REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem
Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

rozwiń >

Jeżeli firmy planują w tym roku zmiany kadrowe, to raczej będą powiększać zespół, niż go redukować – wynika z Barometru nastrojów polskich księgowych 2025 przygotowanego przez fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce. Zadanie jednak będzie karkołomne. Według prawie 84% badanych znalezienie specjalisty zasadniczo sprawia problem. Dlaczego? Kogo firmy najchętniej widziałyby w swoich szeregach?

REKLAMA

Autopromocja

Stabilność zamiast cięć – firmy chcą rekrutować

Zacznijmy od tego, że branża księgowa w Polsce cieszy się aktualnie dobrą koniunkturą – ten rok pod kątem HR-owym uznawany jest za stabilny, a ewentualne zmiany w wynagrodzeniach i zatrudnieniu będą raczej na plus.

"W przypadku 43% księgowych zarobki się zwiększą, dla 40% pozostaną bez zmian. Perspektywa obniżenia wynagrodzenia jest marginalna (niecałe 4% wskazań). Jeśli nastąpią jakieś ruchy kadrowe (choć według 56% badanych sytuacja nie ulegnie zmianie), to prędzej dojdzie do powiększania zespołów: 14% badanych spodziewa się zatrudnienia nowych pracowników, a tylko 8% redukcji etatów" – mówi Wojciech Jagodziński, ekspert ds. badań w e-file.

Rekrutacja pełna przeszkód

Firmy, które zdecydują się na powiększenie zespołu mają jednak twardy orzech do zgryzienia. "Z danych od OLX Praca wiemy, że potrzebni są głównie eksperci. W 2024 r. aż 75% pracodawców poszukiwało księgowych ze wcześniejszym doświadczeniem zawodowym. Wiele wskazuje na to, że w tym roku oczekiwania pracodawców się nie zmniejszyły, a liczba dostępnych na rynku ekspertów wcale nie urosła… Aż 40% księgowych sygnalizuje znaczące trudności w znalezieniu specjalisty, zaś wśród księgowych pełniących funkcje zarządcze odsetek wzrasta do prawie 55%" – komentuje Artur Kaczmarek, dyrektor ds. komunikacji w e-file.

Ekspertów jak na lekarstwo

Opinie księgowych pokazują również, że w Polsce dostęp do specjalistów jest bardzo zróżnicowany w zależności od regionu i konkretnej specjalizacji – dla 43,5% znalezienie odpowiednio wykwalifikowanego pracownika to prawdziwa ruletka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

W sumie więc mniejsze lub większe problemy ze znalezieniem eksperta deklaruje prawie 84% księgowych.

"Największe problemy z dostępnością doświadczonych księgowych na rynku deklarowali przedstawiciele wyspecjalizowanych usług wsparcia księgowości i doradczych, a relatywnie najmniejsze – działy księgowe w firmach. W zakresie oceny tego aspektu rynku biura księgowe uplasowały się pomiędzy dwiema powyższymi grupami" – dodaje Wojciech Jagodziński.

Kogo szukają pracodawcy w 2025 roku? Twarde i miękkie kompetencje – co dziś liczy się najbardziej?

Wśród pożądanych umiejętności księgowi wymieniali zarówno kompetencje twarde, jak i miękkie. Analiza odpowiedzi otwartych ujawniła aż 11 liczących się cech! W top 5 znalazły się:

  • Znajomość przepisów: gruntowna znajomość prawa podatkowego (VAT, CIT, PIT), ustawy o rachunkowości oraz umiejętność ich interpretacji i stosowania w praktyce.
  • Doświadczenie: badani wysoko cenią doświadczenie, szczególnie w przypadku pełnej księgowości, obsługi programów księgowych i rozliczania różnych form opodatkowania.
  • Samodzielność: poszukiwany pracownik musi nie tylko być dobrze zorganizowany, ale też podejmować niektóre decyzje bez ciągłego nadzoru. Ważne są otwartość umysłu i zdolność pracy poza schematami. Z wymaganiem samodzielności łączy się oczekiwanie odpowiedzialności za powierzone zadania.
  • Kompetencje stricte techniczne: znajomość obsługi komputera, specjalistycznego oprogramowania księgowego, a także podstawowa wiedza z zakresu IT.
  • Skrupulatność: z odpowiedzi wynika, że od księgowych oczekuje się dokładności, precyzyjności, wnikliwości. Te cechy mają zapewnić rzetelność rozliczeń i zmniejszać ryzyko popełniania błędów przy wykonywaniu codziennych obowiązków.

Jeden specjalista zamiast kilku juniorów

"Ostatnie 3 lata, biorąc pod uwagę dane z portalu OLX Praca, wskazują na pewne spowolnienie w poszukiwaniach pracowników na stanowiska księgowe. Powód? Prawdopodobnie zamiast kilku początkujących ekspertów poszukuje się jednego specjalistę, który nie dość, że będzie skutecznie poruszał się po zagadnieniach prawno-finansowych, to jeszcze wykaże się szeregiem mocnych kompetencji miękkich: odpowiedzialnością, kreatywnością, zaangażowaniem i sprawnością w relacjach interpersonalnych" – mówi Artur Kaczmarek.

Dlaczego brakuje specjalistów?

REKLAMA

Deficyt doświadczonych księgowych potwierdza codzienność Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. "W każdym tygodniu zgłaszają się do nas firmy z prośbą o polecenie specjalisty z zakresu rachunkowości, podatków czy kadr. Dlaczego na rynku wciąż brakuje specjalistów? Takie osoby niechętnie zmieniają pracę, ponieważ zazwyczaj jest ona dla nich źródłem satysfakcji i dobrych zarobków. Specjalistą nie zostaje się w ciągu kilku miesięcy – to kapitał, który buduje się latami. Potrzebna jest mieszanka otwartego umysłu, chęci do rozwoju oraz kilkuletniej praktyki. Łatwiej jest zatrudnić osobę na początku drogi zawodowej, ale jest to inwestycja, która może się pracodawcy nie zwrócić" – zauważa w Barometrze dr hab. Stanisław Hońko, doradca podatkowy i członek Komitetu Standardów Rachunkowości.

W skrócie, tegoroczny Barometr ma dla księgowych dwie wiadomości. Dobrą – kto wszedł już do branży, ten raczej oddycha z ulgą. Gorszą – próg wejścia okazuje się coraz wyższy. Początkujący księgowi muszą wykazać się sporą determinacją.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

KSeF nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury – obowiązek już od lutego 2026: Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony? Zapoznaj się z podstawowymi informacjami

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

REKLAMA

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

REKLAMA

Rewolucja w fakturach: od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

Rewolucja w interpretacjach podatkowych? Rząd planuje centralizację i zmiany w Ordynacji podatkowej – co to oznacza dla podatników i samorządów?

Rząd szykuje zmiany w Ordynacji podatkowej, które mają ułatwić dostęp do interpretacji podatkowych i uporządkować ich publikację. Zamiast rozproszenia na setkach stron samorządowych, wszystkie dokumenty trafią do jednej centralnej bazy – systemu EUREKA, co ma zwiększyć przejrzystość i przewidywalność prawa podatkowego.

REKLAMA