REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są konsekwencje istnienia powiązań spółki z jej wspólnikiem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Właściciel jednoosobowego przedsiębiorstwa posiada 51% udziałów w spółce, w której jest jednocześnie członkiem zarządu i prezesem. Przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wynajmowaniu spółce lokali, w których spółka prowadzi działalność, i gruntu. Spółka dzierżawi także od przedsiębiorstwa wzór użytkowy i logo. Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami transakcje, które są realizowane pomiędzy spółką z o.o. a przedsiębiorstwem jednoosobowym, są transakcjami powiązanymi? Jaką dokumentację należy w związku z tym prowadzić?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tak, transakcje z przedsiębiorstwem należącym do udziałowca lub osoby z zarządu spółki stanowią transakcje z podmiotami powiązanymi. Szczegóły - w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Analizę Państwa sytuacji należy rozpocząć od wskazania, jakie rodzaje powiązań i transakcji mają miejsce w sytuacji przedstawionej w pytaniu.

REKLAMA

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Objaśnienia:

Czarnym kolorem zaznaczono rodzaje powiązań między podmiotami. Kolorem niebieskim oznaczyliśmy transakcje, jakie występują między podmiotami.

1.Prezes jako osoba fizyczna posiada w Państwa spółce udziały o wartości wyższej niż 5%, co na podstawie art. 11 ust. 4 pkt 2 w związku z art. 11 ust. 5a updop daje podstawę do stwierdzenia, że występują powiązania kapitałowe.

2.Z powiązaniami mamy do czynienia także, gdy te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów.

3.Transakcje między podmiotami polegają na świadczeniu przez przedsiębiorstwo spółce usług polegających na:

- wynajmie lokali i gruntu,

-dzierżawie wzoru użytkowego i logo.

W zamian za to spółka wypłaca przedsiębiorstwu wynagrodzenie.

Podmioty powiązane

W przypadku Państwa spółki i przedsiębiorstwa prezesa mamy do czynienia z podmiotami powiązanymi (art. 11 updop i art. 25 updof). Między spółką a prezesem istnieją powiązania o charakterze kapitałowym. Co więcej, z powiązaniami mamy do czynienia także, gdy te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów.

Podsumowując, firma prowadzona przez osobę fizyczną, która zarówno posiada udziały spółki, jak i bierze udział w jej zarządzaniu, jest podmiotem powiązanym ze spółką (interpretacja Urzędu Skarbowego w Kościanie z 29 września 2005 r., nr PD/423-5c/05).

Konsekwencje istnienia powiązań

Przepisy podatkowe określają skutki dla podatników wykorzystujących powiązania do ustalenia (narzucenia) warunków różniących się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty. Jeżeli w wyniku takich działań któryś z podatników nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby powiązanie nie istniało, organ podatkowy może określić dochody tej spółki oraz należny podatek bez uwzględnienia warunków wynikających z tego powiązania. Dla Państwa oznaczałoby to, że jeżeli np. cena, za którą powiązane przedsiębiorstwo wynajmuje spółce lokal, byłaby znacząco wyższa od rynkowej, to urząd skarbowy mógłby oszacować dochód spółki po cenach rynkowych. W praktyce oznaczałoby to wyłączenie z Państwa kosztów podatkowych nadwyżki płaconego czynszu nad oszacowaną przez urząd skarbowy ceną rynkową.

Obowiązek prowadzenia dokumentacji podatkowej

Sam fakt dokonywania transakcji z podmiotem powiązanym nie obliguje automatycznie podatnika do sporządzania dokumentacji dla wszystkich takich transakcji. Obowiązkowi dokumentacyjnemu podlegają jedynie te transakcje, w których łączna kwota należności wynikających z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym przekracza kwoty określone przez ustawodawcę (art. 9a updop i art. 25a updof). Kwoty te zależą od przedmiotu świadczenia. Obowiązek dokumentacji transakcji obejmuje transakcję lub transakcje między podmiotami powiązanymi, w których łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Analogiczne przepisy dotyczą także podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, a zatem i Państwa prezesa (art. 25a updof).

To, jak rozumieć słowo „transakcja”, doskonale wyjaśniono w postanowieniu Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z 27 sierpnia 2007 r., nr IIUS.I/415-49/07. W piśmie tym możemy przeczytać:

(...) Przez słowo transakcja zgodnie z pismem Ministra Finansów z dnia 21.02.2001 r., nr PB4/AK-060-1192-46/01, należy rozumieć umowę lub umowy zawarte z tym samym partnerem lub tymi samymi partnerami, przedmiotem której lub których jest dobro lub dobra, a także usługi, jeżeli objęte są jedną ceną. Oznacza to, że transakcją może być np. umowa nabycia lub sprzedaży jednego dobra, umowa sprzedaży szeregu dóbr lub wykonania szeregu usług, dla których określono łączną cenę, wieloletnia umowa dostawy za określoną cenę danego dobra lub szeregu dóbr bądź usług itp.

Przedsiębiorstwo należące do prezesa spółki Czytelnika świadczy jej głównie usługi polegające na:

• wynajmie lokali i gruntu,

• dzierżawie wzoru użytkowego i logo.

W przypadku transakcji polegających na świadczeniu usług (tu: najmu lokali i gruntu) oraz sprzedaży lub udostępnienia wartości niematerialnych i prawnych (tu: dzierżawa logo) strony muszą prowadzić dokumentację podatkową, jeżeli wartość podpisanych umów przekroczy 30 000 euro.

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. Slawdetal podpisała w 2008 r. dwie umowy najmu z przedsiębiorstwem Jana Kowalskiego, będącego jej prezesem. Spółka wynajęła od firmy swojego prezesa:

lokal biurowy za kwotę stanowiącą równowartość 1000 euro miesięcznie,

samochód dostawczy za kwotę stanowiącą 800 euro miesięcznie.

Dodatkowo przedsiębiorstwo sprzedało spółce należący do niego znak towarowy wyceniony na kwotę 10 000 euro. Tym samym kwota przeprowadzonych transakcji wyniosła w 2008 r. 31 600 euro. Ponieważ dokonana transakcja dotyczyła świadczenia usług (wynajmu lokalu i samochodu) oraz sprzedaży lub udostępnienia wartości niematerialnych i prawnych (sprzedaży znaku towarowego), to próg, od którego wymagane było prowadzenie dokumentacji, wynosił 30 000 euro. Tym samym strony tych transakcji są zobowiązane do ich udokumentowania w sposób określony w art. 9a updop i art. 25a updof.

Rekomendacje

Należy dodać, że w przypadku żądania dokumentacji przez organy podatkowe lub organy kontroli skarbowej na podatnikach ciąży obowiązek przedłożenia dokumentacji w terminie 7 dni od dnia doręczenia żądania dokumentacji przez te organy. Warto więc prowadzić ją na bieżąco. Co więcej, ponieważ ustawodawca nie określił wyłączeń z obowiązku dokumentowania transakcji, to obowiązek taki spoczywa na wszystkich jej stronach. Dokumentację powinna prowadzić więc zarówno spółka, jak i powiązany przedsiębiorca. Praktyczne rady na temat zawartości i prowadzenia dokumentacji podatkowej transakcji między podmiotami powiązanymi przedstawimy w następnym numerze Mk.

Z brakiem dokumentacji wiąże się sankcja podatkowa. Jeżeli władze określiłyby dochód z Państwa transakcji z podmiotem powiązanym w wysokości wyższej (stratę w wysokości niższej) niż zadeklarowana przez Państwa, a nie przedstawiliby Państwo wymaganej dokumentacji podatkowej - organy podatkowe opodatkowałyby różnicę stawką 50% (art. 19 ust. 4 updop i art. 30d updof).

Dodatkowo ważne jest jednak, aby świadczenia między podmiotami powiązanymi miały również charakter ekwiwalentny. Z ekonomicznego punktu widzenia wartość wzajemnych świadczeń powinna być więc zbliżona. W przeciwnym razie, ze względu na wzajemne powiązania stron, może powstać zarzut transferowania zysków. Najlepiej, by dokumentacja wykazywała, że stosowane w transakcji ceny zbliżone są do rynkowych.

• art. 9a i 11 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 25a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

 

 


1 Wartość rozumiana tu jest jako kwota wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym. Wyrażone w euro wielkości należy przeliczyć na walutę polską po średnim kursie ogłaszanym przez Narodowy Bank Polski, obowiązującym w ostatnim dniu roku podatkowego poprzedzającego rok podatkowy, w którym została zawarta transakcja objęta obowiązkiem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

REKLAMA

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA