REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czego życzyć księgowym w 2025 r. z okazji Dnia Księgowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
księgowa, księgowość
Czego życzyć księgowym w 2025 r. z okazji Dnia Księgowego?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Dzień 9 czerwca to corocznie obchodzony Dzień Księgowego - święto ustanowione przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. Z tej okazji warto nie tylko podziękować przedstawicielom branży za trudną i odpowiedzialną pracę, ale też zastanowić się, jakie życzenia byłyby dziś dla tej grupy zawodowej naprawdę ważne. Przez lata zawód ten kojarzył się z biurkiem uginającym się pod ciężarem papierowych dokumentów i ręcznym przeliczaniem kolumn cyfr. Rzeczywistość w 2025 roku jest jednak zupełnie inna.
Współczesny księgowy to wsparcie, partner biznesowy, technologiczny lider i strażnik zmian legislacyjnych. Z jakimi wyzwaniami mierzy się na co dzień i czego możemy mu życzyć, by praca była bardziej satysfakcjonująca?

1. Udanego wdrożenia KSeF – bez pośpiechu i zaskoczeń

Najbliższe miesiące to dalszy ciąg intensywnych przygotowań do obowiązkowego korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Księgowe i księgowi cały czas edukują klientów, podpowiadając im jak wdrażać nowe procesy i narzędzia. Życzeniem numer jeden na ich liście jest to, by klienci – szczególnie ci z sektora MŚP – nie zostawiali wdrożenia KSeF na ostatnią chwilę. Brak terminowości może spowodować chaos i ogromne ryzyko dla rozliczeń.

REKLAMA

REKLAMA

2. Płynnej cyfryzacji – niech technologia ułatwia, a nie komplikuje

Cyfryzacja księgowości to nie wizja przyszłości, lecz codzienność. Automatyzacja rozliczeń, OCR dokumentów, e-faktury, systemy ERP, dostęp do danych z każdego miejsca – to wszystko sprawia, że praca księgowych może być prostsza, szybsza i mniej podatna na błędy. Warunkiem jest dobre wdrożenie i zrozumienie nowych narzędzi.

Coraz więcej księgowych staje się liderami transformacji cyfrowej – edukując klientów i wybierając najlepsze narzędzia. Potrzebują jednak nie tylko kompetencji, ale i zaufania oraz przestrzeni na działanie.

Ja zauważa Patrycja Strzelecka, Dyrektor Zarządzająca w CashDirector S.A., laureatka nagrody specjalnej w konkursie EY Przedsiębiorca Roku za stworzenie ekosystemu, który ułatwia działanie mikro i małych przedsiębiorstw: - Cyfryzacja to dziś nie wybór, lecz naturalny etap rozwoju usług księgowych. Dobrze wdrożona technologia nie tylko zwiększa efektywność i ułatwia pracę biurom rachunkowym, ale też przynosi korzyści klientom – oszczędza czas i zwiększa bezpieczeństwo danych.

3. Przestrzeni na doradzanie

Księgowe są często pierwszym punktem kontaktu przedsiębiorcy w przypadku wątpliwości podatkowych czy prawnych. Choć nie każdy przypadek wymaga formalnego doradztwa podatkowego, dziś zbyt często granica jest niejasna. Efekt? Księgowe boją się udzielić nawet najprostszej porady z obawy przed konsekwencjami. Zgodnie z obowiązującymi przepisami nie powinny bowiem wchodzić w kompetencje doradców podatkowych.

Postulaty dotyczące zmian tego stanu prawnego znalazły się w apelu środowisk księgowych zrzeszonych w Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR), który został przekazany do Ministra Finansów w lutym b.r. Jego sygnatariusze domagali się doprecyzowania pojęć funkcjonujących w ustawie o doradztwie podatkowym, takich jak: “porada”, “opinia” czy “wyjaśnienie”. Autorzy argumentowali, że będzie to korzystne dla klientów, którzy zyskają kompleksowe, sprawne i zrozumiałe wsparcie. Jak mówi Przemysław Naklicki, Dyrektor Zarządzający Siecią OSCBR: - Nowoczesne narzędzia, którymi dysponują księgowi, pozwalają im na przeanalizowanie różnych scenariuszy podatkowych. Pracują teraz szybciej i wydajniej, a co za tym idzie mogą więcej czasu poświęcić na biznesowe wsparcie swoich klientów. Czy prawo powinno im tego zabraniać? Granica pomiędzy zwykłą odpowiedzią na zapytanie klienta a doradztwem podatkowym jest bardzo cienka.

4. Przepisów, które da się przewidzieć i zrozumieć

Nieoczekiwane zmiany przepisów, publikowane na ostatnią chwilę, to największy wróg księgowych. Brak vacatio legis, niejasności interpretacyjne i luki w systemach to codzienność, z którą mierzą się osoby odpowiedzialne za rozliczenia firm.
W tym kontekście może cieszyć jeden z postulatów zmian deregulacyjnych zespołu Rafała Brzoski, w myśl którego zmiany wpływające niekorzystnie na sytuację przedsiębiorców miałyby wchodzić w życie po upływie 6 miesięcy od ich uchwalenia. Jak podkreśla Arkadiusz Kacperek, Lider zespołu księgowego w CashDirector S.A.:
- Wprowadzenie zasady, że zmiany niekorzystne dla przedsiębiorców wchodzą w życie dopiero po 6 miesiącach, to realna szansa na uporządkowanie chaosu legislacyjnego. Księgowi zyskaliby czas nie tylko na dostosowanie systemów i procedur, ale też na przygotowanie swoich klientów do nowych obowiązków – bez stresu i nerwowych działań na ostatnią chwilę.

REKLAMA

Doceniajmy księgowych nie tylko w dniu ich święta

Bez nich nawet najlepiej prosperująca firma może stracić grunt pod nogami. To oni przez cały rok dbają o porządek w finansach, spokój przedsiębiorców i… zgodność z przepisami, które czasami zmieniają się szybciej niż pory roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA