REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie fundacji i stowarzyszeń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
fundacja stowarzyszenie podatek
fundacja stowarzyszenie podatek
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Fundacje i stowarzyszenia mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od określonych kategorii przychodów. Są one przedmiotowo wskazane w ustawach oraz wówczas, gdy status tych podmiotów precyzyjnie wskazuje na wspomniane kategorie działalności.

Zwolnienie dywidendowe

Fundacja oraz stowarzyszenie jako odrębne byty prawne mają możliwość posiadania udziałów w innych podmiotach prawa, np. w spółce z o.o. czy spółce komandytowej. Okoliczność ta uprawnia je do czerpania zysków jako wspólnicy tychże podmiotów.

REKLAMA

REKLAMA

W powyżej sytuacji ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje możliwość braku opodatkowania wypłat na rzecz fundacji czy stowarzyszeń z tytułu dywidend oraz innych przychodów z tytułu w zyskach osób prawnych. Co istotne, ww. podmioty nie korzystają z „ogólnego” zwolnienia dywidendowego, które przewidziane jest w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, brak opodatkowania ww. tytułów możliwy jest w oparciu o art. 26 ust. 1a ustawy o CIT.

Wspomniany przepis stanowi, iż nie będzie pobierany podatek jeżeli:

podatnik – fundacja czy stowarzyszenie – korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o CIT;

REKLAMA

– złoży płatnikowi – podmioty, w którym fundacja czy stowarzyszenie posiada np. udziały – najpóźniej w dniu dokonania wypłaty odpowiednie oświadczenie;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– w oświadczeniu podatnik wskaże, iż przeznaczy dochody z dywidend oraz z innych przychodów z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych – na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Darowizny

W świetle ustawy o CIT wartość aktywów otrzymywanych w drodze darowizny stanowić będzie dla fundacji czy stowarzyszeń przychód podatkowy z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Jeżeli świadczenia te będą przeznaczone na działalność statutową, m.in. działalność kulturalną, ochronę zdrowia i pomoc społeczną czy ochronę środowiska, oraz:

– w momencie uzyskania dochodu ww. podmioty wskażą cel, na jaki zostanie on przeznaczony w przyszłości.

– uzyskany dochód będzie faktycznie wydatkowany na wyznaczony cel,

wówczas taki dochód będzie wolny od opodatkowania.

 Co istotne, zgodnie z treścią art. 17 ust. 1b ustawy o CIT zwolnienie przysługuje bez względu na termin wydatkowania przedmiotu darowizny na cele statutowe fundacji czy stowarzyszenia. Jednakże w przypadku niewykorzystania przez podatnika dochodów lub ich części w sposób zadeklarowany w zeznaniu podatkowym będzie on musiał dokonać korekty deklaracji oraz uregulować zaległość podatkową wraz z odsetkami za zwłokę.

Co więcej, w kontekście realizacji określonych celów statutowych wskazuje się, że nie chodzi tylko o bezpośrednie prowadzenie przez podatnika określonego rodzaju działalności, lecz także o wspieranie tej działalności, jednak pod warunkiem, że wynika to z przyjętego przez podatnika statusu.

Pomimo iż w art. 17 ust. 1b ustawy o CIT mowa jest o „wydatkowaniu”, które  literalnie należy rozumieć jako fizyczne poniesienie wydatku pieniężnego, organy skarbowe przyjmują szersze znaczenie tego pojęcia. Zatem zwolnione z opodatkowania będzie, nie tylko nabycie przez fundację czy stowarzyszenie np. nieruchomości za środki pieniężne otrzymane w drodze darowizny, lecz także bezpośrednie przekazanie nieruchomości na ich rzecz.

Stowarzyszenie czy też fundacja może również skorzystać ze zwolnienia także wtedy, jeżeli przeznaczony na cele statutowe dochód wykorzysta na lokatę kapitału poprzez nabycie papierów wartościowych. Powyższe wynika zarówno z art. 17 ust. 1e ustawy o CIT, jak i z orzecznictwa sądowego, przykładowo z uchwały Sadu Najwyższego z dnia 13 marca 2002 r., sygn. III ZP 21/01.

Podatek VAT - zwolnienia

Fundacje czy stowarzyszenia mają możliwość skorzystania z podmiotowego zwolnienia z VAT, jeżeli, przychody ze sprzedaży opodatkowanej w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły 200 000 zł netto. Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku przekroczy ww. kwotę, wówczas zwolnienie traci moc, począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę. Z kolei podatnik rozpoczynający sprzedaż w trakcie roku podatkowego może skorzystać z przedmiotowego zwolnienia, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 200 000 zł netto.

W sytuacji, gdy fundacja czy stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego, zwolnienie z podatku VAT może dotyczyć sprzedaży towarów otrzymanych przez organizacje jako darowizna rzeczowa podczas zbiórki publicznej albo zakupiła je za środki pieniężne otrzymane podczas takiej zbiórki. Jeżeli wartość darowanych rzeczy, które następnie organizacja sprzedaje, przekracza 2 000 zł, musi ona prowadzić dokumentację, która umożliwi wskazanie darczyńcy oraz fakt dokonania darowizny. W przypadku zakupu przez organizacje rzeczy za pieniądze pochodzące ze zbiórki publicznej warunkiem zwolnienia jest przedstawienie faktury potwierdzającej nabycie tych rzeczy.

W art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wskazane są kategorie czynności zwolnione z VAT, z których fundacja czy stowarzyszenie mogą skorzystać na takich samych zasadach jak inni podatnicy. Warto zwrócić uwagę na:

– pkt 18, 19,19a – opieka medyczna i profilaktyka zdrowotna;

– pkt 22 – pomoc społeczna;

– pkt 26 – działalność przedszkolna oraz oświatowa;

– pkt 32 – działalność związana ze sportem.

By móc korzystać ze zwolnienia wymagane jest potwierdzenie, iż w danym zakresie usług konkretny podmiot ma uprawnienia do ich prowadzenia.

Nagrody dla członków zarządu

Zarówno w przypadku stowarzyszenia jak i fundacji możliwe jest zamieszczenie w statucie zapisów regulujących przyznawanie nagród na rzecz członków zarządu. Dochody osiągane z tego tytułu są opodatkowane według skali podatkowej. Jako dochody uzyskiwane w ramach innych źródeł nie byłoby obowiązku odprowadzać od nich zaliczek, rozliczane byłyby w ujęciu rocznym. Obowiązek ich rozliczenia spoczywałby na każdym członku zarządy nie zaś samym podmiocie.

Sprawą niepewną, ale otwartą jest objęcie składką zdrowotną ww. wynagrodzenia. Ustawa dot. opieki zdrowotnej w art. 66 ust. 1 pkt 35a wskazuje, iż obowiązkowi składkowemu podlegają „osoby powołane do pełnienia funkcji na mocy aktu powołania(…)”. Zasady obsadzania członków zarządu wskazuje w statucie fundator, zasady te mogą znacząco różnić się od sposobu powoływania choćby członków zarządy w spółkach kapitałowych, do których ww. przepis ma przede wszystkim zastosowanie. Otwiera się zatem przestrzeń do interpretacji, aby twierdzić, iż taki wynagrodzenie nie podlega pod składkę zdrowotną. 

Adrian Walczak, Kancelaria Mentzen

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje –dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie — czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

REKLAMA

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA