REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestr UBO na Cyprze – od 1 czerwca 2022 roku dostępny dla podmiotów zainteresowanych. Spółki już nie są takie anonimowe.

Subskrybuj nas na Youtube
cypr podatki
cypr podatki

REKLAMA

REKLAMA

Od kilku lat w krajach europejskich zaczęto wprowadzać rejestru beneficjentów rzeczywistych podmiotów gospodarczych. Ostatni ostawał się Cypr, którego prawo od lat zezwala na zarząd powierniczy i zapewnia bardzo korzystne warunki podatkowe. Jednak i na Cyprze rejestr UBO stał się jawny.

Przez lata Cypr uchodził za tzw. „europejski raj podatkowy”, który przyciągał przedsiębiorców ze względu na najbardziej popularną formułę międzynarodowej optymalizacji podatkowej. Do dnia 1 czerwca 2022 roku dodatkowym atutem otwarcia spółki na Cyprze była możliwość zachowania anonimowości przez faktycznego właściciela. Wielu inwestorów chcąc skorzystać z tego typu udogodnień decydowało się na wykorzystanie zarządu nominowanego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Anonimowość, a zarząd nominowany

Nominowani dyrektorzy i akcjonariusze to firmy lub osoby fizyczne, które na rzecz beneficjenta posiadają akcje spółki w oparciu o „akt powierniczy” i funkcjonują zgodnie z jego instrukcjami.

Beneficjenta Rzeczywistego (UBO) definiuje się jako osobę fizyczną, która jest ostatecznym właścicielem spółki poprzez bezpośrednie lub pośrednie posiadanie wystarczającego odsetka udziałów w tym podmiocie. Oznacza to, że UBO wywiera decydujący wpływ na działanie podmiotu i czerpie z niego faktyczne korzyści, a zarząd nominowany reprezentuje go przed organami publicznymi.

Dostęp do rejestru UBO

Cypryjski Registrar of Companies (Departament Rejestru Przedsiębiorstw i Własności Intelektualnej Ministerstwa Energii, Handlu i Przemysłu) ze względu na zaostrzenie cypryjskiego ustawodawstwa dotyczącego Zapobiegania i Zwalczania Prania Pieniędzy, z dniem 1 czerwca 2022 r. zezwolił na dostęp do informacji dotyczących Rejestru Ostatecznych Beneficjentów Rzeczywistych (UBO) spółek cypryjskich opinii publicznej, a także innych podmiotów zobowiązanych. W związku z tym każda osoba lub organ rządowy może mieć dostęp i uzyskać informacje o tym kim są ostateczni beneficjenci spółek posiadający udział procentowy powyżej 25%. W efekcie skończyła się dotychczasowa anonimowość i każdy może ustalić rzeczywistego właściciela spółki cypryjskiej.

REKLAMA

Do tego czasu dostęp do rejestru UBO był możliwy tylko dla właściwych organów ścigania takich jak MOKAS (Wydział ds. Zwalczania Prania Pieniędzy), Policja Cypryjska, Bank Centralny itp. Stąd otwarcie firmy na Cyprze było poufne, a beneficjenci nie widnieli w żadnym rejestrze publicznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak uzyskać dostęp

Każdy zainteresowany, który chcę uzyskać dostęp do informacji zawartych w Cypryjskim Rejestrze UBO musi złożyć pisemny wniosek lub wniosek o raport na temat beneficjentów rzeczywistych w Departamencie CAHIER, a do wniosku należy dołączyć opłatę nominalną w wysokości 3,50 EUR. We wniosku musi znaleźć się nazwa i numer rejestracyjny spółki oraz adres mailowy do celów odpowiedzi.

Jakie informację są dostępne

Zgodnie z art. 4. Ust 1 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy należy zgłaszać następujące informacje na temat każdego beneficjenta rzeczywistego podmiotu zobowiązanego (stosownie do przypadku):

•             Imię i Nazwisko

•             Data urodzenia

•             Narodowość

•             Aktualny adres zamieszkania

•             Rodzaj i numer dokumentu tożsamości (np. paszport lub dowód osobisty)

•             Kraj wydania dokumentu identyfikacyjnego

•             Charakter i zakres posiadanych udziałów

•             Data, w której osoba fizyczna stała się beneficjentem rzeczywistym

•             Data, w której nastąpiły zmiany danych osoby fizycznej

•             Data, w której osoba fizyczna przestała być beneficjentem rzeczywistym

Czy to zagrozi rozwojowi przedsiębiorczości na Cyprze?

Mimo wprowadzonych restrykcji cypryjski system podatkowy na tle wszystkich państw należących do Unii Europejskiej jest jednym z najbardziej sprzyjających jurysdykcji do planowania podatkowego.

System podatkowy tego kraju, wciąż posiada jedną z najniższych stawek podatku od osób prawnych, która wynosi 12,5%. Ponadto Rząd Cypru nie nakłada żadnego podatku od zysków kapitałowych i posiada ponad 55 umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Cypryjska spółka holdingowa korzysta ze zwolnienia z podatku u źródła od dywidend wypłacanych spółce będącej rezydentem niezależnie od tego, czy zostały one otrzymane od spółki zagranicznej, czy od innej spółki będącej rezydentem Cypru.

Jest to tylko kilka zalet, które oferuje nam cypryjski system podatkowy i mimo wprowadzenia istotnych zmian poprzez wymóg rejestracji UBO i publiczne udostępnianie tych informacji - czego skutkiem jest pozbawienie przedsiębiorców zagranicznych anonimowości - nie tak łatwo odebrać tej destynacji miana „raju podatkowego”. 

Autor: Katarzyna Płusa, Oniszczuk & Associates

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA