REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusz cypryjski dedykowany inwestycjom w Polsce. Remedium na mankamenty FIZów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maria Jaskólska

REKLAMA

Fundusze inwestycyjne zamknięte (dalej „FIZ”) od pewnego czasu stanowią dość popularne wehikuły inwestycyjne, dzięki którym podatnik może w sposób legalny ograniczyć wysokość obciążeń podatkowych. Czy na pewno jednak popularność FIZów oznacza, że stanowią najbardziej optymalną formę prowadzenia inwestycji na terenie Polski?

Dzięki zmianom w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych obowiązującym od stycznia 2011 roku odpowiedź twierdząca na tak postawione pytanie nie jest już do końca pewna.

REKLAMA

Autopromocja

Wehikuł inwestycyjny z zastosowaniem FIZu

Fundusz inwestycyjny zamknięty jest tworzony i zarządzany przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych po uzyskaniu zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego, która pełni nadzór nad jego działalnością. Pieczę nad aktywami funduszu pełni bank - depozytariusz, u którego przechowywane są aktywa takiego funduszu. Inwestor może wnieść do funduszu albo kapitał (dokonując wpłat pieniężnych do funduszu), albo bezpośrednio wnosząc do funduszu aktywa (min. papiery wartościowe, czy udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością).

Przy zastosowaniu odpowiedniego doboru podmiotów uczestniczących w strukturze z udziałem funduszu podatkowi będą podlegały wyłącznie wypłaty na ostatnim szczeblu - do uczestnika funduszu posiadającego certyfikaty inwestycyjne. Do czasu wypłaty środków na rzecz uczestnika - cała struktura będzie zwolniona z podatku dochodowego.

Standardowy wehikuł optymalizacyjny z udziałem FIZu wygląda następująco:  uczestnik (zazwyczaj osoba fizyczna) posiada papiery wartościowe emitowane przez FIZ - tzn. certyfikaty inwestycyjne, zaś FIZ lokuje aktywa w akcje emitowane przez spółki komandytowo-akcyjne, wykonujące działalność operacyjną (handlową, produkcyjną) albo inwestycyjną (np. posiadając nieruchomości).

Poniższy schemat pokazuje standardową strukturę, pozwalającą na oszczędność podatkową:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

 

Spółka komandytowo-akcyjna jest spółką osobową, w której występują dwa rodzaje wspólników: komplementariusz, prowadzący całość spraw spółki i odpowiadający za niewykonane zobowiązania spółki całym swoim majątkiem bez ograniczeń oraz akcjonariusz - który odpowiada wyłącznie do wartości wniesionego do spółki wkładu na poczet akcji. Z punktu widzenia prawa podatkowego spółka komandytowo-akcyjna, jako spółka osobowa, jest transparentna dla celów podatku dochodowego, co oznacza, że dla celów podatkowych nie jest traktowana jako podatnik podatku dochodowego - podatnikami są jej poszczególni wspólnicy. Dzięki transparentności spółki komandytowo-akcyjnej przychody z tytułu wykonywanej operacyjnej działalności są opodatkowane na poziomie funduszu inwestycyjnego, który jest całkowicie z podatku zwolniony. W związku z tym, efektywne opodatkowanie działalności gospodarczej (z tytułu posiadanych akcji spółki komandytowo-akcyjnej) wynosi 0%.

W przypadku gdyby fundusz lokował swoje aktywa w udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, wówczas dochody z tej działalności byłyby opodatkowane 19% podatkiem dochodowym na poziomie spółki. Przychody z tytułu dywidendy oraz przychody z tytułu sprzedaży udziałów byłyby z podatku zwolnione. Dzięki inwestycji poprzez spółkę transparentną wehikuł pozwala na zaoszczędzenie 19% podatku dochodowego od prowadzonej działalności operacyjnej.

 

Dopóki środki pozostają w funduszu i są reinwestowane, dopóty zyski z działalności operacyjnej są zupełnie z podatku zwolnione. Podatek w wysokości 19% pojawi się dopiero na etapie wypłaty uczestnikowi FIZu, będącemu osobą fizyczną i rezydentem w Polsce, dochodów z tytułu uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym - albo w postaci udziału w zysku czy dochodu funduszu (quasi dywidenda) albo z tytułu umorzenia posiadanych przez niego certyfikatów inwestycyjnych, co ilustruje następujący schemat:

Drobna modyfikacja struktury pozwala na zaoszczędzenie 10% podatku od kwot wypłacanych inwestorom. Modyfikacja taka polega na „wprowadzeniu” spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, na przykład cypryjskiej, jako pośrednika pomiędzy funduszem a Inwestorem. Wypłata środków z funduszu do spółki cypryjskiej jest zwolniona z podatku u źródła w Polsce, a na poziomie spółki cypryjskiej - zwolnieniu z podatku podlegają dochody z tytułu posiadanych papierów wartościowych.

