Kategorie

CIT-8 za 2020 r. - wersja elektroniczna opublikowana

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Ministerstwo Finansów opublikowało cyfrową wersję (30) CIT-8
Ministerstwo Finansów opublikowało cyfrową wersję (30) CIT-8
www.shutterstock.com
CIT-8 za 2020 r. Ministerstwo Finansów opublikowało cyfrową wersję (30) CIT-8. Zrobiło to po trzech miesiącach od zapowiedzi, za to na dwa tygodnie przed upływem terminu na złożenie tego zeznania.

Nadal nie została opublikowana cyfrowa wersja (5) CIT-8AB (dla podatkowych grup kapitałowych).

Cyfrowa wersja (30) CIT-8

Cyfrowa wersja (30) CIT-8 jest właściwa dla firm rozliczających się za ubiegły rok począwszy od 6 marca 2021 r. Od tego dnia bowiem już wiadomo, że taka wersja CIT-8 będzie potrzebna.

– Podatnicy, którzy się pośpieszyli i po 5 marca przesłali wcześniejszą wersję zeznania (29), muszą teraz złożyć korektę na najnowszym formularzu – tłumaczy Marcin Madej, doradca podatkowy z Nip-inspektor.pl. Wyjaśnia, że takie stanowisko prezentują zarówno urzędy skarbowe, jak i Krajowa Informacja Skarbowa.

To niepoważne

Eksperci krytykują Ministerstwo Finansów za opieszałość, za to, że potrzebowało aż trzy miesiące na udostępnienie elektronicznego druku CIT-8. Za to podatnikom, którzy na niego czekali, zostawiło tylko dwa tygodnia na rozliczenie.

– To podważa podstawową zasadę zaufania podatników do państwa. Nawet bowiem, gdy podatnicy chcą się rozliczyć wcześniej, to nie mają takiej możliwości, bo resort nie daje im do tego odpowiednich narzędzi – komentuje Marcin Madej.

Zdaniem doradców tak spóźnione działanie MF jest niepoważne zwłaszcza wobec firm, które miały za ubiegły rok nadpłatę podatku dochodowego.

– Byłoby kuriozalne, gdyby okazało się, że organy podatkowe postanowiły wzywać podatników do składania korekt złożonych już rozliczeń tylko po to, aby dać sobie więcej czasu na zwrot wykazanej w rozliczeniach nadpłaty podatku – komentuje doradca podatkowy Bożena Nowicka.

CIT-8 za 2020 r. Przesunięcie do 30 czerwca

Reklama

Przypomnijmy, że w tym roku, ze względu na pandemię koronawirusa, termin na złożenie CIT-8 i CIT-8AB oraz zapłatę podatku za 2020 r. został przesunięty do 30 czerwca (rozporządzeniem ministra finansów z 25 marca 2021 r., Dz.U. poz. 571). Dotyczy to podmiotów, których rok podatkowy zakończył się w okresie od 1 grudnia 2020 r. do 28 lutego 2021 r.

Ministerstwo Finansów już w marcu zapowiedziało opublikowanie nowych cyfrowych wersji CIT-8 i CIT-8AB. Ale elektroniczny formularz CIT-8 pojawił się zaledwie kilka dni temu. Tym samym wiele firm, które nie rozliczyły się na początku roku (tj. nie zrobiły tego przed 6 marca, gdy można było jeszcze złożyć 29. wersję zeznania), musiało czekać aż do teraz.

Natomiast papierowy wzór nowego CIT-8 został określony już na początku marca w nowelizacji rozporządzenia w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie CIT (Dz.U. z 2021 r. poz. 409). Nie ma on znaczenia dla większości podatników CIT, bo co do zasady wysyła się go elektronicznie.

Możliwość papierowego złożenia zeznania ( zgodnie z art. 27a ustawy o CIT) dotyczy tylko organizacji, które:

  • mają wszystkie dochody zwolnione z CIT oraz
  • nie składały za 2020 r. żadnego PIT, np. w związku z zatrudnianiem lub płaceniem tego podatku za osoby prywatne.

Instrukcja w kwietniu

W połowie kwietnia resort udostępnił natomiast schemę, czyli instrukcję do stworzenia XML, która umożliwia stworzenie własnego oprogramowania do wysyłki zeznania.

– W praktyce niewielka grupa podatników korzysta z tego rozwiązania. Wyjątkiem są firmy budujące własne oprogramowanie do tworzenia deklaracji CIT – mówi Marcin Madej. Wyjaśnia, że tworzenie własnego oprogramowania jest nieopłacalne, bo wzory ciągle się zmieniają, więc narzędzie byłoby tworzone dla jednorazowej wysyłki zeznania (do rozliczenia CIT za 2020 r. właściwe były trzy wersje CIT-8).

Dlatego nawet największe przedsiębiorstwa czekały na elektroniczny formularz resortu publikowany na portalu e-deklaracje.

Opublikowanie schemy przydało się natomiast firmom informatycznym, które przygotowują komercyjne programy finansowo-księgowe. Nie miały one jednak pewności, czy to aby na pewno ostateczna wersja.

To nie pierwszy raz

Przypomnijmy, że w tym roku podobna sytuacja była z elektronicznym formularzem PIT-36. Pisaliśmy o tym w artykule „Przedsiębiorcy nadal odcięci od internetowych zeznań” (DGP nr 45/2021). Podobnie jest ze zmianami w JPK. Mają one wejść w życie za dwa tygodnie, a nawet nie zostało opublikowane rozporządzenie zmieniające.

– Resort finansów musi z wyprzedzeniem przygotowywać się do zmian. W przeciwnym razie sam utrudnia właściwe rozliczanie się przez podatników – puentuje Marcin Madej.

opinia

Kuriozalna sytuacja

Bożena Nowicka, doradca podatkowy, zastępca dyrektora Biura Doradztwa Podatkowego w DORADCA Zespół Doradców Finansowo-Księgowych Sp. z o.o.

Reklama

Udostępnienie w tak późnym terminie przez Ministerstwo Finansów aktywnego, elektronicznego formularza CIT-8 w obowiązującej podatników wersji jest co najmniej niepoważne. Fiskus wymaga od podatników terminowego rozliczania podatków, nie dając do tego niezbędnych narzędzi. Zaistniała sytuacja nie jest może zbyt uciążliwa dla profesjonalnych biur rachunkowych, które posiadają licencje do programów komercyjnych umożliwiających sporządzanie zeznania podatkowego na aktualnym formularzu. Jest to jednak duży kłopot dla wszystkich innych podatników CIT. Trudno wymagać, szczególnie od małych spółek, fundacji czy stowarzyszeń, aby nabywały licencje do programów komercyjnych tylko po to, aby sporządzić przy ich użyciu jedną deklarację.

Wielu podatnikom z rozliczenia rocznego wyszła nadpłata CIT, dlatego chcąc jak najszybciej uzyskać jej zwrot, złożyli rozliczenia roczne za 2020 r. na dotychczas obowiązującym formularzu (wersja 29) już w I kw. tego roku.

W mojej ocenie kuriozalna byłaby sytuacja, w której organy podatkowe postanowiłyby wzywać podatników do składania korekt złożonych już rozliczeń tylko po to, aby dać sobie więcej czasu na zwrot wykazanej w rozliczeniach nadpłaty podatku.

Na marginesie warto dodać, że to już nie pierwszy raz fiskus rzuca kłody pod nogi podatnikom CIT. Przykładowo rozporządzenie odraczające termin do 30 czerwca na złożenie CIT-8 i zapłatę podatku zostało opublikowane 29 marca. Podatnicy czekali zatem do ostatniego dnia na oficjalne wyjaśnienie niezwykle ważnych obowiązków podatkowych.

Agnieszka Pokojska

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(1)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • mika_on
    2021-06-27 09:22:39
    Strategia szukania dziury w całym - nie chce się czytać tych bredni
    1
QR Code
Księgowość
1 sty 2000
27 lip 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kwota wolna od podatku 30 tys. zł, kwota zmniejszająca podatek 5100 zł - PIT 2022

Kwota wolna od podatku 2022. W opublikowanym 26 lipca br. projekcie nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT) znalazła się m.in. nowa wysokość kwoty wolnej od podatku w PIT - 30 tys. zł - dla wszystkich podatników obliczających podatek według skali podatkowej. Taka kwota wolna od podatku w PIT uzyskana będzie dzięki podwyższeniu kwoty zmniejszającej podatek do wysokości 5100 zł (30 000 zł x 17% minus 5 100 zł = 0 zł). Ministerstwo Finansów wskazuje, że to europejski poziom kwoty wolnej od podatku, porównywalny z tym osiąganym w Niemczech czy Francji. To 10 razy większa kwota wolna niż jeszcze pięć lat temu. Nowa kwota wolna ma obowiązywać od 1 stycznia 2022 r. obok innych zmian w PIT.

Ulga dla klasy średniej w PIT (ulga dla pracowników) od 2022 roku

Ulga dla klasy średniej. W skierowanym 26 lipca br. do konsultacji projekcie nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT) znalazła się nowa ulga podatkowa w PIT - tzw. ulga dla klasy średniej. Ministerstwo Finansów wskazuje, że w celu ochrony klasy średniej projekt nie tylko przewiduje podwyższenie do 120 000 zł progu rocznych dochodów, po przekroczeniu którego ma zastosowanie 32% stawka podatku, ale również ulgę podatkową dla pracowników. Ulga ta ma obowiązywać od 1 stycznia 2022 r. obok innych zmian w PIT. Na czym ma polegać ulga dla klasy średniej?

Źródła dochodów Unii Europejskiej - zasoby własne UE

Źródła dochodów Unii Europejskiej. W przeciwieństwie do budżetów krajowych, budżet UE jest budżetem inwestycyjnym i nie może wykazywać deficytu. Unia Europejska osiągnęła kompromis ws. wiążącego harmonogramu wprowadzania nowych źródeł dochodów UE. Jakie nowe źródła dochodów zyska Unia?

Podatki 2022 - kto zyska na zmianach podatkowych

Polski Ład - kto zyska na zmianach podatkowych. Podwyżka kwoty wolnej od podatku PIT do 30 tys. zł, wzrost do 120 tys. zł progu podatkowego, podatkowe fair play i podatkowy restart gospodarki – to główne elementy podatkowej części Polskiego Ładu. 26 lipca 2021 r. rozpoczęły się konsultacje pakietu zmian podatkowych. Ministerstwo Finansów planuje, że nowe przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2022 r. Co się zmieni w podatkach od 2022 roku? Kto zyska a kto straci na tych zmianach?

Zmiany w PIT od 2022 roku - projekt, szczegóły, nowe ulgi

Zmiany w PIT od 2022 roku. W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano 26 lipca 2021 r. szczegółowe założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (nr UD260). Tego samego dnia gotowy projekt nowelizacji wielu przepisów podatkowych został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Projekt ten stanowi część zmian legislacyjnych w ramach Polskiego Ładu. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów oraz Prezesa Rady Ministrów zmiany w PIT mają wejść w życie od początku 2022 roku. Jakie zmiany w PIT są zapisane w tym projekcie?

Polski Ład: projekt ustawy podatkowej w konsultacjach

Polski Ład: projekt ustawy podatkowej w konsultacjach. Przygotowany projekt ustawy podatkowej, będącej elementem Polskiego Ładu, został skierowany do konsultacji publicznych - poinformował 26 lipca 2021 r. minister finansów Tadeusz Kościński. Projekt zawiera m.in. kwotę wolną od podatku PIT w wysokości 30 tys. zł. Pierwsze czytanie tego projektu w Sejmie jest planowane za kilka tygodni, tak by proces legislacyjny zakończył się przed 30 listopada - poinformował premier Mateusz Morawiecki.

Kiedy wszczęcie postępowania karnego skarbowego jest "instrumentalne"?

Kiedy wszczęcie postępowania karnego skarbowego jest "instrumentalne"? Naczelny Sąd Administracyjny opublikował już uzasadnienie uchwały z 24 maja 2021 r. sygn. akt I FPS 1/21, zgodnie z którą sądy administracyjne są uprawnione do dokonywania oceny, czy wszczęcie postępowania karnego skarbowego miało charakter instrumentalny i czy mogło skutecznie wywołać efekt w postaci zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Uzasadnienie dostarcza cennych wskazówek, jak należy dokonywać oceny kryterium “instrumentalności”.

Czy od 1 lipca 2021 r. złożenie JPK_VAT z oznaczeniami MPP jest błędem?

JPK_VAT z oznaczeniami MPP. Od 1 lipca 2021 r. zmianie uległo rozporządzenie z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (ostatnia zmiana - w par. 11 uchylono pkt 2 ustępu 2, co oznacza, że ewidencja nie musi zawierać oznaczenia "MPP"). Jednocześnie ministerstwo nie zmieniło schemy JPK (zmiana będzie wprowadzona w nowym roku), zatem istnieje nadal możliwość wypełniania pola "MPP" w ewidencji. Czy obecnie - po wejściu w życie zmian w powyższym rozporządzeniu - złożenie w urzędzie JPK_VAT z oznaczeniami MPP będzie traktowane jako błąd?

Jaka stawka VAT dla instalacji fotowoltaicznej?

Stawka VAT dla instalacji fotowoltaicznej. Firma jest podwykonawcą. Wykonuje usługę montażu instalacji fotowoltaicznej na rzecz innego przedsiębiorcy na domu jednorodzinnym o powierzchni do 300 m2. Czy w takim przypadku można zastosować stawkę VAT 8%? Czy należy zastosować stawkę 23%?

Rachunek do spłaty subwencji z PFR a biała lista podatników VAT

Rachunek do spłaty subwencji z PFR a biała lista podatników VAT. Podatnicy VAT, którzy otrzymali subwencje z Tarczy Finansowej PFR mają wątpliwości, czy rachunek do spłaty subwencji otrzymanej z PFR ma być zgłoszony na białą listę?

Amortyzacja podatkowa i rozliczenie leasingu - będą zmiany

Amortyzacja podatkowa i leasing. W ramach pakietu uszczelniającego podatki Ministerstwo Finansów planuje zmianę w przepisach o amortyzacji składników majątku prywatnego wprowadzanego do majątku firmy. Zmienią się także zasady rozliczenia podatkowego sprzedaży majątku firmowego (np. przedmiotów wykupionych z leasingu) przez właścicieli firm – dowiedziała się PAP.

Pracodawca zapłaci zaległe podatki. Pakiet uszczelniający podatki CIT, PIT, VAT

Pakiet uszczelniający podatki CIT, PIT, VAT. Ministerstwo finansów chce rozbić solidarność pracodawców i pracowników, która ma miejsce w związku w wypłatą wynagrodzeń "pod stołem". W pakiecie uszczelniającym proponuje m.in., by po ujawnieniu takiej wypłaty to pracodawca, a nie pracownik musiał zapłacić zaległe podatki - dowiedziała się PAP.

Zabezpieczenie zobowiązania podatkowego - procedura wydania decyzji

Zabezpieczenie zobowiązania podatkowego to specjalna instytucja, umożliwiająca odciążenie majątku podatnika (a w określonych przypadkach również jego małżonka). Co kluczowe dla podatnika, może ona mieć miejsce nie tylko w toku egzekucji, ale również jeszcze przed wydaniem decyzji o wysokości zobowiązania i przed terminem wymagalności takiego. To narzędzie, w sposób zdecydowany, chroni interesy wierzyciela podatkowego, zwiększając jego możliwości uzyskania zobowiązania podatkowego. Można jednak zrozumieć obawy podatników przy funkcjonowaniu takiego odformalizowanego narzędzia - takie zabezpieczenie (nazywane „przedwymiarowym”) może być przecież ograniczeniem praw podatnika.

Beneficjenci Tarczy Finansowej PFR 1.0 zaczynają spłatę subwencji

W poniedziałek 26 lipca 2021 r. beneficjenci Tarczy Finansowej PFR 1.0 zaczynają spłatę części subwencji, które pozostała im po umorzeniu pozostałej kwoty wsparcia z PFR - powiedział PAP wiceprezes PFR Bartosz Marczuk.

Rejestracja w punkcie kompleksowej obsługi (OSS)

Rejestracja w punkcie kompleksowej obsługi (OSS). Ministerstwo Finansów przypomina o możliwości rejestracji w punkcie kompleksowej obsługi (OSS). Jak to zrobić?

Umorzenie subwencji PFR - ujęcie w księgach rachunkowych

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że umorzenie subwencji finansowej (z Tarczy Finansowej PFR), które nastąpiło w 2021 roku powinno zostać ujęte w księgach rachunkowych roku, w którym nastąpiło to umorzenie. Zaniechanie poboru podatku ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych przez beneficjentów wsparcia począwszy od 1 czerwca 2021 r. do 31 grudnia 2022 r.

Ceny benzyny w 2021 roku będą nadal rosły. Kiedy 6 zł za litr?

Ceny benzyny. Zdaniem analityków e-petrol, sytuacja cenowa na rynku paliw w Polsce cały czas nie daje kierowcom podstaw do optymizmu. Według nich, spadek cen paliw w rafineriach w tym tygodniu nie zwiastuje dalszych obniżek i jednocześnie jest zbyt mały, by pokazał się w cenach paliw na stacjach.

Nadgodziny kierowców - jak obliczyć prawidłowo?

Nadgodziny kierowców - jak obliczyć? Państwowa Inspekcja Pracy wyjątkowo polubiła się z branżą transportową i tematem nadgodzin. Dlaczego? Dlatego, że praca „za kółkiem” i nadgodziny są tak samo nierozłączne jak bajkowy Bolek i Lolek czy też filmowy Flip i Flap. Dlatego nie ma się co dziwić inspektorom, którzy pierwsze co biorą pod lupę, w przypadku firmy transportowej, to rozliczenia godzinowe.

Dochody z pracy za granicą – gdzie trzeba płacić podatek dochodowy (PIT)?

Dochody z pracy za granicą a podatek. Miejsce zamieszkania osoby fizycznej wpływa na ustalenie czy podlega ona nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Trzeba podkreślić, że jeśli podatnik będzie miał stałe miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce.

Płaca minimalna w 2022 roku wyniesie 3 tys. zł

Płaca minimalna w 2022 roku. Od 1 stycznia 2022 r. minimalne wynagrodzenie za pracę (tzw. najniższa krajowa) ma wynosić 3 tys. zł, a minimalna stawka godzinowa ma być na poziomie 19,60 zł - zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów.

VAT e-commerce - rewolucja w handlu elektronicznym

VAT e-commerce. Na pewno każdemu z nas zdarza się zamówić coś przez Internet. Z punktu widzenia konsumenta nie jest to nic trudnego – dodajemy produkt do koszyka, płacimy za niego i po jakimś czasie zamówienie dostarcza kurier we wskazane miejsce. Sprawa wygląda jednak zgoła inaczej z punktu widzenia przedsiębiorcy zajmującego się e-handlem. Zwłaszcza z podatkowego punktu widzenia rozliczenie tego rodzaju sprzedaży może być dość problematyczne. Dodatkowo do końca czerwca unijni sprzedawcy internetowi mogli być w nieco gorszej sytuacji niż ich konkurencja z USA czy Chin, która nie zawsze dbała o odprowadzenie podatku VAT. Między innymi z tych powodów 1 lipca 2021 r. w całej Unii Europejskiej weszły w życie przepisy podatkowe wprowadzające szereg zmian dotyczących handlu elektronicznego i importu tzw. małych przesyłek do Unii Europejskiej.

Paczki spoza UE - zasady i koszty obsługi zgłoszeń celno-podatkowych od 1 lipca 2021 r.

Paczki spoza UE - cło i podatki. Od 1 lipca 2021 r. na terenie całej Unii Europejskiej (także w Polsce) weszły w życie nowe przepisy (tzw. pakiet VAT e-commerce) dotyczące składania zgłoszeń celnych oraz poboru podatku VAT przez operatorów pocztowych. Od tego dnia każdy odbiorca towarów pochodzących spoza Unii Europejskiej (np. z Chin) jest zobowiązany do zapłaty należności celno-podatkowych. Obsługą tego procesu, z pewnymi wyjątkami, zajmuje się Poczta Polska, która przejęła obsługę celną przesyłek spoza UE, stając się podmiotem dokonującym zgłoszeń celnych działającym na rzecz odbiorcy przesyłki, czyli tzw. przedstawicielem pośrednim. Oznacza to, że pocztowcy mogą dokonać zgłoszenia celnego za klienta sprowadzającego towary ze sklepów internetowych np. w Azji.

Rejestracja w e-TOLL - konieczna przed 30 września

Rejestracja w e-TOLL. Do 30 września 2021 r. obowiązuje okres przejściowy, w którym funkcjonują dwa systemy – e-TOLL i viaTOLL. Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa zachęcają przewoźników do szybkiej zmiany viaTOLL na e-TOLL i nie zostawiania tego na ostatni moment. Oprócz ulgi na zakup urządzeń OBU/ZSL, MF i KAS przygotowały pakiet kolejnych ułatwień dla przewoźników.

Telewizor w kosztach podatkowych firmy

Telewizor w kosztach firmy. Wydatek na zakup telewizora (używanego jako duży ekran komputerowy do wideokonferencji i sądowych rozpraw on-line) może zaliczyć do kosztów podatkowych przedsiębiorca (prawnik), który częściowo świadczy swoje usługi zdalnie ze swojego mieszkania. Jeżeli cena zakupu nie przekracza 10 tys. zł, to wydatek ten jest kosztem uzyskania przychodów w miesiącu oddania telewizora do używania. Natomiast nie może być kosztem telewizor, jeżeli nie będzie wykorzystywany dla celów prowadzonej działalności gospodarczej i służyć będzie celom osobistym podatnika.

Kiedy przedsiębiorca nie musi tworzyć PPK?

Kiedy przedsiębiorca nie musi tworzyć PPK? Z dniem 1 stycznia 2021 r. przepisy Ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych – dalej ustawa o PPK, objęły ostatnią grupę pracodawców. Tym samym wszystkie podmioty, które zatrudniają choćby jedną osobę są zobowiązane wdrożyć PPK w swoim zakładzie pracy. Warto przy tym pamiętać, że definicja osoby zatrudnionej na gruncie wspomnianej ustawy obejmuje nie tylko pracowników (zatrudnionych na podstawie umowy o pracę), ale m.in. także osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenia (lub innej o świadczenie usług), jeżeli z tego tytułu podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym. Niski próg ilościowy – wystarczy zatrudnianie jednej osoby – w połączeniu z szeroką definicją osoby zatrudnionej, ma urzeczywistniać jedną z nadrzędnych cech programu, tj. powszechność PPK. Powstaje pytanie, czy nie ma wyjątków od tak ustanowionej zasady?