REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem
Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

rozwiń >

Jeżeli firmy planują w tym roku zmiany kadrowe, to raczej będą powiększać zespół, niż go redukować – wynika z Barometru nastrojów polskich księgowych 2025 przygotowanego przez fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce. Zadanie jednak będzie karkołomne. Według prawie 84% badanych znalezienie specjalisty zasadniczo sprawia problem. Dlaczego? Kogo firmy najchętniej widziałyby w swoich szeregach?

REKLAMA

REKLAMA

Stabilność zamiast cięć – firmy chcą rekrutować

Zacznijmy od tego, że branża księgowa w Polsce cieszy się aktualnie dobrą koniunkturą – ten rok pod kątem HR-owym uznawany jest za stabilny, a ewentualne zmiany w wynagrodzeniach i zatrudnieniu będą raczej na plus.

"W przypadku 43% księgowych zarobki się zwiększą, dla 40% pozostaną bez zmian. Perspektywa obniżenia wynagrodzenia jest marginalna (niecałe 4% wskazań). Jeśli nastąpią jakieś ruchy kadrowe (choć według 56% badanych sytuacja nie ulegnie zmianie), to prędzej dojdzie do powiększania zespołów: 14% badanych spodziewa się zatrudnienia nowych pracowników, a tylko 8% redukcji etatów" – mówi Wojciech Jagodziński, ekspert ds. badań w e-file.

Rekrutacja pełna przeszkód

Firmy, które zdecydują się na powiększenie zespołu mają jednak twardy orzech do zgryzienia. "Z danych od OLX Praca wiemy, że potrzebni są głównie eksperci. W 2024 r. aż 75% pracodawców poszukiwało księgowych ze wcześniejszym doświadczeniem zawodowym. Wiele wskazuje na to, że w tym roku oczekiwania pracodawców się nie zmniejszyły, a liczba dostępnych na rynku ekspertów wcale nie urosła… Aż 40% księgowych sygnalizuje znaczące trudności w znalezieniu specjalisty, zaś wśród księgowych pełniących funkcje zarządcze odsetek wzrasta do prawie 55%" – komentuje Artur Kaczmarek, dyrektor ds. komunikacji w e-file.

REKLAMA

Ekspertów jak na lekarstwo

Opinie księgowych pokazują również, że w Polsce dostęp do specjalistów jest bardzo zróżnicowany w zależności od regionu i konkretnej specjalizacji – dla 43,5% znalezienie odpowiednio wykwalifikowanego pracownika to prawdziwa ruletka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

W sumie więc mniejsze lub większe problemy ze znalezieniem eksperta deklaruje prawie 84% księgowych.

"Największe problemy z dostępnością doświadczonych księgowych na rynku deklarowali przedstawiciele wyspecjalizowanych usług wsparcia księgowości i doradczych, a relatywnie najmniejsze – działy księgowe w firmach. W zakresie oceny tego aspektu rynku biura księgowe uplasowały się pomiędzy dwiema powyższymi grupami" – dodaje Wojciech Jagodziński.

Kogo szukają pracodawcy w 2025 roku? Twarde i miękkie kompetencje – co dziś liczy się najbardziej?

Wśród pożądanych umiejętności księgowi wymieniali zarówno kompetencje twarde, jak i miękkie. Analiza odpowiedzi otwartych ujawniła aż 11 liczących się cech! W top 5 znalazły się:

  • Znajomość przepisów: gruntowna znajomość prawa podatkowego (VAT, CIT, PIT), ustawy o rachunkowości oraz umiejętność ich interpretacji i stosowania w praktyce.
  • Doświadczenie: badani wysoko cenią doświadczenie, szczególnie w przypadku pełnej księgowości, obsługi programów księgowych i rozliczania różnych form opodatkowania.
  • Samodzielność: poszukiwany pracownik musi nie tylko być dobrze zorganizowany, ale też podejmować niektóre decyzje bez ciągłego nadzoru. Ważne są otwartość umysłu i zdolność pracy poza schematami. Z wymaganiem samodzielności łączy się oczekiwanie odpowiedzialności za powierzone zadania.
  • Kompetencje stricte techniczne: znajomość obsługi komputera, specjalistycznego oprogramowania księgowego, a także podstawowa wiedza z zakresu IT.
  • Skrupulatność: z odpowiedzi wynika, że od księgowych oczekuje się dokładności, precyzyjności, wnikliwości. Te cechy mają zapewnić rzetelność rozliczeń i zmniejszać ryzyko popełniania błędów przy wykonywaniu codziennych obowiązków.

Jeden specjalista zamiast kilku juniorów

"Ostatnie 3 lata, biorąc pod uwagę dane z portalu OLX Praca, wskazują na pewne spowolnienie w poszukiwaniach pracowników na stanowiska księgowe. Powód? Prawdopodobnie zamiast kilku początkujących ekspertów poszukuje się jednego specjalistę, który nie dość, że będzie skutecznie poruszał się po zagadnieniach prawno-finansowych, to jeszcze wykaże się szeregiem mocnych kompetencji miękkich: odpowiedzialnością, kreatywnością, zaangażowaniem i sprawnością w relacjach interpersonalnych" – mówi Artur Kaczmarek.

Dlaczego brakuje specjalistów?

Deficyt doświadczonych księgowych potwierdza codzienność Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. "W każdym tygodniu zgłaszają się do nas firmy z prośbą o polecenie specjalisty z zakresu rachunkowości, podatków czy kadr. Dlaczego na rynku wciąż brakuje specjalistów? Takie osoby niechętnie zmieniają pracę, ponieważ zazwyczaj jest ona dla nich źródłem satysfakcji i dobrych zarobków. Specjalistą nie zostaje się w ciągu kilku miesięcy – to kapitał, który buduje się latami. Potrzebna jest mieszanka otwartego umysłu, chęci do rozwoju oraz kilkuletniej praktyki. Łatwiej jest zatrudnić osobę na początku drogi zawodowej, ale jest to inwestycja, która może się pracodawcy nie zwrócić" – zauważa w Barometrze dr hab. Stanisław Hońko, doradca podatkowy i członek Komitetu Standardów Rachunkowości.

W skrócie, tegoroczny Barometr ma dla księgowych dwie wiadomości. Dobrą – kto wszedł już do branży, ten raczej oddycha z ulgą. Gorszą – próg wejścia okazuje się coraz wyższy. Początkujący księgowi muszą wykazać się sporą determinacją.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus dobije rolników? Samozbiory pod kontrolą – nawet darmowe warzywa z VAT!

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA