REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są konsekwencje istnienia powiązań spółki z jej wspólnikiem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Właściciel jednoosobowego przedsiębiorstwa posiada 51% udziałów w spółce, w której jest jednocześnie członkiem zarządu i prezesem. Przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wynajmowaniu spółce lokali, w których spółka prowadzi działalność, i gruntu. Spółka dzierżawi także od przedsiębiorstwa wzór użytkowy i logo. Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami transakcje, które są realizowane pomiędzy spółką z o.o. a przedsiębiorstwem jednoosobowym, są transakcjami powiązanymi? Jaką dokumentację należy w związku z tym prowadzić?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Tak, transakcje z przedsiębiorstwem należącym do udziałowca lub osoby z zarządu spółki stanowią transakcje z podmiotami powiązanymi. Szczegóły - w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Analizę Państwa sytuacji należy rozpocząć od wskazania, jakie rodzaje powiązań i transakcji mają miejsce w sytuacji przedstawionej w pytaniu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Objaśnienia:

Czarnym kolorem zaznaczono rodzaje powiązań między podmiotami. Kolorem niebieskim oznaczyliśmy transakcje, jakie występują między podmiotami.

1.Prezes jako osoba fizyczna posiada w Państwa spółce udziały o wartości wyższej niż 5%, co na podstawie art. 11 ust. 4 pkt 2 w związku z art. 11 ust. 5a updop daje podstawę do stwierdzenia, że występują powiązania kapitałowe.

2.Z powiązaniami mamy do czynienia także, gdy te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów.

3.Transakcje między podmiotami polegają na świadczeniu przez przedsiębiorstwo spółce usług polegających na:

- wynajmie lokali i gruntu,

-dzierżawie wzoru użytkowego i logo.

W zamian za to spółka wypłaca przedsiębiorstwu wynagrodzenie.

Podmioty powiązane

REKLAMA

W przypadku Państwa spółki i przedsiębiorstwa prezesa mamy do czynienia z podmiotami powiązanymi (art. 11 updop i art. 25 updof). Między spółką a prezesem istnieją powiązania o charakterze kapitałowym. Co więcej, z powiązaniami mamy do czynienia także, gdy te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów.

Podsumowując, firma prowadzona przez osobę fizyczną, która zarówno posiada udziały spółki, jak i bierze udział w jej zarządzaniu, jest podmiotem powiązanym ze spółką (interpretacja Urzędu Skarbowego w Kościanie z 29 września 2005 r., nr PD/423-5c/05).

Konsekwencje istnienia powiązań

Przepisy podatkowe określają skutki dla podatników wykorzystujących powiązania do ustalenia (narzucenia) warunków różniących się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty. Jeżeli w wyniku takich działań któryś z podatników nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby powiązanie nie istniało, organ podatkowy może określić dochody tej spółki oraz należny podatek bez uwzględnienia warunków wynikających z tego powiązania. Dla Państwa oznaczałoby to, że jeżeli np. cena, za którą powiązane przedsiębiorstwo wynajmuje spółce lokal, byłaby znacząco wyższa od rynkowej, to urząd skarbowy mógłby oszacować dochód spółki po cenach rynkowych. W praktyce oznaczałoby to wyłączenie z Państwa kosztów podatkowych nadwyżki płaconego czynszu nad oszacowaną przez urząd skarbowy ceną rynkową.

Obowiązek prowadzenia dokumentacji podatkowej

Sam fakt dokonywania transakcji z podmiotem powiązanym nie obliguje automatycznie podatnika do sporządzania dokumentacji dla wszystkich takich transakcji. Obowiązkowi dokumentacyjnemu podlegają jedynie te transakcje, w których łączna kwota należności wynikających z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym przekracza kwoty określone przez ustawodawcę (art. 9a updop i art. 25a updof). Kwoty te zależą od przedmiotu świadczenia. Obowiązek dokumentacji transakcji obejmuje transakcję lub transakcje między podmiotami powiązanymi, w których łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Analogiczne przepisy dotyczą także podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, a zatem i Państwa prezesa (art. 25a updof).

To, jak rozumieć słowo „transakcja”, doskonale wyjaśniono w postanowieniu Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z 27 sierpnia 2007 r., nr IIUS.I/415-49/07. W piśmie tym możemy przeczytać:

(...) Przez słowo transakcja zgodnie z pismem Ministra Finansów z dnia 21.02.2001 r., nr PB4/AK-060-1192-46/01, należy rozumieć umowę lub umowy zawarte z tym samym partnerem lub tymi samymi partnerami, przedmiotem której lub których jest dobro lub dobra, a także usługi, jeżeli objęte są jedną ceną. Oznacza to, że transakcją może być np. umowa nabycia lub sprzedaży jednego dobra, umowa sprzedaży szeregu dóbr lub wykonania szeregu usług, dla których określono łączną cenę, wieloletnia umowa dostawy za określoną cenę danego dobra lub szeregu dóbr bądź usług itp.

Przedsiębiorstwo należące do prezesa spółki Czytelnika świadczy jej głównie usługi polegające na:

• wynajmie lokali i gruntu,

• dzierżawie wzoru użytkowego i logo.

W przypadku transakcji polegających na świadczeniu usług (tu: najmu lokali i gruntu) oraz sprzedaży lub udostępnienia wartości niematerialnych i prawnych (tu: dzierżawa logo) strony muszą prowadzić dokumentację podatkową, jeżeli wartość podpisanych umów przekroczy 30 000 euro.

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. Slawdetal podpisała w 2008 r. dwie umowy najmu z przedsiębiorstwem Jana Kowalskiego, będącego jej prezesem. Spółka wynajęła od firmy swojego prezesa:

lokal biurowy za kwotę stanowiącą równowartość 1000 euro miesięcznie,

samochód dostawczy za kwotę stanowiącą 800 euro miesięcznie.

Dodatkowo przedsiębiorstwo sprzedało spółce należący do niego znak towarowy wyceniony na kwotę 10 000 euro. Tym samym kwota przeprowadzonych transakcji wyniosła w 2008 r. 31 600 euro. Ponieważ dokonana transakcja dotyczyła świadczenia usług (wynajmu lokalu i samochodu) oraz sprzedaży lub udostępnienia wartości niematerialnych i prawnych (sprzedaży znaku towarowego), to próg, od którego wymagane było prowadzenie dokumentacji, wynosił 30 000 euro. Tym samym strony tych transakcji są zobowiązane do ich udokumentowania w sposób określony w art. 9a updop i art. 25a updof.

Rekomendacje

REKLAMA

Należy dodać, że w przypadku żądania dokumentacji przez organy podatkowe lub organy kontroli skarbowej na podatnikach ciąży obowiązek przedłożenia dokumentacji w terminie 7 dni od dnia doręczenia żądania dokumentacji przez te organy. Warto więc prowadzić ją na bieżąco. Co więcej, ponieważ ustawodawca nie określił wyłączeń z obowiązku dokumentowania transakcji, to obowiązek taki spoczywa na wszystkich jej stronach. Dokumentację powinna prowadzić więc zarówno spółka, jak i powiązany przedsiębiorca. Praktyczne rady na temat zawartości i prowadzenia dokumentacji podatkowej transakcji między podmiotami powiązanymi przedstawimy w następnym numerze Mk.

Z brakiem dokumentacji wiąże się sankcja podatkowa. Jeżeli władze określiłyby dochód z Państwa transakcji z podmiotem powiązanym w wysokości wyższej (stratę w wysokości niższej) niż zadeklarowana przez Państwa, a nie przedstawiliby Państwo wymaganej dokumentacji podatkowej - organy podatkowe opodatkowałyby różnicę stawką 50% (art. 19 ust. 4 updop i art. 30d updof).

Dodatkowo ważne jest jednak, aby świadczenia między podmiotami powiązanymi miały również charakter ekwiwalentny. Z ekonomicznego punktu widzenia wartość wzajemnych świadczeń powinna być więc zbliżona. W przeciwnym razie, ze względu na wzajemne powiązania stron, może powstać zarzut transferowania zysków. Najlepiej, by dokumentacja wykazywała, że stosowane w transakcji ceny zbliżone są do rynkowych.

• art. 9a i 11 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 25a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

 

 


1 Wartość rozumiana tu jest jako kwota wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym. Wyrażone w euro wielkości należy przeliczyć na walutę polską po średnim kursie ogłaszanym przez Narodowy Bank Polski, obowiązującym w ostatnim dniu roku podatkowego poprzedzającego rok podatkowy, w którym została zawarta transakcja objęta obowiązkiem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA