REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza od samochodów wynajętych za granicą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Akcyza od samochodów wynajętych za granicą
Akcyza od samochodów wynajętych za granicą

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który choćby raz przejedzie się po Polsce samochodem z innego kraju, powinien rozliczyć akcyzę. Tak wynika z ostatnich interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

Chodzi o dokumenty z 16 lutego 2018 r. (nr 0111-KDIB3-3.4013.265.2017.1.JS) i 19 grudnia 2017 r. (nr 0111-KDIB3-3.4013.241.2017.1.JS). W obu z nich dyrektor KIS nie miał wątpliwości, że pojazdy wynajęte w innym kraju są opodatkowane polską akcyzą, jeśli przedsiębiorca używał ich do celów firmowych. Przykład? Przejazd z Berlina na teren naszego kraju z dokumentami zabranymi od niemieckiego klienta.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

O krok za daleko

Zdaniem ekspertów wykładnia zaprezentowana przez fiskusa jest kuriozalna i nie utrzyma się w sądach administracyjnych. – Gdyby przyjąć argumenty dyrektora KIS, to auto podlegałoby podatkowi równocześnie w dwóch krajach. Najpierw daninę pobrałby urząd za granicą (przy rejestracji auta), a potem jeszcze urzędnicy w Polsce. Z tą jednak różnicą, że podatnikiem w Niemczech byłaby firma wynajmująca, w Polsce przedsiębiorca wypożyczający auto, który niekoniecznie zdaje sobie sprawę ze skutków przejazdu mostem na Odrze – zauważa doradca podatkowy Jacek Arciszewski.

Do tego dochodzą problemy praktyczne, na które uwagę zwraca Marzena Michałeczko, ekspert w dziale doradztwa prawnopodatkowego w PwC: – Po polskich drogach jeździ wiele aut zarejestrowanych za granicą. Trudno sobie wyobrazić efektywny sposób kontroli tego, czy zapłacono od nich akcyzę w naszym kraju.

Polecamy: Podatki 2018 Samochód osobowy w firmie

REKLAMA

Eksperci zgodnie przypominają pominięty w interpretacjach dyrektora KIS art. 101 ust. 2a ustawy o podatku akcyzowym. Wynika z niego, że nie ma mowy o daninie od nabycia wewnątrzwspólnotowego auta, jeśli w ciągu 30 dni wyjedzie ono za granicę. – To argument, który wykluczałby opodatkowanie przynajmniej w najnowszej ze spraw – podkreśla Zbigniew Sobecki, ekspert podatkowy w zespole ds. cła i akcyzy w KPMG w Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jazda autem to jego sprzedaż

W sprawie chodziło o spółkę doradztwa podatkowego świadczącą usługi m.in. na rzecz podmiotów z Niemiec. Jej pracownicy musieli przetransportować do naszego kraju sporą ilość dokumentacji rachunkowej klienta z Berlina. W tym celu wynajęli u naszego zachodniego sąsiada samochód na dwa dni i przyjechali nim wraz z dokumentami do Polski. Pojazd zwrócili w polskim oddziale wypożyczalni.

Spółka sądziła, że w takiej sytuacji nie ma mowy o rozliczaniu akcyzy. Argumentowała, że wprawdzie samo przemieszczenie auta między dwoma krajami UE jest traktowane jak jego wewnątrzwspólnotowe nabycie, ale już obowiązek podatkowy z tego tytułu związany jest z nabyciem prawa rozporządzania autem jak właściciel (art. 101 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy). Ona zaś jako najemca samochodu takiego prawa nie uzyska – wskazała.

Firma zwróciła też uwagę na inny przepis, tj. art. 101 ust. 2 pkt 3 ustawy, zgodnie z którym obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego mógłby powstać z chwilą złożenia wniosku o rejestrację samochodu w Polsce. Ona jednak nie ma takich planów, bo wynajęła pojazd wyłącznie w celu wykonania konkretnego zadania. Nie będzie już z niego korzystać i zwróciła go po dwóch dniach do wypożyczalni w Polsce, bezpośrednio powiązanej z tą niemiecką.

Dyrektor KIS nie dał się jednak przekonać. Przypomniał, że zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 3 ustawy akcyzą jest opodatkowana pierwsza sprzedaż w Polsce niezarejestrowanego tu samochodu osobowego, od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2 tego artykułu. Zgodnie natomiast z art. 100 ust. 5 pkt 9 ustawy za sprzedaż samochodu osobowego uznaje się jego użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

W ustawie o podatku akcyzowym nie ma przy tym definicji „użycia”, dlatego – zdaniem organu – należy odwołać się do językowego znaczenia tego pojęcia. Skoro wynajęte samochody wykorzystają pracownicy spółki w celach prowadzonej działalności gospodarczej, to niewątpliwie będzie ona ich „używać” i dojdzie do pierwszej sprzedaży aut – stwierdził dyrektor KIS. Wyjaśnił przy tym, że podatnikiem akcyzy z tego tytułu będzie spółka, a nie wypożyczalnia samochodów.

Polecamy: INFORLEX Księgowość

Polecamy: INFORLEX Ekspert

Samochód z Czech w Polsce

Podobne wnioski płyną z grudniowej interpretacji, w której chodziło o spółkę planującą wypożyczyć samochody od czeskiej firmy. Umowa najmu miała być zawarta u naszego południowego sąsiada i tam też byłyby zarejestrowane pojazdy. Pracownicy spółki wjechaliby nimi na teren Polski i tu wykorzystywali do celów służbowych. To wystarczyło, aby dyrektor KIS uznał, że dojdzie do pierwszej sprzedaży aut w naszym kraju, od której trzeba zapłacić akcyzę.

– Zapewne fiskusowi chodzi o uszczelnienie systemu: żeby nie dochodziło do nadużyć, takich jak rejestracja samochodu np. w Czechach, a potem użytkowanie go w Polsce bez zapłaty akcyzy. Dyrektor KIS poszedł jednak za daleko – komentuje stanowisko fiskusa Zbigniew Sobecki. ⒸⓅ

ILE ZAPŁACĄ I OD CZEGO

Mariusz Szulc

mariusz.szulc@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA