez organy podatkowe lub organy kontroli skarbowej na podatnikach ciąży obowiązek przedłożenia dokumentacji w terminie 7 dni od dnia doręczenia żądania dokumentacji przez te organy. Warto więc prowadzić ją na bieżąco. Co więcej, ponieważ ustawodawca nie określił wyłączeń z obowiązku dokumentowania transakcji, to obowiązek taki spoczywa na wszystkich jej stronach. Dokumentację powinna prowadzić więc zarówno spółka, jak i powiązany przedsiębiorca. Praktyczne rady na temat zawartości i prowadzenia dokumentacji podatkowej transakcji między podmiotami powiązanymi przedstawimy w następnym numerze Mk.

Z brakiem dokumentacji wiąże się sankcja podatkowa. Jeżeli władze określiłyby dochód z Państwa transakcji z podmiotem powiązanym w wysokości wyższej (stratę w wysokości niższej) niż zadeklarowana przez Państwa, a nie przedstawiliby Państwo wymaganej dokumentacji podatkowej - organy podatkowe opodatkowałyby różnicę stawką 50% (art. 19 ust. 4 updop i art. 30d updof).

Dodatkowo ważne jest jednak, aby świadczenia między podmiotami powiązanymi miały również charakter ekwiwalentny. Z ekonomicznego punktu widzenia wartość wzajemnych świadczeń powinna być więc zbliżona. W przeciwnym razie, ze względu na wzajemne powiązania stron, może powstać zarzut transferowania zysków. Najlepiej, by dokumentacja wykazywała, że stosowane w transakcji ceny zbliżone są do rynkowych.

• art. 9a i 11 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 25a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

 

 


1 Wartość rozumiana tu jest jako kwota wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym. Wyrażone w euro wielkości należy przeliczyć na walutę polską po średnim kursie ogłaszanym przez Narodowy Bank Polski, obowiązującym w ostatnim dniu roku podatkowego poprzedzającego rok podatkowy, w którym została zawarta transakcja objęta obowiązkiem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026 r.: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA