Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować firmę na KSeF? Kompleksowy przewodnik po e-fakturowaniu

Subskrybuj nas na Youtube
  • Artykuł sponsorowany
Jak przygotować firmę na KSeF? Kompleksowy przewodnik po e-fakturowaniu
Jak przygotować firmę na KSeF? Kompleksowy przewodnik po e-fakturowaniu
Materiały prasowe

Odroczenie obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok nie oznacza, że jego wdrożenie można odłożyć na później. Przeciwnie – to ostatni moment, by rzeczywiście przygotować firmę na nadchodzące zmiany, unikając późniejszej presji i kosztownych błędów. Wdrożenie nowego systemu e-fakturowania to złożony proces, który wymaga czasu, planu i zaangażowania wielu zespołów. Jak się do niego przygotować i dlaczego nie warto zwlekać?

Konsultacje i zmiany w KSeF

W lutym 2024 r. Ministerstwo Finansów przeprowadziło serię konsultacji z interesariuszami, aby dostosować KSeF do potrzeb zarówno administracji podatkowej, jak i przedsiębiorców. Poruszano kwestie techniczne, organizacyjne oraz związane z procesami fakturowania, takie jak wykorzystanie KSeF ID w płatnościach, zakres wdrożenia obowiązkowego e-fakturowania czy wystawianie faktur przez administrację publiczną. Niektóre z postulatów zgłaszanych przez przedsiębiorców zostały uwzględnione w ostatecznym harmonogramie.

Nowy harmonogram wdrożenia KSeF

Z uwagi na krytyczne błędy w funkcjonowaniu Krajowego Systemu e-Faktur, obowiązek e-fakturowania został przesunięty z lipca 2024 roku na luty 2026 roku. Ma on być wprowadzany etapami:

  • Od 1 lutego 2026 r. – dla przedsiębiorców, których przychody brutto przekroczą 200 mln zł w 2025 r.
  • Od 1 kwietnia 2026 r. – dla pozostałych podatników.
  • Od początku 2027 r. – dla przedsiębiorców, których transakcje obejmują niewielkie sumy – maksymalnie 450 zł za pojedynczą fakturę oraz nieprzekraczające łącznej wartości sprzedaży 10 tys. zł w skali miesiąca.
  • dostępność kluczowych zespołów – przede wszystkim księgowości i IT
  • zróżnicowany poziom wiedzy wewnątrz organizacji na temat formatów, struktur danych i wymagań prawnych
  • niespójna komunikacja między działami oraz różnice w rozumieniu procesów fakturowania
  • rozproszenie narzędzi i procedur, szczególnie w firmach o złożonej strukturze organizacyjnej
  • ograniczenia techniczne wykorzystywanych systemów księgowych
  • zarządzanie procesami samofakturowania
  • brak jasno przypisanej odpowiedzialności za wysyłanie i odbiór e-faktur
  • konieczność dostosowania obecnych rozwiązań automatyzujących procesy AP

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów, do końca 2026 roku obowiązywać będzie okres przejściowy. W tym czasie wprowadzone zostaną ułatwienia, takie jak brak kar za błędy, możliwość wystawiania faktur z kas rejestrujących czy brak obowiązku podawania numeru KSeF przy płatnościach.

Jak przygotować firmę na KSeF? Kompleksowy przewodnik po e-fakturowaniu

Jak przygotować firmę na KSeF? Kompleksowy przewodnik po e-fakturowaniu

Materiały prasowe

E-fakturowanie na świecie

Choć KSeF to rozwiązanie krajowe, jego wdrożenie wpisuje się w szerszy, międzynarodowy trend cyfryzacji procesów podatkowych. Obowiązek e-fakturowania wprowadza coraz więcej krajów, m.in. Arabia Saudyjska, Jordania, Niemcy, Belgia, Chorwacja, Francja czy Malezja.

Pierwszym krajem UE, który wprowadził obowiązek e-fakturowania, były Włochy. Już w 2019 roku objęto tym obowiązkiem nie tylko sektor publiczny, ale również transakcje B2B i B2C.

W ślad za nimi idą kolejne państwa. We Francji od września 2026 roku wszystkie przedsiębiorstwa będą zobowiązane do odbierania e-faktur, a duże i średnie firmy również do ich wystawiania. W Chorwacji obowiązek e-fakturowania już funkcjonuje w sektorze publicznym, a wymiana dokumentów opiera się na standardach PEPPOL.

Poza Europą e-fakturowanie obowiązuje m.in. w Malezji, gdzie od sierpnia 2024 roku wszystkie faktury muszą być przesyłane do rządowej platformy MyInvois. Dokumenty mogą być przekazywane za pośrednictwem zewnętrznych dostawców, takich jak Comarch, za pomocą API w formacie UBL lub JSON. Sieć PEPPOL, choć dostępna, jest opcjonalna i wykorzystywana jedynie do przekazywania zatwierdzonych faktur odbiorcom końcowym.

Comarch wspiera firmy w dostosowaniu się do lokalnych regulacji w wielu różnych krajach na świecie, oferując rozwiązania zgodne z obowiązującymi standardami technicznymi i prawnymi.

Dlaczego warto wdrożyć KSeF już teraz?

Prędzej czy później każda organizacja stanie przed koniecznością wdrożenia systemu e-fakturowania. To wyzwanie, które z pewnością wpłynie na dotychczasowy sposób działania wielu biznesów. Zamiast traktować przesunięcie terminu jako pretekst do zwłoki, warto spojrzeć na nie jako szansę na solidne przygotowanie, wykorzystując czas na uporządkowanie procesów i spokojne dostosowanie się do nadchodzących zmian.

Tym bardziej, że na etapie wdrożenia mogą pojawić się trudności, takie jak:

Korzyści wdrożenia KSeF

KSeF to nie tylko wyzwania, ale także realne korzyści dla firm. Należą do nich chociażby:

  • szybszy zwrot VAT (z 60 do 40 dni)
  • ujednolicenie standardu faktury
  • automatyzacja obiegu faktur i eliminacja błędów
  • brak duplikatów faktur
  • większa przejrzystość procesów księgowych, w tym możliwość śledzenia obiegu faktury
  • brak konieczności przechowywania dokumentów w odrębnych systemach informatycznych przedsiębiorców lub ich papierowych kopii

Techniczne wymagania KSeF

Wprowadzenie e-fakturowania to nie tylko zmiany organizacyjne, ale również konieczność spełnienia konkretnych warunków technicznych. Aby poprawnie przesyłać i odbierać faktury ustrukturyzowane w ramach KSeF, niezbędne będzie odpowiednie przygotowanie systemów IT i zapewnienie zgodności z wymaganiami platformy.

Na co warto zwrócić szczególną uwagę?

  • Wysyłka i odbiór dokumentów z KSeF musi zostać odpowiednio zautoryzowana przy pomocy tokenu.
  • Systemy informatyczne firmy (np. ERP) powinny mieć możliwość integracji z dostawcami usług e-fakturowania, którzy zapewnią integrację z KSeF (jak np. Comarch).
  • System firmy musi umożliwiać potwierdzenie odbioru dokumentów.
  • System finansowy do komunikacji z KSeF powinien spełniać obowiązujące wymogi prawne.

Od czego zacząć przygotowania do KSeF? Praktyczny plan działania

  1. Zapoznaj się z przepisami: Pamiętaj, że KSeF obejmuje nie tylko e-faktury, ale także elektroniczną obsługę wiążących informacji (WIT, WIP, WIA, WIS) poprzez systemy KAS (e-Urząd Skarbowy, PUESC).
  2. Przeprowadź audyt systemów: Sprawdź dotychczasowe narzędzia i systemy do wystawiania dokumentów oraz przeanalizuj liczbę, rodzaj i częstotliwość wystawianych oraz odbieranych faktur.
  3. Powołaj zespół wdrożeniowy: Zespół powinien obejmować specjalistów z działów finansów, IT oraz logistyki, którzy będą odpowiedzialni za integrację z KSeF.
  4. Rozpocznij testowe wystawianie e-faktur: Dołącz do programu pilotażowego i przetestuj realne przypadki by przygotować się na wszelkiego rodzaju sytuacje.
  5. Rozważ wsparcie zewnętrzne: Wsparcie zewnętrznego partnera może znacząco skrócić czas wdrożenia i ograniczyć ryzyko błędów.

Postaw na sprawdzone rozwiązanie z Comarch EDI

Zamiast budować cały system od podstaw, warto sięgnąć po sprawdzone narzędzie, które już dziś spełnia wymagania KSeF i będzie na bieżąco dostosowywane do zmieniających się wymogów prawnych. Comarch EDI to platforma umożliwiająca bezpieczną wymianę faktur ustrukturyzowanych – niezależnie od tego, z jakiego systemu ERP korzysta Twoja firma.

Dzięki temu zyskujesz:

  • pełną zgodność z obowiązującymi (i przyszłymi) przepisami,
  • automatyzację procesów fakturowania,
  • łatwą integrację i szybkie wdrożenie.

Odpowiednia technologia to jednak tylko część sukcesu. Równie ważny jest czas. Im wcześniej podejmiesz działania, tym większa szansa na płynne i bezproblemowe wdrożenie. Umów się na bezpłatną konsultację z ekspertem Comarch i dowiedz się, jak najlepiej przygotować swoją firmę do nadchodzących zmian.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.