Taka ulepszona struktura prezentuje się następująco:

Przy wypłacie dywidendy ze spółki cypryjskiej do osoby fizycznej będącej polskim rezydentem możliwe jest zaliczenie na poczet podatku w Polsce 10% podatku hipotetycznie pobranego na Cyprze z tytułu podatku u źródła. Jako że podatek ten pobierany nie jest, polski podatnik jest obciążony jedynie 9% podatkiem.

Gdyby przyjąć, że przedmiotem lokat funduszu byłyby tylko udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, wówczas z podatkowego punktu widzenia inwestycja poprzez FIZ nie byłaby w ogóle opłacalna - ten sam skutek można w zasadzie osiągnąć, prowadząc inwestycje poprzez spółki cypryjskie.

Minusy polskiego FIZu

Szeroko powyżej opisany wariant, pomimo niewątpliwej korzyści podatkowej, ma szereg minusów, w tym dwa najważniejsze:

1) Po pierwsze: Ustawa regulująca funkcjonowanie FIZów wprowadza szereg rygorów dotyczących min. realizacji polityki inwestycyjnej przez fundusz - innymi słowy - nie we wszystkie aktywa fundusz może inwestować i nie zawsze może inwestować w taki sposób, w jaki by tego sobie inwestorzy życzyli.

Fundusz związany jest tzw. zasadami dywersyfikacji lokat, nakazującymi mu uczestniczyć w co najmniej 5 różnych inwestycjach o podobnej wartości, z których wartość każdej nie będzie przekraczała 20% wartości aktywów funduszu.

 

W efekcie tego po upływie okresu karencji, wynoszącego zależnie od typu funduszu 2 albo 3 lata licząc od dnia rejestracji, w funduszu powinno działać co najmniej 5 spółek komandytowo-akcyjnych, każda o wartości do 20% wartości aktywów tego funduszu, co ilustruje poniższy schemat:

2) Po drugie: Powyżej opisany wehikuł z udziałem funduszu inwestycyjnego jest drogi w obsłudze, głównie przez konieczność opłacenia udziału Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych i banku depozytariusza - zaczyna opłacać się dopiero przy dochodach z działalności operacyjnej, wynoszących nie mniej niż 1 mln zł rocznie, a to przy założeniu, że uzyskane środki nie będą wypłacane do inwestorów.

3) Po trzecie: czas rejestracji funduszu lub czas niezbędny do dokonania zmian w treści statutu to proces długotrwały, zazwyczaj trwający dłużej niż 3 miesiące.

Dodać do tego należy, że polski rząd zamierza zmienić ustawę o funduszach inwestycyjnych i podatku dochodowym od osób prawnych w taki sposób, aby ograniczyć dostępność niepublicznych funduszy inwestycyjnych zamkniętych dla mniejszych inwestorów. Obok wielu korzystnych zmian dotyczących funkcjonowania funduszy inwestycyjnych projekt z dnia 29 czerwca 2011 r.  zakłada, że fundusze takie będą wyłącznie funduszami dla większych inwestorów - zgodnie z planowaną zmianą minimalna wartość certyfikatu inwestycyjnego nie może być niższa niż równowartość 40.000 euro.

ICIS

Od stycznia 2011 roku zagraniczne fundusze inwestycyjne osiągające dochody w Polsce są zwolnione z podatku dochodowego, dzięki temu w Polsce mogą zostać zaoferowane konkurencyjne względem polskich FIZów wehikuły zagraniczne. Jednym z takich wehikułów jest cypryjski fundusz prywatny, International Collective Scheme, działający w formie spółki kapitałowej - Private International Investment Company (dalej „ICIS”).

Rozwiązanie z udziałem ICIS to:

- Ma zalety inwestowania za pośrednictwem FIZu - pozwala na zredukowanie podatku dochodowego od działalności operacyjnej wykonywanej w Polsce praktycznie do 0, przy zastosowaniu podobnego do FIZu modelu, tzn. przy realizowaniu inwestycji w akcje spółki komandytowo-akcyjnej;

- Jest prostsze i bardziej przejrzyste - Inwestor nie musi budować aż 4-poziomowej struktury, aby uzyskać takie same korzyści podatkowe -  wystarczą tylko 3 poziomy, aby struktura była neutralna podatkowo do chwili wypłaty środków do ostatecznego Inwestora, co opodatkowane będzie na poziomie 9%;

- Jest bardziej elastyczne - umożliwia prowadzenie jednej inwestycji przez cały okres funkcjonowania funduszu - nie wymaga stosowania ograniczeń dywersyfikacji lokat, w tym w szczególności konieczności rozdrabniania kapitału do 5 różnych inwestycji;

- Jest szybsze w implementacji - jeżeli Inwestor ma już strukturę z udziałem spółki cypryjskiej, wówczas wystarczy tylko dokonać rejestracji spółki jako funduszu;

- Jest znacznie tańsze od struktur z udziałem polskiego funduszu inwestycyjnego zamkniętego; a ponadto jeżeli wejdą w życie zakładane zmiany w ustawie o funduszach inwestycyjnych i podatku dochodowym od osób prawnych -w przypadku funduszu ICIS, dla zachowania korzyści podatkowej, wartość jednostki uczestnictwa w tym funduszu będzie mogła się ukształtować dowolnie, a nie jak w przypadku polskiego FIZu - wynosić nie mniej niż 40.000 euro.

 

Na Cyprze fundusz może być utworzony i działać w formie spółki kapitałowej, np. limited liability company - będzie to tzw. fundusz International Investment Company. Jeżeli propozycja nabycia jednostek uczestnictwa w tym funduszu będzie kierowana wyłącznie do ograniczonego grona podmiotów (do 99) w formie oferty niepublicznej - taki fundusz będzie funduszem prywatnym, którego zasady funkcjonowania w głównej mierze będą zależały od inwestorów, a w mniejszym - będą podlegały ustawowym ograniczeniom.

Struktura z ICIS prezentuje się następująco:


Inwestor obejmuje, lub nabywa udziały w cypryjskiej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, powołuje menedżera i wybiera bank, który będzie pełnił funkcję depozytariusza, a następnie wnioskuje o uzyskanie licencji na prowadzenie działalności w formie funduszu. Jeżeli Inwestor posiada już strukturę ze spółką cypryjską, wówczas może istniejącą już cypryjską spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością przekształcić w fundusz ICIS.

ICIS nie musi zarządzać spółka podlegająca takim ograniczeniom jak towarzystwo funduszy inwestycyjnych. Funduszem mogą zarządzać także osoby fizyczne. Jeżeli Inwestor cieszy się dobrą reputacją i wykaże się wystarczającym w ocenie cypryjskiego regulatora doświadczeniem, może współuczestniczyć w zarządzaniu aktywami funduszu obok menedżerów cypryjskich. Podobnie jak w przypadku spółek cypryjskich, konieczne jest, aby w składzie zarządu funduszu przeważały osoby będące rezydentami cypryjskimi.

ICIS nie musi podlegać zasadom dywersyfikacji lokat. Jeżeli taka jest wola menedżerów i Inwestorów, fundusz przez cały okres funkcjonowania może lokować aktywa wyłącznie w jeden przedmiot lokat.

Taka struktura będzie opodatkowana w następujący sposób:

Dochody z tytułu posiadanych akcji spółki komandytowo-akcyjnej są z podatku zwolnione w Polsce. Na Cyprze, zgodnie z zapisami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, fundusz z tytułu tych dochodów nie będzie podlegał opodatkowaniu. Z tytułu sprzedaży akcji spółki komandytowo-akcyjnej będzie opodatkowany na poziomie 0,425%. Wypłata dochodów z funduszu do polskiego rezydenta będzie opodatkowana na poziomie 9%.

Na koniec należy poczynić  takie zastrzeżenie, że opisywana powyżej „9%” pozostaje aktualna we wszystkich wariantach do czasu wejścia w życie zapowiadanych zmian umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Cyprem, o które omawiane były w jednym z ostatnich artykułów.

Maria Jaskólska

aplikant adwokacki

www.taxwaysgroup.com

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA