REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza od samochodów wynajętych za granicą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Akcyza od samochodów wynajętych za granicą
Akcyza od samochodów wynajętych za granicą

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który choćby raz przejedzie się po Polsce samochodem z innego kraju, powinien rozliczyć akcyzę. Tak wynika z ostatnich interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

Chodzi o dokumenty z 16 lutego 2018 r. (nr 0111-KDIB3-3.4013.265.2017.1.JS) i 19 grudnia 2017 r. (nr 0111-KDIB3-3.4013.241.2017.1.JS). W obu z nich dyrektor KIS nie miał wątpliwości, że pojazdy wynajęte w innym kraju są opodatkowane polską akcyzą, jeśli przedsiębiorca używał ich do celów firmowych. Przykład? Przejazd z Berlina na teren naszego kraju z dokumentami zabranymi od niemieckiego klienta.

REKLAMA

O krok za daleko

REKLAMA

Zdaniem ekspertów wykładnia zaprezentowana przez fiskusa jest kuriozalna i nie utrzyma się w sądach administracyjnych. – Gdyby przyjąć argumenty dyrektora KIS, to auto podlegałoby podatkowi równocześnie w dwóch krajach. Najpierw daninę pobrałby urząd za granicą (przy rejestracji auta), a potem jeszcze urzędnicy w Polsce. Z tą jednak różnicą, że podatnikiem w Niemczech byłaby firma wynajmująca, w Polsce przedsiębiorca wypożyczający auto, który niekoniecznie zdaje sobie sprawę ze skutków przejazdu mostem na Odrze – zauważa doradca podatkowy Jacek Arciszewski.

Do tego dochodzą problemy praktyczne, na które uwagę zwraca Marzena Michałeczko, ekspert w dziale doradztwa prawnopodatkowego w PwC: – Po polskich drogach jeździ wiele aut zarejestrowanych za granicą. Trudno sobie wyobrazić efektywny sposób kontroli tego, czy zapłacono od nich akcyzę w naszym kraju.

Polecamy: Podatki 2018 Samochód osobowy w firmie

Eksperci zgodnie przypominają pominięty w interpretacjach dyrektora KIS art. 101 ust. 2a ustawy o podatku akcyzowym. Wynika z niego, że nie ma mowy o daninie od nabycia wewnątrzwspólnotowego auta, jeśli w ciągu 30 dni wyjedzie ono za granicę. – To argument, który wykluczałby opodatkowanie przynajmniej w najnowszej ze spraw – podkreśla Zbigniew Sobecki, ekspert podatkowy w zespole ds. cła i akcyzy w KPMG w Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jazda autem to jego sprzedaż

REKLAMA

W sprawie chodziło o spółkę doradztwa podatkowego świadczącą usługi m.in. na rzecz podmiotów z Niemiec. Jej pracownicy musieli przetransportować do naszego kraju sporą ilość dokumentacji rachunkowej klienta z Berlina. W tym celu wynajęli u naszego zachodniego sąsiada samochód na dwa dni i przyjechali nim wraz z dokumentami do Polski. Pojazd zwrócili w polskim oddziale wypożyczalni.

Spółka sądziła, że w takiej sytuacji nie ma mowy o rozliczaniu akcyzy. Argumentowała, że wprawdzie samo przemieszczenie auta między dwoma krajami UE jest traktowane jak jego wewnątrzwspólnotowe nabycie, ale już obowiązek podatkowy z tego tytułu związany jest z nabyciem prawa rozporządzania autem jak właściciel (art. 101 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy). Ona zaś jako najemca samochodu takiego prawa nie uzyska – wskazała.

Firma zwróciła też uwagę na inny przepis, tj. art. 101 ust. 2 pkt 3 ustawy, zgodnie z którym obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego mógłby powstać z chwilą złożenia wniosku o rejestrację samochodu w Polsce. Ona jednak nie ma takich planów, bo wynajęła pojazd wyłącznie w celu wykonania konkretnego zadania. Nie będzie już z niego korzystać i zwróciła go po dwóch dniach do wypożyczalni w Polsce, bezpośrednio powiązanej z tą niemiecką.

Dyrektor KIS nie dał się jednak przekonać. Przypomniał, że zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 3 ustawy akcyzą jest opodatkowana pierwsza sprzedaż w Polsce niezarejestrowanego tu samochodu osobowego, od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2 tego artykułu. Zgodnie natomiast z art. 100 ust. 5 pkt 9 ustawy za sprzedaż samochodu osobowego uznaje się jego użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

W ustawie o podatku akcyzowym nie ma przy tym definicji „użycia”, dlatego – zdaniem organu – należy odwołać się do językowego znaczenia tego pojęcia. Skoro wynajęte samochody wykorzystają pracownicy spółki w celach prowadzonej działalności gospodarczej, to niewątpliwie będzie ona ich „używać” i dojdzie do pierwszej sprzedaży aut – stwierdził dyrektor KIS. Wyjaśnił przy tym, że podatnikiem akcyzy z tego tytułu będzie spółka, a nie wypożyczalnia samochodów.

Polecamy: INFORLEX Księgowość

Polecamy: INFORLEX Ekspert

Samochód z Czech w Polsce

Podobne wnioski płyną z grudniowej interpretacji, w której chodziło o spółkę planującą wypożyczyć samochody od czeskiej firmy. Umowa najmu miała być zawarta u naszego południowego sąsiada i tam też byłyby zarejestrowane pojazdy. Pracownicy spółki wjechaliby nimi na teren Polski i tu wykorzystywali do celów służbowych. To wystarczyło, aby dyrektor KIS uznał, że dojdzie do pierwszej sprzedaży aut w naszym kraju, od której trzeba zapłacić akcyzę.

– Zapewne fiskusowi chodzi o uszczelnienie systemu: żeby nie dochodziło do nadużyć, takich jak rejestracja samochodu np. w Czechach, a potem użytkowanie go w Polsce bez zapłaty akcyzy. Dyrektor KIS poszedł jednak za daleko – komentuje stanowisko fiskusa Zbigniew Sobecki. ⒸⓅ

ILE ZAPŁACĄ I OD CZEGO

Mariusz Szulc

mariusz.szulc@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA