REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzystne opodatkowanie pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi

Andersen w Polsce
Andersen w Polsce tworzy zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, najwyższej klasy doradztwo podatkowe, compliance, doradztwo w zakresie cen transferowych i outsourcing księgowy.
Korzystne opodatkowanie pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi
Korzystne opodatkowanie pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi
GreenWay

REKLAMA

REKLAMA

Pojazdy samochodowe są nieodzownym elementem naszego życia, co potwierdzają statystki, wskazujące, że w samym tylko 2017 r. w Polsce zarejestrowano ponad 1,2 mln pojazdów. Skutkiem tak dużej liczby pojazdów poruszających się po drogach jest rosnące zanieczyszczenie powietrza. Problem ten dostrzegł polski ustawodawca, który opracował obowiązującą od 22 lutego 2018 r. ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Akt ten to istotny krok w kierunku zapewnienia wzrostu neutralności klimatycznej transportu oraz poprawy ekologiczności sektora transportu.

Powszechnie ekologiczny transport kojarzy się z samochodami elektrycznymi, ale nowa ustawa odnosi się również do innych paliw alternatywnych, a w szczególności do wodoru, sprężonego gazu ziemnego (CNG) oraz skroplonego gazu ziemnego (LNG). Obok rozwiązań odnoszących się do rozbudowy infrastruktury wykorzystywanej do tankowania/ładowania pojazdów samochodów napędzanych paliwami alternatywnymi, ustawa wprowadza również preferencyjne opodatkowanie samochodów elektrycznych oraz napędzanych innymi paliwami alternatywnymi, co ma służyć jako zachęta dla podatników rozważających zakup nowego samochodu.   

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pierwsza ze zmian została wprowadzona w ustawach o podatkach dochodowych, gdzie nowelizacji uległy odpowiednio art. 23 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 16 art. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wskazane przepisy odnoszą się do wyłączenia z kategorii kosztów uzyskania przychodu odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego. Podstawowy limit kwotowy dla odpisów, które mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, wynosi w tym przypadku 20 tys. €. Ustawodawca wprowadził jednak odrębny limit dla samochodów osobowych stanowiących pojazdy elektryczne, gdyż podatnik może w tym przypadku zaliczyć do kosztów uzyskaniach przychodu odpisy amortyzacyjne w wysokości 30 tys. €. Przyjęcie takiego rozwiązania jest o tyle zasadne, że pojazdy elektryczne są średnio o 30% droższe od samochodów napędzanych silnikami spalinowymi.

Wejście w życie ustawy o elektromobilności skutkowało również nowelizacją ustawy o podatku akcyzowym, gdzie wprowadzono z kolei zwolnienie od akcyzy samochodów osobowych będących pojazdami elektrycznych oraz samochodów osobowych napędzanych wodorem bez wskazania przy tym daty granicznej obowiązywania takiego zwolnienia (art. 109a ustawy). Co więcej, w okresie do dnia 1 stycznia 2021 r. zwolnieniu z akcyzy podlegać będą również samochody osobowe stanowiące pojazdy hybrydowe (art. 163a ustawy). Jedynym warunkiem dla skorzystania z jednego z powyższych zwolnień będzie skierowanie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosku o wydanie zaświadczenia stwierdzającego zwolnienie od akcyzy. Dla wydania wskazanego zaświadczenia konieczne jest przedstawienie dokumentacji, która potwierdza, że dany pojazd jest odpowiednio pojazdem elektrycznym, hybrydowym lub napędzanym wodorem.

Podkreślić należy, że wskazane wyżej przepisy wejdą w życie dopiero od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tych przepisach ze wspólnym rynkiem lub stwierdzenia przez Komisję Europejską, że przepisy te nie stanowią pomocy publicznej. W związku z tym, podwyższony limit odpisów zaliczanych do kosztów uzyskania przychodu będzie mieć zastosowanie do pojazdów elektrycznych, które zostały oddane do używania po dniu ogłoszenia decyzji Komisji Europejskiej. Z kolei zwolnienie z akcyzy dotyczyć będzie pojazdów elektrycznych, hybrydowych oraz napędzanych wodorem, w stosunku do których obowiązek podatkowy w akcyzie powstał po dniu ogłoszenia właściwej decyzji Komisji Europejskie. Stosowanie powyższych preferencji uzależnione jest zatem od pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej. Jeśli decyzja będzie negatywna, przedstawione rozwiązania nie wejdą w życie.

REKLAMA

Polecamy: PIT 2018. Komentarz

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto dodać, że podczas pierwszego czytania projektu ustawy o elektromobilności minister energii Krzysztof Tchórzewski zadeklarował, że w ramach utworzonego Funduszu Niskoemisyjnego Transportu planowane jest udzielanie dofinansowań do zakupu kilkudziesięciu tysięcy samochodów elektrycznych. Pierwsze takie dopłaty miałyby zostać uruchomione w 2019 r., a ich wysokość sięgałaby nawet 25 tysięcy złotych.

Jak widać, wszystkie przedstawione wyżej rozwiązania i obietnice pozostają w tym momencie wielkimi niewiadomymi. Należy się spodziewać, że dopiero przyszły rok zrewiduje, czy zaproponowane przez rząd i ustawodawcę preferencyjne opodatkowanie i dofinansowania staną się faktem, i czy zachęcą podatników do inwestowania w  pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi.

Piotr Sukienik – prawnik w Kancelarii KSP Legal & Tax Advice w Katowicach

Blog o Podatkach KSP Legal & Tax Advice

Podstawa prawna:

- Ustawa z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. 2018 poz. 317).

 

Piotr Sukienik – prawnik w Kancelarii KSP Legal & Tax Advice w Katowicach

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe od 2026 r. dla samochodów firmowych. MF: stosuje się je do umów leasingu i najmu zawartych wcześniej jeżeli auto nie zostało wprowadzone do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki rosną po cichu. Od 2026 r. firmy zapłacą nawet dziesiątki tysięcy złotych więcej

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA