REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki odbiorców mediów na infrastrukturę dostawców są kosztem podatkowym

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do nowego zakładu produkcyjnego doprowadziliśmy własnym kosztem sieć energetyczną, wodociąg, gazociąg i kanalizację. Własnym kosztem wybudowaliśmy także drogę. Nie było możliwe, aby zrobiły to w tym samym czasie przedsiębiorstwa, które dostarczają te media. Nie mogliśmy czekać, bo to oznaczałoby dla nas straty związane z opóźnieniem produkcji. Czy wydatki na infrastrukturę są dla naszej spółki kosztem podatkowym? Trzeba dodać, że po przyłączeniu do głównych sieci wybudowana przez nas infrastruktura stała się własnością przedsiębiorstw dostarczających te media, na mocy umów przyłączeniowych zawartych przez naszą spółkę z tymi przedsiębiorstwami. Czy droga przekazana gminie jest inwestycją w obcym środku trwałym?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Wydatki na infrastrukturę (czyli na drogę i przyłącza) poniesione przez Państwa spółkę są dla niej kosztem uzyskania przychodu. Dostarczenie wody, gazu i kanalizacji jest w sposób oczywisty niezbędne dla uruchomienia zakładu produkcyjnego. Bez znaczenia pozostaje fakt, że infrastruktura ta przeszła na własność przedsiębiorstw dostarczających media. Wybudowana droga dojazdowa nie stanowi dla Państwa inwestycji w obcym środku trwałym, może być zatem bezpośrednio zaliczona do kosztów podatkowych. Szczegóły przedstawiamy w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Zasady ponoszenia kosztów związanych z budową sieci i przyłączy ciepłowniczych, gazowych oraz elektrycznych wynikają z ustawy - Prawo energetyczne.

Sieci ciepłownicze, gazowe i energetyczne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorstwa energetyczne mają, co do zasady, obowiązek zapewnienia realizacji i finansowania budowy oraz rozbudowy sieci na potrzeby podmiotów ubiegających się o przyłączenie. Przepisy pozwalają jednak przedsiębiorstwom energetycznym odmówić rozbudowy sieci, jeżeli warunki ekonomiczne nie są korzystne - np. brak jest innych odbiorców, wysokie koszty budowy danego odcinka. Wtedy koszty budowy odcinka sieci pokrywa podmiot, który do tej sieci chce się przyłączyć.

Ponoszone przez Państwa opłaty za przyłączenie powinny być zaliczone w całej wysokości do kosztów podatkowych w momencie poniesienia. Należy też uznać, że jeżeli z umowy o przyłączenie będą wynikać także inne koszty (np. koszty budowy odcinka sieci), obciążające bezpośrednio odbiorców energii - te koszty również będą Państwa kosztami podatkowymi.

WAŻNE!

Opłaty za przyłączenie do sieci mediów są zaliczane w pełnej wysokości do kosztów podatkowych w momencie poniesienia.

Sieci wodociągowe i kanalizacyjne

REKLAMA

Podobnie należy dokonać rozliczeń w przypadku wodociągów i kanalizacji. Przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne są obowiązane zapewnić realizację budowy oraz rozbudowy sieci urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych (art. 5 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków).

Z ustawy tej wynika jednak, że budowę przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci (art. 15 ust. 2 ww. ustawy).

Jako przedsiębiorstwo, które wybudowało na własny koszt urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne, także inne niż wyżej wymienione, mogą Państwo te urządzenia przekazywać odpłatnie lub nieodpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu. Warunki przekazania powinny zostać uzgodnione w umowie, uwzględniającej zasady ekwiwalentności wzajemnych świadczeń.

Również w przypadku przekazania infrastruktury przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu wydatki poniesione na jej budowę należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Warto podkreślić, że nieodpłatne zbycie infrastruktury technicznej na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego czy wodno-kanalizacyjnego nie jest darowizną. Dominuje tu bowiem interes odbiorcy, który przekazuje wybudowaną własnym kosztem infrastrukturę. Bez takiego działania odbiorcy nie uzyskałby on dostępu do potrzebnych mu mediów.

Stanowisko organów podatkowych

Tak samo interpretują tę kwestię organy podatkowe. Przykładem jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 stycznia 2008 r. (nr IBPB3/423-201/07/AK/KAN-1397/07). Organ podatkowy całkowicie zgodził się w tej interpretacji ze stanowiskiem podatnika, że wydatki podatnika na wytworzenie przyłącza gazowego i wodno-kanalizacyjnego są kosztami uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 updop.

Tego typu koszty należy traktować jako koszty uzyskania dostawy gazu, wody i odprowadzania ścieków niezbędne do prowadzonej przez podatnika działalności, podobnie jak wydatki na podłączenie telefonu do sieci telekomunikacyjnej.

Również Ministerstwo Finansów w piśmie z 18 września 2006 r., nr DD6-8213-302/HS/ /06/634 (a wcześniej w piśmie z 6 listopada 2002 r., nr PB3-93-MD-8214-10/02) stwierdziło, że wydatki ponoszone przez odbiorców mediów (np. wody, gazu, energii elektrycznej i cieplnej) na budowę infrastruktury technicznej przekazanej przedsiębiorstwom energetycznym albo wodociągowo-kanalizacyjnym stanowią koszty uzyskania przychodów.

Podobnie sądy administracyjne zgadzają się z organami podatkowymi w tej korzystnej dla podatników linii interpretacyjnej. Przykładami są wyroki NSA z 15 kwietnia 1998 r., sygn. SA/Sz 1205/97, oraz z 7 kwietnia 2000 r., sygn. I SA/Ka 1836/98.

Infrastruktura drogowa

Powyższe rozważania dotyczą również wybudowanej przez Państwa drogi przekazanej gminie. Według stanowiska Ministra Finansów tego rodzaju wydatek może stanowić bezpośrednio koszt podatkowy. Zdaniem Ministra nie jest inwestycją w obcym środku trwałym. Tym samym nie mogą być rozliczane w formie odpisów amortyzacyjnych.

Stanowisko takie zawarto w piśmie Zastępcy Dyrektora Departamentu Podatków Dochodowych z 14 lipca 2006 r. (nr DD6-8213-43/WK/06/249), skierowanym do wiadomości wszystkich izb skarbowych.

Minister Finansów zauważył, że w świetle orzecznictwa NSA (np. wyrok z 19 stycznia 2000 r., sygn. akt I SA/Wr 825/98) wydatki pośrednio związane z przychodem również mogą być uznawane za koszty podatkowe. Do takich wydatków należy zaliczać m.in. wydatki mające na celu utrzymanie w należytym stanie drogi publicznej, w sytuacji gdy korzystanie z niej jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa podatnika. Jest to oczywiste, gdy drogą tą następuje transport materiałów do produkcji oraz wytworzonych produktów lub gdy drogą tą dojeżdżają do podatnika jego pracownicy, klienci i kontrahenci.

WAŻNE!

Wydatki związane z nakładami podatnika na utrzymanie lub przebudowę drogi publicznej, z której korzysta przedsiębiorca, mogą być bezpośrednio kosztem podatkowym.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, podobnie zresztą jak i ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie definiuje wprawdzie wprost pojęcia „inwestycja w obcym środku trwałym”. Jednak zdaniem MF, w praktyce taką inwestycją są nakłady poniesione na ulepszenie środka trwałego, który używany jest na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.

Są to zatem poniesione wydatki mające na celu przystosowanie środka trwałego do używania go przez podatnika. Umowa o partycypację w kosztach budowy drogi publicznej, zawarta pomiędzy Państwem a jej właścicielem (np. samorządem gminy), nie jest umową, na podstawie której droga ta została przyjęta przez Państwa do używania.

Tak samo zinterpretował kwestię budowy infrastruktury kolejowej (bocznica) Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w interpretacji z 29 czerwca 2007 r., nr DP/423-0063/07/AK.

Warto też w omawianym kontekście wspomnieć, że również wydatki związane z bieżącym utrzymaniem i konserwacją drogi (np. usuwanie nierówności, ubytków, odśnieżanie) - będą stanowić dla Państwa koszty uzyskania przychodów w dacie ich faktycznego poniesienia. Tak stwierdziło Ministerstwo Finansów w nadal aktualnym piśmie z 22 grudnia 1998 r., nr PB3-6035/772-645/WK/98.

• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119

• ustawa z 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 21, poz. 124

• art. 5 i następne ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 147, poz. 1033

Paweł Huczko

konsultant podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek PIT - część 3
Zapraszamy do rozwiązania quizu o podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Jest to trzeci quiz dotyczący tej problematyki, który zawiera dziesięć pytań a tylko jedna odpowiedź jest właściwa.
Podatek PIT - część 2
Oto quiz w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Jest to drugi quiz dotyczący tej problematyki. Składa się z dziewięciu pytań i tylko jedna odpowiedź jest poprawna.
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców – czy warto korzystać. Wnioski w 2024 r. tylko do końca listopada by uzyskać zwolnienie ze składek w grudniu

Coraz więcej przedsiębiorców poszukuje elastycznych rozwiązań, które pozwolą im na optymalizację kosztów prowadzenia działalności. Jednym z takich narzędzi są tzw. wakacje składkowe – możliwość zwolnienia z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne do ZUS w jednym wybranym miesiącu w roku. W 2024 roku wnioski można składać w listopadzie, by móc skorzystać z tego zwolnienia w grudniu br. To przede wszystkim pierwsza tego typu pomoc dla mikroprzedsiębiorców, których finansowo dotknęły skutki reformy zwanej „Polskim Ładem”. Katarzyna Siwiec, radca prawny i doradca podatkowy komentuje zalety i wady związane z tym rozwiązaniem.

Obowiązkowy KSeF 2.0. Struktury logiczne FA(3) i FA_RR(1), załączniki do faktur, tryb offline, faktury konsumenckie i z kas fiskalnych. Co proponuje MF?

Ministerstwo Finansów rozpoczęło ostateczne konsultacje projektu rozwiązań prawnych (ustawy) i biznesowych w zakresie wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Przedstawione rozwiązania uwzględniają propozycje zgłaszane w toku dotychczasowych konsultacji, w tym specyfikę Jednostek Samorządu Terytorialnego (JST). Przedmiotem ustaleń są także struktury logiczne FA(3) i FA_RR(1) oraz koncepcja funkcjonowania załącznika do e-faktury w KSeF. Uwagi do projektu ustawy można zgłaszać do MF do 19 listopada, a rozwiązań biznesowych do 22 listopada 2024 r.

REKLAMA

Kwota wolna od podatku 2025: ile wynosi i kto może skorzystać?

To już pewne, kwota wolna od podatku w 2025 roku nie ulegnie zmianie. Pozostanie więc na dotychczasowym poziomie, czyli 30 tys. zł. Zapowiadana jest jednak wciąż kwota wolna na poziomie 60 tys. zł, ale to raczej odległa perspektywa.

KSeF od 2026 r. Firmy będą mogły wystawiać faktury dla konsumentów przez KSeF. Ministerstwo Finansów pokazało projekt ustawy

Firmy będą mogły wystawiać faktury dla konsumentów poprzez Krajowy System e-Faktur – wynika z projektu ustawy, który 5 listopada 2024 r. został opublikowany na stronach RCL. Firmy dostaną także dodatkowe okresy przejściowe na dostosowanie się do nowych rozwiązań.

Sprawdzamy stawki ryczałtu: Jaki podatek zapłaci manager na kontrakcie B2B?

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest dla wielu przedsiębiorców korzystną formą rozliczeń, zwłaszcza przy niskich kosztach działalności. Stawki tego podatku wahają się od 2 proc. do 17 proc., co może znacząco wpływać na wysokość należności wobec fiskusa. Jaką stawkę ryczałtu powinien wybrać manager zatrudniony na kontrakcie B2B w firmie technologicznej?

Przelewy bankowe 11 listopada. Kiedy dojdzie przelew wysłany w piątek po 16:00?

Przed nami kolejny dzień wolny od pracy. Święto 11 listopada przypada w tym roku w poniedziałek. Co z przelewami bankowymi wysłanymi tego dnia? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem. 

REKLAMA

Wyższa akcyza na alkohol w 2025 r. Spadnie spożycie alkoholu, czy wzrośnie szara strefa?

W 2025 r. wzrośnie stawka akcyzy na wysokoprocentowy alkohol. Oczywiste jest, że spowoduje to wzrost cen alkoholu w sklepach. Fakt wysokiej stawki na alkohol w Polsce może oznaczać dwa scenariusze: spadek spożycia alkoholu lub ożywienie szarej strefy. Spadek spożycia będzie aspektem pozytywnym, natomiast wzrost szarej strefy już nie.

Sprzedaż internetowa: kiedy opłata za przesyłkę jest przychodem sprzedawcy? Kiedy warto uniknąć ujęcia kosztu dostawy jako przychodu sprzedającego oraz podstawy opodatkowania VAT?

Sprzedaż internetowa pociąga za sobą najczęściej wysyłkę towaru za pośrednictwem podmiotu trzeciego świadczącego usługi kurierskie. Jeśli nabywca korzysta z opcji darmowej dostawy, to wówczas sprzedający nie otrzymuje od niego dodatkowych środków tytułem kosztów wysyłki i nie powstaje zagadnienie odpowiedniego zaliczenia podatkowego takiej kwoty. Gdy jednak dostawa jest dodatkowo płatna dla kupującego, sprzedawca staje przed pytaniem, czy po jego stronie powstanie dodatkowy przychód w związku z powiększeniem należności kupującego o koszt przesyłki, a także, czy kwota ta stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

REKLAMA