REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty finansowania dłużnego jako koszty podatkowe

Andersen w Polsce
Andersen w Polsce tworzy zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, najwyższej klasy doradztwo podatkowe, compliance, doradztwo w zakresie cen transferowych i outsourcing księgowy.
Koszty finansowania dłużnego jako koszty podatkowe /Fot. Fotolia
Koszty finansowania dłużnego jako koszty podatkowe /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W wyniku zmian w ustawie o CIT, które obowiązują od początku 2018 roku, nadwyżka kosztów finansowania dłużnego może stanowić koszty podatkowe w całości, jeśli nie przekracza w roku podatkowym kwoty 3 mln zł lub kwota przekroczenia nadwyżki kosztów finansowania ponad 3 mln zł nie jest większa niż 30% wyniku finansowego. Nowe przepis nie dotyczą już tylko odsetek, ale wszelkiego rodzaju kosztów związanych z uzyskaniem środków finansowych.

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie obowiązujące przepisy ustawy o CIT dopuszczają zaliczanie do kosztów podatkowych kosztów finansowania, ale tylko jeśli nadwyżka tych kosztów ponad uzyskane przychody z tytułu odsetek (tzw. nadwyżka kosztów finansowania) nie jest zbyt duża, tj. nie przekracza limitu określonego jako procent wyniku finansowego, o którym mowa w przepisie art. 15c ust. 1 ustawy o CIT. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy nadwyżka finansowania dłużnego nie przekracza w roku podatkowym 3 mln zł. W takiej bowiem sytuacji podatnik, niezależnie od tego, czy nadwyżka kosztów finansowania przekracza 30% wyniku finansowego, jest uprawniony do zaliczenia do kosztów podatkowych całości kosztów finansowania.

Koszty finansowania dłużnego, które w danym roku podatkowym nie mogą być ujęte jak koszt podatkowy zasadniczo podlegają zaliczeniu do takich kosztów w następnych 5 latach podatkowych.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polski ustawodawca wprowadził powyższą regulację, implementując dyrektywę Rady (UE) 2016/1164 z dnia 12 lipca 2016 r. ustanawiającej przepisy mające na celu przeciwdziałanie praktykom unikania opodatkowania (tzw. dyrektywa ATAD).

W naszych rozważaniach celowo posługujemy się sformułowaniem „koszty finansowania”, a nie odsetki. Na gruncie nowych przepisów ustawy o CIT ograniczenia w zakresie zaliczania wydatków na finansowanie do kosztów podatkowych dotyczą bowiem już nie tylko odsetek od pożyczek (jak miało to miejsce w poprzednich latach, gdy obowiązywały ograniczenia związane z tzw. niedostateczną lub cienką kapitalizacją), ale wszelkiego rodzaju kosztów związanych z pozyskaniem finansowania, w szczególności:

  • płatności z tytułu zaciągniętych pożyczek partycypacyjnych
  • odsetek od obligacji zamiennych i zerokuponowych
  • kwot uzyskiwanych w ramach alternatywnych uzgodnień dotyczących finansowania (np. finansowania typu islamskiego)
  • odsetek z tytułu leasingu finansowego
  • odsetek skapitalizowanych/ujętych w wartości bilansowej danego składnika aktywów
  • zwrotu z finansowania w ramach zasad dotyczących ustalania cen transferowych
  • zysku i straty z tytułu różnic kursowych wynikających z zaciągniętych pożyczek i instrumentów związanych z pozyskiwaniem finansowania.

Wszystkie ograniczenia w zakresie niedostatecznej kapitalizacji miały i nadal mają na celu przeciwdziałanie mechanizmowi nadmiernego zadłużenia zewnętrznego, które wykorzystywane jest przez podatników do unikania opodatkowania i obniżania podstawy opodatkowania poprzez transfer dochodów w postaci wysokich odsetek do innych krajów (tzw. base erosion and profit shifting).

Regulacja wprowadzona 1 stycznia 2018 roku ma duże znaczenie, gdyż będzie miała zastosowanie w znacznie większej ilości sytuacji biznesowych niż miało to miejsce na gruncie przepisów ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym do końca 2017 roku. Nowy przepis nie dotyczy już tylko odsetek, ale wszelkiego rodzaju kosztów związanych z uzyskaniem środków finansowych od innych podmiotów (w tym od podmiotów niepowiązanych).

Polecamy: CIT 2018. Komentarz

Z uwagi na powyższe dla celów uniknięcia ryzyka podatkowego wskazane jest bieżące monitorowanie nadwyżki kosztów finansowania dłużnego, czyli kosztów finansowania pomniejszonych o przychód odsetkowy.

Nadwyżka kosztów finansowania dłużnego może stanowić koszty podatkowe w całości, jeśli:

  • nie przekracza w roku podatkowym kwoty 3 mln zł lub
  • kwota przekroczenia nadwyżki kosztów finansowania ponad 3 mln zł nie jest większa niż 30% wyniku finansowego.

Nadwyżka kosztów finansowania dłużnego pond 3 mln zł nie może stanowić kosztów podatkowego w części przekraczającej 30% wyniku finansowego.

Planując fuzje i połączenia spółek w 2018 roku pamiętać należy, że niezależnie od powyższego od tego roku koszty finansowania dłużnego udzielonego na nabycie udziałów lub akcji nie stanowią kosztów podatkowych w sytuacji, gdy w wyniku działań potransakcyjnych, np. po połączeniu spółek, koszty tego finansowania miałyby być rozliczane z dochodem operacyjnym spółki nabywanej.

Autor: Katarzyna Knapik-Pacyga – doradca podatkowy w Kancelarii KSP Legal & Tax Advice w Katowicach

KSP Legal & Tax Advice – Blog o Podatkach

Katarzyna Knapik-Pacyga – doradca podatkowy w Kancelarii KSP Legal & Tax Advice w Katowicach

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA