REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czego życzyć księgowym w 2025 r. z okazji Dnia Księgowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
księgowa, księgowość
Czego życzyć księgowym w 2025 r. z okazji Dnia Księgowego?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Dzień 9 czerwca to corocznie obchodzony Dzień Księgowego - święto ustanowione przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. Z tej okazji warto nie tylko podziękować przedstawicielom branży za trudną i odpowiedzialną pracę, ale też zastanowić się, jakie życzenia byłyby dziś dla tej grupy zawodowej naprawdę ważne. Przez lata zawód ten kojarzył się z biurkiem uginającym się pod ciężarem papierowych dokumentów i ręcznym przeliczaniem kolumn cyfr. Rzeczywistość w 2025 roku jest jednak zupełnie inna.
Współczesny księgowy to wsparcie, partner biznesowy, technologiczny lider i strażnik zmian legislacyjnych. Z jakimi wyzwaniami mierzy się na co dzień i czego możemy mu życzyć, by praca była bardziej satysfakcjonująca?

1. Udanego wdrożenia KSeF – bez pośpiechu i zaskoczeń

Najbliższe miesiące to dalszy ciąg intensywnych przygotowań do obowiązkowego korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Księgowe i księgowi cały czas edukują klientów, podpowiadając im jak wdrażać nowe procesy i narzędzia. Życzeniem numer jeden na ich liście jest to, by klienci – szczególnie ci z sektora MŚP – nie zostawiali wdrożenia KSeF na ostatnią chwilę. Brak terminowości może spowodować chaos i ogromne ryzyko dla rozliczeń.

REKLAMA

REKLAMA

2. Płynnej cyfryzacji – niech technologia ułatwia, a nie komplikuje

Cyfryzacja księgowości to nie wizja przyszłości, lecz codzienność. Automatyzacja rozliczeń, OCR dokumentów, e-faktury, systemy ERP, dostęp do danych z każdego miejsca – to wszystko sprawia, że praca księgowych może być prostsza, szybsza i mniej podatna na błędy. Warunkiem jest dobre wdrożenie i zrozumienie nowych narzędzi.

Coraz więcej księgowych staje się liderami transformacji cyfrowej – edukując klientów i wybierając najlepsze narzędzia. Potrzebują jednak nie tylko kompetencji, ale i zaufania oraz przestrzeni na działanie.

Ja zauważa Patrycja Strzelecka, Dyrektor Zarządzająca w CashDirector S.A., laureatka nagrody specjalnej w konkursie EY Przedsiębiorca Roku za stworzenie ekosystemu, który ułatwia działanie mikro i małych przedsiębiorstw: - Cyfryzacja to dziś nie wybór, lecz naturalny etap rozwoju usług księgowych. Dobrze wdrożona technologia nie tylko zwiększa efektywność i ułatwia pracę biurom rachunkowym, ale też przynosi korzyści klientom – oszczędza czas i zwiększa bezpieczeństwo danych.

3. Przestrzeni na doradzanie

Księgowe są często pierwszym punktem kontaktu przedsiębiorcy w przypadku wątpliwości podatkowych czy prawnych. Choć nie każdy przypadek wymaga formalnego doradztwa podatkowego, dziś zbyt często granica jest niejasna. Efekt? Księgowe boją się udzielić nawet najprostszej porady z obawy przed konsekwencjami. Zgodnie z obowiązującymi przepisami nie powinny bowiem wchodzić w kompetencje doradców podatkowych.

Postulaty dotyczące zmian tego stanu prawnego znalazły się w apelu środowisk księgowych zrzeszonych w Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR), który został przekazany do Ministra Finansów w lutym b.r. Jego sygnatariusze domagali się doprecyzowania pojęć funkcjonujących w ustawie o doradztwie podatkowym, takich jak: “porada”, “opinia” czy “wyjaśnienie”. Autorzy argumentowali, że będzie to korzystne dla klientów, którzy zyskają kompleksowe, sprawne i zrozumiałe wsparcie. Jak mówi Przemysław Naklicki, Dyrektor Zarządzający Siecią OSCBR: - Nowoczesne narzędzia, którymi dysponują księgowi, pozwalają im na przeanalizowanie różnych scenariuszy podatkowych. Pracują teraz szybciej i wydajniej, a co za tym idzie mogą więcej czasu poświęcić na biznesowe wsparcie swoich klientów. Czy prawo powinno im tego zabraniać? Granica pomiędzy zwykłą odpowiedzią na zapytanie klienta a doradztwem podatkowym jest bardzo cienka.

4. Przepisów, które da się przewidzieć i zrozumieć

Nieoczekiwane zmiany przepisów, publikowane na ostatnią chwilę, to największy wróg księgowych. Brak vacatio legis, niejasności interpretacyjne i luki w systemach to codzienność, z którą mierzą się osoby odpowiedzialne za rozliczenia firm.
W tym kontekście może cieszyć jeden z postulatów zmian deregulacyjnych zespołu Rafała Brzoski, w myśl którego zmiany wpływające niekorzystnie na sytuację przedsiębiorców miałyby wchodzić w życie po upływie 6 miesięcy od ich uchwalenia. Jak podkreśla Arkadiusz Kacperek, Lider zespołu księgowego w CashDirector S.A.:
- Wprowadzenie zasady, że zmiany niekorzystne dla przedsiębiorców wchodzą w życie dopiero po 6 miesiącach, to realna szansa na uporządkowanie chaosu legislacyjnego. Księgowi zyskaliby czas nie tylko na dostosowanie systemów i procedur, ale też na przygotowanie swoich klientów do nowych obowiązków – bez stresu i nerwowych działań na ostatnią chwilę.

REKLAMA

Doceniajmy księgowych nie tylko w dniu ich święta

Bez nich nawet najlepiej prosperująca firma może stracić grunt pod nogami. To oni przez cały rok dbają o porządek w finansach, spokój przedsiębiorców i… zgodność z przepisami, które czasami zmieniają się szybciej niż pory roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF 2.0 to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

REKLAMA