REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestr UBO na Cyprze – od 1 czerwca 2022 roku dostępny dla podmiotów zainteresowanych. Spółki już nie są takie anonimowe.

cypr podatki
cypr podatki

REKLAMA

REKLAMA

Od kilku lat w krajach europejskich zaczęto wprowadzać rejestru beneficjentów rzeczywistych podmiotów gospodarczych. Ostatni ostawał się Cypr, którego prawo od lat zezwala na zarząd powierniczy i zapewnia bardzo korzystne warunki podatkowe. Jednak i na Cyprze rejestr UBO stał się jawny.

Przez lata Cypr uchodził za tzw. „europejski raj podatkowy”, który przyciągał przedsiębiorców ze względu na najbardziej popularną formułę międzynarodowej optymalizacji podatkowej. Do dnia 1 czerwca 2022 roku dodatkowym atutem otwarcia spółki na Cyprze była możliwość zachowania anonimowości przez faktycznego właściciela. Wielu inwestorów chcąc skorzystać z tego typu udogodnień decydowało się na wykorzystanie zarządu nominowanego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Anonimowość, a zarząd nominowany

Nominowani dyrektorzy i akcjonariusze to firmy lub osoby fizyczne, które na rzecz beneficjenta posiadają akcje spółki w oparciu o „akt powierniczy” i funkcjonują zgodnie z jego instrukcjami.

Beneficjenta Rzeczywistego (UBO) definiuje się jako osobę fizyczną, która jest ostatecznym właścicielem spółki poprzez bezpośrednie lub pośrednie posiadanie wystarczającego odsetka udziałów w tym podmiocie. Oznacza to, że UBO wywiera decydujący wpływ na działanie podmiotu i czerpie z niego faktyczne korzyści, a zarząd nominowany reprezentuje go przed organami publicznymi.

Dostęp do rejestru UBO

Cypryjski Registrar of Companies (Departament Rejestru Przedsiębiorstw i Własności Intelektualnej Ministerstwa Energii, Handlu i Przemysłu) ze względu na zaostrzenie cypryjskiego ustawodawstwa dotyczącego Zapobiegania i Zwalczania Prania Pieniędzy, z dniem 1 czerwca 2022 r. zezwolił na dostęp do informacji dotyczących Rejestru Ostatecznych Beneficjentów Rzeczywistych (UBO) spółek cypryjskich opinii publicznej, a także innych podmiotów zobowiązanych. W związku z tym każda osoba lub organ rządowy może mieć dostęp i uzyskać informacje o tym kim są ostateczni beneficjenci spółek posiadający udział procentowy powyżej 25%. W efekcie skończyła się dotychczasowa anonimowość i każdy może ustalić rzeczywistego właściciela spółki cypryjskiej.

REKLAMA

Do tego czasu dostęp do rejestru UBO był możliwy tylko dla właściwych organów ścigania takich jak MOKAS (Wydział ds. Zwalczania Prania Pieniędzy), Policja Cypryjska, Bank Centralny itp. Stąd otwarcie firmy na Cyprze było poufne, a beneficjenci nie widnieli w żadnym rejestrze publicznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak uzyskać dostęp

Każdy zainteresowany, który chcę uzyskać dostęp do informacji zawartych w Cypryjskim Rejestrze UBO musi złożyć pisemny wniosek lub wniosek o raport na temat beneficjentów rzeczywistych w Departamencie CAHIER, a do wniosku należy dołączyć opłatę nominalną w wysokości 3,50 EUR. We wniosku musi znaleźć się nazwa i numer rejestracyjny spółki oraz adres mailowy do celów odpowiedzi.

Jakie informację są dostępne

Zgodnie z art. 4. Ust 1 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy należy zgłaszać następujące informacje na temat każdego beneficjenta rzeczywistego podmiotu zobowiązanego (stosownie do przypadku):

•             Imię i Nazwisko

•             Data urodzenia

•             Narodowość

•             Aktualny adres zamieszkania

•             Rodzaj i numer dokumentu tożsamości (np. paszport lub dowód osobisty)

•             Kraj wydania dokumentu identyfikacyjnego

•             Charakter i zakres posiadanych udziałów

•             Data, w której osoba fizyczna stała się beneficjentem rzeczywistym

•             Data, w której nastąpiły zmiany danych osoby fizycznej

•             Data, w której osoba fizyczna przestała być beneficjentem rzeczywistym

Czy to zagrozi rozwojowi przedsiębiorczości na Cyprze?

Mimo wprowadzonych restrykcji cypryjski system podatkowy na tle wszystkich państw należących do Unii Europejskiej jest jednym z najbardziej sprzyjających jurysdykcji do planowania podatkowego.

System podatkowy tego kraju, wciąż posiada jedną z najniższych stawek podatku od osób prawnych, która wynosi 12,5%. Ponadto Rząd Cypru nie nakłada żadnego podatku od zysków kapitałowych i posiada ponad 55 umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Cypryjska spółka holdingowa korzysta ze zwolnienia z podatku u źródła od dywidend wypłacanych spółce będącej rezydentem niezależnie od tego, czy zostały one otrzymane od spółki zagranicznej, czy od innej spółki będącej rezydentem Cypru.

Jest to tylko kilka zalet, które oferuje nam cypryjski system podatkowy i mimo wprowadzenia istotnych zmian poprzez wymóg rejestracji UBO i publiczne udostępnianie tych informacji - czego skutkiem jest pozbawienie przedsiębiorców zagranicznych anonimowości - nie tak łatwo odebrać tej destynacji miana „raju podatkowego”. 

Autor: Katarzyna Płusa, Oniszczuk & Associates

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA