REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestr UBO na Cyprze – od 1 czerwca 2022 roku dostępny dla podmiotów zainteresowanych. Spółki już nie są takie anonimowe.

Subskrybuj nas na Youtube
cypr podatki
cypr podatki

REKLAMA

REKLAMA

Od kilku lat w krajach europejskich zaczęto wprowadzać rejestru beneficjentów rzeczywistych podmiotów gospodarczych. Ostatni ostawał się Cypr, którego prawo od lat zezwala na zarząd powierniczy i zapewnia bardzo korzystne warunki podatkowe. Jednak i na Cyprze rejestr UBO stał się jawny.

Przez lata Cypr uchodził za tzw. „europejski raj podatkowy”, który przyciągał przedsiębiorców ze względu na najbardziej popularną formułę międzynarodowej optymalizacji podatkowej. Do dnia 1 czerwca 2022 roku dodatkowym atutem otwarcia spółki na Cyprze była możliwość zachowania anonimowości przez faktycznego właściciela. Wielu inwestorów chcąc skorzystać z tego typu udogodnień decydowało się na wykorzystanie zarządu nominowanego.

REKLAMA

Anonimowość, a zarząd nominowany

Nominowani dyrektorzy i akcjonariusze to firmy lub osoby fizyczne, które na rzecz beneficjenta posiadają akcje spółki w oparciu o „akt powierniczy” i funkcjonują zgodnie z jego instrukcjami.

Beneficjenta Rzeczywistego (UBO) definiuje się jako osobę fizyczną, która jest ostatecznym właścicielem spółki poprzez bezpośrednie lub pośrednie posiadanie wystarczającego odsetka udziałów w tym podmiocie. Oznacza to, że UBO wywiera decydujący wpływ na działanie podmiotu i czerpie z niego faktyczne korzyści, a zarząd nominowany reprezentuje go przed organami publicznymi.

Dostęp do rejestru UBO

REKLAMA

Cypryjski Registrar of Companies (Departament Rejestru Przedsiębiorstw i Własności Intelektualnej Ministerstwa Energii, Handlu i Przemysłu) ze względu na zaostrzenie cypryjskiego ustawodawstwa dotyczącego Zapobiegania i Zwalczania Prania Pieniędzy, z dniem 1 czerwca 2022 r. zezwolił na dostęp do informacji dotyczących Rejestru Ostatecznych Beneficjentów Rzeczywistych (UBO) spółek cypryjskich opinii publicznej, a także innych podmiotów zobowiązanych. W związku z tym każda osoba lub organ rządowy może mieć dostęp i uzyskać informacje o tym kim są ostateczni beneficjenci spółek posiadający udział procentowy powyżej 25%. W efekcie skończyła się dotychczasowa anonimowość i każdy może ustalić rzeczywistego właściciela spółki cypryjskiej.

Do tego czasu dostęp do rejestru UBO był możliwy tylko dla właściwych organów ścigania takich jak MOKAS (Wydział ds. Zwalczania Prania Pieniędzy), Policja Cypryjska, Bank Centralny itp. Stąd otwarcie firmy na Cyprze było poufne, a beneficjenci nie widnieli w żadnym rejestrze publicznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak uzyskać dostęp

Każdy zainteresowany, który chcę uzyskać dostęp do informacji zawartych w Cypryjskim Rejestrze UBO musi złożyć pisemny wniosek lub wniosek o raport na temat beneficjentów rzeczywistych w Departamencie CAHIER, a do wniosku należy dołączyć opłatę nominalną w wysokości 3,50 EUR. We wniosku musi znaleźć się nazwa i numer rejestracyjny spółki oraz adres mailowy do celów odpowiedzi.

Jakie informację są dostępne

Zgodnie z art. 4. Ust 1 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy należy zgłaszać następujące informacje na temat każdego beneficjenta rzeczywistego podmiotu zobowiązanego (stosownie do przypadku):

•             Imię i Nazwisko

•             Data urodzenia

•             Narodowość

•             Aktualny adres zamieszkania

•             Rodzaj i numer dokumentu tożsamości (np. paszport lub dowód osobisty)

•             Kraj wydania dokumentu identyfikacyjnego

•             Charakter i zakres posiadanych udziałów

•             Data, w której osoba fizyczna stała się beneficjentem rzeczywistym

•             Data, w której nastąpiły zmiany danych osoby fizycznej

•             Data, w której osoba fizyczna przestała być beneficjentem rzeczywistym

Czy to zagrozi rozwojowi przedsiębiorczości na Cyprze?

Mimo wprowadzonych restrykcji cypryjski system podatkowy na tle wszystkich państw należących do Unii Europejskiej jest jednym z najbardziej sprzyjających jurysdykcji do planowania podatkowego.

REKLAMA

System podatkowy tego kraju, wciąż posiada jedną z najniższych stawek podatku od osób prawnych, która wynosi 12,5%. Ponadto Rząd Cypru nie nakłada żadnego podatku od zysków kapitałowych i posiada ponad 55 umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Cypryjska spółka holdingowa korzysta ze zwolnienia z podatku u źródła od dywidend wypłacanych spółce będącej rezydentem niezależnie od tego, czy zostały one otrzymane od spółki zagranicznej, czy od innej spółki będącej rezydentem Cypru.

Jest to tylko kilka zalet, które oferuje nam cypryjski system podatkowy i mimo wprowadzenia istotnych zmian poprzez wymóg rejestracji UBO i publiczne udostępnianie tych informacji - czego skutkiem jest pozbawienie przedsiębiorców zagranicznych anonimowości - nie tak łatwo odebrać tej destynacji miana „raju podatkowego”. 

Autor: Katarzyna Płusa, Oniszczuk & Associates

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA