REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fundusz cypryjski dedykowany inwestycjom w Polsce. Remedium na mankamenty FIZów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maria Jaskólska

REKLAMA

Fundusze inwestycyjne zamknięte (dalej „FIZ”) od pewnego czasu stanowią dość popularne wehikuły inwestycyjne, dzięki którym podatnik może w sposób legalny ograniczyć wysokość obciążeń podatkowych. Czy na pewno jednak popularność FIZów oznacza, że stanowią najbardziej optymalną formę prowadzenia inwestycji na terenie Polski?

Dzięki zmianom w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych obowiązującym od stycznia 2011 roku odpowiedź twierdząca na tak postawione pytanie nie jest już do końca pewna.

REKLAMA

REKLAMA

Wehikuł inwestycyjny z zastosowaniem FIZu

Fundusz inwestycyjny zamknięty jest tworzony i zarządzany przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych po uzyskaniu zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego, która pełni nadzór nad jego działalnością. Pieczę nad aktywami funduszu pełni bank - depozytariusz, u którego przechowywane są aktywa takiego funduszu. Inwestor może wnieść do funduszu albo kapitał (dokonując wpłat pieniężnych do funduszu), albo bezpośrednio wnosząc do funduszu aktywa (min. papiery wartościowe, czy udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością).

Przy zastosowaniu odpowiedniego doboru podmiotów uczestniczących w strukturze z udziałem funduszu podatkowi będą podlegały wyłącznie wypłaty na ostatnim szczeblu - do uczestnika funduszu posiadającego certyfikaty inwestycyjne. Do czasu wypłaty środków na rzecz uczestnika - cała struktura będzie zwolniona z podatku dochodowego.

Standardowy wehikuł optymalizacyjny z udziałem FIZu wygląda następująco:  uczestnik (zazwyczaj osoba fizyczna) posiada papiery wartościowe emitowane przez FIZ - tzn. certyfikaty inwestycyjne, zaś FIZ lokuje aktywa w akcje emitowane przez spółki komandytowo-akcyjne, wykonujące działalność operacyjną (handlową, produkcyjną) albo inwestycyjną (np. posiadając nieruchomości).

REKLAMA

Poniższy schemat pokazuje standardową strukturę, pozwalającą na oszczędność podatkową:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

 

Spółka komandytowo-akcyjna jest spółką osobową, w której występują dwa rodzaje wspólników: komplementariusz, prowadzący całość spraw spółki i odpowiadający za niewykonane zobowiązania spółki całym swoim majątkiem bez ograniczeń oraz akcjonariusz - który odpowiada wyłącznie do wartości wniesionego do spółki wkładu na poczet akcji. Z punktu widzenia prawa podatkowego spółka komandytowo-akcyjna, jako spółka osobowa, jest transparentna dla celów podatku dochodowego, co oznacza, że dla celów podatkowych nie jest traktowana jako podatnik podatku dochodowego - podatnikami są jej poszczególni wspólnicy. Dzięki transparentności spółki komandytowo-akcyjnej przychody z tytułu wykonywanej operacyjnej działalności są opodatkowane na poziomie funduszu inwestycyjnego, który jest całkowicie z podatku zwolniony. W związku z tym, efektywne opodatkowanie działalności gospodarczej (z tytułu posiadanych akcji spółki komandytowo-akcyjnej) wynosi 0%.

W przypadku gdyby fundusz lokował swoje aktywa w udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, wówczas dochody z tej działalności byłyby opodatkowane 19% podatkiem dochodowym na poziomie spółki. Przychody z tytułu dywidendy oraz przychody z tytułu sprzedaży udziałów byłyby z podatku zwolnione. Dzięki inwestycji poprzez spółkę transparentną wehikuł pozwala na zaoszczędzenie 19% podatku dochodowego od prowadzonej działalności operacyjnej.

 

Dopóki środki pozostają w funduszu i są reinwestowane, dopóty zyski z działalności operacyjnej są zupełnie z podatku zwolnione. Podatek w wysokości 19% pojawi się dopiero na etapie wypłaty uczestnikowi FIZu, będącemu osobą fizyczną i rezydentem w Polsce, dochodów z tytułu uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym - albo w postaci udziału w zysku czy dochodu funduszu (quasi dywidenda) albo z tytułu umorzenia posiadanych przez niego certyfikatów inwestycyjnych, co ilustruje następujący schemat:

Drobna modyfikacja struktury pozwala na zaoszczędzenie 10% podatku od kwot wypłacanych inwestorom. Modyfikacja taka polega na „wprowadzeniu” spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, na przykład cypryjskiej, jako pośrednika pomiędzy funduszem a Inwestorem. Wypłata środków z funduszu do spółki cypryjskiej jest zwolniona z podatku u źródła w Polsce, a na poziomie spółki cypryjskiej - zwolnieniu z podatku podlegają dochody z tytułu posiadanych papierów wartościowych.

Taka ulepszona struktura prezentuje się następująco:

Przy wypłacie dywidendy ze spółki cypryjskiej do osoby fizycznej będącej polskim rezydentem możliwe jest zaliczenie na poczet podatku w Polsce 10% podatku hipotetycznie pobranego na Cyprze z tytułu podatku u źródła. Jako że podatek ten pobierany nie jest, polski podatnik jest obciążony jedynie 9% podatkiem.

Gdyby przyjąć, że przedmiotem lokat funduszu byłyby tylko udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, wówczas z podatkowego punktu widzenia inwestycja poprzez FIZ nie byłaby w ogóle opłacalna - ten sam skutek można w zasadzie osiągnąć, prowadząc inwestycje poprzez spółki cypryjskie.

Minusy polskiego FIZu

Szeroko powyżej opisany wariant, pomimo niewątpliwej korzyści podatkowej, ma szereg minusów, w tym dwa najważniejsze:

1) Po pierwsze: Ustawa regulująca funkcjonowanie FIZów wprowadza szereg rygorów dotyczących min. realizacji polityki inwestycyjnej przez fundusz - innymi słowy - nie we wszystkie aktywa fundusz może inwestować i nie zawsze może inwestować w taki sposób, w jaki by tego sobie inwestorzy życzyli.

Fundusz związany jest tzw. zasadami dywersyfikacji lokat, nakazującymi mu uczestniczyć w co najmniej 5 różnych inwestycjach o podobnej wartości, z których wartość każdej nie będzie przekraczała 20% wartości aktywów funduszu.

 

W efekcie tego po upływie okresu karencji, wynoszącego zależnie od typu funduszu 2 albo 3 lata licząc od dnia rejestracji, w funduszu powinno działać co najmniej 5 spółek komandytowo-akcyjnych, każda o wartości do 20% wartości aktywów tego funduszu, co ilustruje poniższy schemat:

2) Po drugie: Powyżej opisany wehikuł z udziałem funduszu inwestycyjnego jest drogi w obsłudze, głównie przez konieczność opłacenia udziału Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych i banku depozytariusza - zaczyna opłacać się dopiero przy dochodach z działalności operacyjnej, wynoszących nie mniej niż 1 mln zł rocznie, a to przy założeniu, że uzyskane środki nie będą wypłacane do inwestorów.

3) Po trzecie: czas rejestracji funduszu lub czas niezbędny do dokonania zmian w treści statutu to proces długotrwały, zazwyczaj trwający dłużej niż 3 miesiące.

Dodać do tego należy, że polski rząd zamierza zmienić ustawę o funduszach inwestycyjnych i podatku dochodowym od osób prawnych w taki sposób, aby ograniczyć dostępność niepublicznych funduszy inwestycyjnych zamkniętych dla mniejszych inwestorów. Obok wielu korzystnych zmian dotyczących funkcjonowania funduszy inwestycyjnych projekt z dnia 29 czerwca 2011 r.  zakłada, że fundusze takie będą wyłącznie funduszami dla większych inwestorów - zgodnie z planowaną zmianą minimalna wartość certyfikatu inwestycyjnego nie może być niższa niż równowartość 40.000 euro.

ICIS

Od stycznia 2011 roku zagraniczne fundusze inwestycyjne osiągające dochody w Polsce są zwolnione z podatku dochodowego, dzięki temu w Polsce mogą zostać zaoferowane konkurencyjne względem polskich FIZów wehikuły zagraniczne. Jednym z takich wehikułów jest cypryjski fundusz prywatny, International Collective Scheme, działający w formie spółki kapitałowej - Private International Investment Company (dalej „ICIS”).

Rozwiązanie z udziałem ICIS to:

- Ma zalety inwestowania za pośrednictwem FIZu - pozwala na zredukowanie podatku dochodowego od działalności operacyjnej wykonywanej w Polsce praktycznie do 0, przy zastosowaniu podobnego do FIZu modelu, tzn. przy realizowaniu inwestycji w akcje spółki komandytowo-akcyjnej;

- Jest prostsze i bardziej przejrzyste - Inwestor nie musi budować aż 4-poziomowej struktury, aby uzyskać takie same korzyści podatkowe -  wystarczą tylko 3 poziomy, aby struktura była neutralna podatkowo do chwili wypłaty środków do ostatecznego Inwestora, co opodatkowane będzie na poziomie 9%;

- Jest bardziej elastyczne - umożliwia prowadzenie jednej inwestycji przez cały okres funkcjonowania funduszu - nie wymaga stosowania ograniczeń dywersyfikacji lokat, w tym w szczególności konieczności rozdrabniania kapitału do 5 różnych inwestycji;

- Jest szybsze w implementacji - jeżeli Inwestor ma już strukturę z udziałem spółki cypryjskiej, wówczas wystarczy tylko dokonać rejestracji spółki jako funduszu;

- Jest znacznie tańsze od struktur z udziałem polskiego funduszu inwestycyjnego zamkniętego; a ponadto jeżeli wejdą w życie zakładane zmiany w ustawie o funduszach inwestycyjnych i podatku dochodowym od osób prawnych -w przypadku funduszu ICIS, dla zachowania korzyści podatkowej, wartość jednostki uczestnictwa w tym funduszu będzie mogła się ukształtować dowolnie, a nie jak w przypadku polskiego FIZu - wynosić nie mniej niż 40.000 euro.

 

Na Cyprze fundusz może być utworzony i działać w formie spółki kapitałowej, np. limited liability company - będzie to tzw. fundusz International Investment Company. Jeżeli propozycja nabycia jednostek uczestnictwa w tym funduszu będzie kierowana wyłącznie do ograniczonego grona podmiotów (do 99) w formie oferty niepublicznej - taki fundusz będzie funduszem prywatnym, którego zasady funkcjonowania w głównej mierze będą zależały od inwestorów, a w mniejszym - będą podlegały ustawowym ograniczeniom.

Struktura z ICIS prezentuje się następująco:


Inwestor obejmuje, lub nabywa udziały w cypryjskiej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, powołuje menedżera i wybiera bank, który będzie pełnił funkcję depozytariusza, a następnie wnioskuje o uzyskanie licencji na prowadzenie działalności w formie funduszu. Jeżeli Inwestor posiada już strukturę ze spółką cypryjską, wówczas może istniejącą już cypryjską spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością przekształcić w fundusz ICIS.

ICIS nie musi zarządzać spółka podlegająca takim ograniczeniom jak towarzystwo funduszy inwestycyjnych. Funduszem mogą zarządzać także osoby fizyczne. Jeżeli Inwestor cieszy się dobrą reputacją i wykaże się wystarczającym w ocenie cypryjskiego regulatora doświadczeniem, może współuczestniczyć w zarządzaniu aktywami funduszu obok menedżerów cypryjskich. Podobnie jak w przypadku spółek cypryjskich, konieczne jest, aby w składzie zarządu funduszu przeważały osoby będące rezydentami cypryjskimi.

ICIS nie musi podlegać zasadom dywersyfikacji lokat. Jeżeli taka jest wola menedżerów i Inwestorów, fundusz przez cały okres funkcjonowania może lokować aktywa wyłącznie w jeden przedmiot lokat.

Taka struktura będzie opodatkowana w następujący sposób:

Dochody z tytułu posiadanych akcji spółki komandytowo-akcyjnej są z podatku zwolnione w Polsce. Na Cyprze, zgodnie z zapisami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, fundusz z tytułu tych dochodów nie będzie podlegał opodatkowaniu. Z tytułu sprzedaży akcji spółki komandytowo-akcyjnej będzie opodatkowany na poziomie 0,425%. Wypłata dochodów z funduszu do polskiego rezydenta będzie opodatkowana na poziomie 9%.

Na koniec należy poczynić  takie zastrzeżenie, że opisywana powyżej „9%” pozostaje aktualna we wszystkich wariantach do czasu wejścia w życie zapowiadanych zmian umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Cyprem, o które omawiane były w jednym z ostatnich artykułów.

Maria Jaskólska

aplikant adwokacki

www.taxwaysgroup.com

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA