REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestr UBO na Cyprze – od 1 czerwca 2022 roku dostępny dla podmiotów zainteresowanych. Spółki już nie są takie anonimowe.

cypr podatki
cypr podatki

REKLAMA

REKLAMA

Od kilku lat w krajach europejskich zaczęto wprowadzać rejestru beneficjentów rzeczywistych podmiotów gospodarczych. Ostatni ostawał się Cypr, którego prawo od lat zezwala na zarząd powierniczy i zapewnia bardzo korzystne warunki podatkowe. Jednak i na Cyprze rejestr UBO stał się jawny.

Przez lata Cypr uchodził za tzw. „europejski raj podatkowy”, który przyciągał przedsiębiorców ze względu na najbardziej popularną formułę międzynarodowej optymalizacji podatkowej. Do dnia 1 czerwca 2022 roku dodatkowym atutem otwarcia spółki na Cyprze była możliwość zachowania anonimowości przez faktycznego właściciela. Wielu inwestorów chcąc skorzystać z tego typu udogodnień decydowało się na wykorzystanie zarządu nominowanego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Anonimowość, a zarząd nominowany

Nominowani dyrektorzy i akcjonariusze to firmy lub osoby fizyczne, które na rzecz beneficjenta posiadają akcje spółki w oparciu o „akt powierniczy” i funkcjonują zgodnie z jego instrukcjami.

Beneficjenta Rzeczywistego (UBO) definiuje się jako osobę fizyczną, która jest ostatecznym właścicielem spółki poprzez bezpośrednie lub pośrednie posiadanie wystarczającego odsetka udziałów w tym podmiocie. Oznacza to, że UBO wywiera decydujący wpływ na działanie podmiotu i czerpie z niego faktyczne korzyści, a zarząd nominowany reprezentuje go przed organami publicznymi.

Dostęp do rejestru UBO

Cypryjski Registrar of Companies (Departament Rejestru Przedsiębiorstw i Własności Intelektualnej Ministerstwa Energii, Handlu i Przemysłu) ze względu na zaostrzenie cypryjskiego ustawodawstwa dotyczącego Zapobiegania i Zwalczania Prania Pieniędzy, z dniem 1 czerwca 2022 r. zezwolił na dostęp do informacji dotyczących Rejestru Ostatecznych Beneficjentów Rzeczywistych (UBO) spółek cypryjskich opinii publicznej, a także innych podmiotów zobowiązanych. W związku z tym każda osoba lub organ rządowy może mieć dostęp i uzyskać informacje o tym kim są ostateczni beneficjenci spółek posiadający udział procentowy powyżej 25%. W efekcie skończyła się dotychczasowa anonimowość i każdy może ustalić rzeczywistego właściciela spółki cypryjskiej.

REKLAMA

Do tego czasu dostęp do rejestru UBO był możliwy tylko dla właściwych organów ścigania takich jak MOKAS (Wydział ds. Zwalczania Prania Pieniędzy), Policja Cypryjska, Bank Centralny itp. Stąd otwarcie firmy na Cyprze było poufne, a beneficjenci nie widnieli w żadnym rejestrze publicznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak uzyskać dostęp

Każdy zainteresowany, który chcę uzyskać dostęp do informacji zawartych w Cypryjskim Rejestrze UBO musi złożyć pisemny wniosek lub wniosek o raport na temat beneficjentów rzeczywistych w Departamencie CAHIER, a do wniosku należy dołączyć opłatę nominalną w wysokości 3,50 EUR. We wniosku musi znaleźć się nazwa i numer rejestracyjny spółki oraz adres mailowy do celów odpowiedzi.

Jakie informację są dostępne

Zgodnie z art. 4. Ust 1 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy należy zgłaszać następujące informacje na temat każdego beneficjenta rzeczywistego podmiotu zobowiązanego (stosownie do przypadku):

•             Imię i Nazwisko

•             Data urodzenia

•             Narodowość

•             Aktualny adres zamieszkania

•             Rodzaj i numer dokumentu tożsamości (np. paszport lub dowód osobisty)

•             Kraj wydania dokumentu identyfikacyjnego

•             Charakter i zakres posiadanych udziałów

•             Data, w której osoba fizyczna stała się beneficjentem rzeczywistym

•             Data, w której nastąpiły zmiany danych osoby fizycznej

•             Data, w której osoba fizyczna przestała być beneficjentem rzeczywistym

Czy to zagrozi rozwojowi przedsiębiorczości na Cyprze?

Mimo wprowadzonych restrykcji cypryjski system podatkowy na tle wszystkich państw należących do Unii Europejskiej jest jednym z najbardziej sprzyjających jurysdykcji do planowania podatkowego.

System podatkowy tego kraju, wciąż posiada jedną z najniższych stawek podatku od osób prawnych, która wynosi 12,5%. Ponadto Rząd Cypru nie nakłada żadnego podatku od zysków kapitałowych i posiada ponad 55 umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Cypryjska spółka holdingowa korzysta ze zwolnienia z podatku u źródła od dywidend wypłacanych spółce będącej rezydentem niezależnie od tego, czy zostały one otrzymane od spółki zagranicznej, czy od innej spółki będącej rezydentem Cypru.

Jest to tylko kilka zalet, które oferuje nam cypryjski system podatkowy i mimo wprowadzenia istotnych zmian poprzez wymóg rejestracji UBO i publiczne udostępnianie tych informacji - czego skutkiem jest pozbawienie przedsiębiorców zagranicznych anonimowości - nie tak łatwo odebrać tej destynacji miana „raju podatkowego”. 

Autor: Katarzyna Płusa, Oniszczuk & Associates

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA