REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CIT-8 za 2020 r. - wersja elektroniczna opublikowana

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Ministerstwo Finansów opublikowało cyfrową wersję (30) CIT-8
Ministerstwo Finansów opublikowało cyfrową wersję (30) CIT-8
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

CIT-8 za 2020 r. Ministerstwo Finansów opublikowało cyfrową wersję (30) CIT-8. Zrobiło to po trzech miesiącach od zapowiedzi, za to na dwa tygodnie przed upływem terminu na złożenie tego zeznania.

Nadal nie została opublikowana cyfrowa wersja (5) CIT-8AB (dla podatkowych grup kapitałowych).

REKLAMA

Autopromocja

Cyfrowa wersja (30) CIT-8

Cyfrowa wersja (30) CIT-8 jest właściwa dla firm rozliczających się za ubiegły rok począwszy od 6 marca 2021 r. Od tego dnia bowiem już wiadomo, że taka wersja CIT-8 będzie potrzebna.

– Podatnicy, którzy się pośpieszyli i po 5 marca przesłali wcześniejszą wersję zeznania (29), muszą teraz złożyć korektę na najnowszym formularzu – tłumaczy Marcin Madej, doradca podatkowy z Nip-inspektor.pl. Wyjaśnia, że takie stanowisko prezentują zarówno urzędy skarbowe, jak i Krajowa Informacja Skarbowa.

To niepoważne

Eksperci krytykują Ministerstwo Finansów za opieszałość, za to, że potrzebowało aż trzy miesiące na udostępnienie elektronicznego druku CIT-8. Za to podatnikom, którzy na niego czekali, zostawiło tylko dwa tygodnia na rozliczenie.

– To podważa podstawową zasadę zaufania podatników do państwa. Nawet bowiem, gdy podatnicy chcą się rozliczyć wcześniej, to nie mają takiej możliwości, bo resort nie daje im do tego odpowiednich narzędzi – komentuje Marcin Madej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem doradców tak spóźnione działanie MF jest niepoważne zwłaszcza wobec firm, które miały za ubiegły rok nadpłatę podatku dochodowego.

– Byłoby kuriozalne, gdyby okazało się, że organy podatkowe postanowiły wzywać podatników do składania korekt złożonych już rozliczeń tylko po to, aby dać sobie więcej czasu na zwrot wykazanej w rozliczeniach nadpłaty podatku – komentuje doradca podatkowy Bożena Nowicka.

CIT-8 za 2020 r. Przesunięcie do 30 czerwca

REKLAMA

Przypomnijmy, że w tym roku, ze względu na pandemię koronawirusa, termin na złożenie CIT-8 i CIT-8AB oraz zapłatę podatku za 2020 r. został przesunięty do 30 czerwca (rozporządzeniem ministra finansów z 25 marca 2021 r., Dz.U. poz. 571). Dotyczy to podmiotów, których rok podatkowy zakończył się w okresie od 1 grudnia 2020 r. do 28 lutego 2021 r.

Ministerstwo Finansów już w marcu zapowiedziało opublikowanie nowych cyfrowych wersji CIT-8 i CIT-8AB. Ale elektroniczny formularz CIT-8 pojawił się zaledwie kilka dni temu. Tym samym wiele firm, które nie rozliczyły się na początku roku (tj. nie zrobiły tego przed 6 marca, gdy można było jeszcze złożyć 29. wersję zeznania), musiało czekać aż do teraz.

Natomiast papierowy wzór nowego CIT-8 został określony już na początku marca w nowelizacji rozporządzenia w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie CIT (Dz.U. z 2021 r. poz. 409). Nie ma on znaczenia dla większości podatników CIT, bo co do zasady wysyła się go elektronicznie.

Możliwość papierowego złożenia zeznania ( zgodnie z art. 27a ustawy o CIT) dotyczy tylko organizacji, które:

  • mają wszystkie dochody zwolnione z CIT oraz
  • nie składały za 2020 r. żadnego PIT, np. w związku z zatrudnianiem lub płaceniem tego podatku za osoby prywatne.

Instrukcja w kwietniu

W połowie kwietnia resort udostępnił natomiast schemę, czyli instrukcję do stworzenia XML, która umożliwia stworzenie własnego oprogramowania do wysyłki zeznania.

– W praktyce niewielka grupa podatników korzysta z tego rozwiązania. Wyjątkiem są firmy budujące własne oprogramowanie do tworzenia deklaracji CIT – mówi Marcin Madej. Wyjaśnia, że tworzenie własnego oprogramowania jest nieopłacalne, bo wzory ciągle się zmieniają, więc narzędzie byłoby tworzone dla jednorazowej wysyłki zeznania (do rozliczenia CIT za 2020 r. właściwe były trzy wersje CIT-8).

Dlatego nawet największe przedsiębiorstwa czekały na elektroniczny formularz resortu publikowany na portalu e-deklaracje.

Opublikowanie schemy przydało się natomiast firmom informatycznym, które przygotowują komercyjne programy finansowo-księgowe. Nie miały one jednak pewności, czy to aby na pewno ostateczna wersja.

To nie pierwszy raz

Przypomnijmy, że w tym roku podobna sytuacja była z elektronicznym formularzem PIT-36. Pisaliśmy o tym w artykule „Przedsiębiorcy nadal odcięci od internetowych zeznań” (DGP nr 45/2021). Podobnie jest ze zmianami w JPK. Mają one wejść w życie za dwa tygodnie, a nawet nie zostało opublikowane rozporządzenie zmieniające.

– Resort finansów musi z wyprzedzeniem przygotowywać się do zmian. W przeciwnym razie sam utrudnia właściwe rozliczanie się przez podatników – puentuje Marcin Madej.

opinia

Kuriozalna sytuacja

Bożena Nowicka, doradca podatkowy, zastępca dyrektora Biura Doradztwa Podatkowego w DORADCA Zespół Doradców Finansowo-Księgowych Sp. z o.o.

REKLAMA

Udostępnienie w tak późnym terminie przez Ministerstwo Finansów aktywnego, elektronicznego formularza CIT-8 w obowiązującej podatników wersji jest co najmniej niepoważne. Fiskus wymaga od podatników terminowego rozliczania podatków, nie dając do tego niezbędnych narzędzi. Zaistniała sytuacja nie jest może zbyt uciążliwa dla profesjonalnych biur rachunkowych, które posiadają licencje do programów komercyjnych umożliwiających sporządzanie zeznania podatkowego na aktualnym formularzu. Jest to jednak duży kłopot dla wszystkich innych podatników CIT. Trudno wymagać, szczególnie od małych spółek, fundacji czy stowarzyszeń, aby nabywały licencje do programów komercyjnych tylko po to, aby sporządzić przy ich użyciu jedną deklarację.

Wielu podatnikom z rozliczenia rocznego wyszła nadpłata CIT, dlatego chcąc jak najszybciej uzyskać jej zwrot, złożyli rozliczenia roczne za 2020 r. na dotychczas obowiązującym formularzu (wersja 29) już w I kw. tego roku.

W mojej ocenie kuriozalna byłaby sytuacja, w której organy podatkowe postanowiłyby wzywać podatników do składania korekt złożonych już rozliczeń tylko po to, aby dać sobie więcej czasu na zwrot wykazanej w rozliczeniach nadpłaty podatku.

Na marginesie warto dodać, że to już nie pierwszy raz fiskus rzuca kłody pod nogi podatnikom CIT. Przykładowo rozporządzenie odraczające termin do 30 czerwca na złożenie CIT-8 i zapłatę podatku zostało opublikowane 29 marca. Podatnicy czekali zatem do ostatniego dnia na oficjalne wyjaśnienie niezwykle ważnych obowiązków podatkowych.

Agnieszka Pokojska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA