REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w estońskim CIT od 1 stycznia 2023

ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
estoński cit 2023
estoński cit 2023
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

1 stycznia 2023 r. weszła w życie kolejna nowelizacja przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych. Część zmian dotyczy również tzw. estońskiego CIT. Przepisy o estońskim CIT obowiązują od początku 2021 r., jednak ta forma opodatkowania zaczęła cieszyć się większą popularnością dopiero od ubiegłego roku, kiedy weszło w życie wiele korzystnych zmian przepisów o estońskim CIT.

Estoński CIT: Zmiana w definiowaniu obowiązku zatrudnienia przez spółkę zleceniobiorców

W poprzednim stanie prawnym, w celu ustalenia, czy zaistniał warunek do skorzystania z estońskiego CIT polegający na zatrudnieniu co najmniej trzech pracowników / zleceniobiorców, podatnik musiał być zarówno płatnikiem podatku jak i składek od ich wynagrodzeń. W sytuacji gdy zleceniobiorcami były osoby objęte zwolnieniem PIT (przykładowo tzw. zwolnieniem dla młodych), stwarzało to problem. Po nowelizacji osoby takie będą traktowane jako pracownicy / zleceniobiorcy na potrzeby estońskiego CIT, a co za tym idzie, zostanie złagodzona jedna z przeszkód w korzystaniu z tej formy opodatkowania.

REKLAMA

Autopromocja

Estoński CIT: Złagodzenie warunku odstąpienia od korekty wstępnej

Dotychczas obowiązek korekty nie powstawał, jeżeli podatnik był objęty estońskim CIT przez więcej niż cztery lata. Po nowelizacji okres ten został skrócony do dokładnie czterech lat

Estoński CIT: Doprecyzowanie zakresu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą

W myśl art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, opodatkowaniu podlega dochód, na który składają się m.in. wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą.

Do tej kategorii nie zalicza się wydatków i odpisów amortyzacyjnych oraz odpisów z tytułu trwałej utraty wartości, związanych z używaniem samochodów osobowych, środków transportu lotniczego, taboru pływającego oraz innych składników majątku, które są wykorzystywane wyłącznie na cele działalności gospodarczej. W tym przypadku to na podatniku ciąży obowiązek wykazania, że warunek ten jest spełniony. W sytuacji gdy składniki majątku są wykorzystywane w działalności mieszanej (tj. np. na cele prywatne), do opodatkowania estońskim CIT zalicza się 50 proc. wspomnianych wydatków i odpisów.

Estoński CIT: Pojęcie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia

W celu uniknięcia wątpliwości interpretacyjnych dotyczących pojęcia przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ustawodawca określił, że oznacza to przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw, włącznie z wypłatami z zysku, w trzecim kwartale roku kalendarzowego poprzedzającego pierwszy dzień roku podatkowego, ogłaszane przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawodawca przychylny dla podatników

Zmiany wprowadzone przez ustawodawcę mogą przyczynić się do zwiększenia przejrzystości w zakresie stosowania estońskiego CIT.

Mimo korzystnych zmian w przepisach (zarówno w nowelizacjach z 2022 r., jak i nowelizacji z 1 stycznia 2023 r.), regulacje opodatkowania estońskim CIT w dalszym ciągu budzą jednak pewne wątpliwości interpretacyjne, które przekładają się na rzeczywiste problemy w korzystaniu z tej formy opodatkowania, czego przykładem jest, chociażby pojęcie ukrytych zysków czy dochód z nieujawnionych operacji gospodarczych. 

Biorąc pod uwagę aktualny kierunek zmian, w perspektywie kolejnych lat istnieje szansa, że ustawodawca będzie nadal kontynuował przychylną dla podatnika linię zmian w zakresie estońskiego CIT.

Autor: Remigiusz Fijak – Partner Associate ID Advisory

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA