REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy strata w środkach obrotowych może być kosztem dla celów podatkowych?

Agnieszka Sakowska
Ekspert podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Kiedy strata w środkach obrotowych może być kosztem dla celów podatkowych?
Kiedy strata w środkach obrotowych może być kosztem dla celów podatkowych?

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo zachowania należytej staranności przedsiębiorcom trudno jest uniknąć strat w magazynowanych towarach handlowych. Stwierdzenie takich niedoborów lub zniszczeń prowadzi do powstania strat w środkach obrotowych. Przepisy ustawy o CIT nie zawierają unormowań dotyczących limitowania strat, czy też odrębnych zasad zaliczania ich do kosztów dla celów podatkowych. Należy się zatem zastanowić, czy taka strata może stanowić koszt uzyskania przychodów mając na uwadze ogólne przepisy ustawy o CIT.

Możliwości ujęcia straty w kosztach

W tzw. „negatywnym katalogu” kosztów ujętym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie wyszczególniono strat w środkach obrotowych jako kategorii wprost wyłączonej z kosztów dla celów podatkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Brak wyłączenia strat w środkach obrotowych z kosztów uzyskania przychodów oznacza, iż – co do zasady – straty te, o ile są związane z prowadzoną działalnością, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów.

Tym samym zaliczenie strat w środkach obrotowych do kosztów uzyskania przychodów powinno być  oceniane z punktu widzenia zasady wynikającej z przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, z uwzględnieniem:

- całokształtu prowadzonej przez podatnika działalności

REKLAMA

- okoliczności, które spowodowały powstanie straty,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- formy udokumentowania straty,

- podjętych przez podatnika działań zabezpieczających.

Odnośnie możliwości ujęcia straty w kosztach uzyskania przychodów wypowiedziały się także organy podatkowe. Warto zaznaczyć, iż w pismach niektórych organów podatkowych mocno akcentuje się, iż dla celów rozpoznania kosztów uzyskania przychodów straty powinny być wynikiem działania siły wyższej, lub działań osoby trzeciej, z zastrzeżeniem iż podatnik w jakiś sposób nie przyczynił się lub nie ułatwił spowodowania straty na skutek działania tych czynników zewnętrznych.

CIT 2011 / 2012 - nowe druki deklaracji, zeznań i informacji

Jak czytamy w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 02.03.2011r., sygn. IBPBI/2/423–1740/10/JD: Podkreślenia wymaga przy tym fakt, iż strata powinna być zdarzeniem losowym, niezależnym od woli podatnika powstałym zarówno w wyniku działań sił przyrody jak i działań innego człowieka, powodującym ubytek i szkodę pod warunkiem, że podatnik nie przyczynia się w jakiś sposób do powstania tej szkody lub nie ułatwia jej powstania.

W kwestii prawa podatnika do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów strat w środkach obrotowych wypowiedział się również NSA w wyroku z dnia 7 sierpnia 2001 r. (III SA 2041/00) stwierdzając, iż podatnik powinien - niezależnie od wymogów ustawy o rachunkowości, nie mających w kwestii kosztów decydującego znaczenia - udowodnić, że straty te są normalnym następstwem prowadzonej działalności. Z powyższego można wnioskować, iż kosztem uzyskania przychodów mogą być straty powstałe w toku prowadzenia działalności gospodarczej pod warunkiem, że są nieuniknione.

Sąd zatem, inaczej niż organy podatkowe, dopuszcza ujęcie w kosztach uzyskania przychodów strat będących następstwem prowadzonej działalności gospodarczej, a nie tylko działania siły wyższej niezależnej od podatnika (lub działań osób trzecich niezależnych od woli podatnika).

Pod pewnymi warunkami, kosztem mogą być straty, które są normalnym, chociaż niechcianym następstwem działania w danej branży. Celowi osiągnięcia przychodów służy bowiem sama działalność gospodarcza, a straty są jedynie ubocznym skutkiem tej działalności.

Stanowisko takie raczej nie jest reprezentowane na poziomie organów wydających indywidualne interpretacje, co powoduje, iż przyjęcie przez podatnika podejścia zaprezentowanego przez NSA w powołanym powyżej wyroku, może narazić go na spór z organem podatkowym.

Dokumentowanie strat

Warto zwrócić uwagę, iż NSA w powołanym wyroku zaakcentował konieczność należytego dokumentowania strat, oraz przyczyn ich powstania. Odnośnie tej kwestii czytamy: Takie działanie, nie wyjaśniające kiedy, w jakich okolicznościach i ilościach oraz z jakich przyczyn dane towary zostały utracone, nie mogło być skuteczne (podkreślenie autora).Więcej nawet, umożliwiało pracownikom dopuszczanie się nadużyć. Rację miały zatem organy obu instancji, że miesięczne protokoły strat sporządzane przez skarżących nie były wystarczające do zaliczenia wszystkich niedoborów do kosztów uzyskania przychodu.

Wniosek jaki wypływa z uzasadnienia sądu jest następujący: podatnik, by mógł zaliczyć straty w środkach obrotowych od koszów uzyskania przychodów powinien  wyjaśnić następujące kwestie:

1. kiedy powstała strata,

2. w jakich okolicznościach i ilościach powstała strata oraz

3. z jakich przyczyn dane towary zostały utracone, zniszczone.

Żaden przepis prawa nie określa, w jaki sposób podatnik powinien dokumentować powstanie strat w środkach obrotowych, dlatego przyjąć należy, iż każdy dowód powinien zostać dopuszczony aby wyjaśnić okoliczności sprawy.

Zaleca się jednak aby protokół dokumentujący powstałą stratę, który będzie podstawowym dowodem w sprawie, zawierał jak najpełniejsze informacje, o których mowa powyżej. Warto zaznaczyć, iż protokół powinien czynić zadość wymogom formalnym wynikającym z regulacji wewnętrznych przyjętych przez podatnika, w tym polityki rachunkowości.

Podsumowując, stanowisko o należytej dokumentacji strat jest aprobowane przez orzecznictwo organów podatkowych. Jak jednak wskazano powyżej przedmiotem sporu może być ocena przyczyny powstania straty tj. czy przyczyna straty, inna niż siła wyższa, czy działanie osoby trzeciej, uzasadnia rozpoznanie jej jako kosztu uzyskania przychodu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA