REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie spółek holdingowych w 2022 roku – problemy interpretacyjne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Opodatkowanie spółek holdingowych w 2022 roku – problemy interpretacyjne
Opodatkowanie spółek holdingowych w 2022 roku – problemy interpretacyjne

REKLAMA

REKLAMA

Preferencyjne opodatkowanie polskich spółek holdingowych weszło w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. razem z nowelizacją pozostałych przepisów podatkowych w ramach tzw. „Polskiego Ładu”. Po półrocznym okresie obowiązywania tych przepisów, można powiedzieć, że budzą one wiele problemów interpretacyjnych. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał w tej sprawie już kilka interpretacji indywidualnych, a kolejne są w trakcie analizowania. Na marginesie warto dodać, że inaczej niż w każdym innym przypadku, projekty interpretacji podatkowych związanych z „Polskim Ładem” są przed ich wydaniem konsultowane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z Ministerstwem Finansów. Jest to dość nietypowa procedura wydawania interpretacji indywidualnych, co jednocześnie potwierdza brak przejrzystości wprowadzonych regulacji prawnych. W niniejszym artykule omawiam kluczowe kwestie związane z opodatkowaniem spółek holdingowych, które sprawiają podatnikom CIT największe problemy interpretacyjne.
rozwiń >

W jaki sposób działa reżim holdingowy?

Przypomnijmy, że opodatkowanie spółek holdingowych dotyczy zwolnienia z CIT przychodu z dywidendy uzyskanego przez polską spółkę holdingową od spółki zależnej (krajowej lub zagranicznej) w wysokości 95% kwoty tej dywidendy. Co więcej, w ramach reżimu holdingowego, przewidziano także pełne zwolnienie z CIT dochodów spółki holdingowej z tytułu odpłatnego zbycia udziałów spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, pod warunkiem spełnienia ustawowych przesłanek, w tym złożenia oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia. Ustawa wprowadza jednocześnie warunki jakie należy spełnić by móc skorzystać z tych preferencji. Właśnie spełnienie tych warunków przysparza podatnikom najwięcej wątpliwości interpretacyjnych.

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązek posiadania co najmniej 10% udziałów w spółce zależnej

REKLAMA

Jednym z warunków uznania danego podmiot za spółkę holdingową jest posiadanie, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej. Ustawa nie precyzuje przy tym kiedy taki warunek należy spełnić (np. przed uzyskaniem przychodu / dochodu zwolnionego czy może po). Podatnicy zastanawiają się zatem, czy w takiej sytuacji można byłoby skorzystać z podobnych zasad ustanowionych na cele podatku u źródła, które stanowią, że gdy okres nieprzerwanego posiadania udziałów, upływa po dniu uzyskania przez spółkę przychodów, to warunek ten jest spełniony (art. 21 ust. 5 ustawy o CIT).

W interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB1-1.4010.23.2022.2.JD z 28.04.2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że „warunek musi być spełniony już na dzień uzyskania dochodu z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki zależnej, a nie dopiero po zbyciu udziałów tej spółki, (…) późniejsze posiadanie udziałów/akcji w ilości powyżej 10% nie skutkuje automatycznie możliwością skorzystania z ww. zwolnienia.”

Powyższe oznacza jednoznacznie, że na spółki, które chciałyby skorzystać ze zwolnienia holdingowego, powinny posiadać udziały w spółkach zależnych przez okres 1 roku na moment uzyskania przychodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy „standardowe” zwolnienia dywidendowe wykluczają możliwość skorzystania ze zwolnienia partycypacyjnego?

Kolejnym warunkiem przypisanym do definicji spółki holdingowej jest brak korzystania ze zwolnień strefowych oraz dywidendowych (o których mowa w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT).

REKLAMA

O ile warunek dotyczący zwolnień strefowych nie powinien spełniać większych problemów, o tyle drugi typ zwolnień może powodować w pierwszej kolejności wątpliwość, czy korzystanie z nich przed datą wejścia w życie ustawy wprowadzającej nowy reżim holdingowy (tj. przed dniem 1 stycznia 2022 r.) wpływa na możliwość stosowania preferencji nowego reżimu opodatkowania. Organ podatkowy potwierdził, że powyższa kwestia nie ma wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia holdingowego (por. interpretacja indywidualna nr 0111-KDIB1-3.4010.162.2022.1.IZ z 12.05.2022 r.)

Dalej, podatnicy mają także wątpliwość czy na możliwość skorzystania ze zwolnienia holdingowego ma wpływ korzystanie przez spółkę holdingową ze zwolnienia dywidendowego na podstawie art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT już w trakcie obowiązywania przepisów.

Zwolnienie określone w art. 20 ust. 3 ustawy o CIT z perspektywy polskiej spółki holdingowej dotyczy sytuacji kiedy otrzymuje ona dywidendę od zagranicznej spółki, natomiast zwolnienie wspomniane w art. 22 ust. 4 tej ustawy dotyczy sytuacji gdy polska spółka holdingowa wypłaca dywidendę na rzecz swojego wspólnika.

Podatnicy stoją na stanowisku, że warunek niekorzystania ze wspomnianych zwolnień dywidendowych powinien być rozpatrywany wyłącznie w odniesieniu do dywidend otrzymywanych przez spółkę holdingową. Kwestia czy i jakie zwolnienie zostanie zastosowane przez spółkę w odniesieniu do dokonywanych przez nią wypłat z tytułu dywidendy, powinno pozostawać bez wpływu z perspektywy oceny możliwości uznania jej za spółkę holdingową.

Organy podatkowe w wydanych interpretacjach potwierdziły powyższe stanowisko podatników, przykładowo w interpretacjach nr 0111-KDIB1-2.4010.88.2022.1.BD z dnia 17.05.2022 r. oraz nr 0111-KDIB2-1.4010.164.2022.3.AR z 4.07.2022 r. stwierdzając, że „w sytuacji gdy spółka holdingowa sama wypłacając dywidendę innej spółce, jako płatnik zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku od ww. płatności uwzględnia zwolnienie wynikające z art. 22 ust. 4 pkt 1-4 ustawy CIT przysługujące odbiorcy tej dywidendy – nie może zostać uznana za spółkę korzystającą z ww. zwolnienia. Wypłacana dywidenda nie jest bowiem dochodem spółki holdingowej.”

Posiadanie udziałów w innych spółkach zależnych, które nie biorą udziału w transakcji

W ramach stosowania preferencji opodatkowania spółek holdingowych nie zostało dokładnie sprecyzowane czy spółka holdingowa będzie mogła skorzystać ze zwolnienia holdingowego, jeśli stosuje zwolnienia dywidendowe z art. 20 i 22 ustawy o CIT wobec spółek zależnych, ale nieuczestniczących w transakcji sprzedaży.

Organy podatkowe wyjaśniają w powyższej kwestii, że „możliwość zastosowania preferencji wynikających z Reżimu Holdingowego każdorazowo powinna być rozpatrywana w odniesieniu do konkretnej relacji zachodzącej między „spółką holdingową” a daną „spółką zależną”. Równoczesne posiadanie przez Wnioskodawcę udziałów (akcji) w spółkach, które nie spełniają definicji spółki zależnej nie będzie miało wpływu na możliwość skorzystania z ww. zwolnień.” (por. interpretacje indywidualne nr 0111-KDIB1-2.4010.184.2022.1.DP z 17.06.2022 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.115.2022.2.DP i nr 0111-KDIB1-2.4010.89.2022.2.BD z 30.05.2022 r. oraz nr 0111-KDIB1-2.4010.96.2022.2.DP z 24.05.2022 r.

Oznacza to zatem, że korzystanie z reżimu holdingowego możliwe jest gdy spółka holdingowa posiada także udziały w innych spółkach, które nie biorą udziału w danej transakcji i korzysta ona wobec nich ze zwolnień dywidendowych, o których mowa w art. 20 ust. 3 i 22 ust. 4 ustawy o CIT.

Spółka nieruchomościowa

Spółki holdingowe, które chciałyby skorzystać ze zwolnienia z CIT dochodu z tytułu odpłatnego zbycia udziałów krajowej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego muszą zwrócić dodatkowo uwagę na spełnienie szczególnego warunku. Mowa o warunku dot. statusu spółki zależnej, która nie może być spółką nieruchomościową. Spółka nieruchomościowa oznacza spółkę, której co najmniej 50% wartości aktywów, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości. Wartość tych aktywów, ustala się na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc uzyskania przychodu.

Powyższa kwestia może mieć szczególne znaczenie dla spółek realizujących inwestycje na dzierżawionych gruntach, np. branża energetyczna w zakresie elektrowni wiatrowych posadowionych na takich gruntach. Z cywilistycznego punktu widzenia nieruchomościami mogą być jedynie: grunty oraz budynki trwale z gruntem związane. Natomiast inne urządzenia trwałe z gruntem związane należące do części składowych gruntu nie stanowią odrębnych "nieruchomości" wobec węższego brzmienia art. 46 kodeksu cywilnego (ograniczonego tylko do "budynków") zatem z konieczności trzeba je traktować jak odrębne "rzeczy ruchome".  W kontekście reżimu holdingowego, organy podatkowe nie wypowiedziały się dotąd w tej kwestii, dlatego pozostaje śledzić ich podejście, które w najbliższym czasie winno się zacząć kształtować.

Spółki holdingowe – giełdowe i rozproszony akcjonariat

Jednym z warunków posiadania statusu spółki holdingowej jest to, by udziałów w tej spółce nie posiadał, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec mający siedzibę lub zarząd na terytorium kraju stosującego szkodliwą konkurencję podatkową, kraju z jurysdykcją niechętną do współpracy do celów podatkowych lub kraju, z którym Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej.

W przypadku spółek holdingowych, w których pośrednio udział mają akcjonariusze notowani na giełdach papierów wartościowych i część z tych akcjonariuszy to typowi inwestorzy pasywni, niezainteresowani przekazywaniem spółce holdingowej informacji o swoich strukturach właścicielskich, trudnym jest ustalenie w jakim kraju inwestorzy ci mają siedzibę lub zarząd i określenie ich jurysdykcji podatkowej. Wydaje się, że jeśli nie jest możliwe ustalenie struktury właścicielskiej ponad poziom spółki notowanej na giełdzie, miejsce siedziby udziałowców pośrednich ponad spółka giełdową nie powinno być w ogóle brane pod uwagę. Nie jest możliwe bowiem wymaganie od podatnika niemożliwego.

Również w tej kwestii organy podatkowej do tej pory nie przedstawiły swojego stanowiska.

Opodatkowanie spółek holdingowych. Szykują się kolejne zmiany

Końcowo warto dodać, że aktualnie trwają prace nad nowelizacją ustawy o CIT (w ramach „Polskiego Ładu 2.0”), w której planuje się wprowadzenie zmian w opodatkowaniu polskich spółek holdingowych. Zmiany te wynikają z omówionych w niniejszym artykule wątpliwości interpretacyjnych.
Przewiduje się przede wszystkim rozszerzenie kręgu przedsiębiorców mogących działać jako spółka holdingowa o prostą spółkę akcyjną.

Ponadto, usunięty ma zostać warunek o korzystaniu ze zwolnień dywidendowych przez spółkę holdingową (na mocy art. 20 ust. 3 i 22 ust. 4), który jak wskazałam powyżej rodzi istotne wątpliwości interpretacyjne. W przypadku spółki zależnej usunięte mają zostać warunki dot. posiadania 5% udziałów w kapitale innej spółki i korzystania ze zwolnień strefowych. Rozwiane ponadto zostaną wątpliwości dotyczące rocznego okresu posiadania udziałów w celu skorzystania ze zwolnienia dywidendowego lub zysków ze zbycia udziałów i momentu ich spełnienia.

Ostatnią ważną zmianą w projektowanej ustawie będzie zastąpienie 95% zwolnienia dywidendy zwolnieniem całkowitym.

Autor artykułu: Katarzyna Mazan, doradca podatkowy, senior consultant w NGL Tax

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA