REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki odbiorców mediów na infrastrukturę dostawców są kosztem podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do nowego zakładu produkcyjnego doprowadziliśmy własnym kosztem sieć energetyczną, wodociąg, gazociąg i kanalizację. Własnym kosztem wybudowaliśmy także drogę. Nie było możliwe, aby zrobiły to w tym samym czasie przedsiębiorstwa, które dostarczają te media. Nie mogliśmy czekać, bo to oznaczałoby dla nas straty związane z opóźnieniem produkcji. Czy wydatki na infrastrukturę są dla naszej spółki kosztem podatkowym? Trzeba dodać, że po przyłączeniu do głównych sieci wybudowana przez nas infrastruktura stała się własnością przedsiębiorstw dostarczających te media, na mocy umów przyłączeniowych zawartych przez naszą spółkę z tymi przedsiębiorstwami. Czy droga przekazana gminie jest inwestycją w obcym środku trwałym?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Wydatki na infrastrukturę (czyli na drogę i przyłącza) poniesione przez Państwa spółkę są dla niej kosztem uzyskania przychodu. Dostarczenie wody, gazu i kanalizacji jest w sposób oczywisty niezbędne dla uruchomienia zakładu produkcyjnego. Bez znaczenia pozostaje fakt, że infrastruktura ta przeszła na własność przedsiębiorstw dostarczających media. Wybudowana droga dojazdowa nie stanowi dla Państwa inwestycji w obcym środku trwałym, może być zatem bezpośrednio zaliczona do kosztów podatkowych. Szczegóły przedstawiamy w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Zasady ponoszenia kosztów związanych z budową sieci i przyłączy ciepłowniczych, gazowych oraz elektrycznych wynikają z ustawy - Prawo energetyczne.

Sieci ciepłownicze, gazowe i energetyczne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przedsiębiorstwa energetyczne mają, co do zasady, obowiązek zapewnienia realizacji i finansowania budowy oraz rozbudowy sieci na potrzeby podmiotów ubiegających się o przyłączenie. Przepisy pozwalają jednak przedsiębiorstwom energetycznym odmówić rozbudowy sieci, jeżeli warunki ekonomiczne nie są korzystne - np. brak jest innych odbiorców, wysokie koszty budowy danego odcinka. Wtedy koszty budowy odcinka sieci pokrywa podmiot, który do tej sieci chce się przyłączyć.

Ponoszone przez Państwa opłaty za przyłączenie powinny być zaliczone w całej wysokości do kosztów podatkowych w momencie poniesienia. Należy też uznać, że jeżeli z umowy o przyłączenie będą wynikać także inne koszty (np. koszty budowy odcinka sieci), obciążające bezpośrednio odbiorców energii - te koszty również będą Państwa kosztami podatkowymi.

WAŻNE!

Opłaty za przyłączenie do sieci mediów są zaliczane w pełnej wysokości do kosztów podatkowych w momencie poniesienia.

Sieci wodociągowe i kanalizacyjne

Podobnie należy dokonać rozliczeń w przypadku wodociągów i kanalizacji. Przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne są obowiązane zapewnić realizację budowy oraz rozbudowy sieci urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych (art. 5 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków).

Z ustawy tej wynika jednak, że budowę przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci (art. 15 ust. 2 ww. ustawy).

Jako przedsiębiorstwo, które wybudowało na własny koszt urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne, także inne niż wyżej wymienione, mogą Państwo te urządzenia przekazywać odpłatnie lub nieodpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu. Warunki przekazania powinny zostać uzgodnione w umowie, uwzględniającej zasady ekwiwalentności wzajemnych świadczeń.

Również w przypadku przekazania infrastruktury przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu wydatki poniesione na jej budowę należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Warto podkreślić, że nieodpłatne zbycie infrastruktury technicznej na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego czy wodno-kanalizacyjnego nie jest darowizną. Dominuje tu bowiem interes odbiorcy, który przekazuje wybudowaną własnym kosztem infrastrukturę. Bez takiego działania odbiorcy nie uzyskałby on dostępu do potrzebnych mu mediów.

Stanowisko organów podatkowych

REKLAMA

Tak samo interpretują tę kwestię organy podatkowe. Przykładem jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 stycznia 2008 r. (nr IBPB3/423-201/07/AK/KAN-1397/07). Organ podatkowy całkowicie zgodził się w tej interpretacji ze stanowiskiem podatnika, że wydatki podatnika na wytworzenie przyłącza gazowego i wodno-kanalizacyjnego są kosztami uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 updop.

Tego typu koszty należy traktować jako koszty uzyskania dostawy gazu, wody i odprowadzania ścieków niezbędne do prowadzonej przez podatnika działalności, podobnie jak wydatki na podłączenie telefonu do sieci telekomunikacyjnej.

Również Ministerstwo Finansów w piśmie z 18 września 2006 r., nr DD6-8213-302/HS/ /06/634 (a wcześniej w piśmie z 6 listopada 2002 r., nr PB3-93-MD-8214-10/02) stwierdziło, że wydatki ponoszone przez odbiorców mediów (np. wody, gazu, energii elektrycznej i cieplnej) na budowę infrastruktury technicznej przekazanej przedsiębiorstwom energetycznym albo wodociągowo-kanalizacyjnym stanowią koszty uzyskania przychodów.

Podobnie sądy administracyjne zgadzają się z organami podatkowymi w tej korzystnej dla podatników linii interpretacyjnej. Przykładami są wyroki NSA z 15 kwietnia 1998 r., sygn. SA/Sz 1205/97, oraz z 7 kwietnia 2000 r., sygn. I SA/Ka 1836/98.

Infrastruktura drogowa

Powyższe rozważania dotyczą również wybudowanej przez Państwa drogi przekazanej gminie. Według stanowiska Ministra Finansów tego rodzaju wydatek może stanowić bezpośrednio koszt podatkowy. Zdaniem Ministra nie jest inwestycją w obcym środku trwałym. Tym samym nie mogą być rozliczane w formie odpisów amortyzacyjnych.

Stanowisko takie zawarto w piśmie Zastępcy Dyrektora Departamentu Podatków Dochodowych z 14 lipca 2006 r. (nr DD6-8213-43/WK/06/249), skierowanym do wiadomości wszystkich izb skarbowych.

Minister Finansów zauważył, że w świetle orzecznictwa NSA (np. wyrok z 19 stycznia 2000 r., sygn. akt I SA/Wr 825/98) wydatki pośrednio związane z przychodem również mogą być uznawane za koszty podatkowe. Do takich wydatków należy zaliczać m.in. wydatki mające na celu utrzymanie w należytym stanie drogi publicznej, w sytuacji gdy korzystanie z niej jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa podatnika. Jest to oczywiste, gdy drogą tą następuje transport materiałów do produkcji oraz wytworzonych produktów lub gdy drogą tą dojeżdżają do podatnika jego pracownicy, klienci i kontrahenci.

WAŻNE!

Wydatki związane z nakładami podatnika na utrzymanie lub przebudowę drogi publicznej, z której korzysta przedsiębiorca, mogą być bezpośrednio kosztem podatkowym.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, podobnie zresztą jak i ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie definiuje wprawdzie wprost pojęcia „inwestycja w obcym środku trwałym”. Jednak zdaniem MF, w praktyce taką inwestycją są nakłady poniesione na ulepszenie środka trwałego, który używany jest na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.

Są to zatem poniesione wydatki mające na celu przystosowanie środka trwałego do używania go przez podatnika. Umowa o partycypację w kosztach budowy drogi publicznej, zawarta pomiędzy Państwem a jej właścicielem (np. samorządem gminy), nie jest umową, na podstawie której droga ta została przyjęta przez Państwa do używania.

Tak samo zinterpretował kwestię budowy infrastruktury kolejowej (bocznica) Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w interpretacji z 29 czerwca 2007 r., nr DP/423-0063/07/AK.

Warto też w omawianym kontekście wspomnieć, że również wydatki związane z bieżącym utrzymaniem i konserwacją drogi (np. usuwanie nierówności, ubytków, odśnieżanie) - będą stanowić dla Państwa koszty uzyskania przychodów w dacie ich faktycznego poniesienia. Tak stwierdziło Ministerstwo Finansów w nadal aktualnym piśmie z 22 grudnia 1998 r., nr PB3-6035/772-645/WK/98.

• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119

• ustawa z 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 21, poz. 124

• art. 5 i następne ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 147, poz. 1033

Paweł Huczko

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

Ukryte zyski w estońskim CIT – co to jest i dlaczego warto uważać?

Estoński CIT, czyli ryczałt od dochodów spółek, to atrakcyjna forma opodatkowania, która pozwala na odroczenie podatku dochodowego do momentu faktycznej dystrybucji zysków. Jednak korzystając z tej formy opodatkowania, przedsiębiorcy muszą być szczególnie czujni na pojęcie ukrytych zysków, które mogą skutkować nieoczekiwanym opodatkowaniem.

REKLAMA

Dramatyczne dane o wypadkach rolniczych w 2025 r. KRUS stawia na profilaktykę i zdrowie rolników

Dane za pierwsze półrocze 2025 roku pokazują, że w rolnictwie wciąż dochodzi do tysięcy wypadków przy pracy – odnotowano ponad 4,4 tys. zdarzeń, w których zginęło 26 osób. KRUS podkreśla, że profilaktyka i dbanie o zdrowie rolników stają się priorytetem, aby zmniejszyć ryzyko i poprawić bezpieczeństwo w pracy na wsi.

Rewolucja w opłacie cukrowej w Polsce! Nowe prawo wprowadza radykalne zmiany

Jest projekt ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw, który zakłada kompleksową nowelizację przepisów dotyczących tzw. opłaty cukrowej oraz uproszczenie systemu jej poboru. Celem zmian jest zwiększenie skuteczności działań prozdrowotnych oraz eliminacja dotychczasowych problemów interpretacyjnych i ograniczeń prawnych.

Wspólne KPI w usługach BPO - praktyczne podejście do optymalizacji procesów

Efektywne zarządzanie projektami BPO wymaga jasnych wskaźników efektywności, które pozwalają na obiektywną ocenę realizowanych procesów. Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie wspólnych KPI, realizowanych równolegle przez dostawcę usług i klienta. Takie podejście, oparte na pomiarze czasu pracy i dodatkowych metryk, umożliwia lepsze zrozumienie procesów i ich systematyczne doskonalenie.

Prezydencka propozycja zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci dzieli opinię publiczną

Propozycja prezydenta Karola Nawrockiego wprowadzenia zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci i dochodem do 140 tys. zł budzi wyraźne podziały w społeczeństwie. Według sondażu, popiera ją 47,5 proc. ankietowanych, a przeciwko jest 47,9 proc., reszta nie ma zdania.

REKLAMA

Zmiana limitów amortyzacji samochodów i kosztów leasingu od 2026 r. Jak ochronić swoje rozliczenia? Niekoniecznie przez zakupy do końca grudnia 2025 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zmniejszy się o 1/3 limit wartości amortyzacji dla większości samochodów osobowych – z 150 tys. zł do 100 tys. zł. Przepisy co ciekawe nie są nowe, bo pochodzą z końca 2021 r., ale wchodzą w życie dopiero za kilka miesięcy i dlatego znowu zrobiło się o nich głośno. Te kilka miesięcy to także ostatni dzwonek, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom tych zmian.

Od 2026 roku o 50% wzrośnie stawka podatku od wygranych i nagród (np. w lotto, konkursach, grach, sprzedaży premiowej) – z 10% do 15% [projekt]

Budżet państwa jest chyba naprawdę w trudnej sytuacji, skoro Ministerstwo Finansów planuje podnieść od przyszłego roku (i to o 50%) stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Obecnie stawka ta wynosi 10% wartości wygranej lub nagrody a ma wzrosnąć do 15%. Ten podatek płacimy np. od wygranej w lotto (choć dopiero od wygranej większej niż 2000 zł).

REKLAMA