REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzystne opodatkowanie pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi

Andersen w Polsce
Andersen w Polsce tworzy zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, najwyższej klasy doradztwo podatkowe, compliance, doradztwo w zakresie cen transferowych i outsourcing księgowy.
Korzystne opodatkowanie pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi
Korzystne opodatkowanie pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi
GreenWay

REKLAMA

REKLAMA

Pojazdy samochodowe są nieodzownym elementem naszego życia, co potwierdzają statystki, wskazujące, że w samym tylko 2017 r. w Polsce zarejestrowano ponad 1,2 mln pojazdów. Skutkiem tak dużej liczby pojazdów poruszających się po drogach jest rosnące zanieczyszczenie powietrza. Problem ten dostrzegł polski ustawodawca, który opracował obowiązującą od 22 lutego 2018 r. ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Akt ten to istotny krok w kierunku zapewnienia wzrostu neutralności klimatycznej transportu oraz poprawy ekologiczności sektora transportu.

Powszechnie ekologiczny transport kojarzy się z samochodami elektrycznymi, ale nowa ustawa odnosi się również do innych paliw alternatywnych, a w szczególności do wodoru, sprężonego gazu ziemnego (CNG) oraz skroplonego gazu ziemnego (LNG). Obok rozwiązań odnoszących się do rozbudowy infrastruktury wykorzystywanej do tankowania/ładowania pojazdów samochodów napędzanych paliwami alternatywnymi, ustawa wprowadza również preferencyjne opodatkowanie samochodów elektrycznych oraz napędzanych innymi paliwami alternatywnymi, co ma służyć jako zachęta dla podatników rozważających zakup nowego samochodu.   

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pierwsza ze zmian została wprowadzona w ustawach o podatkach dochodowych, gdzie nowelizacji uległy odpowiednio art. 23 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 16 art. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wskazane przepisy odnoszą się do wyłączenia z kategorii kosztów uzyskania przychodu odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego. Podstawowy limit kwotowy dla odpisów, które mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, wynosi w tym przypadku 20 tys. €. Ustawodawca wprowadził jednak odrębny limit dla samochodów osobowych stanowiących pojazdy elektryczne, gdyż podatnik może w tym przypadku zaliczyć do kosztów uzyskaniach przychodu odpisy amortyzacyjne w wysokości 30 tys. €. Przyjęcie takiego rozwiązania jest o tyle zasadne, że pojazdy elektryczne są średnio o 30% droższe od samochodów napędzanych silnikami spalinowymi.

Wejście w życie ustawy o elektromobilności skutkowało również nowelizacją ustawy o podatku akcyzowym, gdzie wprowadzono z kolei zwolnienie od akcyzy samochodów osobowych będących pojazdami elektrycznych oraz samochodów osobowych napędzanych wodorem bez wskazania przy tym daty granicznej obowiązywania takiego zwolnienia (art. 109a ustawy). Co więcej, w okresie do dnia 1 stycznia 2021 r. zwolnieniu z akcyzy podlegać będą również samochody osobowe stanowiące pojazdy hybrydowe (art. 163a ustawy). Jedynym warunkiem dla skorzystania z jednego z powyższych zwolnień będzie skierowanie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosku o wydanie zaświadczenia stwierdzającego zwolnienie od akcyzy. Dla wydania wskazanego zaświadczenia konieczne jest przedstawienie dokumentacji, która potwierdza, że dany pojazd jest odpowiednio pojazdem elektrycznym, hybrydowym lub napędzanym wodorem.

Podkreślić należy, że wskazane wyżej przepisy wejdą w życie dopiero od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tych przepisach ze wspólnym rynkiem lub stwierdzenia przez Komisję Europejską, że przepisy te nie stanowią pomocy publicznej. W związku z tym, podwyższony limit odpisów zaliczanych do kosztów uzyskania przychodu będzie mieć zastosowanie do pojazdów elektrycznych, które zostały oddane do używania po dniu ogłoszenia decyzji Komisji Europejskiej. Z kolei zwolnienie z akcyzy dotyczyć będzie pojazdów elektrycznych, hybrydowych oraz napędzanych wodorem, w stosunku do których obowiązek podatkowy w akcyzie powstał po dniu ogłoszenia właściwej decyzji Komisji Europejskie. Stosowanie powyższych preferencji uzależnione jest zatem od pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej. Jeśli decyzja będzie negatywna, przedstawione rozwiązania nie wejdą w życie.

REKLAMA

Polecamy: PIT 2018. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto dodać, że podczas pierwszego czytania projektu ustawy o elektromobilności minister energii Krzysztof Tchórzewski zadeklarował, że w ramach utworzonego Funduszu Niskoemisyjnego Transportu planowane jest udzielanie dofinansowań do zakupu kilkudziesięciu tysięcy samochodów elektrycznych. Pierwsze takie dopłaty miałyby zostać uruchomione w 2019 r., a ich wysokość sięgałaby nawet 25 tysięcy złotych.

Jak widać, wszystkie przedstawione wyżej rozwiązania i obietnice pozostają w tym momencie wielkimi niewiadomymi. Należy się spodziewać, że dopiero przyszły rok zrewiduje, czy zaproponowane przez rząd i ustawodawcę preferencyjne opodatkowanie i dofinansowania staną się faktem, i czy zachęcą podatników do inwestowania w  pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi.

Piotr Sukienik – prawnik w Kancelarii KSP Legal & Tax Advice w Katowicach

Blog o Podatkach KSP Legal & Tax Advice

Podstawa prawna:

- Ustawa z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. 2018 poz. 317).

 

Piotr Sukienik – prawnik w Kancelarii KSP Legal & Tax Advice w Katowicach

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA